Aihe: Tanssimusiikki ja tanssittavuus
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Riksteri
18.06.2007 11:03:28 (muokattu 18.06.2007 11:04:03)
Hahah :D

Surullista mutta totta.

Mikäs siinä loppujen lopuksi niin surullista on? Sekö, ettei osaa soittaa eikä sen takia välttämättä osaa ajatella asioita soittamisen kannalta vai se, että on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen toimimalla asiantuntijana sellaisissa tehtävissä, joissa ehkä tarvittaisiin mahdollisimman laajaa asiantuntemusta musiikista?
Rock n
18.06.2007 11:30:34
On muutama bändi joka vetää hiukka kirein tempoin. MUTTA nämä samat bändit vetää myös lavoille tungokseen asti tanssijoita ja faneja. Hiukan karttelen näiden bändien tansseja, mutta en suinkaan tempojen takia vaan tungoksen takia. Ei ole 25 vuoteen sellaista tempoa kohdalle osunut että tanssiminen olisi ollut mahdotonta tai edes vaikeaa. Vähintään kaksi kertaa viikossa käyn tanssimassa, joten jonkin verran kokemusta mielestäni on.
manjaana
18.06.2007 12:18:21
Nimenomaan ne on siellä lauteilla töissä... Miks niitten pitäis sitten tanssia omaa musiikkiaan?

Vertaus oli musta yhtä huono kuin se edellinen siitä, että muusikon pitäis sitä omaa musaansa tanssia. Jos yhdenkin perustelun tuohon saan, että minkä tähden soittajan täytyy välttämättä osata tanssia ollakseen hyvä soittaja, niin hyvä.

Jeps, tosin mä en sitä sanonutkaan. En kyllä pistä pahaksi vaikkas osaisikin ;)
Kun sormi osoittaa kuuta, typerys katsoo sormea..
tanjuli
18.06.2007 12:36:11
Mikäs siinä loppujen lopuksi niin surullista on? Sekö, ettei osaa soittaa eikä sen takia välttämättä osaa ajatella asioita soittamisen kannalta vai se, että on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen toimimalla asiantuntijana sellaisissa tehtävissä, joissa ehkä tarvittaisiin mahdollisimman laajaa asiantuntemusta musiikista?

Lähinnä tuossa kyseisessä lainaamassani pätkässä surullisuuden tunteen aiheutti jälleen kerran oivallus siitä, että nykymaailmassa puheilla on suurempi merkitys kuin teoilla. Kenen tahansa puheilla.
[i hear voices but at least they're on tune]
Musiikkia korville
18.06.2007 12:41:53

Jeps, tosin mä en sitä sanonutkaan. En kyllä pistä pahaksi vaikkas osaisikin ;)

Et tietenkään, vaan kun arvostelit sitä mun vertausta... Ja se vertaus tosiaan oli huono, mutta mun mielestä ihan samalla tasolla sen kanssa, johon viittasin.

Et varmasti niin... ;)
By: MK
Rock n
18.06.2007 12:44:12
...Stage on aina stage ja siellä voi sattua mitä tahansa. Jos lähtee "metsään" niin lähtee metsään ja siinä tilanteessa et voi sitä korjata. Tekeehän muutkin ammateissaan virheitä miksei myös sitten muusikot.

Näyttää joskus esim. hidas valssi lähtevän miten sattuu tempolla alkuun. Usein rumpali huomaa itsekin korjata tempon sopivaksi. Usein myös bändin "kapelimestari" näyttää oikean tempon sopivaksi katsomallaan tavalla, joskus aika näyttävästikin. Usein niin että ulkopuolinen ei sitä edes huomaa.
EP
18.06.2007 12:54:01
Näyttää joskus esim. hidas valssi lähtevän miten sattuu tempolla alkuun. Usein rumpali huomaa itsekin korjata tempon sopivaksi. Usein myös bändin "kapelimestari" näyttää oikean tempon sopivaksi katsomallaan tavalla, joskus aika näyttävästikin. Usein niin että ulkopuolinen ei sitä edes huomaa.

