![]() 19.10.2009 14:16:32 (muokattu 19.10.2009 15:14:44) | |
---|---|
vesipekka: Ettekö te "ammattilaisetkaan" osaa äänentoistoa? Olemme käyttäneet eri paikoissa jo pitkään 4-8:saa aktiivikajaria( a/150W,12") ja langatonta linkitystä. Sinne vaan salin ympärille haluttuun paikkaan tolppa(koukku) ja kajari&linkki virtapistokkeen(Maadoittamaton)viereen.Subbaset sitten itelle perseen alle niin ei tule koskaan liian lujaa ja yläpäätehon pysyessä pienenä on soundikin toimiva. Joskus radiohäiriöitä alussa oli, muttei enää opittuamme. Nim. klo 12 paras asento mixerissä, loput soittajasta. Ja tällaiset kommentit sitten ihan omaan arvoonsa. Se soundi on sun mielestä toimiva. Olisipa joskus kiva tulla kuuntelemaan, millainen se on. Ja kun menee musaliikkeeseen kyselemään, niin kaikki on ihan maailman parasta. Ei ookaan parempaa soundia kuin tässä ja tossa purkissa. Paperilla asiat ei kuitenkaan kuulosta yhtään miltään, eikä noi yleispätevät neuvot oo oikeen mistään kotoisin. Ihan sama. | |
![]() 19.10.2009 15:35:31 | |
tanssimusiikinkuluttaja: Kysymys onkin siitä, mikä on asiallinen ja tarkoituksenmukainen volyymi. Olen kanssanne eri mieltä siitä millainen on asiallinen ja tarkoituksenmukainen volyymi, useasta syystä. Ensinnäkin musiikki ei tarvitse keskustelun estävää volyymiä Puhutaanko keskustelua estävästä vai keskustelua häiritsevästä volumesta? Jos volat pudottaa "seurustelutasolle", niin siin käypi niin, että tanssiväki lähtee muualle ja seurustelijoiden mielestä musiikki soi edelleen keskustelua haittaavasti. En ollenkaan ihmettelisi, jos aiheettomiakin valituksia tanssibändeille esitettäisiin. "... valsseissa volume oli ihan sopiva... kolmas humppa tuli liian lujaa... ja tää rokki on ihan liian lujalla ..." . Se, että heitäkin on, ei riitä perusteeksi sivuuttaa aiheellista palautetta. Ensimmäistäkään asiallista palautetta ei o tapana sivuuttaa. Eikä sekään, jos jotkut toiset toimivat erityisen ajattelemattomasti. Eipä noi deejiit toimi ajattelemattomasti. Ne vetää sillä volumella, mitä yleisö tuntuu tahtovan. Mikä monasti on mun mielestä jo järjettömän kovaa, mut eipä tuo yleisöä näy häirittevän. One kind of music only - the good kind | |
![]() 20.10.2009 00:35:50 | |
tarmo: Ei tähän oikeen voi asennoitua. Kyllä kaikki jotka haluavat hyvää äänenlaatua ja miellyttävää volaa on ihan oikeassa. Jopa soittajat. Kannattaisikohan ongelmasta kääntyä vaikka tanssijärjestäjän puoleen ja pyytää ostamaan taloon iso pöytä, kunnon pa ja palkkaamaan ammattimiksaaja. Ei tarvitsisi huolehtia siitä, kuulostaako hyvältä ja onko peräkärryssä/sprintterissä just oikeenlaiset pa:t. Laivoillahan näin on tehty jo vuodesta x, eikä varmaan tuu liian lujaa :) Lisätään siihen lipun hintaan vaikka 5 egeä, niin homma kannattaa. Ei tartte sitten päivitellä, kun soittaja ei oo äänentoiston ammattilainen. Toinen vaihtoehto on, että muutetaan koko tanssimusakulttuuri tanssikulttuurista musakulttuuriksi ja aletaan myös kuuntelemaan sitä