Aihe: Perustamme bändin osa 1
1 2 3 4 5 6 7 8
EP
18.08.2010 22:14:16 (muokattu 18.08.2010 22:14:32)
tarmo: Se on aina siistiä kun vastataan eri asiaan, josta itse kirjoittaa. Mutta kiitos siitä.

Samaa asijaa se oli.

Ja palatakseni baronin viisauksiin: ei ole (tanssimusiikissa).

Minulla ainakin on, tykkään tehdä työt hyvin, vaikkei sitä yleisö huomaisikaan.
Hyvä sovitus, parempi mieli! : )
levesinet
18.08.2010 22:22:31
Näinhän se meni.

Jos joku bändin jäsen, myös rumpali, ryhtyy solistiksi, niin kuin joskus käy, on homma ehdottomasti pilalla.
...
Älä ryhdy soittajaksi, tanssinjärjestäjäksi tai vielä vähemmän rumpaliksi, ellet ensin tunne noita lukuja, jotka ovat: Rumba 28, Engl. valssi ja Cha Cha 30, Tango 33, Jive 44, Jenkka (4/4) 48, Samba (kilpatansseissa 50) ja Fusku 55, Humppa, Polkka ja Wienin valssi 60. Ammattimerkintöjen mukaan tahteina minuutissa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=6&t=183239&co=120

Liian vaikeeta.
tarmo
18.08.2010 22:30:53
EP:
Minulla ainakin on, tykkään tehdä työt hyvin, vaikkei sitä yleisö huomaisikaan.
Hyvä sovitus, parempi mieli! : )

Sori jankkaaminen, mutta toihan on ihan totta tietenkin. Kyseessä on peruslähtökohta, ei mikään uusi juttu. Mä otin kantaa vaan siihen uudistamiseen ja uudistusmielisyyteen, ja olen sitä mieltä, ettei tanssibändigenre uudistu sovituksin. Onko esim. dallapen paluu mielestäsi jotenkin mullistanut suuren yleisön käsityksiä siitä, miten homma pitää hoitaa?

Tanssimusiikin funktio lavoilla nyt vaan on tietynlainen. Ei hienoa sovitus saa yleisöä kohahtamaan, vaikka joskus joku nyt sovituksesta tykkäisikin ja sanoisi sen ääneen. Sen kummemmaksi se ei kuitenkaan mene. On ihan eri asia tehdä jotakin uutta musaa, joka aivan sattumalta lipsahtaakin seeprakengän alle. Silloin on osunut kultasuoneen, jonka löytäminen on tuntunut jo vuosia mahdottomalta.

Eipä tätä jankkausta enempää. Ollaan onnellisia koittaessamme tehdä jotakin uutta ja hienoa, siinähän tän homman juju on. Tosin vähän hymyilyttää, että näitä samoja keskusteluja käydään useimmiten 12-v orastavien teinien kanssa, joiden mielestä se ensimmäinen kaupasta ostettu levy on jotakin sellaista uutta, jota kukaan muu ei tee. Tytöt tykkää Abreusta tai PMMP:sta ja pojat vaikkapa Pariisin Keväästä.

Toisaalta... saattaahan se olla niinkin, että näin muutama vuosi vanhempana sitä ei enää kuule sitä uniikkiutta, joka niissä biiseissä tai mikä parempaa, tanssibändien sovituksissa, on. Sen vuoksi päätänkin tämän vuodatuksen onnittelemalla sinua EP: sulla on jotakin, jonka mä olen menettänyt jo vuosia sitten.
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
baron
18.08.2010 22:54:19

Onhan se kivampi soittaa jos itse tykkää omasta soitostaan vaikka yleisö ei sitä muusta huomaisikaan kuin soittajien iloisista naamoista.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
19.08.2010 01:39:10
baron: Onhan se kivampi soittaa jos itse tykkää omasta soitostaan vaikka yleisö ei sitä muusta huomaisikaan kuin soittajien iloisista naamoista.

Jep!
Juuri tätä tarkoitan!
EP
19.08.2010 06:28:02
tarmo: ..EP: sulla on jotakin, jonka mä olen menettänyt jo vuosia sitten.

