Aihe: Biisin ulkoa osaaminen
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Sertzo S
18.01.2008 09:56:19 (muokattu 18.01.2008 09:56:57)
Siinä vaiheessa kun on hajulla biisistä eli muistaa suunnilleen verset ja kertosäkeet niin pysyy kokolailla hyvin kartalla kun seuraa laulajaa tai basistia. Ja jos on itse basisti niin kuuntelee mitä kiipparisti vetää ja seuraa perässä. Ei sitä tanssikansa huomaa vedätkö vahingossa johonkin kohtaan F:n Dm:n sijasta. Sävellajista... pakkoko sitä on opetella soittamaan biisi pelkästään sävellajista x. Jos osaat soittaa sen jostain sävellajista niin osaat kai soittaa sen toisestakin. Ainakaan basson ja kitaran kanssa sen ei pitäisi olla ongelma.

Basitteista vielä sen verran, että jos tuntee harmoniaa ja äänenkuljetusta vähääkään, niin eipä näissä perustanssimusaturskutuksissa mitään ihmeempää ole. Toki esim. tangoissa rumpalin kanssa aksentit kohdalleen, ulkoa tai sitten lapuista, antaa huolitellun ja harjoitellun kuvan pändistä.
mack the knife
18.01.2008 10:14:04 (muokattu 18.01.2008 10:14:51)
Jos osaat soittaa sen jostain sävellajista niin osaat kai soittaa sen toisestakin. Ainakaan basson ja kitaran kanssa sen ei pitäisi olla ongelma.

Ei se varmaan noiden... En mä pysty tuosta vaan vetämään pianolla jostain G#m:stä perusbiisiä. (kokeilin Oi tuntematon, ihan päin vittua). Mutta eipä niitä noista mun mielestä kovin usein ole mentykään.
COVS n:o 1.
veeka
18.01.2008 11:00:35
Silloin kun bändi on kunnolla kasassa, niin ei tarvita nuotteja. Ei biisilistoja. Ei arpomista lavalla, että mikä seuraavaksi. Kaikki vaan menee luonnostaan ja tuntuu, että ei siellä varsinaisesti kukaan määrää eikä komentele. On ollut kunnia soittaa sellaisessa bändissä.

Nykyinen porukka on just tällainen, kiva vetää kun ei oo mitään arpomisia. Viisi settiä löytyy matskua tarvittaessa eikä kellään lappuja lavalla, toki tähän pisteeseen on muutaman keikan joutunut tekemään. Treeneissäkin uus biisi opetellaan heti korvakuulolta niin eipä oo houkutusta ottaa kuponkeja myöhemminkään lauteille.
työtä työttömille, viinaa soittajille
Ukko
18.01.2008 12:26:36

Ei se varmaan noiden... En mä pysty tuosta vaan vetämään pianolla jostain G#m:stä perusbiisiä. (kokeilin Oi tuntematon, ihan päin vittua). Mutta eipä niitä noista mun mielestä kovin usein ole mentykään.

Ne mustat koskettimet siellä väleissä tekee kiusaa :(
vesku.ka
18.01.2008 12:42:12

Ai eikö me tosta sitä mentykään...
Ei taivaaseen hevillä pääse.
mack the knife
18.01.2008 12:45:13
Ne mustat koskettimet siellä väleissä tekee kiusaa :(

Saahan niitä mustia olla mutta kun ne on väärissä paikoissa.
mack the knife
18.01.2008 12:46:36
Ai eikö me tosta sitä mentykään...

Saattaa olla että mentiinkin, mutta en usko. Ei siellä tullut edes kännissä niin paljon virheitä kuin äsken kun kokeilin.
uruttaja
18.01.2008 12:58:48 (muokattu 18.01.2008 12:59:21)

Ei onnistu ollenkaan, jos joku huitasee jonkun dm-laputetun biisin pystystä Bbm:stä urulla, niin hattua nostan. Vaikkapa Brusselin pitsillä vois aloittaa kokeilun.

No me COVS;ssä vedämme ihan mistä vaan, se on kuulijassa vika, jos ei kelepaa. Virheitä tulee ihan yhtä monta.
Begemoth
18.01.2008 13:01:26
Kielisoittimilla transpunointi ei ole niin vaikeeta kuin koskettimilla, luulisin.
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
mack the knife
18.01.2008 13:01:39
Ai niin, olihan se yks pystö, joka halus mennä yhden "hittinsä" Ab -mollista. Tai G#, ei se tiennyt kummasta olis parempi. :)
Minä en saatana semmosista rupea opettelemaan, kirjoitin sen itselleni G-molliin ja transposesta kuului naks.
uruttaja
18.01.2008 13:02:58
Kielisoittimilla transpunointi ei ole niin vaikeeta kuin koskettimilla, luulisin.

