Aihe: Voiko tanssimusiikkia uudistaa?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
haitari
17.10.2012 20:17:53

Lapin jenga uppoaa hyvin vähän nuorisovoittoisemmasakin paikassa, kun rumpali vetää sen "Se on sellainen seutu ja sinnepäin..." -osan vuoron perään joko hevi- tai reggaekompilla. Vanhemmillakin nousee pieni hymynkare suupieleen. Noh, tossa nyt ei vielä ole uudistusta kuin parin tahdin verran, mutta jostain pitää aloittaa.
-kiitos ja anteeks-
baron
17.10.2012 20:26:31

Joskus 10-15 vuotta sitten me oltiin Jukka-Poikaa edellä kun vedettiin Eeron ja Jussin "Tahdon saaren" reggae´na!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
friikki
18.10.2012 03:02:19 (muokattu 18.10.2012 03:20:30)

Minusta tanssimusa uudistuu koko ajan tai pikemminkin musiikin eri genrejä vain sotketaan uudella tavalla kasaan.

Esim. Uusi "hitti" Mariskan Liekki on siitä oiva osoitus.

Melodia on 70-80 -luvun Suomi/Napoli iskelmää ja laulujen sanat päivitetty nykynuorison puhetyylistä. Rumpukomppi voisi olla jotain Groovea tai vaikka progegenrestä.

http://www.youtube.com/watch?v=F6RBNnIseDE

ps. Kertsi on suurelta osin kierrätysosastoa, mutta kuka muistaa mistä?
Näillä mennään.....
Lennu
18.10.2012 07:53:08

Älkää vetäkö regeenä mitään. Pliis.
no is any good musics maked anymore...
Timi
27.10.2012 16:30:12
Lennu: Älkää vetäkö regeenä mitään. Pliis.

Auts!Mä oon syyllistynyt pakon edessä soittamaan ja laulamaan.Myrskyn jälkeen.Biisin luovana reggeekompilla.Jostain syystä hartia ja käsivarsilukko iski pahasti.Ja en oo pystynyt muuttamaan kipaleen esittämistä.Hmm.Se virvelikomppi.
Vaikea.Mutta varma!
Lucky 7
28.10.2012 16:20:57
Elokuu rupee oleen lähellä humppaa ralleillaan, ja Tuure Kilpeläinen Kaihonkaravaaneineen teki enemmän lava- kuin festarikeikkoja viime kesänä.
TÄ?
hank giddyup
16.11.2012 18:19:19
baron: Joskus 10-15 vuotta sitten me oltiin Jukka-Poikaa edellä kun vedettiin Eeron ja Jussin "Tahdon saaren" reggae´na!
myös "love is a many splendoured thing" kulkee reggaena, tyyliin b. marleyn "is this love".
hank giddyup
16.11.2012 18:44:40
en ole aikaisempia kirjoituksia lukenut mutta itse en jaksa näitä 13 tusinaan mahtuvia tanssibändejä kestää. ,missä on näkemys kun kopsataan 10.tuhannen kerran samat sovitukset, soundit, kaikki? ,toimiva rytmihän on kaiken perusta mutta onko pakko olla 90% ohjelmistosta mollisävellajista? ja siitä stratosta ja voxistakin voi loihtia paljon muuta kuin sitä ikuista, tiedätte.., jes, mielestäni tanssimusiikkia voi uudistaa pääasiaa unohtamatta.
Timi
16.11.2012 20:56:06
hank giddyup: en ole aikaisempia kirjoituksia lukenut mutta itse en jaksa näitä 13 tusinaan mahtuvia tanssibändejä kestää. ,missä on näkemys kun kopsataan 10.tuhannen kerran samat sovitukset, soundit, kaikki? ,toimiva rytmihän on kaiken perusta mutta onko pakko olla 90% ohjelmistosta mollisävellajista? ja siitä stratosta ja voxistakin voi loihtia paljon muuta kuin sitä ikuista, tiedätte.., jes, mielestäni tanssimusiikkia voi uudistaa pääasiaa unohtamatta.

Joo!kukapa noita/meitä tanssibändejä kestää?Jokunen jopa keikallekkin pääsee joskus.Jos ei kirjoittaja itse tykkää?Mitä sitten?Noita ihmisten tykkäämiä biisejä voi todellakin esittää verevästi,soveltaen ja fiiliksellä!Okei.Kerrohan mikä olisi sinun lääke kulahteneseen tanssimusiikkiin?
Vaikea.Mutta varma!
Lennu
16.11.2012 21:03:24

Timi: Joo!kukapa noita/meitä tanssibändejä kestää?Jokunen jopa keikallekkin pääsee joskus.Jos ei kirjoittaja itse tykkää?Mitä sitten?Noita ihmisten tykkäämiä biisejä voi todellakin esittää verevästi,soveltaen ja fiiliksellä!Okei.Kerrohan mikä olisi sinun lääke kulahteneseen tanssimusiikkiin?

