![]() 30.12.2005 20:19:26 | |
---|---|
Kolme tuntia harjoitellut Bachia ..vasemman käden teemoja ja nyt alkaa jo vi...aan pikkuhiljaa. Taitaa riittää tältä päivältä. DVD:llä lauloi äsken Jean Claude Pascal Chansonia ja nyt Simo Salminen laulaa Rotestilaulun Chanson tyylillä. Katson DVD:tä ja treenaan samalla vasurin teemoja. Hullulla on halvat huvit. Mä en osaa kuin Inventio ykkösen ja D-molli preludi ja fuugan neljä ekaa tahtia. Täytyy ottaa treeniin kun tuolta humpalta ja Monkilta ehtii. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 30.12.2005 20:31:16 (muokattu 30.12.2005 20:32:18) | |
Mä en osaa kuin Inventio ykkösen ja D-molli preludi ja fuugan neljä ekaa tahtia. Täytyy ottaa treeniin kun tuolta humpalta ja Monkilta ehtii. Noi kirkkomuusikot on mahottomia. Ei tulis meikältä mitään noista. Ei mitn. Mutta ton JL:n kirkkosoittoa täytyy joskus mennä kuunteleen. Tykkään Bachista. Kuunnella. Mahtavaa kirkkomusiikkia. | |
![]() 30.12.2005 20:33:33 | |
Noi kirkkomuusikot on mahottomia. Ei tulis meikältä mitään noista. Ei mitn. Mutta ton JL:n kirkkosoittoa täytyy joskus mennä kuunteleen. Tykkään Bachista. Kuunnella. Mahtavaa kirkkomusiikkia. Me voitais järkätä semmonen yhteinen sessio ..... Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain. | |
![]() 30.12.2005 20:33:36 | |
Noi kirkkomuusikot on mahottomia. Ei tulis meikältä mitään noista. Ei mitn. Mutta ton JL:n kirkkosoittoa täytyy joskus mennä kuunteleen. Tykkään Bachista. Kuunnella. Mahtavaa kirkkomusiikkia. Mä oon kosketinpalstalla kertonut inhoavani urkuja, mutta se ei koske Bachia kirkkouruilla, mahtavaa!! My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 30.12.2005 20:34:55 | |
Mä en osaa kuin Inventio ykkösen ja D-molli preludi ja fuugan neljä ekaa tahtia. Täytyy ottaa treeniin kun tuolta humpalta ja Monkilta ehtii. Mulla täytyis mennä Wohltemperierte Klavierista keväällä C-duurit molemmista,C-mollit molemmista, D-molli ykkösestä, D-duuri ykkösestä,D-molli ykkösestä sekä H-molli ykkösestä. Joku näistä valitaan tutkintoon. Ohjelmistoon pitää valita kolme tai neljä näistä ja siitä lautakunta valitsee jonkun, mutta on hyvä olla muutama ylimääräinen.Sitten on inhottavaa Wieniläis klassista. Mulla se on Haydnia koska en voi sietää Mozartia. Modernissa on Griegiä ja Palmgrenia koska niitä on kiva soittaa. Grieg menee mutta Palmgren vaatii vielä kypsyttelyä( Majnatt). Sitten vielä urkuohjelmisto, Bachilta viisi koraalia väh. kaksi triossa + kaksi preludia ja fuugaa ei pieniä. Buxtehudea, koraali ja preludi ja fuga sekä yksi Saksalainen koraali muilta säveltäjiltä. Ranskalainen vanhempi sekä moderni urkukappale. On siinä harjoittelemista. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 30.12.2005 20:36:58 | |
