![]() 11.11.2004 17:54:06 | |
---|---|
Kerrankin pääsin ajoissa kotiin eikä viikonloppuna keikkaa eli ehdin ottaa vähän "neuvoa antavaa" ja tuli idiksiä: 1. Tiedän varmasti, että jo vuosia sitten voimaan tullut laki kieltää vapaan kilpailun nimessä suositus/ohjetaksat. 2. Kuvittelisin että "herrasmiessopimuksella" sovitut minimitaksat ovat kilpailulainsäädännön kieltämiä kartelleja. Onko niin, että Muusikkojen liitto tai kukaan muukaan ei voi antaa mitään minimi/ohjetaksoja? Jos näin on, tekee se tehokkaan edunvalvonnan vaikeaksi/mahdottomaksi. Ainoa mun tietämäni keikkatanssimuusikolle soveltuva on Muusikkojen liiton ja jonkun ravintolapuolen työnantajaliiton välinen työehtosopimus. Mihin kaikeen sitä voi/saa soveltaa? Jos palstalla on asioista tietäviä, kommentoikaa ihmeessä. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 12.11.2004 00:16:47 (muokattu 12.11.2004 00:19:21) | |
Muusikoiden työstään ansaitsema palkka ei Suomen lain mukaan ole kilpailulainsäädännön alainen. Myöskään suositus/ohjetaksat kieltävä laki ei koske palkkatuloa. Kilpailulainsäädäntö koskee yritystoimintaa. Koska soittaminen sitten on yritystoimintaa, koska palkkatyötä tai harrastustoimintaa onkin vähän mutkikkaampi probleemi. vrt. junjorivalmennuksesta saadut palkkiot. Harrastustoimintaa eivät koske TES:issä määritellyt minipalkat, eivätkä muutkaan työehtolainsäädännön yleissitovuutta koskevat pykälät (esim. 7§ ja 10§). | |
![]() 12.11.2004 00:24:46 | |
Muusikoiden työstään ansaitsema palkka ei Suomen lain mukaan ole kilpailulainsäädännön alainen. Myöskään suositus/ohjetaksat kieltävä laki ei koske palkkatuloa. Kilpailulainsäädäntö koskee yritystoimintaa. Koska soittaminen sitten on yritystoimintaa, koska palkkatyötä tai harrastustoimintaa onkin vähän mutkikkaampi probleemi. vrt. junjorivalmennuksesta saadut palkkiot. Harrastustoimintaa eivät koske TES:issä määritellyt minipalkat, eivätkä muutkaan työehtolainsäädännön yleissitovuutta koskevat pykälät (esim. 7§ ja 10§). Jos ohjelmatoimisto myy bändin kapakkaan, ottaa provikan ja maksaa bändille palkan ja hoitaa työnantajavelvoitteet, kuka on työnantaja ja koskeeko ravintolamuusikoiden TES tällaista tilannetta? Jos oma Oy myy musapalvelua, onko se yritystoimintaa? Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 12.11.2004 01:36:43 (muokattu 12.11.2004 01:38:42) | |
Vaatisi pitkän ja poleemisen analyysin tulkita näitä suhteita. Ohjelmatoimisto tulkintansa mukaan ei välttämättä toimi työnantajana vaan työtä välittävänä yrityksenä. Myös erillinen yhtiö voi hoitaa pändin rahaliikennettä eikä tällöin sitoudu orkesterin työnantajaksi vaikka hoitaakin lain velvoittamat työnanajakustannukset. Laki määrittää työnantajaksi palkan maksajan. Joka kuitenkaan ei välttämättä ole ohjelman tilaaja, ei ohjelmatoimisto eikä voi olla orkesteri, mikäli sitä ei ole yhtiöitetty. Onko työnantaja tällöin orkesterin edustaja? Ei, koska hän ei ole työnantaja vaan työntekijä eli palkan saaja. Eri asia on vielä sekin onko kyseessä palkka vai palkkio. Molemmista maksetaan lain säätämät kustannukset, mutta mutkistaa näkemystä suhteessa Tes:iin. Juridisesti oma oy on työnanajan velvoitteista vastaava instanssi mikäli soittajat ovat työsuhteessa yhtiön kanssa. Tällöin oma yhtiö katsotaan ohjelman tuottamista tarjoavaksi yritykseksi. Monimutkaista, liian monimutkaista! | |
