![]() 04.05.2008 14:22:15 | |
---|---|
Pääasia, että kuullostaa hyvälle. Ei oikeastaan, vaan että kaikille jää hyvä fiilis. "Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!"
- Sam Other | |
![]() 04.05.2008 14:51:19 (muokattu 04.05.2008 14:52:02) | |
Sullahan on silloin merkittävä puute ammattitaidossa, jos et oikeesti tiedä, miltä sun asiakkaastas tuntuu. Jaa?Mä en pysty mitenkään soittaessani meneen esim tanssimalla asiaa tiedustelemaan ja olishan se aika korniakin...toisin kuin sä, sullahan tulee taustat sekulta?Sähän voit mennä kyseleen daameilta että "miltäs noi mun taustat kuulostaa?Eiks ookki hyviä, vähänkö vedän hyvin?"...tämä karrikoiden, ei mitenkään wittuillessa. Tansseissa olen toki ollut soittajan ominaisuudessa satoja tai paremminkin tuhansia kertoja kuin myös olen kuullut palautetta omasta ja muitten soitosta, kuullut kymmeniä bändejä, soittanut kymmenissä bändeissä, kuullut/toteuttanut kymmenien topien toiveita laidasta laitaan, eli mä luulen että ei mun tarvi enää erikseen mennä maksavana asiakkaana tansseihin tajutakseni mitä se perustopi haluaa kuulla saati mitä hän ymmärtää kuulemastaan.Olen ollut sekä ykkös että kakkobändeissä, lavalle on menty ykkösenä ja poistuttu kakkosena, tämäkin on koettu, kuin myös päinvastoin. Kuin myös olen ollut sellasissa kokoonpanoissa tuuramassa, jopa vakkarinakin, että harmittaa kun ei noista ei ole jäänyt mitään materiaalia äänitteen muodossa, Maaret&Hyväkkäät olisivat käsiraha noista joihinkin verraten, HOHO! Liittyen jengin käsityskykyyn kuulemastaan, yksi esimerkki elävästä elämästä muutaman päivän takaa laivalta ; tangopaavo bändeineen(hyvä bändi, taitavia soittajia, aika erikoisia harmonioita/sovituksia) veti oman levytysmateriaalinsa lisäksi varmasti monen kuulijan korvaan käsitämättömiä, lähes tunnistamattomaksi "murjottuja" versioita tutuista biiseistä , mm yks perusfoxi oli muutettu hitaaksi 16/osa-beatiksi ja sointumaailma oli lievästi sanoen yliampuva...kuin myös t-paavon spiikit olivat sellasta "apukerhopaskaa" että en taatusti ollut ainoa joka tunsi myötähäpeää hänen puolestaan, toki onhan se ymmärrettävää että YHDEN setin vetäminen on saatanan raskasta ja tunnelmaa pitää jotenkin keventää...? Siispä keräsimme taatulla perusohjelmistolla todistetusti ainakin yhden pariskunnan pojot soittamalla mm heidän toivomuksestaan iki-ihanat kappaleet "Moskovan valot", "Unohtumaton ilta"ja kaiken kruunuksi "Hopeinen kuu"...heidän kommenttiensa mukaan solistibändit eivät yleensä soita sellasta musaa mitä voi tanssia, bilebandeista puhmattakaan. Ihan kokemuksen kautta voisin väittää että tuo pariskunta (ikä n 50- 55) edusti erittäin hyvin sitä tavallista peruskansaa mitä tanssilavoilla/kapakoissa/osin laivoillakin käy tanssimassa, niin musiikkimakunsa kuin ikänsä puolesta... Tää on kans ihan pöpöttiä - vai onko mulla pääsääntöisesti vaan fiksumpaa yleisöä? No jaa, toki hieman karrikoin tuotakin, varmasti osa asiakkaista ymmärtää kuulemastaan muutakin kuin laulunsanat ja rytmin. Mitä tulee eri tilaisuuksiin, varmasti noissa yksityispippaloissa on eri meininki, ihmiset ovat aika lailla eri asenteella liikkeellä kuin perustansseissa.Ja tilaajasta/firmasta riippuen