musiikkia. Komppejahan noilla lavoilla toivotaan, ei musaa. Jos sillä samettisen pehmeällä ja kalliisti tuotetulla kitarasoundilla olisi yiipäätään jotain merkitystä, niin kyllä jengi siihen varmaan panostaisi. Lisäksi soittohommaa pitäisi nykyään tehdä puoli-ilmaiseksi. Jos bändissä saa olla max. 3 henkeä, ei osaavan miksaajan palkkaaminen varmaan tule edes puheeksi. Luuleeko joku tosiaan, että tässä on kyse viitseliäisyydestä? Tuskin. En minäkään mene hampurilaisravintolaan ja pyydä pullan väliin mediun sisäfilettä. Ei sellaista ole siellä tarjolla, koska tavoitteena on myydä pikaruokaa halvalla. Ihan samaa luokkaa on vertailla jonkun tanssiliiterin ja stingin äänentoistoja, koska panostukset on ihan perustellusta aivan eri luokkaa. Kyllä tähän maailmaan mahtuu ihan vitun mielettömän hyviä äänentoistokamoja ja niiden käyttäjiä, mutta luksusta on tarjolla vain luksuspaikoissa ja luksushinnoilla. ihan niin kuin kaikessa muussakin. Kyllä mäkin haluaisin aina keikan jälkeen saada osakseni ihailua ja vähän muutakin. Takahuoneessa vois olla poreallas ja shampanjaa. Itse ei tarvitsis roudata. Oon kuullut että tällaista on olemassa, mut miksi mä oon silti niin usein vaihtanut keikkakuteet jonkun ravintolan henkilökunnan vessassa? Ei pysty ymmärtämään. Ja missä mun miljoonat? Kaikenmaailman valittajaa riittää. Osalla valittajista on ihan hyväkin pointti. Pitäisi kuitenkin muistaa, ettei mopolla mahdottomia. Jos tanssiliiteriin menijä ei hyvällä tahdollakaan halua ymmärtää realiteetteja, kannattaa panostaa 10 000 euroa kotihifiin ja jäädä omaan olohuoneeseen hiihtelemään. Tässä kirjoituksessa oli paljon hyvää asiaa!!! Louskis!!! | |
![]() 20.10.2009 03:36:07 | |
Hannu Y.T: Tässä kirjoituksessa oli paljon hyvää asiaa!!! OK, komppaan, ja, kertauksellakin! | |
![]() 24.10.2009 13:13:49 | |
Tää volyymiasia on loputon suo. Mielipiteitä on yhtä monta kuin mielipiteiden esittäjiä. Mun mielestä ongelma tanssibändien volyymissa ei johdu niinkään bändeistä vaan niiden tanssipaikkojen surkeasta akustiikasta. Jos tanssit järjestetään entisessä tennis- tms. hallissa ei hallia suunniteltaessa ole varmaan mietitty sitä, miten tangolaulajan äänenvoimakkuus saataisiin miellyttäväksi. Omia kokemuksia myös löytyy myös siitä, että erään naissolistin keikalla valitettiin jatkuvasti, että soitatte liian lujaa. Hermostuin lopulta valitukseen ja vedin solistin setillä masterit kiinni. Valitus kuitenkin jatkui, koska suurin äänilähde oli solistin kaakossa/11:llä oleva kulma, joka ampui sulosävelet katon kautta tanssilattialle. Kiitos nykyisille korvamonitoreille. Moni rivisoittaja on pelastanut niillä kuulonsa. (siis kun solisti itse käyttää niitä:) ) Toinen tapaus muistuu itä-Suomalaisesta mummopesulasta, jossa oli db-mittari ja hovi joka varoitti useaan kertaan ettei 85db:tä saa ylittää. Roudasimme hiljaa, kun asiakkaat söivät seisovasta pöydästä ja mittari paloi punaista koko ajan. Keikka vedettiin pelkillä monitoreilla, rumpali soitti koko keikan