![]() 19.07.2012 17:53:52 | |
---|---|
Pete V.: OK, kuuntelin Olan version, ja oikeassa olet, en ollut aiemmin huomannutkaan asiaa ... Mutta, edelleen olen sitä mieltä, että Hopeinen kuu on niin triolivoittoinen kuin olla voi, enkä ymmärrä mistä se tango siihen tulee, siis luultavasti "kansan suusta"! Eli, jos joku, mahd. 60+ v. "veteraani" voisi vielä muistella ja valaista asiaa, niin tämäkin Suomen tanssimusiikin historian kukkanen saisi selityksen. Sen enempää selityksiä keksimättä Paul Ankan You Are My Destiny on vuodelta -58 ja Hopeinen Kuu -60, komppi on aika samankaltainen. Olisko otettu suuren maailman mallia? | |
![]() 19.07.2012 20:13:00 | |
Pete V.: OK, kuuntelin Olan version, ja oikeassa olet, en ollut aiemmin huomannutkaan asiaa ... Mutta, edelleen olen sitä mieltä, että Hopeinen kuu on niin triolivoittoinen kuin olla voi, enkä ymmärrä mistä se tango siihen tulee, siis luultavasti "kansan suusta"! Eli, jos joku, mahd. 60+ v. "veteraani" voisi vielä muistella ja valaista asiaa, niin tämäkin Suomen tanssimusiikin historian kukkanen saisi selityksen. Muistelisin vaalien aikaan nähneeni jonkun Salen haastattelun, jossa hän myönsi että hän ei ymmärrä musiikista mitään. Eiköhän tuo tango-lipsahdus johdu ihan vain ja ainoastaan siitä. möllisty | |
![]() 19.07.2012 20:36:47 (muokattu 19.07.2012 20:36:56) | |
M.i.k.key: Muistelisin vaalien aikaan nähneeni jonkun Salen haastattelun, jossa hän myönsi että hän ei ymmärrä musiikista mitään. Eiköhän tuo tango-lipsahdus johdu ihan vain ja ainoastaan siitä. :) Humppajyrä | |
![]() 19.07.2012 20:39:49 | |
pte57: Sen enempää selityksiä keksimättä Paul Ankan You Are My Destiny on vuodelta -58 ja Hopeinen Kuu -60, komppi on aika samankaltainen. Olisko otettu suuren maailman mallia? Rumpukomppiko? Humppajyrä | |
![]() 19.07.2012 21:06:27 | |
pte57: Sen enempää selityksiä keksimättä ... Ruutia on ihan turha yrittää keksiä uusiksi. Tankomarkkinoista ja - kuninkaallisista huolimatta Olavi Virta on ja pysyy ainoona oikeana tangokuninkaana. Hopeinen kuu lie hänen legendaarisin levytyksensä, joten jos noi asiat kummemmin miettimättä summaa, ni ensimmäinen mielleyhtymä voipi mainiosti olla se, et laulu olis tango. Täysikuukin voipi tota pakkaa sekoittaa. Ikäänkuin kaikki OlaVirran "kuu"- kappaleet olis tangoja. Hieman siis kuten, et "Nokia" on ensisijaisesti liikeyritys, eikä kaupunki. One kind of music only - the good kind | |
![]() 19.07.2012 21:18:55 | |
KoskPaavo: Mä olen tehnyt sen havainnon että jos tätä teosta on tanssimassa esim 30 paria, ainakin yksi pari vetää valssia. Juu, tämän valssi-ilmiön olen itsekin silloin tällöin keikoilla havainnut, jotkut tanssineet aivan tosissaan, jotkut leikkimielellä. pte57: Sen enempää selityksiä keksimättä Paul Ankan You Are My Destiny on vuodelta -58 ja Hopeinen Kuu -60, komppi on aika samankaltainen. Olisko otettu suuren maailman mallia? Niin, näitä ameriikan trioli-slovareita oli moniakin, Twilight Time, Only You jne., myöhemmin sitten Memory, ja näissäkin tuota valssi-ilmiötä on joskus näkynyt, mutta en näitä muista koskaan mainitun tangoiksi! Siis, jotain kummallista tuossa Hopeisessa kuussa on, koska muistan iät ajat sitä joskus välillä kutsutun tangoksi ... Luultavasti joku alunperin tanssilajeja ehkä ei niin tarkasti tunteva on kutsunut sitä tangoksi, mikä sitten on levinnyt myös muidenkin, kuten Niinistön, käyttöön. Onko joku joskus ihan oikeasti vakavissaan soittanut Hopeista kuuta tansseissa tangotyyliin/rytmiikalla? Melkeinpä rohkenen epäillä, sen verran sekamelskainen toteutus se olisi. Siis, paitsi ehkäpä M.A. Numminen ... | |