väki voi tosiaankin olla ainakin teoriassa "fiksumpaa"(=koulutetumpaa) kuin vaikkapa jossain työväentalon päivätansseissa.Sen verran on mullakin kokemusta myös privaattipuolen keikoista. Mutta samanlaisia kekkuleita ne on kun on viinaa tarpeeksi päässä, puku päällä on vaan tyylikkäämpää oksentaa...ja yleensähän tanssiväki ei edes ota viinaa. No, yks esimerkki firman pikkujoulupippaloista reilun vuoden takaa ; vedettiin kvartetilla normitanssimusaa laidasta laitaan, myös ns (kotimaista)"bilemusaa" ja rockia, tilaisuuden n. 150 henkilöstä ehkä n. 20-30 oli tanssiväkeä, sen sijaan alakerran disco ja karaoke veti suurimman osan väestä, kuin myös osa jengistä patsasteli baaritiskien luona paskaa jauhaen ja viinaa juoden. Johtuisikohan tämä osin siitä että suuri osa oli iältään 25-40 ja suht korkeasti koulutettuja?Tanssiminen/tanssimusa ei vaan ole heidän juttunsa...? Tai sitten me oltiin väärässä paikassa väärään aikaan, tanssibändinä meidät tuonne oli kyllä buukattu. yy kaa...mikä laatikko? | |
![]() 04.05.2008 18:38:40 | |
Siispä keräsimme taatulla perusohjelmistolla todistetusti ainakin yhden pariskunnan pojot soittamalla mm heidän toivomuksestaan iki-ihanat kappaleet "Moskovan valot", "Unohtumaton ilta"ja kaiken kruunuksi "Hopeinen kuu"...heidän kommenttiensa mukaan solistibändit eivät yleensä soita sellasta musaa mitä voi tanssia, bilebandeista puhmattakaan. Noinhan se käy, oikea bändi paikalla, soittamassa musaa, jota yleisö on tullut kuulemaan. No jaa, toki hieman karrikoin tuotakin, varmasti osa asiakkaista ymmärtää kuulemastaan muutakin kuin laulunsanat ja rytmin. Mä sanoisin, että ymmärtävät hyvinkin. Eivät ehkäpä sitä tarkemmin pysty analysoimaan, mutta jokseenkin jokainen osaa musiikista sen verran sanoa, että kuulostaako se hänen mielestään hyvältä. Mitä tulee eri tilaisuuksiin, varmasti noissa yksityispippaloissa on eri meininki, ihmiset ovat aika lailla eri asenteella liikkeellä kuin perustansseissa. ... pikkujoulupippaloista ...tilaisuuden n. 150 henkilöstä ehkä n. 20-30 oli tanssiväkeä, sen sijaan alakerran disco ja karaoke veti suurimman osan väestä, kuin myös osa jengistä patsasteli baaritiskien luona paskaa jauhaen ja viinaa juoden. Järkkärihän tosa on koittanu ahnehtia liikaa. 150 henkeä ja yhtaikaa pyörimässä disco, karaoke ja tanssibändi. Väkeä vielä useamassa kerroksessa. Ei tommottesta yhtälöstä kovin hyvää lopputulosta saa. Sirkuksessakin on paljon ja kaikenlaista ohjelmaa, mutta ei siinä areenalla ole ko yksi esiintyjä kerrallaan. Mutta joo, olen kanssasi samaa mieltä, että eri meiningillä ihmiset on liikkeellä. Mikä on heidän motiivinsa tulla paikalle. Tansseihin he tulevat tanssimaan. Rokkibändin keikalle ne tulevat kuuntelemaan bändiä. Pikkujouluihin niin no... ne tulee pikkujouluihin. Maijan ja Rapen häihin he tulevat Maijan ja Rapen vuoksi. Oli miten oli, mutta juuri kukaan ei tule paikalle bändin vuoksi. Siitä päästään aasinsillan kautta vaikka tuohon volaan. Kapakissa ja vaik ny pikkujouluissa on salissa jo aikamoinen älämölö, riippuen missä vaiheessa promillet on menossa. Siihen ko lyödään bändi päälle, niin äänenpaineet vähän lisääntyy. Hyvä on vähän herättääkin sitä porukkaa. Monasti kumminki