Anonymous-jazz 25.06.2016 08:21:46 | |
---|
Mutta sitten kun mennään siihen paljon polttavaan kysymykseen, että "mitä on jazz". Se = soittajan sielu, jonka läpi se kuuluu ja sen luo vain jazz-muusikko itse. "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
Epämuusikko 25.06.2016 10:06:46 | |
---|
Anonymous-jazz: Mutta sitten kun mennään siihen paljon polttavaan kysymykseen, että "mitä on jazz". Eipä lähdetä tähän. Se = soittajan sielu, jonka läpi se kuuluu ja sen luo vain jazz-muusikko itse. Eikä tähän. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
EP 25.06.2016 11:06:43 | |
---|
Epämuusikko: Eipä lähdetä tähän. Eikä tähän. No ei sitten mutta aihe olisi mielenkiintoinen. |
Anonymous-jazz 25.06.2016 16:22:24 (muokattu 25.06.2016 16:22:42) | |
---|
No mitäs on sitten humppa ? Eurohumppa Ilmastonmuutoshumppa "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
baron 25.06.2016 16:24:21 | |
---|
Ei jatsin keksijät (puuvillaa poimivat neekerit) tienneet asteikoista yhtään mitään mutta jos nykyään haluaa pyrkiä samaan niin oikotie on oppia teoria. Jos on "musikaalinen/musikaalisesti lahjakas" niin muutenkin pääse samaan lopputukokseen mutta tie on tukkoisempi. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 25.06.2016 17:57:35 | |
---|
baron: Ei jatsin keksijät (puuvillaa poimivat neekerit) tienneet asteikoista yhtään mitään mutta jos nykyään haluaa pyrkiä samaan niin oikotie on oppia teoria. Jos on "musikaalinen/musikaalisesti lahjakas" niin muutenkin pääse samaan lopputukokseen mutta tie on tukkoisempi. Jep, osa vanhoista humpansoittajista ei tienny teoriasta yhtään mitään, tärkeintä oli tyylinmukaisuus ja svengi, mutta osa oli hyvinkin kouluttautuneita. Mutta kyllä nykyään teoria pitää olla ainakin jossain määrin hallussa, että varsinkin yhtyesoitosta tulisi mitään. Kyläpelimannit ja kotitarve-/ nuotiokitaranrämpyttäjät on asia erikseen. Tässä tullaankin mielenkiintoiseen probleemaan mikä on tarpeeksi ja koska voi sanoa, että teoria on hallussa? Mielestäni ei koskaan, aina löytyy opittavaa.. |
SossunRahoil 25.06.2016 22:08:11 | |
---|
Tämä on varmaan taas jotain tietäämättömän spekulointia. Toki nykyään on tarjolla enemmän muuta viihdykettä kuin musiikki, mutta ei se soittoharrastamista vähennä. Laskeskeltiin kavereiden kassa joku aika sitten että lukiossa jossa opiskellaan oman ikäluokkamme oppilaista noin puolet osaa soittaa jotain soitinta. Ja kyseessä on ihan kohtuullinen määrä ihmissiä, ei ole pelkkää sattumaa. Ja jos puhuit tätä nuoremmista, on turhan aikaista sanoa mitään, sillä useat aloittavat musiikkiharrastuksen vasta 15- tai16-vuotiaana. Käsittääkseni kyse oli musiikista ylipäätään eikä tanssimusiikista? Guthrie Govan has shown me how you can be amazed so frequently that you can actually get bored of being amazed. -Nimimerkki Eric Dodd Youtuben kommenteissa |
Kefiiri 26.06.2016 12:59:30 (muokattu 26.06.2016 15:30:30) | |
---|
------ En ole musiikin asiantuntija. |
Epämuusikko 27.06.2016 13:58:06 | |
---|
SossunRahoil: Käsittääkseni kyse oli musiikista ylipäätään eikä tanssimusiikista? Joo, mutta muista millä palstalla tätä länkytystä käydään. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