![]() 12.11.2004 06:47:16 | |
Mä ajan takaa vain sitä, että onko sallittua, että Muusikkojen liitto (tai joku muu) antaisi "kattavat" suositukset minimiliksoista tanssibändeille. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 12.11.2004 08:15:28 | |
Baron kirjoittaa:"Ainoa mun tietämäni keikkatanssimuusikolle soveltuva on Muusikkojen liiton ja jonkun ravintolapuolen työnantajaliiton välinen työehtosopimus. Mihin kaikeen sitä voi/saa soveltaa?" Eikös tää ole ammattiliiton ja työnantajapuolen yleissitova työehtosopimus, siis sen pitäisi koskea kaikkia alalla ty6tä tekeviä. Ei kukaan kai ole vielä koskaan kyseenalaistanut (siis liiton jäsen) esim. Paperiliiton (tai Metalli-.. yms) oikeutta neuvotella aloille minimipalkat. Silloin kun tätä (musiikki)hommaa tekee elääkseen , niin asiaa katsoo eri perspektiivistä kuin harrastaja, ei voi mitään.Koskahan Metallin ja paperiliiton sopimuksiin tulee lisäys että "ei koske harrastustoimintaa"?. Soittaja selviää aina. | |
![]() 12.11.2004 09:11:02 | |
Baron kirjoittaa:"Ainoa mun tietämäni keikkatanssimuusikolle soveltuva on Muusikkojen liiton ja jonkun ravintolapuolen työnantajaliiton välinen työehtosopimus. Mihin kaikeen sitä voi/saa soveltaa?" Eikös tää ole ammattiliiton ja työnantajapuolen yleissitova työehtosopimus, siis sen pitäisi koskea kaikkia alalla ty6tä tekeviä. Ei kukaan kai ole vielä koskaan kyseenalaistanut (siis liiton jäsen) esim. Paperiliiton (tai Metalli-.. yms) oikeutta neuvotella aloille minimipalkat. Silloin kun tätä (musiikki)hommaa tekee elääkseen , niin asiaa katsoo eri perspektiivistä kuin harrastaja, ei voi mitään.Koskahan Metallin ja paperiliiton sopimuksiin tulee lisäys että "ei koske harrastustoimintaa"?. Kyllä mä tiedän että yleissitova TES sitoo myös liittoihin kuulumattomia. Mä ajoin takaa (niin aina) että onko se sovellettavissa myös muihin kuin ravintolakeikkoihin. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 12.11.2004 09:26:12 (muokattu 12.11.2004 09:27:10) | |
Onkos niissä DVD-karaokelevyissä nämä teostomaksut maksettuna? Vai niillä levyilläkö ne niitä karaokeitaan pyörittää joita saa Hong-Kongista muutamalla kympillä? Enpä lähtisi laittomilla kopiolla karaokea vetämään. Karaoken alkuaikoina eräs tyyppi täälläkin päin veti iltaa c-kasettiversiolla ilman modulointimahdollisuutta. Muistini mukaan josain Forssan seudulla kävi aikoinaan käry karaokeravintolavetäjälle ja laittet tuomittiin takavarikkoon ja lisäksi rafla ja vetäjä sai kymmenientuhansien markkojen sakot. | |
![]() 12.11.2004 09:30:20 | |
