Aihe: Luento: Miten soittaa swingiä lindyhoppareille?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
isojussi
04.04.2009 06:14:48
Kyl määki sen noin voisin vetää - hieno koreografia

http://www.youtube.com/watch?v=cj2ksdV8a-8

Piti oikein kaivaa lappukin, että mitä rakettitiedettä se biisi on

http://www.hvar.komerce.cz/fakebook/118.gif

kun ei ny just tota oo tullu vedettyä, mutta ei tossa ny mitään uutta näyttäs olevan. Perusesaa.

Tällä kertaa en kyllä ottas syitä provoilun alottamisesta päälleni. Muutamat mestarithan tässä on otsikon perusteella mielestäni ylimielisesti lytänneet aiheen. Mä olin mielestäni (kerrankin) sevverta viksu, että kattoin ensin kekkä siä opettaa.

Mua ainakin alko heti ko musaa iät ja ajat harrastaneena ja diggailleena kiinnostaa, miten sitä sais ujutettua enämpi keikoille ja vasitenkin, mitkä on ne elementit, mitä tanssijat siinä kuulee.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
04.04.2009 06:39:13
Jäniskevennys:

- Muusikkopessimistien kauhuskenaario kurssin meiningistä:

http://www.youtube.com/watch?v=WsEsD028wQ0

- ei oo swingin soitto kokoonpanosta kiinni

http://www.youtube.com/watch?v=a1ThSi1wbqU
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
päivis
04.04.2009 11:29:59 (muokattu 04.04.2009 11:31:17)
WanhaWetäjä: Kyse lienee otsikon naurettavasta alkuasetelmasta ; "miten soittaa swingiä LINDYHOPPAREILLE?"Soitetaanko heille jotenkin erilailla kuin muille ja miksi?

Tanssijoille soitetaan tanssittavaa swingiä, kuuntelijoille soitettaessa tanssittavuus ei ole välttämätöntä.

Tanssittavuus ei tunnu olevan mitenkään itsestäänselvyys swingiäkään soitettaessa.
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
isojussi
04.04.2009 11:53:56
Semmosen pallon haluaisin kuitenkin heittää tanssijoiden suuntaan, että jos tempo on oikea, niin miks tanssijat eivät saa rytmistä kiinni, kun soittajienkin pitää saada?

Eikö perustana oo kuitenkin vaan rytmi. Tai siis kuhan tempo ja tahtilaji on paikallaan, niin mitä väliä enää muulla on?
isojussi
04.04.2009 11:58:08 (muokattu 04.04.2009 12:15:25)
Fuzzy Boner: Riippuu temposta. Vaikka viinerivalssi tai hidas valssi. Taipuu mihin vaan.

(niinku mä jotain tietäsin)

Ookko koskaan tavannu tässäkin maassa aika paljon vaikuttanutta entistä Eestin radion kapellimestaria Kustas Kikerpuuta? Se kerran muisteli tanssiorkesteriaikojaan ja sitä, kuinka triolibiisit aikoinaan tulivat muotiin. "Tanssivat sitä valssina - moukat!" kommentoi Kusti venäläisasiakkaita
KoskPaavo
04.04.2009 13:15:51
Tarkkailkaapa vaan kun jotain "Hopeista kuuta" tai vastaavaa vedätte, niin uskallan sanoa että aina joku pari vetää valssia.
" Studiosus perpetuus"
Rock n
04.04.2009 13:29:47
KoskPaavo: Tarkkailkaapa vaan kun jotain "Hopeista kuuta" tai vastaavaa vedätte, niin uskallan sanoa että aina joku pari vetää valssia.

Nop, nop, hidas tai hidas, nop, nop rytmillä tanssittu tanssi saattaa näyttää valssilta vaikka tanssi ja musiikki olisikin jokin muu. Usein askellusarjan rakennetta vaihdellaan mutta jos sattuu seuraamaan vaihetta missä tanssitaan kolmea askelta neljään iskuun, niin valssilta se saattaa hyvinkin näyttää. Minulla on joskus tapana tanssia nop, nop, hidas -askelsarjaa korostetunkin valssimaisesti.
isojussi
04.04.2009 14:38:14
Ei me ehkä Paavon kanssa olla NOIN yksinkertasia, Rock'n.
KoskPaavo
04.04.2009 14:42:31
isojussi: Ei me ehkä Paavon kanssa olla NOIN yksinkertasia, Rock'n.

