![]() 03.05.2006 10:32:06 | |
---|---|
Koska se ei aina ole rumpalin vika. Komp. | |
![]() 03.05.2006 10:34:30 (muokattu 03.05.2006 10:38:39) | |
Kenen sitten? Mä oon samaa mieltä kuin V_M_K, että se on rumpalin yks tärkeimpiä tehtäviä. Tottakai koko komppiryhmä on vastuussa, mutta rumpalilla ne puikot on handussa. voisko tohon metronomijuttuun syynä olla se, että moni rumpali ei osaa soittaa sen kanssa?.. En tiedä, mut varmaan jossain tapauksissa näin. Niin, tietysti tuo voisi olla syynä soittamiseen klikin päälle, mutta kait sitä metronomia voi käyttää tempon laskemiseenkin. Tietysti tuohon tarkoitukseen metronomi voisi olla vaikka kiipparistilla, mutta ainakin mulla on jo muutakin tekemistä, esim. saundien vaihdon kanssa, ettei siihen uutta askaretta halua lisäksi. Kiilaamisesta vielä sen verta, että on tietysti eri asia jos vaikka jollakin instrulla tai laululla on soolo ilman rumpuja, on siitä vaikea syytä langettaa rumpalille, mutta muulloinhan rumpalin ei tarvitse lähteä mukaan, vai :) Jos rumpali lähtee mukaan kiilaukseen, tempon nopeutuminen on loputonta. Edit: Siis loppujen lopuksi olen samaa mieltä siitä, että vastuu on kaikilla, mutta jos yritetään keksiä konsteja 'tilapäiseen' kiilaukseen, eikö parhaimmat edellytykset ole justiinsa rumpalilla? Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 03.05.2006 10:40:17 (muokattu 03.05.2006 10:40:55) | |
Metronomia on meidänkin bändissä käytetty autenttisen tempon jäljittelemiseen, toimii hyvin. Klikin kanssa on joskus vedetty, sekin toimii. Hyvän rumparin kans on vedetty ilman kumpaakaan edellämainittua apuvälinettä ja sekin toimii. Huonon kanssa ei toimi mikään edellämainituista. Pelkästään rumparin vika ei kiilaaminen tai laahaminen ole, kyllä se yhteispeliä on ainakin ollut. EDIT: VMK:n kans ihan samaa mieltä päävastuunkantajasta. | |
![]() 03.05.2006 10:40:19 (muokattu 03.05.2006 10:42:06) | |
Siis ootte tosissaan sitä mieltä, että rumpalin ei tarvi pyrkiä pitämään tempoa kasassa? Ei siinä sitte hittojakaan. E: Sorry, kommentti oli laulavalle runpalille ja philiakselle... Olen hidas mutta tyhmä | |
![]() 03.05.2006 10:42:36 | |
Siis ootte tosissaan sitä mieltä, että rumpalin ei tarvi pyrkiä pitämään tempoa kasassa? Ei siinä sitte hittojakaan. Hyvä veli, yksin se ei voi mitään sille, jos joku bändikaveri on tempojen kans ulkona kuin kuoriämpäri. Istahappa hetkeksi rumpupallille ja mene vaikkapa Hollolan haitarikerhoon haitariseitsikon rumpariksi, niin tiedät mitä tarkoitan. Mutta päävastuuhan sillä on, sehän on selvä. | |
![]() 03.05.2006 10:45:35 | |
Hyvä veli, yksin se ei voi mitään sille, jos joku bändikaveri on tempojen kans ulkona kuin kuoriämpäri. Istahappa hetkeksi rumpupallille ja mene vaikkapa Hollolan haitarikerhoon haitariseitsikon rumpariksi, niin tiedät mitä tarkoitan. Mutta päävastuuhan sillä on, sehän on selvä. Ei tietenkään voi. Mä lähinnä meinasinkin just tuota päävastuuasiaa... "Hollolan haitarikerhoon"... :D Muuten mä oon entinen rumpali ja tiedän kyllä homman haastavuuden. Olen hidas mutta tyhmä | |
![]() 03.05.2006 11:09:44 | |
Hyh hyh, tarkoitin kyllä viejän jalkaa....., piikkikorkoa saapi maistaa joskus tahtomattaankin.. :o( joo onneks oon oppinu väisteleen ton oman viejän jalkoja ainakin :o) Toi oli oikeesti niin kipeetätekevä juttu, että pitäis olla lailla kiellettyä mennä tanssilattialle tommoset tappovehkeet jalassa :o( Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen! | |