Saattaa olla, tosin mä oon sen jo joskus menettänyt, saanut takaisin, enkä aio siitä enää luopuakaan.
Riksteri
20.08.2010 00:09:13
tarmo: Kyllähän sovitettu musiikki on parempaa kuin sovittamaton. Nyt saattaa tulla yllätys, mutta yleensä bändit kyllä käyttää keikkasovituksia. Toisilla ne on parempia, toisilla omintakeisempia. Ei siinä kuitenkaan mikään pyörä lähde kehittymään....

Noh, noh ja rok rok. Onhan musiikki alkuvoimaisillaan aina ollut spontaania, vailla kylmän laskelmoivaa mukamas sivistynyttä ohjelmallisuutta sisältämättä teennäisiä ja kliseisiä tekotaiteellisuuden mukanaan tuomia jonkinlaisia päälle puettavia ismisiä ja varusteellisia rajoitteita.
rintapek
20.08.2010 00:25:13

Riksteri: Noh, noh ja rok rok. Onhan musiikki alkuvoimaisillaan aina ollut spontaania,

Mut oikeesti sinäkään et tahdo kovin pitkään kuunnella bändiä, joka aloittaa kappaleet sillai spontaanisti ja lopettaa ne samaan tapaan. Siin välissä ehkä kaikki vetää samaa, mut jokainen painottaa tauot ja iskut sillai spontaanisti.

Mä ny vaan villisti veikkaan, et ekan setin alkupuoliskolla painelet baaritiskille.
One kind of music only - the good kind
tarmo
20.08.2010 08:03:25 (muokattu 20.08.2010 08:03:48)
Riksteri: Noh, noh ja rok rok. Onhan musiikki alkuvoimaisillaan aina ollut spontaania, vailla kylmän laskelmoivaa mukamas sivistynyttä ohjelmallisuutta sisältämättä teennäisiä ja kliseisiä tekotaiteellisuuden mukanaan tuomia jonkinlaisia päälle puettavia ismisiä ja varusteellisia rajoitteita.

Jos luet keikkasovittamisen noihin käyttämiisi höpöhöpö-ilmaisuihin, niin heitän pallon takaisin ja ehdotan pohtimaan mitä tekotaiteellisuutta piilee siinä, että sovitaan ylipäätään soitettavat kappaleet?

Jos ei ymmärrä spontaaniuden ja kurinalaisuuden eroa, lopputulos on se, että triossa soi samanaikaisesti "kultaiset korvarenkaat", "get on" ja "jätkän humppa". Siinä sitä on päälle puettua ismiä alkuvoimaisuuden äärilaidasta.

Tuon mukamas sivistyneen ja paskan väliin mahtuu vielä se ammattitaitoinen tapa soittaa keikoilla.
jakeni
21.08.2010 00:45:08 (muokattu 21.08.2010 00:45:19)
Tehkää enempi... ja puhukaa sitten vasta paskaa....jos enää jaksaa kiinnostaa?
Teimme LM-kiertueen ja se ei tässä tapauksessa tarkoita savuke merkkiä! (Klabbi) Milloin syödään? (Topi)
isojussi
21.08.2010 01:26:14
rintapek: Mut oikeesti sinäkään et tahdo kovin pitkään kuunnella bändiä, joka aloittaa kappaleet sillai spontaanisti ja lopettaa ne samaan tapaan. Siin välissä ehkä kaikki vetää samaa, mut jokainen painottaa tauot ja iskut sillai spontaanisti...

FreeJazz seuraava merkittävä lavatanssitrendi?
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
21.08.2010 01:31:53 (muokattu 21.08.2010 01:32:24)
jakeni: Tehkää enempi... ja puhukaa sitten vasta paskaa....jos enää jaksaa kiinnostaa?

Älä ny sääkin rupee tämmöseks ahdasmieliseks nuorisomuusikoita vihaavaks konservatiiviks.

HOHO!!
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Lyyki
21.08.2010 01:32:21
isojussi: FreeJazz seuraava merkittävä lavatanssitrendi?

Eikun fuusiokitaristin humppahäröilyt tyyppinen musakki
tarmo
21.08.2010 01:47:22
jakeni: Tehkää enempi... ja puhukaa sitten vasta paskaa....jos enää jaksaa kiinnostaa?

no jaa... jaksaako tuota nyt niin vakavasti :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)