on mun keikoilla niin, et ennenko bändi alkaa soittaa, niin salissa on aikamoinen pierunpidätystunnelma. Siinä jos bändi alkaa soittamaan vaik ihan kevollisillakin volumeilla, niin se äänenpaine ko nousee nollasta sataan sekunnin murto- osassa, niin se on niin hitonmoinen muutos, et se kuulostaa kymmenen kertaa kovemmalta ko onkaan. Siis just sen yleisön mielestä, joka ei ole tullut edes kuuntelemaan bändiä. Ton vuoksi monilla keikoilla me vedetään avaussetti melko lailla kieli keskellä suuta, jokseenkin unplugged- volumeilla. Loppuillasta taas tykkäävät siitä, ko avataan niitä hanoja. Noista muista mahdollisista ohjelmanumeroista pyritään juttelemaan järkkärin kanssa ja mahdollisuuksien mukaan lomittamaan niitä vähän bändin soitonkin mukaan. Järkkärithän noissa privakemuissa ovat monesti amatöörejä. Tulee molemmin puolin parempi fiilis ja yleensä paremmat kemut, jos heitä vähän koittaa jeesata. Ettei käy esmes niin, että ko bändi on hetken settiään soittanut, niin paikalle hyökkää joku, joka katsoo tilaisuutensa koittaneen: Nyt kun kaikki ovatkin tässä sopivasti paikalla (ja tottakai ne ovat paikalla, ne kuulivat, että bändi aloitti ja tulivat paikalle ja ny näköjään on kumminkin luvassa jotain ihan muuta). Jos ny on tarkoitus että kymmenestä yhteentoista serkkupoika pyörittää levyjä ja vetää discoa, niin kylä sen iltaan saa lomittumaan. Serkkupoika vaan tuo tarpeeksi levyjä. Bändin kamat sopii tuommoiseen tarkoitukseen oivasti. Soittopuolihan noissa privakemuissa on vain se viimeinen silaus. Sen ko mieltää, et monesti noissa kemuissa illalla on valmiiksi jo joku muu sisältö ja että bändi on sopassa vain mausteena. Etukäteen jos vähän viittii nähdä vaivaa, niin iltahan on jo kokolailla onnistunut. Sit siellä ehtii vielä sen kolme settiä soittaakin. One kind of music only - the good kind | |
![]() 04.05.2008 20:09:35 | |
Soittonne on siis ollut hohtavan läpinäkyvää? Ikäänkuin maalailevan kuullostavaa. Otetaas taas. | |
![]() 04.05.2008 20:41:03 | |
Jaa?Mä en pysty mitenkään soittaessani meneen esim tanssimalla asiaa tiedustelemaan ja olishan se aika korniakin...toisin kuin sä, sullahan tulee taustat sekulta?Sähän voit mennä kyseleen daameilta että "miltäs noi mun taustat kuulostaa?Eiks ookki hyviä, vähänkö vedän hyvin?"...tämä karrikoiden, ei mitenkään wittuillessa. HOHO - joo, ei mitn - toihan on ihan totta ja mun tars itte asiassa hyödyntää langatonta juuri tohon. Liittyen jengin käsityskykyyn kuulemastaan, yksi esimerkki elävästä elämästä muutaman päivän takaa laivalta ; tangopaavo bändeineen(hyvä bändi, taitavia soittajia, aika erikoisia harmonioita/sovituksia) veti oman levytysmateriaalinsa lisäksi varmasti monen kuulijan korvaan käsitämättömiä, lähes tunnistamattomaksi "murjottuja" versioita tutuista biiseistä , mm yks perusfoxi oli muutettu hitaaksi 16/osa-beatiksi ja sointumaailma oli lievästi sanoen yliampuva...kuin myös t-paavon spiikit olivat sellasta "apukerhopaskaa" että en taatusti ollut ainoa joka tunsi myötähäpeää hänen puolestaan, toki onhan se ymmärrettävää että YHDEN setin vetäminen on saatanan raskasta ja tunnelmaa pitää jotenkin keventää...? Siispä keräsimme taatulla perusohjelmistolla todistetusti