suteilla ja kaikki olivat tyytyväisiä, (paitsi bändi ja solisti). Tanssipaikkojen kannattaisi satsata omiin kunnollisiin kamoihin, viivelinjoineen, niin vastuu siirrettäis muille kuin bändeille, jotka yrittävät vain palvella koko tanssiyleisöä. Monella tuntuu nyt olevan se ajatus, että suurin osa bändeistä on perustettu vain siksi, että saataisiin mahdollisimman monella eri tavalla *ttuiltua tanssiväelle. Soittamalla liian lujaa, vääriä biisejä, väärällä tempolla jne. Ainakin meikäläinen on alalla sen takia, että soittaminen on vaan niin s*tanan mukavaa, kaikesta huolimatta. | |
![]() 24.10.2009 14:01:25 | |
Hieno kirjoitus. Näin se juuri on. COVS n:o 1. | |
![]() 24.10.2009 16:20:47 | |
Mistä johtuu että mun keikoilla ei valiteta volyymista? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 24.10.2009 16:25:18 | |
baron: Mistä johtuu että mun keikoilla ei valiteta volyymista? Kerro sinä. COVS jäsen N:o 5 | |
![]() 24.10.2009 16:35:49 | |
baron: Mistä johtuu että mun keikoilla ei valiteta volyymista? Jospa sulla ei ole ollut sellaisia paikkoja niin kuin pahimmat on. COVS n:o 1. | |
![]() 24.10.2009 16:48:03 | |
baron: Mistä johtuu että mun keikoilla ei valiteta volyymista? Ilmeisesti soitat niin kovaa, ettet kuule volyymi-ininää asiakkaista käsin. ;) In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". | |
![]() 24.10.2009 20:10:55 | |
half: Kerro sinä. If it's too loud, you're too old:-) Kun mä itse oon yleisönä, mä etsin sellaisen paikan, jossa vola on mun mielestä OK. Joskus se löytyy mistä tahansa, joskus jostain kaukaisesta paikasta, joskus miesten veskistä, joskus on pakko mennä paikasta ulos pihalle. Mä toivon että mun keikoilla asiakkaiden ei tarvitse turvautua kahteen viimeeksi mainittuun. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 24.10.2009 21:02:11 | |
baron: If it's too loud, you're too old:-) Kun mä itse oon yleisönä, mä etsin sellaisen paikan, jossa vola on mun mielestä OK. Joskus se löytyy mistä tahansa, joskus jostain kaukaisesta paikasta, joskus miesten veskistä, joskus on pakko mennä paikasta ulos pihalle. Mä toivon että mun keikoilla asiakkaiden ei tarvitse turvautua kahteen viimeeksi mainittuun. Kuule,vessat voi olla hyvinkin viihtyisiä esim. Kalastajatorpalla! Piano on viitseliään ihmisen soitin! | |
![]() 24.10.2009 21:29:29 | |
baron: Mistä johtuu että mun keikoilla ei valiteta volyymista? Soundit kohillaan? Auttaaa muuten aikas paljon.Ja alkohoolin määrä.Yleisöllä... Rock on rahaton riemu... | |
![]() 24.10.2009 21:47:30 | |
(aaporok: Soundit kohillaan? Auttaaa muuten aikas paljon.Ja alkohoolin määrä.Yleisöllä... Mut ruma sana niin kuin se on: Hyvin soittaminen tai sen oppiminen on vaikeaa. Maailman helpointa on: - Näyttää hyvältä (tietenkin tietyissä rajoissa jos musta on kysymys) - Käyttäytyä hyvin - Pitää volat kohdallaan Mä kerään irtopisteet sieltä missä niitä saatavissa on. Korkeintaan 10% yleisösta ymmärtää musan päälle. Kaikki mun mainitsemistani pointseista. Mä olin Freelance-seminaarissa Jyväskylässä jossa aiheena "Kellä keikkaa kellä ei", (viime Muusikko-lehdessä referoidaan) Sielläkin todettiin että "ulkomusiikilliset" pointsit on tärkeimpiä. Jos prot antaa tyhmyyttään mulle tasoitusta mainitsemissani pointseissa, mua ei tippaakaan harmita viedä niiltä leipä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 24.10.2009 23:33:50 | |