Mulla täytyis mennä Wohltemperierte Klavierista keväällä C-duurit molemmista,C-mollit molemmista, D-molli ykkösestä, D-duuri ykkösestä,D-molli ykkösestä sekä H-molli ykkösestä. Joku näistä valitaan tutkintoon. Ohjelmistoon pitää valita kolme tai neljä näistä ja siitä lautakunta valitsee jonkun, mutta on hyvä olla muutama ylimääräinen.Sitten on inhottavaa Wieniläis klassista. Mulla se on Haydnia koska en voi sietää Mozartia. Modernissa on Griegiä ja Palmgrenia koska niitä on kiva soittaa. Grieg menee mutta Palmgren vaatii vielä kypsyttelyä( Majnatt). Sitten vielä urkuohjelmisto, Bachilta viisi koraalia väh. kaksi triossa + kaksi preludia ja fuugaa ei pieniä. Buxtehudea, koraali ja preludi ja fuga sekä yksi Saksalainen koraali muilta säveltäjiltä. Ranskalainen vanhempi sekä moderni urkukappale. On siinä harjoittelemista. Sulla on melkein yhtä tiukkaa kun mulla kun yritän opetella Tampereen pikkujoulun humppapiisit:-) My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 30.12.2005 20:36:59 | |
Noi kirkkomuusikot on mahottomia. Ei tulis meikältä mitään noista. Ei mitn. Mutta ton JL:n kirkkosoittoa täytyy joskus mennä kuunteleen. Tykkään Bachista. Kuunnella. Mahtavaa kirkkomusiikkia. Mä olen aikaisemmin maininnut että kun pidän valmistavan konsertin tutkintoa varten niin kutsun tutut mnetin kaverit kuuntelemaan. Uruttaja on jo luvannut tulla. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 30.12.2005 20:38:09 | |
Mä olen aikaisemmin maininnut että kun pidän valmistavan konsertin tutkintoa varten niin kutsun tutut mnetin kaverit kuuntelemaan. Uruttaja on jo luvannut tulla. Hei, jos ikinä vain aikatauluni sallii, tuun mielelläni! My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 30.12.2005 20:38:22 | |
Mulla täytyis mennä Wohltemperierte Klavierista keväällä C-duurit molemmista,C-mollit molemmista, D-molli ykkösestä, D-duuri ykkösestä,D-molli ykkösestä sekä H-molli ykkösestä. Joku näistä valitaan tutkintoon. Ohjelmistoon pitää valita kolme tai neljä näistä ja siitä lautakunta valitsee jonkun, mutta on hyvä olla muutama ylimääräinen.Sitten on inhottavaa Wieniläis klassista. Mulla se on Haydnia koska en voi sietää Mozartia. Modernissa on Griegiä ja Palmgrenia koska niitä on kiva soittaa. Grieg menee mutta Palmgren vaatii vielä kypsyttelyä( Majnatt). Sitten vielä urkuohjelmisto, Bachilta viisi koraalia väh. kaksi triossa + kaksi preludia ja fuugaa ei pieniä. Buxtehudea, koraali ja preludi ja fuga sekä yksi Saksalainen koraali muilta säveltäjiltä. Ranskalainen vanhempi sekä moderni urkukappale. On siinä harjoittelemista. No ei ihme, että vaatii vähän reeniä....kauanko sä oot tätä kirkkomusiikkia soittanut? Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain. | |
![]() 30.12.2005 20:39:20 (muokattu 30.12.2005 20:40:06) | |
Mulla täytyis mennä Wohltemperierte Klavierista keväällä C-duurit molemmista,C-mollit molemmista, D-molli ykkösestä, D-duuri ykkösestä,D-molli ykkösestä sekä H-molli ykkösestä. Joku näistä valitaan tutkintoon. Ohjelmistoon pitää valita kolme tai neljä näistä ja siitä lautakunta valitsee jonkun, mutta on hyvä olla muutama ylimääräinen.Sitten on inhottavaa Wieniläis klassista. Mulla se on Haydnia koska en voi sietää Mozartia. Modernissa on Griegiä ja Palmgrenia koska niitä on kiva soittaa. Grieg menee mutta Palmgren vaatii vielä kypsyttelyä( Majnatt). Sitten vielä urkuohjelmisto, Bachilta viisi koraalia väh. kaksi triossa + kaksi preludia ja fuugaa ei pieniä. Buxtehudea, koraali ja preludi ja fuga sekä yksi Saksalainen koraali muilta säveltäjiltä. Ranskalainen vanhempi sekä moderni urkukappale. On siinä harjoittelemista. Kovaa. Mutta ilmeisemmin sulta noi taittuu. Menestystä tutkintoon. Kyllä meikällä menis lähinnä sormi suuhun. | |