Hanskat naulaan.
no is any good musics maked anymore...
friikki
16.11.2012 21:17:47

hank giddyup: en ole aikaisempia kirjoituksia lukenut mutta itse en jaksa näitä 13 tusinaan mahtuvia tanssibändejä kestää. ,missä on näkemys kun kopsataan 10.tuhannen kerran samat sovitukset, soundit, kaikki? ,toimiva rytmihän on kaiken perusta mutta onko pakko olla 90% ohjelmistosta mollisävellajista? ja siitä stratosta ja voxistakin voi loihtia paljon muuta kuin sitä ikuista, tiedätte.., jes, mielestäni tanssimusiikkia voi uudistaa pääasiaa unohtamatta.

Juu valitettavan moni biisi Suomenniemellä on sävelleytty molliin. Asian voi toki korjata muutamalla ne mollibiisit duuriin... pelkään vaan pahoin että sanoitukset muuttuvat suht koomiseksi.... Irkku musa on suhteellisin lähellä slaaveja mutta yleensä "pelehtivät" duurissa..... (johtunee varmaan siitä että eivät tiedä tuiskusta eikä pakkasesta mittään)
Näillä mennään.....
Einherjar
16.11.2012 23:23:11
Timi: Joo!kukapa noita/meitä tanssibändejä kestää?Jokunen jopa keikallekkin pääsee joskus.Jos ei kirjoittaja itse tykkää?Mitä sitten?Noita ihmisten tykkäämiä biisejä voi todellakin esittää verevästi,soveltaen ja fiiliksellä!Okei.Kerrohan mikä olisi sinun lääke kulahteneseen tanssimusiikkiin?

Ei kenelläkään varmaan mitään yleislääkettä tähän tilanteeseen ole, mutta olisihan se ihan asiaa jos alamäki edes loivenisi jotenkin.

Omasta näkökulmasta monella bändillä on vähän "ongelmana" liiallinen keskitie. Mikään niiden sovitus, esitys, näkökulma musiikkiin, tyyli tai edes pukeutuminen ei nosta minkäänlaisia tunteita pintaan ja yleisölle ei jää mitään käteen.
Soittotaito tuskin monessa bändissä ei nyt sinänsä ole minkäänlainen ongelma, mutta persoonallisuus ehkä tuottaa enemmänkin hankaluutta. Varsinkin iskelmää tuntemattomalle/seuraamattomalle yleisölle ei Suomessa varmaan kovin montaa tunnistettavaa bändiä ole. Artisteja kyllä, mutta bändejä ei.
Kun ajattelee näitä vähän vanhempia porukoita, niin yleensä niistä löytyy joku selkeä asia mistä ne tunnetaan (Esim. Solistiyhtye Suomi -> huumorit, humpat, jne.). Miten sitten liene nykyään, kun ainakaan mieleen ei tule?
Kun artistitkin alkaa olemaan samasta muotista kaikki, niin bändillähän sitä pääsisi erottumaan...

Pikkasenhan nyt tuntuu Tuure Kilpelläiset ja vastaavat tulleen tanssipuolen paikkoihin ja ymmärtäähän sen. Heillä on jotakin sellaista, josta heidät tunnistaa...

Menisittekö te katsomaan tällaista bändiä:
Keikkajulisteessa geneerisen puoliväkinäisesti irvistelee bändi puvut päällä feidattua taustaa vasten, keikalla yleisöä odottaa ne samat puvut ja hymyt. Jokainen biisi vedetään väkisin hymyillen ja kaikilla on puoliväkinäisen yli-hauskaa. Biisien välissä vetäistään parit kuivat vitsit ja sitten jatketaan toivelaulukirjan parissa Lavalle joku on raahannut pari ledpar-tankoa randomisti välkkymään auto-modessa, taustarättiä toimittaa mustavalkoinen bändin nimellä varusteltu postimerkki, jokainen on vetässyt naaman eteen nuotit ja kiipparistista näkyy etupuolelta vain mulkusta alaspäin. Solistin välillä ehdottelema "tunnelmasta toiseen" koskee lähinnä rumpukomppia, biisejä ei ole sovitettu bändille sopiviksi ja lähes joka biisissä on joku melodia/pieni soolo joka oikaistaan.
Jos edellisestä tunnistaa oman bändin, niin mietinnät pystyyn :)
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
baron
16.11.2012 23:45:40

Einherjar: Menisittekö te katsomaan tällaista bändiä:

Et oo tainnut käydä tansseissa tanssivana asiakkaana?
Bändihän on se "välttämätön paha" joka tarjoaa rytmin jonka tahdissa tanssijat voivat liikutella ruumiinjäseniään.
Ei tansseihin lähdetä bändiä katsomaan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
17.11.2012 02:20:37
Einherjar: Ei kenelläkään varmaan mitään yleislääkettä tähän tilanteeseen ole, mutta olisihan se ihan asiaa jos alamäki edes loivenisi jotenkin.

