EP 14.11.2011 22:29:56 | |
---|
pekkajau: Olen samoilla linjoilla! Tosin lopetin 1985. 14 vuotiaasta lähtien pimputin humppaa ja tumputin bassoa tuohon asti kapakoissa kunnes viisas siskoni (jolle olen ikikiitollinen!) sanoi että nyt sälli koulun penkille! Mutta se ikuinen muusikkous on silti jäänyt ja siitä on ollut aina hyötyä kaikissa muissa töissäni mitä olen tehnyt. Kuin myös, todella hyvä kirjoitus! |
KoskPaavo 14.11.2011 22:50:14 | |
---|
Mä aloitin 1976 ja lopetin 2004, saattaa olla että olen jo jäävi näihin hommiin puuttumaan. Jotain saatan alasta tietää vaan mitään arvoa tiedoilla ei ole. "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." |
kouho 14.11.2011 23:26:25 | |
---|
Kaikki, paljon tai vähän, soittoduunia tehneiden tieto on arvokasta. Edes jotain konkretiaa nuoremmille. Liimataisia on ollut ja tulee aina olemaan: http://www.youtube.com/watch?v=iIAxG3cQ4D8Toimintatavat on ehkä "urbanisoituneet". |
dantone 15.11.2011 02:58:17 (muokattu 15.11.2011 02:59:48) | |
---|
KoskPaavo: Kyllä noin pitkillä matkoilla kaikille tulee tulo- ja menomatkoille kokopäiväraha, (sorry, tsekkasin , kokopväraha tuleekin yli kymmenen tuntia kestävästä työmatkasta, kokonaista 34 €, Oulusta- Hkiin kyllä menee alle sen, siis 16€ tuosta istumisesta, vaan onhan se verovapaata , hih)kuljetusvastaava saa matkakorvaukset. Vaan lopetan tähän. Päivärahaa ei makseta pelkästä autossa istumisesta. vaan siitä kun astut kotoota pihalle ja kunnes astut takaisin kotiin. |
Sir Henry 15.11.2011 13:27:22 | |
---|
kouho: Kaikki, paljon tai vähän, soittoduunia tehneiden tieto on arvokasta. Edes jotain konkretiaa nuoremmille. Liimataisia on ollut ja tulee aina olemaan: http://www.youtube.com/watch?v=iIAxG3cQ4D8 Toimintatavat on ehkä "urbanisoituneet". Heh, tota se noin suurinpiirtein oli asemasodan aikaan 1973-1987. Itseasiassa tosta y.t. jutusta tuli kohtuullisen huono fiilis; parodia on niin lähellä silloista "manageritoimintaa". Periaatteessa orjakauppa kiellettiin kaiketi jo 1800-luvulla, mutta muutama ammattiryhmä ainakin Suomessa jäi kiellon ulkopuolelle. |
Tankero 17.11.2011 02:18:43 | |
---|
Keskustelu meni vaihteeksi sivulauseisiin. Väittääkö joku ihan oikeasti, että ravintolamuusikkojen TES ei ole yleissitova? Humppajyrä |
baron 17.11.2011 08:43:51 (muokattu 17.11.2011 08:44:34) | |
---|
Tankero: Keskustelu meni vaihteeksi sivulauseisiin. Väittääkö joku ihan oikeasti, että ravintolamuusikkojen TES ei ole yleissitova? On se: 1 _ Sopimuksen soveltamisala Tällä työehtosopimuksella määrätään vähimmäispalkat ja työehdot ohjelmatoimistoihin ja ravintoloihin työsuhteessa oleville koti- ja ulkomaisille muusikoille ja orkesterien solisteille (jäljempänä työntekijä) heidän esiintyessään ravintolassa tai tilapäisesti matkustaja-aluksella. Vähimmäispäiväpalkka voidaan tilapäisesti alittaa työntekijän ja pääluottamusmiehen suostumuksella, kun kyse on esiintyjän markkinoinnin edellyttämästä promootioluonteisesta esiintymisestä. Tämä työehtosopimus ei koske harrastustoimintaa Eipä ole tähän mennessä ollut työsuhdetta ohjelmatoimistoon tai ravintolaan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 17.11.2011 08:57:28 (muokattu 17.11.2011 13:33:03) | |
---|
baron: On se: Eipä ole tähän mennessä ollut työsuhdetta ohjelmatoimistoon tai ravintolaan. Mulla on parisen vuotta edellisestä työsuhteesta ravintolaan ja muutama vuosi ohjelmatoimistoon. Ihan aktiivisesta työsuhteesta molempiin on yli 20v. silti uskosin että hoimmat hoituu nykyäänkin. .. ja toivottavasti hoituu tulevaisuudessakin : ) |
