Aihe: trio vorresterin autuus..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
EP
11.11.2011 19:40:53
rintapek: No, tost mun mielestä oli kyse. Orkkispostaaja kun muistaakseni sanoi, et laki sanoo et tarttee olla vähintään trio, mikä ei ton jatkoajan kannalta pidä paikkaansa.

Se pändin, tai minkä tahansa muun esiintyjän esityksen tasokkuus tai yleisöönmenevyys kun ei sit vaikuta siihen kippolan jatkoaikaan just pätkääkään, vaan lähinnä esittäjän omaan olevaan/tulevaan kysyntään. Ja sitä sit ei mikään laki säätele, et kaikkien pändien tulis olla kauheen hyviä, taitavia tai yleisöönmeneviä.
Mä tiedän montakin helvetin hyvää, taitavaa ja taiteellista proggista, joiden yleisöönmenevyys on huononsorttista.

Tässä on kyllä vinha perä!
baron
11.11.2011 19:41:36

hvinnamo: Se on pojat ja tytöt parempi mennä teidän kaikkien oikeisiin töihin ja lopettaa poraaminen kannattamattomista keikoista, jos itse kerran suostutte liian halvalla tekemään.

Mäkin oon tehnyt matkatöitä "oikeassa duunissa"
Varsinaisesta duunista liksa, matka-ajasta puolet normaaliliksasta.
Verottomina kulukorvauksina päälle kilometrikorvaus, hotellikorvaus, päiväraha jotka siis eivät olleet pois mistään vaan tulivat päälle, eihän ne olleet mitään tuloa vaan todellisten kustannusten korvausta.

(Joskus työnantaja sanoi että ei suostu maksamaan hotellikorvausta. Mä sanoin sitten että voin käydä stadissa nukkumassa ja laskuttaa teiltä edestakaisen kilometrikorvauksen.
Mutta mä sanoin että voin olla niin kiero, että nukunkin hotellissa ja laskutan kilometrikorvauksen ja pistän erotuksen fikkaani. Sen jälkeen kiltisti maksoivat hotellikorvauksen ja lopettivat nipottamisen)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Ukko
11.11.2011 20:08:56

Timi: Heipsan.Joskus voipi olla silleen,et laatu.Tai sanotaan kuitenkin se "Yhteissoitto" Saattaa joissain tapauksissa korvata määrän?Eipä silti.Isossa bändissä on jotenkin paljon helpompi soittaa ja esiintyä.Vaikka ko sain vetää siellä humppaesoissa.Vitunmoinen rivi soittamassa.Meinas tulla reisille.Ja kysymyksessä oli vain hauskanpito!

Sitäkö ne märät läntit oli stagella ; )
COVS jäsen nro 6
tarmo
11.11.2011 20:24:54 (muokattu 11.11.2011 20:26:25)
kouho: Åkekaraa ei lasketa "korkeatasoiseksi viihteeksi" Muistaakseni luin jostain ennakkotapauksesta asian tiimoilta. Lähti jatkoaikalupa pois!

Oon kanssa vissiin muistaakseni ehkä ollut sitä mieltä, että kaikki mitä tässä ketjussa sanotaan on ihan täyttä paskaa. Ja lisäksi siinä vissiinkin kait sanottiin, että mä olen oikeassa.

Jatketaanhan vääntöä tältä pohjalta, niin hyvä tulee.

E: jos ei kykene erottamaan karaokea ja trioa toisistaan, ei liene edellytyksiä ymmärtää myöskään, mitä eroa on karaokealla ja OMB:llä. On siitä sitten mitä mieltä tahansa...
Ukko
11.11.2011 20:49:23

tarmo: Oon kanssa vissiin muistaakseni ehkä ollut sitä mieltä, että kaikki mitä tässä ketjussa sanotaan on ihan täyttä paskaa. Ja lisäksi siinä vissiinkin kait sanottiin, että mä olen oikeassa.
Jatketaanhan vääntöä tältä pohjalta, niin hyvä tulee.

