Aihe: HS: Dallapé palaa lavoille
1 2 3 4 57 8 9 10 1113 14 15 16 17
baron
22.05.2010 08:35:22 (muokattu 22.05.2010 08:36:43)

EP: Joo ja eikös silloin aikojen alussa Dallapeessakin ollut niin, että laulusolistit eivät olleet sillä tavoin hmm.. "arvostettuja" kuin ehkä tänä päivänä ovat?
Musiikki ja soittimet olivat pääasia.
Muistaisin näin lukeneeni jostakin historiakirjoituksesta.

Kyllä se oli sillä lailla myöhemminkin, silloinkin vielä kun mä aloin lavoja (yleisönä) kiertää.
Isolla bändin nimi, pienellä jos lainkaan laulusolistin nimi Olavi Virtaa lukuunottamatta.
Ja kun bändien laulusolistit vaihtui se oli pikkujuttu, bändi oli pääasia.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Qsine
23.05.2010 22:21:03

Suhtauduin ensin erittäin epäilevästi ja pelolla uuteen Dallapé:hen, mutta sehän osoittautui tyylitietoiseksi kuningaskamaksi, prkl! Dallapé kuulostaa paremmalta kuin pitkään, pitkään aikaan. Tällaisia bändejä täytyy Suomessa olla ainakin yksi, oltiin sitten kuinka "hevikansaa" hyvänsä. Täysi kymppi + lämmin suositus!

Olen todella huojentuneessa tilassa, ja loppuilta menee housujen etumusta hunajasta siivotessa.
"Asko oli kolme kertaa kummelissa ja mie huppelissa ja Asko söi lihiksen ja hilliksen ja mie taas kolme hattaraa... ja Asko oli sitten etupenkillä menomatkalla, mie taas tulomatkalla, Asko oksensi lihapiirakan ja minä sitten taas kolme hattaraa."
Euphonium
23.05.2010 22:53:07
Ainakin minun kotikaupunkini kirjastosta löytyy vielä Kauko käyhkön 70-luvulla kirjoittama kirja Dallapén tarina. Luin sen joskus viime vuonna. Dallapéta ei suinkaan perustettu aatteellisena yhdistyksenä, vaan ensin innokkaiden nuorten muusikoiden amatööri- ja vähän ajan päästä ammattilaisorkesteriksi. Aatteellinen yhdistys perustettiin vasta myöhemmin lähinnä veronkierron takia.

Muusikot käyttivät tietysti niitä soittimia, joita tuolloin oli olemassa., mutta olen varma, että jos joku olisi tuolloin keksinyt sähkökitaran ja sen käyttö olisi ollut mahdollista, he olisivat sen ottaneet ilolla käyttöön. He eivät olleet mitään uutuuksien vastustajia.

Ainakaan alkuaikoina heillä ei ollut vahvistimia ja levytyksetkin tehtiin yhdellä mikrofonilla. Kauko Käyhkö kertoo kirjassaan, että sooloa soittava muusikko siirtyi levytyksessä tuon ainoan mikrofonin luokse soolon ajaksi ja soolon jälkeen siirtyi taas kauemmaksi. Samasta kappaleesta ei tehty useampia ottoja, koska levyn teko oli tuolloin kallista.

Minun mielestäni dallapé nimen käyttö tänä päivänä orkesterilla, jolla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen kanssa ei ole hyväksyttävää.
Qsine
23.05.2010 23:04:15

Euphonium: Minun mielestäni dallapé nimen käyttö tänä päivänä orkesterilla, jolla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen kanssa ei ole hyväksyttävää.

Kunnioitan ja ymmärrän mielipidettäsi. Olin itsekin taannoin tuota mieltä (kts. ketjun alkupuoli), mutta nyt oli pakko antaa musiikille periksi.
"Asko oli kolme kertaa kummelissa ja mie huppelissa ja Asko söi lihiksen ja hilliksen ja mie taas kolme hattaraa... ja Asko oli sitten etupenkillä menomatkalla, mie taas tulomatkalla, Asko oksensi lihapiirakan ja minä sitten taas kolme hattaraa."
baron
23.05.2010 23:07:20

Euphonium: Minun mielestäni dallapé nimen käyttö tänä päivänä orkesterilla, jolla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen kanssa ei ole hyväksyttävää.

No joo, ne otti nimemsä italialaisesta haitarimerkistä Dallapè ja teki pienen oikeinkirjoitusvirheen (Dallapé)
Mitä pyhää siinä haitarissa on niin että sitä nimeä ei saa enää käyttää?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
jakeni
24.05.2010 00:32:56
Meidän "Dallape" harjoitukset alkavat tänään.
Ensi-ilta 1.7.2010
Varatkaa liput ajoissa.
TERVETULOA kesäteatteriin, IMATRALLE!
Teimme LM-kiertueen ja se ei tässä tapauksessa tarkoita savuke merkkiä! (Klabbi) Milloin syödään? (Topi)
mack the knife
24.05.2010 10:53:19
Yks vanha stadin kundi sanoi mulle, että täält on ihan snadi dallape lähimpään handeliin.
COVS n:o 1.
EP
24.05.2010 11:02:33
mack the knife: Yks vanha stadin kundi sanoi mulle, että täält on ihan snadi dallape lähimpään handeliin.

Täh?
Toi tarvii kyllä tarkistaa mun stadin slangisanakirjasta :D
Begemoth
24.05.2010 11:44:03
Qsine: Kunnioitan ja ymmärrän mielipidettäsi. Olin itsekin taannoin tuota mieltä (kts. ketjun alkupuoli), mutta nyt oli pakko antaa musiikille periksi.