Enpä lähtisi laittomilla kopiolla karaokea vetämään. Karaoken alkuaikoina eräs tyyppi täälläkin päin veti iltaa c-kasettiversiolla ilman modulointimahdollisuutta. Muistini mukaan josain Forssan seudulla kävi aikoinaan käry karaokeravintolavetäjälle ja laittet tuomittiin takavarikoon ja lisäksi rafla ja vetäjä sai kymmenientuhansien markkojen sakot. Tyhmä kysymys, mutta eikö äänittellä kuin äänitteellä saa vetää karaokea, jos tekee Teosto-ilmoituksen erikseen? Mä oon ymmärtänyt että "laillisten" hintaan sisältyy Teostomaksu ja niitten soittamisesta ei siksi tarvitse tehdä ilmoitusta. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 12.11.2004 09:36:11 | |
Tyhmä kysymys, mutta eikö äänittellä kuin äänitteellä saa vetää karaokea, jos tekee Teosto-ilmoituksen erikseen? Mä oon ymmärtänyt että "laillisten" hintaan sisältyy Teostomaksu ja niitten soittamisesta ei siksi tarvitse tehdä ilmoitusta. Epäilen tuota ylempää kymystäsi; tarkistettava Teostosta. Laillisisilla vetäessä ei tarvitse erikseen tehdä ilmoitusta. | |
![]() 12.11.2004 10:21:47 | |
Meillä ainakin viime viikonlopun keikka kusee: Lasku tuli avaamattomana takaisin maininnalla: "Henkilöä ei tunneta yrityksessämme" Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 12.11.2004 13:51:23 (muokattu 12.11.2004 13:52:04) | |
Meillä ainakin viime viikonlopun keikka kusee: Lasku tuli avaamattomana takaisin maininnalla: "Henkilöä ei tunneta yrityksessämme" Joku Liimatainen taas päässyt vauhtiin... Nyt pitäisi olla sopparit ja muut paperit kunnossa, niin voisi nostaa kunnon älä-mölyn, mutta niitähän ei yleensä yksityiskeikoille tehdä. Luulisi tuolle laskulle kyllä maksaja löytyvän, soita suoraan toimitusjohtajalle, niin eiköhän ala homma etenemään. Veemäisiä hommia nuo tuollaiset, osanottoni. | |
![]() 12.11.2004 14:13:49 | |
Eikös tää ole ammattiliiton ja työnantajapuolen yleissitova työehtosopimus, siis sen pitäisi koskea kaikkia alalla ty6tä tekeviä. Ei kukaan kai ole vielä koskaan kyseenalaistanut (siis liiton jäsen) esim. Paperiliiton (tai Metalli-.. yms) oikeutta neuvotella aloille minimipalkat. Silloin kun tätä (musiikki)hommaa tekee elääkseen , niin asiaa katsoo eri perspektiivistä kuin harrastaja, ei voi mitään.Koskahan Metallin ja paperiliiton sopimuksiin tulee lisäys että "ei koske harrastustoimintaa"?. Eihän meiän liiton minimissä ole mitään muuta, ko että se on duunin vaativuuteen (jos se tehdään kunnolla) ja työtilaisuuksien niukkuuteen nähden aivan liian pieni. Toki sillä ei ole pakko tehdä kenenkään. Toisekseen, monet järjestävät osapuolet käyttävät minimiä tekosyynä maksaa vain minimiä, eikä yhtään enempää. Tästä saa kärsiä bändit, jotka eivät ole niitä "huippuja" -> tuntemattomampia jne.. Hullu mikä hullu! | |
![]() 12.11.2004 14:18:20 | |
Eihän meiän liiton minimissä ole mitään muuta, ko että se on duunin vaativuuteen (jos se tehdään kunnolla) ja työtilaisuuksien niukkuuteen nähden aivan liian pieni. Toki sillä ei ole pakko tehdä kenenkään. Toisekseen, monet järjestävät osapuolet käyttävät minimiä tekosyynä maksaa vain minimiä, eikä yhtään enempää. Tästä saa kärsiä bändit, jotka eivät ole niitä "huippuja" -> tuntemattomampia jne.. Jos ei olisi minimiä, ei edes sitä! Tää on kaksipiippuinen juttu. Jos olisi palkkahaarukka, niin ehkä olisi joku peruste vaatia sieltä jostain keskeltä, mutta toisaalta taas huippubändeille muodostuisi katto. Keksi nyt sitten hyvä ratkaisu! Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 12.11.2004 14:44:10 | |