Jaa.....mhhh....hyvä että sulla on niin objektiivinen näkemys.
COVS jäsen nro 6
tarmo
11.11.2011 21:23:59
Ukko: Jaa.....mhhh....hyvä että sulla on niin objektiivinen näkemys.

Kiitos, ilo kuulla, että tykkäät.

Mut ihan vakavasti, ja kohdistamatta todellakaan sinuun "Ukko", onko ihan mahdotonta edes yrittää ymmärtää, että muusikon ja vaikkapa putkimiehen työssä on vissi ero.

Kuinka moni on viime vuosina laittanut lastaan putkimiesopistoon?

Jos joku käy harrastamassa keikkoja harrastemielessä ja harrasterahasta, ja onnistuu samalla viemään jonkun "ammattisoittajan" keikat mennessään, missä lopulta on se vääryys? Itse alan olla enemmän ja enemmän sitä mieltä, ettei missään.

Jokainen, joka kykenee tuottamaan markkinoilla jotain muuta kuin harrastetason sinnepäin -tason turaamista, on palkkansa ansainnut. Ja ansaitseekin.

Joillekin se on vain ihan mahdotonta myöntää, että musiikissaKIN on tultu siihen, että jos ei taide ole tasokasta, niin sitten siitä ei kannata maksaa. Markkinataloutta tai mitä ikinä, ystävät rakkaat.
baron
11.11.2011 21:47:43 (muokattu 11.11.2011 21:52:06)

Mun käsittääkseni keikkailu on kyllä luonteeltaan enemmän yritystoimintaa kuin palkkaduunia.
Palkkaduunissa on yleissitovia työehtosopimuksia mutta yritystoiminnassa kaikenlaiset suositustaksat on kiellettyjä vapaan kilpailun edistämiseksi.

Tää ravintolamuusikoiden työehtosopimus on ajalta jolloin bändit teki 1-2 viikon diilejä. Tosin tiedän että sitä nykyäänkin sovelletaan lähinnä ohjelmatoimistojen ja bändien välillä, ei niinkään ravintoloiden joihin se alunperin oli tarkoitettu.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tarmo
11.11.2011 21:53:39
baron: Mun käsittääkseni keikkailu on kyllä luonteeltaan enemmän yritystoimintaa kuin palkkaduunia.
Palkkaduunissa on yleissitovia työehtosopimuksia mutta yritystoiminnassa kaikenlaiset suositustaksat on kiellettyjä vapaan kilpailun edistämiseksi.

........Heh-heh...........
isojussi
12.11.2011 01:51:41
half: ...En vieläkään ymmärrä käsittämätöntä vihaasi trioja ja erityisesti niitä muutamia vielä maata kiertäviä ihan oikeita RAVINTOLAMUUSIKOITA kohtaan. Pitäisiköhän tehdä tutkintapyyntö.

Ei mulla mitään vihaa oo - varsinkaan ketää kohtaan, joka ei jeesustele omb:stä jne eikä kuse liksoja.

Enkä mä hinnapolkjoitakaan vihaa - enempi säälin...
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
EP
12.11.2011 04:47:41 (muokattu 12.11.2011 04:48:35)
baron: Mun käsittääkseni keikkailu on kyllä luonteeltaan enemmän yritystoimintaa kuin palkkaduunia.

Tavallaan joo..

Hmm joo, mutta kai siinä jokin alaraja pitää olla?
Toisaalta jos puoli-ilmaseksi tekee niin antaa se jonkinlaisen kuvan pändin tasosta ja tavoitteista.
Hyväntekeväisyys tms. poikkeuksia lukuunottamatta.
baron
12.11.2011 09:26:20

EP: Tavallaan joo..

Hmm joo, mutta kai siinä jokin alaraja pitää olla?