![]() 19.07.2012 21:23:45 | |
rintapek: Ruutia on ihan turha yrittää keksiä uusiksi. Tankomarkkinoista ja - kuninkaallisista huolimatta Olavi Virta on ja pysyy ainoona oikeana tangokuninkaana. Hopeinen kuu lie hänen legendaarisin levytyksensä, joten jos noi asiat kummemmin miettimättä summaa, ni ensimmäinen mielleyhtymä voipi mainiosti olla se, et laulu olis tango. Täysikuukin voipi tota pakkaa sekoittaa. Ikäänkuin kaikki OlaVirran "kuu"- kappaleet olis tangoja. Hieman siis kuten, et "Nokia" on ensisijaisesti liikeyritys, eikä kaupunki. Hienoa rintapek, ensimmäinen asiaa jotenkin valaiseva kommentti! Voisikohan tästä vetää johtopäätöksen, että Keinu kanssani on myös joskus kunnian saanut olla tango, heh-heh, itse en kyllä muista ... | |
![]() 19.07.2012 21:40:55 | |
pte57: Sen enempää selityksiä keksimättä Paul Ankan You Are My Destiny on vuodelta -58 ja Hopeinen Kuu -60, komppi on aika samankaltainen. Olisko otettu suuren maailman mallia? Sama, mutta aivan eri komppi... G strings are for strippers | |
![]() 19.07.2012 21:54:49 | |
poppamies: Sama, mutta aivan eri komppi... Nimenommaa Humppajyrä | |
![]() 19.07.2012 22:23:40 | |
Niin. tarkoitin juuri noita triolilänkytyksiä hitaalla rumpukompilla. Onhan niitä monia mutta mieleen tuli äkikseltään vain Ankan Destinyn vuoden 58 versio. Itse soitin 2000 luvun alkupuolella Hopeista Kuuta bluesversiona, johon se oikeastaan taipui ihan hyvin. Tangomarkkinoilla soitetaan tangoja, ja voi olla. että kuulemme vielä Muumien tunnussävelen tangona, kun taas vuosi eletään. | |
![]() 19.07.2012 23:23:23 | |
Siis, jotain kummallista tuossa Hopeisessa kuussa on, koska muistan iät ajat sitä joskus välillä kutsutun tangoksi ... Kyllä nuo kadulla tänäkin tangoilla huuteli ko biisiä kuninkaalisilta ja niin on ollut joka vuosi, kun oon siellä heilahellut. Luulo on kamala tauti, vai mitä luulet? | |
![]() 19.07.2012 23:37:02 | |
manjaana: Kyllä nuo kadulla tänäkin tangoilla huuteli ko biisiä kuninkaalisilta ja niin on ollut joka vuosi, kun oon siellä heilahellut. Nå ajattelisin että tuohon "Hopeiseen kuuhun" voisi kyllä tanssia tangoakin, sillai vanhanaikaisesti jos ymmärrätte. Kolmella hitaalla ja sitten nop-nop. Ehkä? G strings are for strippers | |
![]() 20.07.2012 00:12:50 | |
pte57: Niin. tarkoitin juuri noita triolilänkytyksiä hitaalla rumpukompilla. Onhan niitä monia mutta mieleen tuli äkikseltään vain Ankan Destinyn vuoden 58 versio. Itse soitin 2000 luvun alkupuolella Hopeista Kuuta bluesversiona, johon se oikeastaan taipui ihan hyvin. Tangomarkkinoilla soitetaan tangoja, ja voi olla. että kuulemme vielä Muumien tunnussävelen tangona, kun taas vuosi eletään. Totta kai se taipuu bluesiksi, mutta Valaste ei kyllä länkytä triolia Virran taustalla. Humppajyrä | |