No ei, mä oon 39 vuotta tiukasti katsellut sitä pyörähtelyä.
" Studiosus perpetuus"
Rock n
04.04.2009 15:27:55
isojussi: Ei me ehkä Paavon kanssa olla NOIN yksinkertasia, Rock'n.

No... mihinkäs nyt sattui noin pahasti
päivis
04.04.2009 15:58:05 (muokattu 04.04.2009 15:58:57)
KoskPaavo: Tarkkailkaapa vaan kun jotain "Hopeista kuuta" tai vastaavaa vedätte, niin uskallan sanoa että aina joku pari vetää valssia.

No jos heillä on keskenään kivaa, eivätkä he haittaa toisten tanssia, niin mitäs siitä sitten?

Ja sitäpaitsi, jos tanssii valssin askelin triolin iskuille, niin se on mielestäni paljon paremmin musiikissa, kuin että tanssittaisiin hidas, hidas, nop-nop:ia niin, että toinen nop-askel tulee toisen ja kolmannen trioli-iskun väliin... Mikä on ylivoimaisesti yleisin tyyli tanssia triolimusiikkia.
Oppilas: "****u mua kiinnosta pätkääkään mitkään valssin askeleet!" Åke B.: "Ei taida kiinnostaa pillukaan?"
KoskPaavo
04.04.2009 15:58:55
Rock n: No... mihinkäs nyt sattui noin pahasti

Mikään ei enää satu, teflonia ollaan.
" Studiosus perpetuus"
baron
04.04.2009 16:00:36

Delilah'han on hyvä valssi!!!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
päivis
04.04.2009 16:01:07 (muokattu 04.04.2009 16:05:03)
isojussi: Semmosen pallon haluaisin kuitenkin heittää tanssijoiden suuntaan, että jos tempo on oikea, niin miks tanssijat eivät saa rytmistä kiinni, kun soittajienkin pitää saada?

Eikö perustana oo kuitenkin vaan rytmi. Tai siis kuhan tempo ja tahtilaji on paikallaan, niin mitä väliä enää muulla on?

Pitäisi kuulla esimerkki.
isojussi
04.04.2009 17:40:07
päivis: Pitäisi kuulla esimerkki.

kellon tikitys
Rock n
04.04.2009 17:49:42 (muokattu 04.04.2009 18:03:18)
isojussi: kellon tikitys

Melkein kun se Zetori! tempo 120 ja shuffle-komppi;) Hidas lindy tai boogie woogie. Se Zetorin komppi taisi olla aika lähellä kahtasataa - alle tai yli.
Timi
04.04.2009 17:50:03
baron: Delilah'han on hyvä valssi!!!

Niimpä!Taipuu myös siihen.Kuin moni muukin kipale.ja helposti.Mieti hetki ja sano laji jossa tuo on omiaan?Siis valssina.
45 vuotta soittanut,Ei juurikaan mitään oppinut
paice60
04.04.2009 17:55:31
isojussi: Semmosen pallon haluaisin kuitenkin heittää tanssijoiden suuntaan, että jos tempo on oikea, niin miks tanssijat eivät saa rytmistä kiinni, kun soittajienkin pitää saada?

Mä olen sun kanssa kerankin samaa mieltä, risti seinään.
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
päivis
04.04.2009 18:54:29
isojussi: isojussi: Semmosen pallon haluaisin kuitenkin heittää tanssijoiden suuntaan, että jos tempo on oikea, niin miks tanssijat eivät saa rytmistä kiinni, kun soittajienkin pitää saada?

Ei nyt oikein auennut.

Olet siis soittanut tanssijoille kellon tikitystä ja he ovat tulleet purnaamaan, etteivät saa rytmistä kiinni?
Riksteri
04.04.2009 19:42:54

Siis konemusiikkia tarkoitat:

http://www.youtube.com/watch?v=ogalIrd33Js

Satunnainen tanssija saattaa mennä aivan hämilleen sellaisesta musiikista, jota hän ei ole ennen kuullut. Pahimmillaan voi käydä niin, että tanssija yrittää hahmottaa appelsiinin kuorineen eikä löydä sitä tanssin kannalta oleellista ydintä ollenkaan. Vaikka esityskuntoon hiottu kappale on muusikolle selvää pässinlihaa, tulee se biisi usein satunnaiselle tanssijalle aivan puun takaa, priimavitsana tulkittavaksi. Musiikissa on monenlaista rytmiä ja tempokin voi olla ihan vaikka sustainista, jos niitä tahtiviivoja ei ole tarvinnut opetella kuuntelemaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)