Yksi asia on miten on ja toinen asia miten pitäisi olla.
Kyllä tappiollinen yritystoiminta on täysin sallittua.
Ukko
12.11.2011 13:01:30

tarmo:Mut ihan vakavasti, ja kohdistamatta todellakaan sinuun "Ukko", onko ihan mahdotonta edes yrittää ymmärtää, että muusikon ja vaikkapa putkimiehen työssä on vissi ero.

Joihinkin duuneihin aletaan koska jotain on tehtävä elantonsa eteen. Joihinkin duuneihin aletaan koska pitää siitä ja on mahdollisesti vieläpä lahjakas. Kaikista kuitenkin saadaan (tai pitäisi saada) palkkaa. Jokaisen ammatin työajoissa on omat erityiset piirteensä jotka pitäisi ottaa huomioon jo ammatin valinnassa.

Kuinka moni on viime vuosina laittanut lastaan putkimiesopistoon?

Voi olla aika vaikeaa koska lapsille tarkoitettuja putkimiesopistoja ei löydy.

Jos joku käy harrastamassa keikkoja harrastemielessä ja harrasterahasta, ja onnistuu samalla viemään jonkun "ammattisoittajan" keikat mennessään, missä lopulta on se vääryys? Itse alan olla enemmän ja enemmän sitä mieltä, ettei missään.

Jokainen voi ansaita vapaasti elantonsa kaikilta niiltä aloilta joissa ei vaadita lain määrittelemää ammattitutkintoa. Ei kai siinä sen kummempaa.
COVS jäsen nro 6
Lennu
12.11.2011 14:07:59

hvinnamo: Se on pojat ja tytöt parempi mennä teidän kaikkien oikeisiin töihin ja lopettaa poraaminen kannattamattomista keikoista, jos itse kerran suostutte liian halvalla tekemään.
Jos hitsari lähtee keikalle vaikkapa Lahdesta Lappeenrantaan saa hän reilut 45 c/km edestakaisin + palkan matka-ajalta + päivärahat. Sitten jos perillä menee yli 8 tunnin työaikaa, niin alkaa prosenttitunnit juoksemaan. Ja nämä palkat eivät ole milläänlailla riippuvaisia verottomista kulukorvauksista, kuten tuntuu muusikoilla olevan.
Vertailu(noin hinnoilla): HITSARIN keikka 150km. Matkakorvaukset(300km) 138e.
Päiväraha: 34e. Työtunnit (matkoineen) 14 tuntia a' 15e. Palkat: (8*15e + 2*22,5 + 4*30e) Yht: 285e, josta veroa (30%), jää 199,5e. Maksetaan: 371,5 e.
MUUSIKON keikka 150 km. Bruttohinta 200e , josta km-korvaukset kärryn kanssa: 159 e + päiväraha 34 e = 193 e. Siitä voitte sitten päätellä kuinka paljon lakisääteisten kulukorvausten jälkeen jää palkkatoiveeksi jos rahaa on jäljellä 7e! Ja 200 euron bruttohinta on kohtuullisen hyvä...
Eli duunarille jää samasta ajasta ilman omia työkaluja 371,5 e ja muusikolle jää 193 e ja pitää olla kalliit soittimet, asut ym.. Ja duunarin 285 euron palkasta saattaa tulla eläkekertymääkin hieman enemmän kuin soittajan 4:stä eurosta.
Jos tekee keikkaa pelkillä verovapailla korvauksilla/ilman niitä , voi vaan todeta sahaavansa oksaa altansa.
Puhumattakaan jos esimerkkilaskelmaan laitetaan 450 e:n triobändi josta bruttoa jää 150e/soittaja. Se se on vasta bisnestä on!

Tässä piilee isompikin ongelma. Nimittäin se, ettei sitä hitsaria tilata, vaan kyläseppo tuosta naapurista.
Tuen homoliittoja jos molemmat mimmit on kuumia.
Lennu
12.11.2011 14:34:54

tarmo: E: jos ei kykene erottamaan karaokea ja trioa toisistaan, ei liene edellytyksiä ymmärtää myöskään, mitä eroa on karaokealla ja OMB:llä. On siitä sitten mitä mieltä tahansa...