![]() 30.12.2005 20:47:56 | |
No ei ihme, että vaatii vähän reeniä....kauanko sä oot tätä kirkkomusiikkia soittanut? Toi on vähän vaikee kysymys. 90 luvun alussa aloittelin mutta en silloin tajunnut sitä oikein, luulin vain osaavani mutten osannut. Viimeisen vuoden olen tosissani harjoitellut ja ollut melkein täyspäivällisesti kanttorin töissä sekä mulla on kuoro. Koraalisoitto on edelleenkin vaikeeta neliäänisessä satsissa mutta jos saan tehdä sen omalla tavallani niin se sujuu hyvin. Improvisointia treenaan päivittäin sekä koraalisoittoa. Soittaminen sujuu kyllä mutta kun pitää laulaa samalla vaikka 6 säkeistöä ja soittaa vaikka triossa niin siinähän sitä on. Tietenkin tutut virret menee ulkoa mutta rutiinia vaaditaan lisää.Nykyään olen huomannut että omaksun kappaleen nopeasti noin kuukaudessa kun ennen vain soittelin enkä oppinut. Olen ilmeisesti oppinut harjoittelemaan oikein ja nyt voin paneutua jo teoksen sisältöön ja fraseeraukseen sun muuhun. Mutta tämä on samanlaista kuin muukin musiikki..koskaan ei ole valmis vaan aina kehittyy ja oivaltaa uutta.Jännä juttu on se kun kuuntelee jotain rutinoitua kanttoria ja ajattelee että en pysty tuohon, sitten kun se kuuntelee mun soittoa se sanoo ihan samaa että miten voit vedellä ulkoa jotain virsiä tai häämarsseja tms. Meillä kaikilla on omat hyvät ja huonot puolemme. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 30.12.2005 20:49:51 | |
Silmäpelihän toki kuuluu lavalla asiaan,jotkut vaan sattaa ottaa sen ihan tosissaan..! Tämä on tosi. Pitää olla "roolihahmo" esiintymistä varten. Irwinillähän nämä kaksi asiaa meni sekaisin tunnetuin seurauksin. | |
![]() 30.12.2005 20:52:10 | |
Toi on vähän vaikee kysymys. 90 luvun alussa aloittelin mutta en silloin tajunnut sitä oikein, luulin vain osaavani mutten osannut. Viimeisen vuoden olen tosissani harjoitellut ja ollut melkein täyspäivällisesti kanttorin töissä sekä mulla on kuoro. Koraalisoitto on edelleenkin vaikeeta neliäänisessä satsissa mutta jos saan tehdä sen omalla tavallani niin se sujuu hyvin. Improvisointia treenaan päivittäin sekä koraalisoittoa. Soittaminen sujuu kyllä mutta kun pitää laulaa samalla vaikka 6 säkeistöä ja soittaa vaikka triossa niin siinähän sitä on. Tietenkin tutut virret menee ulkoa mutta rutiinia vaaditaan lisää.Nykyään olen huomannut että omaksun kappaleen nopeasti noin kuukaudessa kun ennen vain soittelin enkä oppinut. Olen ilmeisesti oppinut harjoittelemaan oikein ja nyt voin paneutua jo teoksen sisältöön ja fraseeraukseen sun muuhun. Mutta tämä on samanlaista kuin muukin musiikki..koskaan ei ole valmis vaan aina kehittyy ja oivaltaa uutta.Jännä juttu on se kun kuuntelee jotain rutinoitua kanttoria ja ajattelee että en pysty tuohon, sitten kun se kuuntelee mun soittoa se sanoo ihan samaa että miten voit vedellä ulkoa jotain virsiä tai häämarsseja tms. Meillä kaikilla on omat hyvät ja huonot puolemme. Mua kiehtoo toi aina, jos kanttori osaa improvisoida ja osais ns. vapaata säestystä. On oikeesti vähän kökköö laulaa, jos kanttori on vaan ns. sointumies/nainen. Joskus jotkut vielä soittaa jopa melodiaa ....se se vasta on omituista...yks kanttori, nuori nainen oli vallan ihmeellinen tässä juuri syksyllä....huh huh! Ajattelin vaan harjoituksissa, että laulan lauluni, enkä paljon noteeraa säestystä...siis en anna sen häiritä omaa esitystäni. Nautinto on laulaa, jos kanttori osaa oikeesti soittaa! Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain. | |