Ukko 17.11.2011 15:17:15 | |
---|
Tankero: Keskustelu meni vaihteeksi sivulauseisiin. Väittääkö joku ihan oikeasti, että ravintolamuusikkojen TES ei ole yleissitova? Varmasti on, sillä lisämausteella minkä WW toi esille sivulla 4. Kaikki varmaan tietävät että 70 luvulla oli paljon työpaikkoja joista liittoon kuulumattomat istuttiin ulos. Eikä siellä paljon TES:sejä rikottu, työläisten sekä työnantajien tahoilta. Oi niitä aikoja. COVS jäsen nro 6 |
isojussi 17.11.2011 16:56:48 | |
---|
Tankero: Keskustelu meni vaihteeksi sivulauseisiin. Väittääkö joku ihan oikeasti, että ravintolamuusikkojen TES ei ole yleissitova? Tätä minäkin olen ihmetellyt - yleensä yleissitomattomuuden (ttu, mikä sana) taakse menee ne, jotka muutenkin tinkii tessistä. Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää. |
tarmo 17.11.2011 18:12:14 | |
---|
baron: 1 _ Sopimuksen soveltamisala Tämä työehtosopimus ei koske harrastustoimintaa Perustopille tarjottava viihdemusiikki pyörii about 85 prosenttisesti ns. "maksullisena" harrastustoimintana. Siinä on varmaan ydin tässä koko tes-keskustelussa. Ei sen taakse tarvitse sen suuremmin mennä tai olla menemättä. Jos pitää itseään fudis-ammattilaisena, mutta menee pelaamaan vaikkapa perä-Kouvolan palloseuraan (ei MyPa:an), ei pidä odottaa barsan liksoja. Jokaisella on kuitenkin vapaus valita, miten leipänsä hankkii, joskaan ei sitä, missä liigassa päätyy pelaamaan. Se, että tanssiorkesterille pitäisi maksaa liksan päälle kilsat, on toiminnan luonteesta johtuen joltiseenkin väljähtynyt puheenaihe. |
rintapek 17.11.2011 20:56:50 | |
---|
tarmo: Perustopille tarjottava viihdemusiikki pyörii about 85 prosenttisesti ns. "maksullisena" harrastustoimintana. Siinä on varmaan ydin tässä koko tes-keskustelussa. No ainakin mä olen just tommoinen maksullinen harrastelija. Keikat ny tosin ei o ravintoloissa, tai siis ohjelmatston leivissä, vaan poikkeuksetta privaa. Se, että tanssiorkesterille pitäisi maksaa liksan päälle kilsat, on toiminnan luonteesta johtuen joltiseenkin väljähtynyt puheenaihe. Eihän niit koko orkesterille makseta, vaan Rahikaiselle, jonka Sprintterillä mennään? Keikalle lähdetään siit Rahikaisen autotallista ja keikkamatka sit on se keskimäärin 500 km. TESsin mukainen liksa joka jätkälle työnantajakuluineen ois n. 200,-/äijä Rahikaiselle 250,- kilsoja. Ohjelmatston siivu päälle, niin trion laskutushinta olis tonni. Matkat kotoa Rahikaisen tallille on niit työmatkoja, mitkä äijät laittaa sit työmatkavähennyksiin oman auton käytön mukaan. Ei toi minust mahdottmalta pitäis vaikuttaa? Mun stressiklubi (kvartetti) milloin verokortilla on keikkaa tehty, niin laskutushinta on ollu 1000-1200, vaik keikka on ollu naapurikorttelissa. Tosin meil ei o pyrkimyskään tehdä hirveesti keikkaa, vaan pitää homma ihan harrasteena, joka suurelta osin maksaa itte ittensä. Jos ny joku on pitäny hintaa kovana, niin mä olen kehottanu kysymään muuttofirmasta mitä maksaa pakettiautollinen kamaa lauantai- iltana paikasta A paikkaan B ja aamuyöllä takaisin ja vain kaksi miestä duunissa. Toi meitin hinta onkin sit yllättäen melko halpa ja siin saa monta tuntia soittoa kaupan päälle. Minust on vallan ihmeellistä lukea, et hommaa ammatikseen tai sivutoimena tekevät eivät osaa laskea kuluja ja liksaa tai pysty laskuttamaan summaa, jolla homma minimissään kannattaa. Viel ihmeellisempää on se, et kaltaiseni harrastelijat ei mielellään lähde persnettokeikoille, mut näköjään ammattilaiset kehrää Sprintteriin kilometrejä, joista jokainen on omasta liksasta pois. Sori ny vaan, mut se ei minust vaikuta kauheen ammattimaiselta. One kind of music only - the good kind |