Mitäpä tuohon edelliseen on lisäämistä. Humppamuseon intendentti | |
![]() 24.10.2009 23:52:47 | |
KoskPaavo: Mitäpä tuohon edelliseen on lisäämistä. Eipä mitään. 11 kivitaulu on löytynyt Moosekselle. http://www.youtube.com/watch?v=MwHWbsvgQUE | |
![]() 25.10.2009 20:58:13 | |
Sessio: Tää volyymiasia on loputon suo. Mielipiteitä on yhtä monta kuin mielipiteiden esittäjiä. Mun mielestä ongelma tanssibändien volyymissa ei johdu niinkään bändeistä vaan niiden tanssipaikkojen surkeasta akustiikasta. ----- Huonokaan akustiikka ei pilaa kaiuttimista tulevaa ääntä tanssimusiikiksi kelpaamattomaksi, lukuunottamatta alaäänien kuminaa - ja kumina on varsin helposti hallittavissa, kunhan se muistetaan ottaa huomioon. Nykyisillä suuntaavilla kaiuttimilla saadaan huonoonkin akustiseen tilaan hyvälaatuinen tanssimusiikki. Akustiikalla on pieni vaikutus mutta volyymiin sillä ei ole vaikutusta, koska oleellisn äänenvoimakkuuteen vaikuttava tekijä on kaiuttimista tuleva äänenvoimakkuus, joten heijastuvan äänen osuudella ei juurikaan ole vaikutusta liiallisen äänenvoimakkuuden muodostumiseen. Huonoissakin akustisissa olosuhteissa heijastuvalla äänellä on lähinnä äänenvoimakkuuksia tasaava vaikutus lähinnä hiljaisen äänenvoimakkuuden alueella - tosin jonkin asteisiä häipymisiä voi esiintyä niinsanotuilla katvealueilla minne ei suora kaiutinääni jostain syystä yllä. Suurin ongelma on kaiutinäänen voimakas vaimeneminen etäisyyden kasvaessa äänilähteeseen eli kaiuttimeen. Jos 20 metrin etäisyydelle halutaan suoralle äänelle 85 desibelin äänenvoimakkuus, niin kaiuttimesta lähtevä äänenvoimakkuus on silloin 1 metrin etäisyydellä noin 110 desibeliä. Mikä onkaan vaikutus, kun tällainen äänenvoimakkuus tuotetaan yleisön korvien korkeudelle sijoitetuilla kaiuttimilla! Kun isoon saliin tuotetaan riittävä äänenvoimakkuus koko salin alueelle, niin vaarallinen äänenvoimakkuus voi ulottua useiden metrien päähän kaiuttimista, ja tähän ei tilan akustiikalla ole mitään vaikutusta, vaan kysymyksessä on puhtaasti kaiuttimen tuottamasta äänenvoimakkuudesta. Isoonkin tanssitilaan on mahdollista tuottaa riittävä ja myös riittävän tasainen äänenvoimakkuus koko tilaan, kun kaiuttimet sijoitetaan niin korkealle että vaarallinen äänenvoimakkuus suuntautuu vaarallisten metrien matkan yleisön päiden yläpuolelle. | |
![]() 25.10.2009 21:22:31 | |