![]() 03.05.2006 11:48:02 | |
Niin, mä tarkoitin tuolla metronomin käytöllä sitä, että ennen soittoa sillä voi tarkistaa biisin oikean nopeuden (time, klikki.. jne). Ei kai sitä biisin aikana kannata käyttää muuten kuin ehkä taustanauhojen kanssa tarpeen.. | |
![]() 03.05.2006 12:30:00 | |
Voihan pärkkele............ Eikös täällä pitäny olla ammattipaavoja sivut pullollaan...hä? Ensinnäkin Groove ja muut svengit syntyy juuri siitä kun kaikki taitaa taimin ja osaa myös pistää biisin svengaamaan taimissa.Rummut ja beisi on komppi,jos jompi kumpi paavoista ei osaa soittaa taimissa on tiedossa skeidaa!Mutta myös kitaristit ja kiipparistit voi mennen tullen pilata biisin,jos ei ole kello kunnossa.Olen itse soittanut 80-luvulla 5-vuotta(5 iltaa viikossa) klikin kanssa,eikä haittaa pätkääkään.Sekin täytyy treenata.Syy oli yökerhopändien sekvenssereiden(piti trion kuulostaa samalta kuin 8-henk.ulkomaisen yökerhopumpun).Törmäsin kyllä usein monen sortin soittajaan,joka oli ns.yksinsoittaja,eli taimista viis ,Grön:n Eikan "friteeraukset"kehiin.............No sekuthan ovat 80-luvun menneen talven lumia ja suora live on oikeiden muusikoiden soittotapa.Ovat kyllä aika jälkijunassa jos sekujen kanssa painaa vielä menemään.Yksinsoittajille se nyt on aivan normaalia.Jos rumpalit karttaa klikkiä,niin siihen voi olla montakin syytä.Alussa se sitoo soittajaa aika paljon Ts.ei klaaraa esim.fillejä taimissa klikin kanssa ja soitto menee korva höröllä tikkaamiseksi.MUTTA TAIMI KOSKETTAA KAIKKIA,NIIN SOOLOISSA KUIN KOMPEISSA.eli taittuuko kiipparipaavojen tilut taimissa,eikä vaan omasta mielestä.Niin ja jos laulaja menee mäelle,niin se on sen murhe.bändi skulaa biisin niin kun se kuuluu.OIKEIN ja TAIMISSA !Onhan noiden kuninkaallisten rallattelijoiden mokia paikkailtu,kun on mennyt metsään niin että rytisee.Laulajan seuraaminen ei ole Pro.Pro laulaja laulaa musiikin mukana. | |
![]() 03.05.2006 12:37:26 | |
Taimin pitäminen on kaikilla soittimilla yhtä tärkeää, eikä mikään erillis-velvollisuus. Yksikin huono-taiminen soittosuoritus pystyy romuttamaan koko paletin, esim. hudapuolella monesti solisti. Joo, mutta kenen taimin? My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 03.05.2006 12:38:52 | |
Voihan pärkkele............ Eikös täällä pitäny olla ammattipaavoja sivut pullollaan...hä? Ensinnäkin Groove ja muut svengit syntyy juuri siitä kun kaikki taitaa taimin ja osaa myös pistää biisin svengaamaan taimissa.Rummut ja beisi on komppi,jos jompi kumpi paavoista ei osaa soittaa taimissa on tiedossa skeidaa!Mutta myös kitaristit ja kiipparistit voi mennen tullen pilata biisin,jos ei ole kello kunnossa.Olen itse soittanut 80-luvulla 5-vuotta(5 iltaa viikossa) klikin kanssa,eikä haittaa pätkääkään.Sekin täytyy treenata.Syy oli yökerhopändien sekvenssereiden(piti trion kuulostaa samalta kuin 8-henk.ulkomaisen yökerhopumpun).Törmäsin kyllä usein monen sortin soittajaan,joka oli ns.yksinsoittaja,eli taimista viis ,Grön:n Eikan "friteeraukset"kehiin.............No sekuthan ovat 80-luvun menneen talven lumia ja suora live on oikeiden muusikoiden soittotapa.Ovat kyllä aika jälkijunassa jos sekujen kanssa painaa