Ai no mitä eroa niillä sitten on? Valista meitä, Yoda.
Tuen homoliittoja jos molemmat mimmit on kuumia.
kouho
12.11.2011 15:52:55
hvinnamo: MUUSIKON keikka 150 km. Bruttohinta 200e , josta km-korvaukset kärryn kanssa: 159 e + päiväraha 34 e = 193 e. Siitä voitte sitten päätellä kuinka paljon lakisääteisten kulukorvausten jälkeen jää palkkatoiveeksi jos rahaa on jäljellä 7e! Ja 200 euron bruttohinta on kohtuullisen hyvä...

200€/hlö bruttopalkkana on kohtuu palkka, nk.komissiohintana ei.
Siinä on ero.
kouho
12.11.2011 15:55:43
tarmo: E: jos ei kykene erottamaan karaokea ja trioa toisistaan, ei liene edellytyksiä ymmärtää myöskään, mitä eroa on karaokealla ja OMB:llä. On siitä sitten mitä mieltä tahansa...
Hintapoliittisesti järjestäjän kannalta ei juurikaan mitään.
isojussi
12.11.2011 22:01:20
Joojoojoojoojoojoooooooooooooooooooo................

Totuushan on, että tota "Ei tuu keikkaa, jos pitää tessisitä kii..." - itkua on tälläkin palstalla eritasoset velliperseet märissy iän kaiken. Kuinkahan moni on ees yrittäny sanoo liimataiselle, että "Lain mukaan et ees sais maksaa alle tessin".

Tokihan tessi ei koske harrastustoimintaa, että lienevät kaikki iloisia amatöörejä...
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Timi
12.11.2011 22:50:19
isojussi: Joojoojoojoojoojoooooooooooooooooooo................

Totuushan on, että tota "Ei tuu keikkaa, jos pitää tessisitä kii..." - itkua on tälläkin palstalla eritasoset velliperseet märissy iän kaiken. Kuinkahan moni on ees yrittäny sanoo liimataiselle, että "Lain mukaan et ees sais maksaa alle tessin".

Tokihan tessi ei koske harrastustoimintaa, että lienevät kaikki iloisia amatöörejä...

Me ollan nykyään murheellisia amatöörejä.Tehtiin toimistojen kanssa keikkaa sopparin mukaan.Pyhäpäivistä tuplaliksa ja niin edelleen.Korpilampi oli yksi keikkamesta.Jossa käytiin monta kertaa
.Calypso,Wossikka,Torppa sun muut.
Ei lähdetty "Tampereelle säestämään lupaavaa karaoketähteä"Alle tessin!
Ollan sitten vaikka harrastelijoita.Kun ohjelmatoimiston keikat loppui.
Vaikea.Mutta varma!
Tankero
13.11.2011 01:49:39 (muokattu 13.11.2011 01:50:19)
Suomen Muusikkojen liitto ry toisena työehtosopimuksen tekijänä ja pääluottamusmies hommaa liksat alle TES:n tehdyistä keikoista matkakorvauksineen, jos jollain kestää kanttii niitä pyytää.
Niin kauan kuin bändit suostuvat soittamaan alle TES:n keikkoja tätä keskustelua käydään. Liian moni tekee "työsopimukset" alihankintasopimuksina ja sehän ei ole kiellettyä. Käykääpä pojat joskus keikoilla, niin se avartaa näkemystä.
Humppajyrä
Epämuusikko
13.11.2011 02:24:04
tarmo:
Joillekin se on vain ihan mahdotonta myöntää, että musiikissaKIN on tultu siihen, että jos ei taide ole tasokasta, niin sitten siitä ei kannata maksaa. Markkinataloutta tai mitä ikinä, ystävät rakkaat.

Tässä lienee villakoiran ydin.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)