Omasta näkökulmasta monella bändillä on vähän "ongelmana" liiallinen keskitie. Mikään niiden sovitus, esitys, näkökulma musiikkiin, tyyli tai edes pukeutuminen ei nosta minkäänlaisia tunteita pintaan ja yleisölle ei jää mitään käteen.
Soittotaito tuskin monessa bändissä ei nyt sinänsä ole minkäänlainen ongelma, mutta persoonallisuus ehkä tuottaa enemmänkin hankaluutta. Varsinkin iskelmää tuntemattomalle/seuraamattomalle yleisölle ei Suomessa varmaan kovin montaa tunnistettavaa bändiä ole. Artisteja kyllä, mutta bändejä ei.
Kun ajattelee näitä vähän vanhempia porukoita, niin yleensä niistä löytyy joku selkeä asia mistä ne tunnetaan (Esim. Solistiyhtye Suomi -> huumorit, humpat, jne.). Miten sitten liene nykyään, kun ainakaan mieleen ei tule?
Kun artistitkin alkaa olemaan samasta muotista kaikki, niin bändillähän sitä pääsisi erottumaan...

Pikkasenhan nyt tuntuu Tuure Kilpelläiset ja vastaavat tulleen tanssipuolen paikkoihin ja ymmärtäähän sen. Heillä on jotakin sellaista, josta heidät tunnistaa...

Menisittekö te katsomaan tällaista bändiä:
Keikkajulisteessa geneerisen puoliväkinäisesti irvistelee bändi puvut päällä feidattua taustaa vasten, keikalla yleisöä odottaa ne samat puvut ja hymyt. Jokainen biisi vedetään väkisin hymyillen ja kaikilla on puoliväkinäisen yli-hauskaa. Biisien välissä vetäistään parit kuivat vitsit ja sitten jatketaan toivelaulukirjan parissa Lavalle joku on raahannut pari ledpar-tankoa randomisti välkkymään auto-modessa, taustarättiä toimittaa mustavalkoinen bändin nimellä varusteltu postimerkki, jokainen on vetässyt naaman eteen nuotit ja kiipparistista näkyy etupuolelta vain mulkusta alaspäin. Solistin välillä ehdottelema "tunnelmasta toiseen" koskee lähinnä rumpukomppia, biisejä ei ole sovitettu bändille sopiviksi ja lähes joka biisissä on joku melodia/pieni soolo joka oikaistaan.
Jos edellisestä tunnistaa oman bändin, niin mietinnät pystyyn :)

Tämä on hyvä kirjoitus! ..plussan paikka! +
jake5
17.11.2012 03:41:39
Einherjar kertoo asiaa!
Bojot tipahti :) pahus näitä mopiililaitteita ku keikalta tullessa teksti ja kirjoittaminen teettää vaikeuksia...ikä tietysti toinen....mitään en oookyllä ottanu.......
Oikeassa Orkesterissa On Oikeat Soittimet!
Tankero
17.11.2012 08:00:53
baron: Et oo tainnut käydä tansseissa tanssivana asiakkaana?
Bändihän on se "välttämätön paha" joka tarjoaa rytmin jonka tahdissa tanssijat voivat liikutella ruumiinjäseniään.
Ei tansseihin lähdetä bändiä katsomaan.

Ai jaa. No mitä se on se porukka, mitä useinkin pojottaa, monienkin bändien keikoilla lavan edessä?
Humppajyrä
hvinnamo
17.11.2012 10:02:08
Tankero: Ai jaa. No mitä se on se porukka, mitä useinkin pojottaa, monienkin bändien keikoilla lavan edessä?

Niinpä... Koskas Barska itse on käynyt tanssivana asiakkaana? :)
baron
17.11.2012 10:24:55 (muokattu 17.11.2012 10:27:58)

hvinnamo: Niinpä... Koskas Barska itse on käynyt tanssivana asiakkaana? :)

En kylläkäänn tanssivana mutta kuuntelevana "opintomatkoilla".
Tässä ehkä voidaan erottaa nimibändit/solistit jotka on levyttäneet menestyspiisejä ja sitten ne loput jotka ei ole.
En noiden "nimettömien" keikoilla ole havainnut että ihmiset kerääntyisivät lavan eteen katsomaan vaikka ilmeisen tyytyväisenä tanssivatkin.
Suhteellisen yksinäisenä oon saanut olla lavan edessä kun oon kiinnostunut pääasiasta bändistä ja sen soitosta.
EP
17.11.2012 10:43:42
baron: ..En noiden "nimettömien" keikoilla ole havainnut että ihmiset kerääntyisivät lavan eteen katsomaan vaikka ilmeisen tyytyväisenä tanssivatkin.
Suhteellisen yksinäisenä oon saanut olla lavan edessä kun oon kiinnostunut pääasiasta bändistä ja sen soitosta.

Jokainen keikka vois olla mahdollisuus saada "nimeä"?
KoskPaavo
17.11.2012 14:52:14
EP: Jokainen keikka vois olla mahdollisuus saada "nimeä"?

Mä menen tänä iltana tuohon puolen kilometrin päähän kylän hirvipeijaisiin soittamaan , julkimoksi tulen , siellä salamavalot välkkyvät.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)