vielä menemään.Yksinsoittajille se nyt on aivan normaalia.Jos rumpalit karttaa klikkiä,niin siihen voi olla montakin syytä.Alussa se sitoo soittajaa aika paljon Ts.ei klaaraa esim.fillejä taimissa klikin kanssa ja soitto menee korva höröllä tikkaamiseksi.MUTTA TAIMI KOSKETTAA KAIKKIA,NIIN SOOLOISSA KUIN KOMPEISSA.eli taittuuko kiipparipaavojen tilut taimissa,eikä vaan omasta mielestä.Niin ja jos laulaja menee mäelle,niin se on sen murhe.bändi skulaa biisin niin kun se kuuluu.OIKEIN ja TAIMISSA !Onhan noiden kuninkaallisten rallattelijoiden mokia paikkailtu,kun on mennyt metsään niin että rytisee.Laulajan seuraaminen ei ole Pro.Pro laulaja laulaa musiikin mukana. HOHO! | |
![]() 03.05.2006 12:51:52 | |
Voihan pärkkele............ Eikös täällä pitäny olla ammattipaavoja sivut pullollaan...hä? ........................... Laulajan seuraaminen ei ole Pro.Pro laulaja laulaa musiikin mukana. Eiköhän tuon taimin jokainen täällä kantaa ottava käsitä. Tuosta pro-asiasta olen hiukka erimieltä. Eiks bänti yleensä säestä laulajaa?(Tarkoitan "nopeita" komppauksia, en pitkä aikaisia suhteita.) Mitä sitä paskalla, ku ei oo peltookaan! | |
![]() 03.05.2006 13:02:50 | |
Eiköhän tuon taimin jokainen täällä kantaa ottava käsitä. Tuosta pro-asiasta olen hiukka erimieltä. Eiks bänti yleensä säestä laulajaa?(Tarkoitan "nopeita" komppauksia, en pitkä aikaisia suhteita.) Et kai tarkoita että säestäminen ja seuraaminen olis sama asia ? jos vetelee skitalla tai pianolla jonkun taiteilian matkassa,niin sehän toimii,mutta mikä oikeuttaa orkesterissa laulajan olevan ammattitaidoton ja laulaa päin peetä,repiihän ne yleensä ammattimaisemmat liksatkin. | |
![]() 03.05.2006 13:06:51 | |
Hyvä veli, yksin se ei voi mitään sille, jos joku bändikaveri on tempojen kans ulkona kuin kuoriämpäri. Istahappa hetkeksi rumpupallille ja mene vaikkapa Hollolan haitarikerhoon haitariseitsikon rumpariksi, niin tiedät mitä tarkoitan. Mutta päävastuuhan sillä on, sehän on selvä. Olisko näin myös, että muut soittajat ei osaa oitää tempoa niin hyvin kuin rumparisti. Kokeilin taannoin Kuusamossa vetää valssia "Syötteen taikaa" tyyliin, eli laahaten ja ykköstä painottaen. Jätkät löysäs heti tempon myös vaikka koetin heille sanoa, että pysyisivät alkuperäisesssä. Varmasti, vissiin. | |
![]() 03.05.2006 13:11:23 | |
Niin, tietysti tuo voisi olla syynä soittamiseen klikin päälle, mutta kait sitä metronomia voi käyttää tempon laskemiseenkin. Tietysti tuohon tarkoitukseen metronomi voisi olla vaikka kiipparistilla, mutta ainakin mulla on jo muutakin tekemistä, esim. saundien vaihdon kanssa, ettei siihen uutta askaretta halua lisäksi. Kiilaamisesta vielä sen verta, että on tietysti eri asia jos vaikka jollakin instrulla tai laululla on soolo ilman rumpuja, on siitä vaikea syytä langettaa rumpalille, mutta muulloinhan rumpalin ei tarvitse lähteä mukaan, vai :) Jos rumpali lähtee mukaan kiilaukseen, tempon nopeutuminen on loputonta. Edit: Siis loppujen lopuksi olen samaa mieltä siitä, että vastuu on kaikilla, mutta jos yritetään keksiä konsteja 'tilapäiseen' kiilaukseen, eikö parhaimmat edellytykset ole justiinsa rumpalilla? Tempon eläminen kuuluu asiaan keikkatilanteessa. Ei siitä kannata välittää. Tietysti rajansa kaikella. Luin juuri mielenkiintoisen jutun aiheesta. Modern Drummerissa oli iso juttu Donald Fagenista. Ricky Lawson olisi halunnut vetää keikalla klikin kans, mutta Donald oli sanonut, että ei häntä kiinnosta onko se timing just kohdallaan, kunhan keikka toimii. Sitäpä se minäkin. Varmasti, vissiin. | |