No illan aikana saattaapi tulla "vauhtisokeaksi" esim. nopea tempoisten biisien jälkeen on joskus vaikea osua se hitaanbiisin tempo kohdilleen ja silloin tuolla metronomilla on hyvä välillä vähän tarkistella ja rauhottaa tilannetta!
Juupe
18.06.2007 13:58:17
No illan aikana saattaapi tulla "vauhtisokeaksi" esim. nopea tempoisten biisien jälkeen on joskus vaikea osua se hitaanbiisin tempo kohdilleen ja silloin tuolla metronomilla on hyvä välillä vähän tarkistella ja rauhottaa tilannetta!

Näinhän siinä helposti käy. Olen viime aikoina ottanut tavaksi tarkistaa metronomista muutamien tanssilajien tempot. Hidas valssi, masurkka, polkka ja jenkkakin silloin tällöin tulee katsotuksi. Kyllähän nuo saa kohdalleen, jos vähän miettii biisiä ennen sisäänlaskua, mutta metronomin avulla se käy nopeammin.
v_m_kangas
18.06.2007 14:38:19

Näinhän siinä helposti käy. Olen viime aikoina ottanut tavaksi tarkistaa metronomista muutamien tanssilajien tempot. Hidas valssi, masurkka, polkka ja jenkkakin silloin tällöin tulee katsotuksi. Kyllähän nuo saa kohdalleen, jos vähän miettii biisiä ennen sisäänlaskua, mutta metronomin avulla se käy nopeammin.

Olen joidenkin kuullut käyttävän erilaisia "loruja" tempon hakemiseen, tyyliin "jenkan askel hyppy..." jne.
Humppaa tai soita humppaa
paice60
18.06.2007 20:59:27
Btw. Tapanani on joka keikalla kuvata videolle tanssilattiaa ja kattelemme vaimokkeen kanssa sen perfomanssin sitten seuraavana päivänä. Paljon hyvää juomaa ja sipsejä, että jaksaa katella sen helvetin vielä kertaalleen. Ihan helvetin hyvää viihdettä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita, myötähäpeää ja hillittömiä repeämisiä.
Oikeastaan en ymmärrä koko tanssimisen funktiota. Kuka sellaista toimintaa haluaisi edes harrastaa? Ihan järjenvastaista toimintaa, raajojen sätkyttelyä. Vähän niinku golffaaminenkin. Aika usen lavalla lapioidessani paskaa P.A.n kautta ilmoille tulee semmonen "mitäs vittua"-fiilis, kun äimistelee sitä toimintaa siellä parketin puolella.

Onpas sulla huvit. Videoit tanssit, jumalauta. Ja mitenkäs golf ja tanssi liittyy toisiinsa, ei mitenkään. Jos oikein alkaa ajatella, niin eihän tässä missään ole mitään järkeä, kuitenkin kuollaan kaikki pois. Älä yhtään halveksi kenenkään harrastuksia, joku tanssii joku golfaa joku kuvaa videolle muitten tanssia. Jos tulee tuollainen mitä vittua fiilis niin olisiko syytä lopettaa tuo soitto? Ainakin minä olen mielissäni kun ihmiset tanssivat, tietääpähän taas leipää meikäläisille.
Vittu näitä hommia.
poppamies
18.06.2007 21:38:38

Hmm, saattaa tuosta tanssitaidosta olla kyllä muusikolle selvää haittaakin, jos hän jonkun tyylin omaksuttuaan ymmärtää jonkun tanssilajin hieman kapeakatseisesti...