Onhan se transpose-namiskuukkeli, mutta on se urulla paljon vaikeampaa. Rummuilla helpointa, tuosta olemme varmaan samaa mieltä.
jon lord
18.01.2008 13:07:14
Eräs pystö halusi mennä Amoren H-duurista. Vinkkasin pojille että C-duuri. Ei se mitään huomannut. On näitä pystöille tehty että sovitaan merkeillä parempi sävel laji, ne mitään huomaa. Grönin Eikalla ei ollut puoleen biiseistä edes lappuja. Se vaan sano että White Christmas C-duuri. Klappi samaten silloin kun se teki ilman bändiä free lancena. Ehdotti lavalla että muistatteko pojat tätä biisiä. Arvottiin sävel laji siinä ja sitten mentiin. Junnulla oli sama juttu, kyllä näitä on ollut paljonkin matkan varrella.
COVS jäsen N.o 3
Tankero
18.01.2008 13:14:28
Onhan se transpose-namiskuukkeli, mutta on se urulla paljon vaikeampaa. Rummuilla helpointa, tuosta olemme varmaan samaa mieltä.

Rummut on muutenkin helpoin soitin.
Varmasti, vissiin.
sonic77
18.01.2008 13:22:40

...mutta onko sähörumpuissa transpose-nappula??
Ämpärit täyttyy ja mieli on iloinen...
Meisseli
18.01.2008 13:56:22

Mie otin osaa biisikärpäseen, katotaan muistanko sanat..
www.strangefruit-band.net www.groovinghighallstars.com www.ketolajawitikainen.com Syksyistä meininkiä.
Begemoth
18.01.2008 14:06:14

Joo. Ymmärrän, mitä tarkoitat, mutta kyllä prima vista kevyessä musassa lyömillä -verrattuna esim. koskettimiin- on helppoa.
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
Pete V.
18.01.2008 14:35:54 (muokattu 18.01.2008 19:43:31)
Ai niin, olihan se yks pystö, joka halus mennä yhden "hittinsä" Ab -mollista. Tai G#, ei se tiennyt kummasta olis parempi. :)

EDIT: Ooo-koo, pahoittelen, laskutaidossani olikin vikaa, se loppui 6 b:hen, siis 7 b:n Cb-duuri/Ab-molli onkin vielä olemassa ...

Siis huom! tämä lause ei pidä paikkaansa: "Niinpä, aika vaikea mennä Ab-mollista, kun sellaista ei ole, vai olisikohan Cb-duuri olemassa siispä G#-mollista/H-duurista"

Mutta, tämä loppu jo OK: Db-mollin/Fb-duurin sijaan mennään tietysti C#-mollista/E-duurista ... ja edelleen, kuin ei myöskään ole G#-duuria, joka on Ab-duuri tai D#-duuria, joka on Eb-duuri jne. Mutta transponoivalla Bb-soittimella joskus olen kyllä soittanut jotain mielessäni näillä "laajennetun" teorian G#/D#-duureilla ja E#/H#-molleilla, kunhan vaan jotenkin muistaa mitkä äänet pitää kaksoiskorottaa, F## ja C##, eli Fx ja Cx, mutta kyllä tosivaikeata on ...
IJarro
18.01.2008 15:40:59
...Rummuilla helpointa, tuosta olemme varmaan samaa mieltä.

Perus humppasetillä ehkä, mut sanoppa sama patarumpalille ;)

Ei onnistu lennosta... (tietty jos on superkalliit padat, joissa ne viritys merkit on niin hyvin hollilla, et lennosta voi virittää ja et niihin voi luottaa, ni sit ehkä melkee...) mut käytännössä ei onnistu.
Let's do some living after we die...
uruttaja
18.01.2008 15:57:26
Perus humppasetillä ehkä, mut sanoppa sama patarumpalille ;)

Ei onnistu lennosta... (tietty jos on superkalliit padat, joissa ne viritys merkit on niin hyvin hollilla, et lennosta voi virittää ja et niihin voi luottaa, ni sit ehkä melkee...) mut käytännössä ei onnistu.

Onhan siinä vit-....tumainen laskea 194 tahtia taukoa ja täräyttää pari kertaa, sitten taas 203 tahtia taukoa ja yksi lasaus olan takaa ja sitten voikin lähteä jo pikkuhiljaa kotia kohti,HOHO....
KoskPaavo
18.01.2008 16:01:07
Niinpä, aika vaikea mennä Ab-mollista, kun sellaista ei ole, vai olisikohan Cb-duuri olemassa, siispä G#-mollista/H-duurista, ja Db-mollin/Fb-duurin sijaan tietysti C#-mollista/E-duurista ... ja edelleen, kuin ei myöskään ole G#-duuria, joka on Ab-duuri tai D#-duuria, joka on Eb-duuri jne. Mutta transponoivalla Bb-soittimella joskus olen kyllä soittanut jotain mielessäni näillä "laajennetun" teorian G#/D#-duureilla ja E#/H#-molleilla, kunhan vaan jotenkin muistaa mitkä äänet pitää kaksoiskorottaa, F## ja C##, eli Fx ja Cx, mutta kyllä tosivaikeata on ...

Mitä v-ua? Kyllä mä olen käsittänyt että noita vaan onkin, Ab-molli jopa Cb-duurinkin oon nähnyt merkittynä. Merkintätapahan riippuu etumerkeistä, onko ristejä vai pompuloita.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)