Musa kyllä toimii mahtavasti. Tulee kuiteski sellainen ajatus mieleen, että kavereilla on taitanut olla keikkakalenteri tyhjänä, kun tähän on päätetty ryhtyä, heh.
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
Pylkkänen
24.05.2010 12:45:21
EP: Täh?
Toi tarvii kyllä tarkistaa mun stadin slangisanakirjasta :D

Se on tampereeks : "Ny Rillataan!"

http://naurunappula.com/502185
Viikset miehen tekee!
EP
24.05.2010 12:48:42
Pylkkänen: Se on tampereeks : "Ny Rillataan!"

http://naurunappula.com/502185

Joo kyl mää sevverran ymmärsin handelin ja snadin, mut toi dallapee ..olisko sama ku dallata?
Qsine
24.05.2010 13:08:23

Begemoth: Musa kyllä toimii mahtavasti. Tulee kuiteski sellainen ajatus mieleen, että kavereilla on taitanut olla keikkakalenteri tyhjänä, kun tähän on päätetty ryhtyä, heh.

Ehkäpä seuraava pohtimisen arvoinen suurempi kysymys olisikin:

Onko uusi Dallapé oikea yhtye, vai vain yksi huippumuusikoiden lukuisista "projekteista", joissa motivaattorina on sydämen asemesta maksukykyinen yleisö?

Tämän määrittäköön aika. Jäädään odottelemaan.
mack the knife
24.05.2010 14:29:04
EP: Joo kyl mää sevverran ymmärsin handelin ja snadin, mut toi dallapee ..olisko sama ku dallata?

Sitä se on. Tuli vaan mieleen, ei se tähän mitenkään muuten liity.
COVS n:o 1.
jape2
24.05.2010 15:31:11 (muokattu 24.05.2010 21:51:42)
baron: No joo, ne otti nimemsä italialaisesta haitarimerkistä Dallapè ja teki pienen oikeinkirjoitusvirheen (Dallapé)
Mitä pyhää siinä haitarissa on niin että sitä nimeä ei saa enää käyttää?

Tietääköhän Marianon jälkeläiset että noin suuri mainosrumba on päällä in Finlad?

http://www.dallape-accordions.com/dir.htm
Mieluummin ceestä.
BassoSisko
24.05.2010 19:42:58

Tuskin maltan odottaa vaikkapa Hanoi rocksin tai Queenin keikkoja kahdenkymmenen vuoden päästä. Mitä sen väliä ettei alkuperäiset soittajat niissä soita. Rahan teko on pääasia.
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
Epämuusikko
24.05.2010 21:01:14 (muokattu 24.05.2010 21:01:48)
Ei ole Berliinin Filharmonikoissakaan alkuperäisjäseniä ja senkun porskuttaa.

Oikeudet nimen käyttöön on laillisesti hankittu. Bändi on priimaa. What's the problem?
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
Meisseli
24.05.2010 21:06:30

Dallape henkilöityy mielestäni enemmän hyvään bändisaundiin ja tietynlaiseen ohjelmistoon kuin johonkin tiettyyn henkilöön (esim. edellämainitut orkesterit kuten Queen Mayn ja Mercuryn saundeihin.) Kyllähän tuossa soitto ja laulu toimii.

Rahahommalta kyllä minustakin haiskahtaa, mutta mikäpä se siinä. Rahaa tarvitaan mm. ruokaan.
Ei kelvannut Saku, ei Matiaskaan mutta Heikkipä soitteli viuluaan..
Qsine
24.05.2010 21:18:36

Hahaa, paninpa merkille myös, ettei tämä levy ole Iskelmäradiossa soinut, vaikka periaatteessa pitäisi?!? Ilmeisesti ei ole Blue Note tainnut alentua voitelemaan voimasoiton eteen...

No, vaikka uusi Dallapé olisikin rahastus, on se musiikinhistoriamme tyylikkäin sellainen. Pääasia, ettei se ole kusetus.
Meisseli
24.05.2010 21:32:20

tässäpä muuten pari Ron Jeremyä kirjoittelee Dallapesta. Excellente!
Ei kelvannut Saku, ei Matiaskaan mutta Heikkipä soitteli viuluaan..
Euphonium
24.05.2010 22:14:38
Epämuusikko: Ei ole Berliinin Filharmonikoissakaan alkuperäisjäseniä ja senkun porskuttaa.

Oikeudet nimen käyttöön on laillisesti hankittu. Bändi on priimaa. What's the problem?

Berliinin Filharmoonikot on kuitenkin varmaan toiminut koko ajan, niin että soittajat on vaihtuneet vähitellen.

Minäkin soitan muun muassa soittokunnassa, joka on perustettu vuosisadan alkupuolella, eikä siinä tietenkään ole enää alkuperäisiä jäseniä, mutta minä ja muutama muukin nykyään mukana oleva soittaja on soittanut perustajajäsenten kanssa ja nuoremmat taas meidän kanssamme. Perinne jatkuu sukupolvelta toiselle, vaikka soittajia vuosien varrella tulee lisää ja vanhoja jää pois. Tällöin on ihan OK, että nimi pysyy samana.

Sen sijaan tämän "Dallapén" ovat perustaneet muusikot, joilla ei ole mitään perinteitä alkuperäiseen Dallapéhen. Laillinen oikeus nimen käyttöön varmaan on, mutta ei se silti ole moraalisesti oikein.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)