ainakin yhden pariskunnan pojot soittamalla mm heidän toivomuksestaan iki-ihanat kappaleet "Moskovan valot", "Unohtumaton ilta"ja kaiken kruunuksi "Hopeinen kuu"...heidän kommenttiensa mukaan solistibändit eivät yleensä soita sellasta musaa mitä voi tanssia, bilebandeista puhmattakaan. Ai perrrrkeeeles, miten opettavainen tarina - laitan sulle tosta plussan. Pitää ihan oikeesti muistaa, että monet soittajista kusenpolttamantuntuisista jutuista voi olla yleisölle just niitä biisejä, joiden takia he tansseissa käyvät. Tuore ja omaperäinen ohjelmisto ei tarkoita, että ne muutamat "ikonibiisit" (Hopeinen kuu, Kultainen nuoruus, Satumaa, Besame mucho jne jne) jäis vetämäti. Yleisön kosiskelu kuuluu tähän duuniin. No jaa, toki hieman karrikoin tuotakin, varmasti osa asiakkaista ymmärtää kuulemastaan muutakin kuin laulunsanat ja rytmin. Joo toki - tätähän mä just ajoin takaa. Mitä tulee eri tilaisuuksiin, varmasti noissa yksityispippaloissa on eri meininki, ihmiset ovat aika lailla eri asenteella liikkeellä kuin perustansseissa.Ja tilaajasta/firmasta riippuen väki voi tosiaankin olla ainakin teoriassa "fiksumpaa"(=koulutetumpaa) kuin vaikkapa jossain työväentalon päivätansseissa.Sen verran on mullakin kokemusta myös privaattipuolen keikoista. Mutta samanlaisia kekkuleita ne on kun on viinaa tarpeeksi päässä, puku päällä on vaan tyylikkäämpää oksentaa...ja yleensähän tanssiväki ei edes ota viinaa. Samaa jengiä, mutta monesti iloisemmalla juhlatuulella. Johtuisikohan tämä osin siitä että suuri osa oli iältään 25-40 ja suht korkeasti koulutettuja?Tanssiminen/tanssimusa ei vaan ole heidän juttunsa...? Tollanen ilmiö on kyllä selkeesti haisteltavissa. "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner | |
![]() 05.05.2008 08:26:21 | |
Noinkohan? Poimit yhden epäolennaisen asian. Basisti soitti väärin. Se ei todellakaan ollut pointtini, eikä mikään ylpeilyn aihe. Kerronpa toisen esimerkin. Samaiselle lotto-basistille sattui kerran Sillankorvassa tavallista huonompi ilta (hyviäkin iltoja oli). Tanssijoita salin täydeltä, vitutti ja hävetti. Tauoilla tanssitin erästä neitoa, joka sanoi tehneensä sanoituksia yhdelle säveltäjälle, ja soittavansa pianoa. Keskimääräistä paremmin musiikkia ymmärtävä henkilö siis, olettaisin. Valittelin hänelle huonoa fiilistä, kun basisti soittelee jatkuvasti mitä sattuu. Tähän neito vastasi, ettei hän ole sellaista huomioinut, ja että hyvältä kuullostaa. Siispä, mikä onkaan tanssiorkesterin soitossa tärkeää tanssijan näkökulmasta? Ymmärsikö kukaan? Puolileikilläni voisin kuvitella, että kiipparisti piti harmoni(k)oineen bändiä pystyssä, musiikki oli sopivan pehmeän feminiinistä ja sanoituksessa mikään ei häirinnyt. Akvarelli-Elli inspiroituu kokonaisuuksista, ei yksityiskohdista. Kiipparisti on siis bändin tärkein soittaja ja hänelle tulisi maksaa parasta palkkaa. | |
![]() 05.05.2008 08:37:02 | |
Kuin myös olen ollut sellasissa kokoonpanoissa tuuramassa, jopa vakkarinakin, että harmittaa kun ei noista ei ole jäänyt mitään materiaalia äänitteen muodossa, Maaret&Hyväkkäät olisivat käsiraha noista joihinkin verraten, HOHO! Erittäin tuttu tunne.. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)