No minun mielestäni pitäis nyt ainakin kaikkien pitää kiinni siitä että minimin alle ei soiteta missään, siis minimi+ kesälomakorvaus joka hemmolle ja palkka lasketaan palkkana eikä minään matka- tai muunakaan korvauksena.Eikös tuosta pitäis lähteä. Soittaja selviää aina. | |
![]() 12.11.2004 18:39:20 (muokattu 12.11.2004 18:40:44) | |
ravintolamuusikoita koskeva työehtosopimus: http://www.palvelutyonantajat.fi/hp … lamuusikoiden_tyoehtosopimus.html#2 Ravintolamuusikoiden sopimukseen ei ole 30 vuoden aikana tullut paljoakaan uudistuksia tai muutoksia. Huolimatta ammattimuusikon työtilaisuuksien muutoksesta pois viikkosopimuksellisista ravintolakeikoista. Baron: "Mä ajoin takaa (niin aina) että onko se sovellettavissa myös muihin kuin ravintolakeikkoihin." huom! Koskee ainoastaan sopijaosapuolia.Riitatilanteessa vastaus kysymykseen on tyly, ei. Harrastustoimintaa koskeva lisäys onkin varsin mielenkiintoinen, koskien sitä mikä on ammattimuusikon status. Sitä ei ole määritelty. Ts. miten tulkitaan sopimuksen yleissitovuus silloin kun sitä rikotaan. PS. Nostan näitä kysymyksiä esiin puhtaasti syystä, että asialle olisi liittotasolla oikeasti tehtävä jotain. Itse kuulun toiseen ammattiliittoon vaikka pääsääntöisenä ansionlähteenäni on muusiikki ja soittaminen. | |
![]() 12.11.2004 19:03:24 | |
PS. Nostan näitä kysymyksiä esiin puhtaasti syystä, että asialle olisi liittotasolla oikeasti tehtävä jotain. Itse kuulun toiseen ammattiliittoon vaikka pääsääntöisenä ansionlähteenäni on muusiikki ja soittaminen. Ihan kiva, että kerrot tietojasi. Mä kuulun myös toiseen, peräti ex-luottamusmiehenä ja lakkopäällikkönä, siksi mulla on kiinnostusta tähänkin. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 12.11.2004 19:08:24 | |
Musta on hienoa että näistä kerrankin puhutaan jossain muuallakin kuin Pikku Roobertinkadulla. Arvostan suuresti. | |
![]() 17.11.2004 20:00:09 | |
Mulle tuli juuri keikkakysely itsenäisyyspäivälle ja koko bändin palkkioksi tarjottiin 100 euroa. Hähää. Vastasin, ettei sillä saa edes yhtä soittajaa ja puolikasta on paha lähettää. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. | |
![]() 17.11.2004 20:45:55 | |
Mulle tuli juuri keikkakysely itsenäisyyspäivälle ja koko bändin palkkioksi tarjottiin 100 euroa. Hähää. Vastasin, ettei sillä saa edes yhtä soittajaa ja puolikasta on paha lähettää. Tuommoiset asiat juuri ihmetyttävät, miten joku voi tosissaan edes yrittää tarjota noin pientä summaa? Hintojen polkeminen pitää kyllä lopettaa. Minä ainakin omalta osaltani yritän kantaa korteni kekoon ja maksan niille jotka pääsevät produktioihini soittamaan kunnolla ihmisen palkkaa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)