Jos jollakin näin tapahtuisi niin hän ei ymmärrä, ei soittamisesta eikä tanssimisestä yhtään mitään. Kuvittelee vain ymmärtävänsä.
G strings are for strippers!
Jäärä
18.06.2007 21:40:46
Onpas sulla huvit. Videoit tanssit, jumalauta. Ja mitenkäs golf ja tanssi liittyy toisiinsa, ei mitenkään. Jos oikein alkaa ajatella, niin eihän tässä missään ole mitään järkeä, kuitenkin kuollaan kaikki pois. Älä yhtään halveksi kenenkään harrastuksia, joku tanssii joku golfaa joku kuvaa videolle muitten tanssia. Jos tulee tuollainen mitä vittua fiilis niin olisiko syytä lopettaa tuo soitto? Ainakin minä olen mielissäni kun ihmiset tanssivat, tietääpähän taas leipää meikäläisille.

Mähän oikeastaan perustan vaan tällä soitolla mun videoeditointiharrastusta. Heti kun saan tarpeelliset määrät videota talteen lopetan soittamisen ja myös tanssien videoinnin. Nyt on jotain toista tuhatta tuntia tanssia taltioitu. Tää videoeditointi viekin sitten pääosan mun vapaa-ajasta, nimittäin piirtelen kaikille ei-viiksekkäile tanssijoille viikset. Tää on hieman aikaavievää hommaa kun hyvälaatuisessa tallenteessa on n. 24 "kuvaa" per sekuntti ja joka kuvaan täytyy yksitellen piirtää ne viikset. Oikeastaan oon pikkasen huijannut ja piirtänyt ne viikset vaan joka kolmanteen kuvaan, silmä ei vielä erota, että joka kuvassa ei olekaan piirretty niitä viiksiä vaan ne saavat oikeastaan enemmän "eloa". Hommaa helpottamaan olen rakentanut oman "viiksipankin", josta voin valita esipiirretyt viikset ja ihan copypastettamalla liittää ne helposti. (jos muuten kyseiseen hommaan on olemassa jotain suht' halpaa softaa, niin pistäkää linkkiä) Illanistujaisissa sitten katellaan eräänlaisia bestof-kokoelmia ja olen lainaillut niitä kavereillenikin. Kunnianhimoisempana projektina tulen ensiesittämään nää teokset ensi keväänä paikallisen elokuvayhdistyksen kunniavieraana.

Kyllä mäkin olen mielissäni kun ihmiset tanssivat. Varmaan jokainen tanssimusiikkia esittänyt on ainakin jossain vaiheessa ollut mielissään ja tämä on ollut ainakin tavoitteena. Mutta kieltämättä onhan se vähän koomisen näköistä toimintaa, tulee mieleen joukko avohoitopotilaita sätkimässä jonkun oudon taudin kourissa.

Muuten, miksei golffata umpimetikössä? Lajistahan on tehty liian helppoa raiskaamalla luontoa raivaamalla ja kaivamalla näitä rumia kenttiä joka viiden kilometrin päähän toisistaan. Kuinka semmoisessa ympäristössä voi rauhoittua tietäessään, että pikkuiset oravanpennut on joutuneet mierontielle puskutraktorin edestä ja itämeri voi pahoin kentille kuskatun fosforin toimesta? Ja mikä tää ihmeellinen tasoituskin on? Nykyään on monia oivallisia golfsimulaattoripelejä tietokoneelle.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
mack the knife
18.06.2007 22:56:41
Voi vittu mitä hommaa.
Isäukon bändi ei tienny, mikä on metronomi ja jengi tanssi silti takki niskassa armottomalla meiningillä.
COVS n:o 1.
poppamies
18.06.2007 23:01:36

Voi vittu mitä hommaa.
Isäukon bändi ei tienny, mikä on metronomi ja jengi tanssi silti takki niskassa armottomalla meiningillä.

Eikö tosiaan tiennyt? Sehän on Helsingin joku paikallisjunan tapainen...
G strings are for strippers!
mack the knife
18.06.2007 23:08:37
Eikö tosiaan tiennyt? Sehän on Helsingin joku paikallisjunan tapainen...