![]() 20.07.2012 00:46:27 (muokattu 20.07.2012 00:51:11) | |
poppamies: Nå ajattelisin että tuohon "Hopeiseen kuuhun" voisi kyllä tanssia tangoakin, sillai vanhanaikaisesti jos ymmärrätte. Kolmella hitaalla ja sitten nop-nop. Ehkä? Kolmella hitaalla....?? Kyllä mulle tuolla kilpatanssipuolella on jankutettu tangon perusaskelta hii-das(v) - hii-das(o) - nop(v)-nop(o), siis kahdella hitaalla. Siis perinteinen vaihtoaskel yksinkertaisimmillaan. V=vasen, o=oikea jalka miehellä. | |
![]() 20.07.2012 01:10:30 | |
Tankero: Totta kai se taipuu bluesiksi, mutta Valaste ei kyllä länkytä triolia Virran taustalla. No ei Valaste, sitä pianoa tarkoitin. Olisikohan tää sitten triolifoksi, slowfox, slow rock....joku tietäköön. Tästä on muuten keskusteltu joskus aikaisemmin täällä MNetissä . | |
![]() 20.07.2012 01:44:56 | |
pte57: No ei Valaste, sitä pianoa tarkoitin. Olisikohan tää sitten triolifoksi, slowfox, slow rock....joku tietäköön. Tästä on muuten keskusteltu joskus aikaisemmin täällä MNetissä . Mä oon nähnyt sen 1960-luvun alun nuotinkin, siinä oli nimenomaan nimetty se termillä slow-rock. Olipa nyt mitä vaan , hitti siitä tuli. "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." | |
![]() 20.07.2012 09:05:04 (muokattu 20.07.2012 09:06:13) | |
JussiG: Kolmella hitaalla....?? Kyllä mulle tuolla kilpatanssipuolella on jankutettu tangon perusaskelta hii-das(v) - hii-das(o) - nop(v)-nop(o), siis kahdella hitaalla. Siis perinteinen vaihtoaskel yksinkertaisimmillaan. V=vasen, o=oikea jalka miehellä. Nå sillä vanhalla tyylillä. Tuo on se uudempi. Siinähän sillä ekalla hitaalla vaihtuu askel. G strings are for strippers | |
![]() 20.07.2012 10:36:27 | |
KoskPaavo: Mä oon nähnyt sen 1960-luvun alun nuotinkin, siinä oli nimenomaan nimetty se termillä slow-rock. Olipa nyt mitä vaan , hitti siitä tuli. Onko tosissaan noin määritelty? Mahtavaa, nythän sen voi spiikata keikoilla, että seuraavaksi hidas rokki nimeltä Hopeinen kuu. COVS n:o 1. | |
![]() 20.07.2012 13:00:04 | |
mack the knife: Onko tosissaan noin määritelty? Mahtavaa, nythän sen voi spiikata keikoilla, että seuraavaksi hidas rokki nimeltä Hopeinen kuu. Se oli nimenommaan Slow-Rock. "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." | |
![]() 20.07.2012 13:21:17 | |
poppamies: Nå ajattelisin että tuohon "Hopeiseen kuuhun" voisi kyllä tanssia tangoakin, sillai vanhanaikaisesti jos ymmärrätte. Kolmella hitaalla ja sitten nop-nop. Ehkä? Kun on jokusia kymmeniä tuhansia tanssiturakaisia nähnyt ja heidän kommenttejaan kuullut ties mistä niin päätelmä on seuraava : MITEN vaan voi tanssia MIHIN vaan, tulkinta on täysin vapaata, vitut siitä mitä bandi soittaa, joskus on vaan pakko olla katsomatta ettei ala itelläkin kompit kääntyä. Mutta tuo sun linkittämäsi versio jonka keskivaiheilla ilmeisen astmakohtauksen saava nainen huutaa Guarda de lunaa kontrabasson säestämänä ei ole tangoa nähnytkään...lopussahan kohtaus äityy hirvittävän korkeaksi ulvonnaksi...tekotaiteellinen paska lienee oiva kuvaus tässä tapauksessa. Tai jos tykkää noin syvästä tunteen palosta ja tulkinnasta niin mikä ettei, makuasioita. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)