tarmo 17.11.2011 22:00:52 | |
---|
rintapek: Eihän niit koko orkesterille makseta, vaan Rahikaiselle, jonka Sprintterillä mennään? Tässä sattui allekirjoittaneelle ajatusvirhe, koska viime vuosien keikat on järjestään ollut semmosta "jokainen roudaa itsensä omin kyydein paikalle" -toimintaa. Unohdin ihan koko sprintteripuuhan... |
rintapek 17.11.2011 22:12:25 | |
---|
tarmo: Tässä sattui allekirjoittaneelle ajatusvirhe, koska viime vuosien keikat on järjestään ollut semmosta "jokainen roudaa itsensä omin kyydein paikalle" -toimintaa. Unohdin ihan koko sprintteripuuhan... Mä en usko että unohdit. Mut jos kuljetuksia ei saa järkeistettyä ja joka jätkä on hinkumassa liksan päälle kilsoja, ni hommasta epäilemäti tulee ihanan kallista. One kind of music only - the good kind |
tarmo 17.11.2011 23:00:55 | |
---|
rintapek: Mä en usko että unohdit. Mut jos kuljetuksia ei saa järkeistettyä ja joka jätkä on hinkumassa liksan päälle kilsoja, ni hommasta epäilemäti tulee ihanan kallista. Itse asiassa unohdin kyllä. Kun valtaosa viimeisten vuosien keikoista oli laivaa ja tuuraamista siellä sun päällä, keikkabussin kyydissä tuli istuttua vain satunnaisesti. Mutta hommia on erilaisia. |
Anonymous-jazz 17.11.2011 23:22:13 (muokattu 17.11.2011 23:23:15) | |
---|
Just tuli ilmoitus, että Nordealle tilattu yksityiskeikka peruuntui koska siellä on muutenkin antamassa kenkää jengille. Näin se näkyy, että talouskriisi vaikuttaa yrityskeikkojen saatavuuteen. "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
WanhaWetäjä 18.11.2011 02:00:25 | |
---|
Anonymous-jazz: Just tuli ilmoitus, että Nordealle tilattu yksityiskeikka peruuntui koska siellä on muutenkin antamassa kenkää jengille. Näin se näkyy, että talouskriisi vaikuttaa yrityskeikkojen saatavuuteen. Joo, sama homma kävi eli tänään piti olla isot pikkujoulupippalot yhessä isossa tanssimestassa mutta eipä ole kun tilaajafirmassa on menossa yt-neuvottelut. Toki keikka on olemassa eli normi tanssi-ilta, ehkä parempi niin, saa lähtee himasta pari tuntia myöhempään. Vähän harmittaa kuitenkin seisovan pöydän antimien väliin jääminen, no varsin ok safka tuolla on aina ollut. Aivan, TANSSIPAIKKA , ei siis ravintola, missä bandi saa asiallista RUOKAA. Prkl viime mestassa sai kahvia mutta ei edes pullaa... Mitä tulee tuohon forrsterien autuuteen niin aina vaan huonommaksi menee. Pari bandia sai kenkää eli ei tarvi enää mennä erääseen mestaan, syitä en lähe puimaan kun ne ei mulle sinänsä kuulu vaikka ne olen toisen bandin jäseniltä ihan itse kuullutkin, toisen bandin osalta tiedän tapahtumien kulun kollegoiden kautta. Sen verran voin sanoa että on tämä erikoinen ala ja huonompaan suuntaan tuntuu aina vaan menevän. |
Tankero 18.11.2011 03:06:29 | |
---|
Pillitä Elli pillitä. Humppajyrä |
EP 18.11.2011 05:00:46 (muokattu 18.11.2011 05:38:22) | |
---|
Tankero: Pillitä Elli pillitä. Täysin samaa mieltä! ..missähän se autuus on? : ) |
Lennu 18.11.2011 05:50:20 | |
---|
EP: Täysin samaa mieltä! ..missähän se autuus on? : ) Uurnapaikassa vähän lähempänä maanpintaa. Tuen homoliittoja jos molemmat mimmit on kuumia. |