![]() 03.05.2006 13:13:26 | |
Voihan pärkkele............ Eikös täällä pitäny olla ammattipaavoja sivut pullollaan...hä? Ensinnäkin Groove ja muut svengit syntyy juuri siitä kun kaikki taitaa taimin ja osaa myös pistää biisin svengaamaan taimissa.Rummut ja beisi on komppi,jos jompi kumpi paavoista ei osaa soittaa taimissa on tiedossa skeidaa!Mutta myös kitaristit ja kiipparistit voi mennen tullen pilata biisin,jos ei ole kello kunnossa.Olen itse soittanut 80-luvulla 5-vuotta(5 iltaa viikossa) klikin kanssa,eikä haittaa pätkääkään.Sekin täytyy treenata.Syy oli yökerhopändien sekvenssereiden(piti trion kuulostaa samalta kuin 8-henk.ulkomaisen yökerhopumpun).Törmäsin kyllä usein monen sortin soittajaan,joka oli ns.yksinsoittaja,eli taimista viis ,Grön:n Eikan "friteeraukset"kehiin.............No sekuthan ovat 80-luvun menneen talven lumia ja suora live on oikeiden muusikoiden soittotapa.Ovat kyllä aika jälkijunassa jos sekujen kanssa painaa vielä menemään.Yksinsoittajille se nyt on aivan normaalia.Jos rumpalit karttaa klikkiä,niin siihen voi olla montakin syytä.Alussa se sitoo soittajaa aika paljon Ts.ei klaaraa esim.fillejä taimissa klikin kanssa ja soitto menee korva höröllä tikkaamiseksi.MUTTA TAIMI KOSKETTAA KAIKKIA,NIIN SOOLOISSA KUIN KOMPEISSA.eli taittuuko kiipparipaavojen tilut taimissa,eikä vaan omasta mielestä.Niin ja jos laulaja menee mäelle,niin se on sen murhe.bändi skulaa biisin niin kun se kuuluu.OIKEIN ja TAIMISSA !Onhan noiden kuninkaallisten rallattelijoiden mokia paikkailtu,kun on mennyt metsään niin että rytisee.Laulajan seuraaminen ei ole Pro.Pro laulaja laulaa musiikin mukana. Klikkihän on viime kädessä rumparin paras ystävä, jos tarvii. Varmasti, vissiin. | |
![]() 03.05.2006 13:15:23 | |
Tempon eläminen kuuluu asiaan keikkatilanteessa. Ei siitä kannata välittää. Tietysti rajansa kaikella. Luin juuri mielenkiintoisen jutun aiheesta. Modern Drummerissa oli iso juttu Donald Fagenista. Ricky Lawson olisi halunnut vetää keikalla klikin kans, mutta Donald oli sanonut, että ei häntä kiinnosta onko se timing just kohdallaan, kunhan keikka toimii. Sitäpä se minäkin. Tämä kyllä totta. Olen hidas mutta tyhmä | |
![]() 03.05.2006 14:49:48 | |
Tempon eläminen kuuluu asiaan keikkatilanteessa. Ei siitä kannata välittää. Tietysti rajansa kaikella. Luin juuri mielenkiintoisen jutun aiheesta. Modern Drummerissa oli iso juttu Donald Fagenista. Ricky Lawson olisi halunnut vetää keikalla klikin kans, mutta Donald oli sanonut, että ei häntä kiinnosta onko se timing just kohdallaan, kunhan keikka toimii. Sitäpä se minäkin. Samaa mieltä! Mun mielestä ei ole mitään järkeä klikata biisin aikana enää, paitsi siinä tapauksessa, että on taustanauhat mukana, silloin se on tärkeä. | |
![]() 03.05.2006 14:56:24 | |
Kaikkea sitä taimista puhutaan. Hoho. Hyvätaimisia soittajia on TODELLA harvassa. MÖLLISTY | |
![]() 03.05.2006 14:59:43 | |
Hyvätaimisia soittajia on TODELLA harvassa. Jepajee, on tosiaan, mutta mielipide asia.. Kukkakeppistandit rulettaa!! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)