EP 27.06.2016 14:45:53 | |
---|
SossunRahoil: Tämä on varmaan taas jotain tietäämättömän spekulointia. Toki nykyään on tarjolla enemmän muuta viihdykettä kuin musiikki, mutta ei se soittoharrastamista vähennä. Laskeskeltiin kavereiden kassa joku aika sitten että lukiossa jossa opiskellaan oman ikäluokkamme oppilaista noin puolet osaa soittaa jotain soitinta. Ja kyseessä on ihan kohtuullinen määrä ihmissiä, ei ole pelkkää sattumaa. Ja jos puhuit tätä nuoremmista, on turhan aikaista sanoa mitään, sillä useat aloittavat musiikkiharrastuksen vasta 15- tai16-vuotiaana. Käsittääkseni kyse oli musiikista ylipäätään eikä tanssimusiikista? Mielenkiintoinen havainto, itsekin yllätyin kummitytön ylioppilasjuhlissa kun poikaystävänsäkin kertoi harrastavansa soittamista. Lukiossa vaan ei kuulemma tahdo aika riittää opiskelun lisäksi soittamiseen. |
Jalmus 04.07.2016 16:19:31 | |
---|
Anonymous-jazz: Mitä sä tarkoitat tuolla sanalla kova? Se on aika egollinen ilmaisu muutenkin ja yleensä sellaisista soittajista, jotka soittavat niin hyvin, että ego joutuu lopulta toteamaan kateellisesti tai ihailevasti, että "se on kova soittaja". Ilmaus kova pikemminkin kertoo "kovien soittajien" havannoijan kovasta ihailusta tai kateudesta. Tarkoitan sanalla "kova" oikeasti kovia soittajia. Niitä joilta oikeasti taittuu kaikki. Muukin kuin tanssimusiikki. Tilanteessa kuin tilanteessa. Tyylinmukaisesti. Ja ennen kaikkea muutenkin kuin vain puheissa m.netissä. Ei mun tee yhtään tuskaa tunnustaa ne KOVAT soittajat. Mä oon sinut oman osaamiseni suhteen verrattuna koviin soittajiin. Vaikka nyt Varre Vartiainen, Harri Rantanen, Anssi Nykänen jne. Siinähän nyt muutama niitä, joita varmaan suurin osa suomalaismuusikoista jollain tasolla kunnioittaa. En ole heille kateellinen, mutta varauksetta ihailen. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
EP 04.07.2016 17:51:00 (muokattu 04.07.2016 17:57:35) | |
---|
Käsittääkseni säikeessä oli nykynuorten musiikkiharrastuksesta kyse? Täällä pyörii monen tasoista ja monella tapaa musiikin kanssa tekemisissä olevia ihmisiä, yhä pienempi osa keikkailee.. E: Henkilökohtaisesti voin sanoa, että ei kiinnosta yhtään onko joku ns. kova ja kuka ei, palsta on monella tapaa mielenkiintoinen ja musiikissa aina uutta opittavaa. |
Jalmus 04.07.2016 18:15:43 | |
---|
EP: Käsittääkseni säikeessä oli nykynuorten musiikkiharrastuksesta kyse? Täällä pyörii monen tasoista ja monella tapaa musiikin kanssa tekemisissä olevia ihmisiä, yhä pienempi osa keikkailee.. E: Henkilökohtaisesti voin sanoa, että ei kiinnosta yhtään onko joku ns. kova ja kuka ei, palsta on monella tapaa mielenkiintoinen ja musiikissa aina uutta opittavaa. Vastasin minulle henkilökohtaisesti esitettyyn kysymykseen. Jos halauat löytää säikeen, jossa pysytään varsinaisessa asiassa alusta loppuun, on m.net siihen täysin väärä paikka. Kuten tiedät. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
Jalmus 04.07.2016 18:25:22 | |
---|