Rock n: Nykyisillä suuntaavilla kaiuttimilla saadaan huonoonkin akustiseen tilaan hyvälaatuinen tanssimusiikki. Akustiikalla on pieni vaikutus mutta volyymiin sillä ei ole vaikutusta, . Mjaa. Jotenkin mä olen havainnu sillai päinvastaista, et nois työväentaloissa, hirsirakennuksissa tai eristämättömillä kesälavoilla sitä vaan pärjää hiton paljon helpommalla. Ääni pääsee imeytymään johonkin tai sit se pääsee karkaamaan rakennuksen ulkopuolelle. Betonikuution sisäpuolella, mis kaikki pinnat on kiveä ja lasia, ni voi vee. Mun taidot loppuu kättelyssä ja ihan mikä tahansa ääni kuulostaa liian kovalta. Ihan jo ennen ko bändikamoihin kytkee sähköt. One kind of music only - the good kind | |
![]() 25.10.2009 22:04:59 | |
Rock n: Huonokaan akustiikka ei pilaa kaiuttimista tulevaa ääntä tanssimusiikiksi kelpaamattomaksi, lukuunottamatta alaäänien kuminaa - ja kumina on varsin helposti hallittavissa, kunhan se muistetaan ottaa huomioon. Nykyisillä suuntaavilla kaiuttimilla saadaan huonoonkin akustiseen tilaan hyvälaatuinen tanssimusiikki. Akustiikalla on pieni vaikutus mutta volyymiin sillä ei ole vaikutusta, koska oleellisn äänenvoimakkuuteen vaikuttava tekijä on kaiuttimista tuleva äänenvoimakkuus, joten heijastuvan äänen osuudella ei juurikaan ole vaikutusta liiallisen äänenvoimakkuuden muodostumiseen. Huonoissakin akustisissa olosuhteissa heijastuvalla äänellä on lähinnä äänenvoimakkuuksia tasaava vaikutus lähinnä hiljaisen äänenvoimakkuuden alueella - tosin jonkin asteisiä häipymisiä voi esiintyä niinsanotuilla katvealueilla minne ei suora kaiutinääni jostain syystä yllä.Suurin ongelma on kaiutinäänen voimakas vaimeneminen etäisyyden kasvaessa äänilähteeseen eli kaiuttimeen. Jos 20 metrin etäisyydelle halutaan suoralle äänelle 85 desibelin äänenvoimakkuus, niin kaiuttimesta lähtevä äänenvoimakkuus on silloin 1 metrin etäisyydellä noin 110 desibeliä. Mikä onkaan vaikutus, kun tällainen äänenvoimakkuus tuotetaan yleisön korvien korkeudelle sijoitetuilla kaiuttimilla! Kun isoon saliin tuotetaan riittävä äänenvoimakkuus koko salin alueelle, niin vaarallinen äänenvoimakkuus voi ulottua useiden metrien päähän kaiuttimista, ja tähän ei tilan akustiikalla ole mitään vaikutusta, vaan kysymyksessä on puhtaasti kaiuttimen tuottamasta äänenvoimakkuudesta. Isoonkin tanssitilaan on mahdollista tuottaa riittävä ja myös riittävän tasainen äänenvoimakkuus koko tilaan, kun kaiuttimet sijoitetaan niin korkealle että vaarallinen äänenvoimakkuus suuntautuu vaarallisten metrien matkan yleisön päiden yläpuolelle. ei juma..... tää on niiiiiin loputon suo!!!!!! pahoittelen että kirjoitan tätä taas täyden tunnekuohun vallassa. kerroppa nyt tyhmälle, että miten se alapään kumina hallitaan helposti joka mestassa joka bändillä?? miten järjestät sen kaiuttimien noston turvallisesti(!!!) riittävän korkealle joka paikassa? roikottaminen onnistuu tosi heikosti missään normi tanssimestassa. entä jos joku haluaa lavan etureunassa fanittaa bändiä/artistia, mutta ei saa siitä mitn selvää kun kaiuttimet on nostettu "riittävän korkealle"? rakennat aina sitten erikseen etufillit joka keikalla? järjestäjät kun eivät varmasti lähe joka paikassa satsaamaan isoa pinoja euroja äänentoistojärjestelmiin...