Ei sitä paikallisjunaa ollu silloin kun ne soitti.
COVS n:o 1.
paice60
18.06.2007 23:56:50
Kyllä mäkin olen mielissäni kun ihmiset tanssivat. Varmaan jokainen tanssimusiikkia esittänyt on ainakin jossain vaiheessa ollut mielissään ja tämä on ollut ainakin tavoitteena. Mutta kieltämättä onhan se vähän koomisen näköistä toimintaa, tulee mieleen joukko avohoitopotilaita sätkimässä jonkun oudon taudin kourissa.

Muuten, miksei golffata umpimetikössä? Lajistahan on tehty liian helppoa raiskaamalla luontoa raivaamalla ja kaivamalla näitä rumia kenttiä joka viiden kilometrin päähän toisistaan. Kuinka semmoisessa ympäristössä voi rauhoittua tietäessään, että pikkuiset oravanpennut on joutuneet mierontielle puskutraktorin edestä ja itämeri voi pahoin kentille kuskatun fosforin toimesta? Ja mikä tää ihmeellinen tasoituskin on? Nykyään on monia oivallisia golfsimulaattoripelejä tietokoneelle.

Otat vielä äänen pois kun katsot niitä tanssivideoita niin muuttuu vielä paremmiksi. Hommasta tulee edelleen vielä mielenkiintoisempaa.
Kyllä siellä golfkentällä kuule mennään useinkin pitkin metsiä ja ihan tahattomasti. Siitä helppoudesta sitten tiedä. Tuotahan sopii itse kunkin kokeilla. Helppoa mikä helppoa. Ota nyt tohon vielä noi liito-oravat mukaan niin sitten on täydellistä. Se on muuten ihmeellinen eläin. Kukaan ei ole koskaan niitä nähnyt mutta sen paskaa löytyy aina sieltä, minne pitäisi tehdä uusi golfkenttä. Oravat on muutenkin paskamaisia eläimiä, syövät linnut sukupuuttoon ja pelottelevat muutkin eläimet pois. Eikun haulikolla vaan päin pläsiä.
Vittu näitä hommia.
paice60
18.06.2007 23:57:27
Voi vittu mitä hommaa.

Hyvä Mäkki. Asiaa taas kerran.
Vittu näitä hommia.
isojussi
19.06.2007 00:30:50
Hyvä Mäkki. Asiaa taas kerran.

Ou jees - sillon ei paljon kursseja käyty, että päästiin jortsuihin pohjustamaan pariutumista. Rippikoulu riitti.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
EP
19.06.2007 00:31:25 (muokattu 19.06.2007 00:32:11)
..Ota nyt tohon vielä noi liito-oravat mukaan niin sitten on täydellistä. Se on muuten ihmeellinen eläin. Kukaan ei ole koskaan niitä nähnyt..

Minä ainakin oon nähny!
Rock n
19.06.2007 09:22:43
Ou jees - sillon ei paljon kursseja käyty, että päästiin jortsuihin pohjustamaan pariutumista. Rippikoulu riitti.

Tässäpä oleellinen ero nykyaikaan onkin. Aikoinaan opittiin tarvittava tanssitaito jo hyvinkin nuorena - reilusti ennen rippikouluikää. Monille vanhemmille oli kunnia-asia että lapset oppivat ainakin jonkin asteisen tanssitaidon. Oli myös nykyaikaa paremmat mahdollisuudet opetella tanssimaan; ns. isot tanssihäät oli yleisiä, ja myös iltamissa oli usein lapset vanhempien mukana. Monella oli kohtuullinen tanssitaito jo kymmenvuotiaana. Moni kävi myös tansseissa jo ennen rippikouluikää ja tietenkin salaa vanhemmilta. Silloin rippikouluikäisten tanssitaito oli aivan toista luokkaa, kuin mitä se on nykyisin.

Nykyisin taitaa suurin osa ottaa ensimmäiset tanssiaskeleet silloin kun lentää huushollista pihalle - tai sitten toisella kerralla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)