![]() 30.12.2005 20:52:58 | |
Hei, jos ikinä vain aikatauluni sallii, tuun mielelläni! Samoin. Kiitos. | |
![]() 30.12.2005 20:53:16 | |
Mä olen aikaisemmin maininnut että kun pidän valmistavan konsertin tutkintoa varten niin kutsun tutut mnetin kaverit kuuntelemaan. Uruttaja on jo luvannut tulla. Ilmoitathan mullekin.....Voitais täältäpäin lähtee samalla kyydillä, vai mitä? Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain. | |
![]() 30.12.2005 20:57:34 | |
JES! Mulle soitti juuri eräs hyvä ystävättäreni, joka on kirjoittanut ja ohjannut näytelmän, liittyen Porkkalan palautukseen ja hän kysyi, että voisinko tulla laulamaan jonkun laulun sen näytelmän alkuun. Sitä ei esitetä kuin kaksi kertaa näiden muiden juhla "happeninkien" seassa, mutta kuitenkin. Olin heti innoissani ja keksin jo heti laulunkin tuohon. Esitykset on tammikuussa. Toivottavasti säestävä kanttori on asiansa osaava, kun on kuulemma joku Espoon kanttoreista. Nää on just niitä, mitä mä haluan tehdä noitten humppa/bilekeikkojen lisäks. Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain. | |
![]() 30.12.2005 21:04:00 (muokattu 30.12.2005 21:07:03) | |
Mua kiehtoo toi aina, jos kanttori osaa improvisoida ja osais ns. vapaata säestystä. On oikeesti vähän kökköö laulaa, jos kanttori on vaan ns. sointumies/nainen. Joskus jotkut vielä soittaa jopa melodiaa ....se se vasta on omituista...yks kanttori, nuori nainen oli vallan ihmeellinen tässä juuri syksyllä....huh huh! Ajattelin vaan harjoituksissa, että laulan lauluni, enkä paljon noteeraa säestystä...siis en anna sen häiritä omaa esitystäni. Nautinto on laulaa, jos kanttori osaa oikeesti soittaa! Yksi ooppera laulaja kesällä kertoi kun säestin häntä siunauksessa että joutui kerran heittämään erään urkurin pois kesken säestyksen ja hoiti säestyksen itse. Sanoi ettei siitä tullut mitään, se meni vaan omia teitään. Oli kuulemma kyseessä"kova" urkuri. Äitini sanoi että kaikki eivät osaa säestää. Jos itse laulaa niin säestys on helpompaa koska silloin tietää niitä henditys paikkoja sun muuta. Meidän kanttori on hirvee prima vista mies ja erittäin hyvä säestäjä, mutta hänellä on yksi vika. Se saattaa kesken saarnan antaa jonkun nuotin käteen ja sanoo mulle että laula toi saarnan jälkeen hän säestää. Minä siinä änkytän jaa nytkö hetikö? Hyvin on aina mennyt vaikka ihan prima vista pohjalla. Isompiin juhliin olen kyllä saanut nuotit ajoissa. Edit: nyt menen nukkumaan. Huomenna tulee pieni Pinja tyttönen yökylään . Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 30.12.2005 21:06:08 | |