(lainaus RoadArilta: jos jengille kelpaa hevoskyyti, niin miksi niitä vehoon veisi?) ja bändit kuitenkaan harvoin edes luottavat talon ääniseppiin. ja kuten tuossa aiemmassa session kirjoituksessa tuli ilmi, niin lavalta tuleva vuoto kulmista, kitaravahvareista, rummuista yms. on useimmiten se suurin ongelma ja este "riittävän hiljaa" soittamiselle. ja kyllä siihenkin se akustiikka vaikuttaa!!!! itselläni on top-listalla kohtuu hyvän akustiikan suhteen (puhutaan tanssipaikoista ja -ravintoloista) pajarinhovi, hietasaari, pipola, tanhuhovi. kaikki keskenään erilaisia, mutta jostain syystä niissä on mulla ollut hyvä vetää. eikä se lista sit paljoa tuosta enää jatku kokemieni paikkojen suhteen. huh huh, pikkasen helpotti. taidanpa sen kunniaksi avata yhden oluen. Louskis!!! | |
![]() 26.10.2009 00:18:49 | |
Rock n: Huonokaan akustiikka ei pilaa kaiuttimista tulevaa ääntä tanssimusiikiksi kelpaamattomaksi, lukuunottamatta alaäänien kuminaa - ja kumina on varsin helposti hallittavissa, kunhan se muistetaan ottaa huomioon. Nykyisillä suuntaavilla kaiuttimilla saadaan huonoonkin akustiseen tilaan hyvälaatuinen tanssimusiikki. Akustiikalla on pieni vaikutus mutta volyymiin sillä ei ole vaikutusta, koska oleellisn äänenvoimakkuuteen vaikuttava tekijä on kaiuttimista tuleva äänenvoimakkuus, joten heijastuvan äänen osuudella ei juurikaan ole vaikutusta liiallisen äänenvoimakkuuden muodostumiseen. Huonoissakin akustisissa olosuhteissa heijastuvalla äänellä on lähinnä äänenvoimakkuuksia tasaava vaikutus lähinnä hiljaisen äänenvoimakkuuden alueella - tosin jonkin asteisiä häipymisiä voi esiintyä niinsanotuilla katvealueilla minne ei suora kaiutinääni jostain syystä yllä. Suurin ongelma on kaiutinäänen voimakas vaimeneminen etäisyyden kasvaessa äänilähteeseen eli kaiuttimeen. Jos 20 metrin etäisyydelle halutaan suoralle äänelle 85 desibelin äänenvoimakkuus, niin kaiuttimesta lähtevä äänenvoimakkuus on silloin 1 metrin etäisyydellä noin 110 desibeliä. Mikä onkaan vaikutus, kun tällainen äänenvoimakkuus tuotetaan yleisön korvien korkeudelle sijoitetuilla kaiuttimilla! Kun isoon saliin tuotetaan riittävä äänenvoimakkuus koko salin alueelle, niin vaarallinen äänenvoimakkuus voi ulottua useiden metrien päähän kaiuttimista, ja tähän ei tilan akustiikalla ole mitään vaikutusta, vaan kysymyksessä on puhtaasti kaiuttimen tuottamasta äänenvoimakkuudesta. Isoonkin tanssitilaan on mahdollista tuottaa riittävä ja myös riittävän tasainen äänenvoimakkuus koko tilaan, kun kaiuttimet sijoitetaan niin korkealle että vaarallinen äänenvoimakkuus suuntautuu vaarallisten metrien matkan yleisön päiden yläpuolelle. Oi kuinka väärässä oletkin... tanssimusiikinkuluttaja: Kolmanneksi, kuulonhuollon asiantuntijoiden mukaan tuo keskustelun estävä volyymi vaarantaa kaiuttimien toisella puolella olevien terveyden. Ja tälle lähdettä? "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa." | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)