Mutta voin toki tähän asiaan myös ihan asian ytimestäkin kirjoittaa näkemykseni: Nuorten soittoharrastus on todellakin hiipumassa, koska nykylapset ja -nuoret ovat tottuneet saavuttamaan asioita ja tavoitteita paljon helpommalla, kuin mitä edes itseään miellyttävän soittotaidon hankkiminen vaatii. Tämä näkyy musiikkiopistoissa entistä lyhyempinä opiskeluaikoina, helpommin periksiantamisina (lopettamisia kesken lukukauden) ja pienentyneenä harjoittelumotivaationa. Pitkäjänteisyys tekemisestä puuttuu. Ammattiopiskelijoita hakee konservatorioihin vuosi vuodelta vähemmän ja taso on laskenut, sillä oppilaitoksilla on lievä pakkotilanne ottaa sisään suurin osa hakijoista. Tällä hetkellä se näkyy erityisesti kevyen musiikin puolella pianon ja basson kohdalla, kummankin soittajista on lähes joka oppilaitoksessa huutava pula. Nuorten oman soittoharrastuksen suosion vähenemiseen vaikuttaa sekin, että he eivät välttämättä enää edes kaipaa elävää musiikkia ja bändejä, eivätkä välttämättä viitsi lähteä siten keikkojakaan katsomaan. Provinssirockin kallein esiintyjä viime vuonna oli DJ. Kertonee paljon nykyisestä murrostilasta. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
KoskPaavo 04.07.2016 21:01:36 | |
---|
Tuossa edellisessä se oli kiteytettynä ,totta joka sana. Minun puolestani ketjun voi sulkea. "Quidquid Latine dictum sit, altum videtur." |
EP 04.07.2016 21:03:36 | |
---|
KoskPaavo: Tuossa edellisessä se oli kiteytettynä ,totta joka sana. Minun puolestani ketjun voi sulkea. Osa totuus ainaki. Toisaalta mikäs selittää myös tason osittaisen nousun? |
Bullitt 04.07.2016 22:36:47 | |
---|
EP: Mielenkiintoinen havainto, itsekin yllätyin kummitytön ylioppilasjuhlissa kun poikaystävänsäkin kertoi harrastavansa soittamista. Lukiossa vaan ei kuulemma tahdo aika riittää opiskelun lisäksi soittamiseen. Kyllä minulla riitti lukioaikoinani aikaa opiskelulta myös musiikille ja kaljanjuonnille, jopa satunnaisesti keikkaillenkin. Menestyneempi olin silti muotoseikkojen valossa lukiossa, kun sieltä jopa yhden laudaturinkin kirjoitin. Jorma mulahti. |
Jalmus 05.07.2016 00:11:57 | |
---|
EP: Osa totuus ainaki. Toisaalta mikäs selittää myös tason osittaisen nousun? Minkä tason osittaisen nousun? Kyllä taso kokonaisuudessaan on vain valitettavasti laskenut koko ajan. Siitä johtuen ne yksittäiset oppilaat tai ammattiopiskelijat nousevat paremmin esiin siitä harmaasta massasta. Toisaalta pitkälle meneviä, treenamista pelkäämättömiä ja oppia sienen lailla imeviä nuoria on edelleen olemassa, mutta valitettavan harvassa ovat ja koko ajan harventuvat. Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää. |
EP 05.07.2016 01:11:29 | |
---|
Bullitt: Kyllä minulla riitti lukioaikoinani aikaa opiskelulta myös musiikille ja kaljanjuonnille, jopa satunnaisesti keikkaillenkin. Menestyneempi olin silti muotoseikkojen valossa lukiossa, kun sieltä jopa yhden laudaturinkin kirjoitin. Mä käsitin nuorten jutuista, niinkuin tuossa lehtijutussakin mainittiin, että nykyisen lukion kurssimuotoisuus vaikuttaisi sen vapaa-ajan puutteeseen? |
Kefiiri 05.07.2016 21:48:34 | |
---|
Kyllä se on tämä maankuulu intter-netti, mikä ihmisiltä soittoajan vie. Itsenikin pitäisi paraikaa tehdä hieman kotiläksyä huomisia treenejä varten. Ei näytä tapahtuvan. En ole musiikin asiantuntija. |