Yksi ooppera laulaja kesällä kertoi kun säestin häntä siunauksessa että joutui kerran heittämään erään urkurin pois kesken säestyksen ja hoiti säestyksen itse. Sanoi ettei siitä tullut mitään, se meni vaan omia teitään. Oli kuulemma kyseessä"kova" urkuri. Äitini sanoi että kaikki eivät osaa säestää. Jos itse laulaa niin säestys on helpompaa koska silloin tietää niitä henditys paikkoja sun muuta. Meidän kanttori on hirvee prima vista mies ja erittäin hyvä säestäjä, mutta hänellä on yksi vika. Se saattaa kesken saarnan antaa jonkun nuotin käteen ja sanoo mulle että laula toi saarnan jälkeen hän säestää. Minä siinä änkytän jaa nytkö hetikö? Hyvin on aina mennyt vaikka ihan prima vista pohjalla. Isompiin juhliin olen kyllä saanut nuotit ajoissa. Mutta sulla auttaa tossa säestyksen kokoomisessa tuo tanssimusiikkipuoli? | |
![]() 30.12.2005 21:07:47 | |
Mutta sulla auttaa tossa säestyksen kokoomisessa tuo tanssimusiikkipuoli? Se on just näin. Hyvä huomio. Aivotyöstä saadaan aivolisäke! | |
![]() 30.12.2005 21:11:38 | |
Yksi ooppera laulaja kesällä kertoi kun säestin häntä siunauksessa että joutui kerran heittämään erään urkurin pois kesken säestyksen ja hoiti säestyksen itse. Sanoi ettei siitä tullut mitään, se meni vaan omia teitään. Oli kuulemma kyseessä"kova" urkuri. Äitini sanoi että kaikki eivät osaa säestää. Jos itse laulaa niin säestys on helpompaa koska silloin tietää niitä henditys paikkoja sun muuta. Meidän kanttori on hirvee prima vista mies ja erittäin hyvä säestäjä, mutta hänellä on yksi vika. Se saattaa kesken saarnan antaa jonkun nuotin käteen ja sanoo mulle että laula toi saarnan jälkeen hän säestää. Minä siinä änkytän jaa nytkö hetikö? Hyvin on aina mennyt vaikka ihan prima vista pohjalla. Isompiin juhliin olen kyllä saanut nuotit ajoissa. :o) Tästä tuli mieleen, kun mun entisen bändin basisti, joka on siis myös oikeesti laulumiehiä, oli menossa johonkin häätilaisuuteen laulaan kirkkoon (oisko ollut Perniö) ja siellä sitten urkuparvella urkujen takana oli istunut vanha täti, joka oli sanonut, että hän tuuraa kanttoria, kun kanttori on sairaana ja että "mitäs sitä nyt sitten pitäis säestää". Laulaja antoi nuotin, What a wonderful world" ja sanoi, että tämä pitäis vetää. Täti oli katsellut nuottia hetken ja tihruttanut ja kysynyt, että: "jaa, mikäs se toi piste on ton nuotin peräs" :o) No, laulaja oli yrittänyt selittää, että se pidentää sen nuotin aika-arvoa ja täti oli siihen taas tuumannut, että "jaaaaaa, mitäs se sitte tarkottaa".....No, tän jälkeen laulaja oli sanonut, että hän taitaakin säestää itseään kitaralla ja niin oli sitten tehnytkin. Onneks oli kitara autossa mukana :o)) Ei kaikki osaakaan säestää. Se on taivaan tosi! Jotkut ei ymmärrä yhtään mitään, kun mäkin oon semmonen, että mielelläni "tulkitsen". Vetää vaan ihan surutta tempossa menemään, eikä kuuntele pätkääkään. Vähän pitäs kuunnella ja perehtyä tekstiinkin, että ei ihan herkimmässä kohdassa laulua vedä hanikat kaakossa :o/ Tuo tuollainen, mitä sä teet, kehittää ihan varmasti...mä haluaisin kans osata niin hyvin, että voisin vetää suoraan nuotista. Vaikka nuotteja osaankin lukea, niin en ihan uskaltais mennä kyllä suoraan esiintyyn ilman, että olisin saanut tutustua kappaleeseen aikaisemmin. Lauloin sulle, sulle vain mä lauloin. Tanssin sulle, sulle vain. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)