Aihe: Tony Halme R.I.P.
1 2 3 4 5 6 7 811 12 13 14 15
Tankero
13.01.2010 23:29:18 (muokattu 13.01.2010 23:29:29)
M.i.k.key: Okei, olisi pitänyt sanoa asiallisten kirjoitusten määrä.
Järkevät kirjoitukset voi käydä laskemasta täältä:
http://fi.wikiquote.org/wiki/Tony_Halme

I'll get my coat...

Komp
Humppajyrä
Landola59
14.01.2010 00:13:02
Mä luulen että Julkisen sanan neuvosto tekee tästä ison asian kunhan noilla isoimmilla palstoilla tää juttu etenee.
Ja sitte se emakko saa lisää julkisuutta ja alkaa kertomaan mistä vaan mitä vaan ja saa lisää julkisuutta ja viiden vuoden päästä siitä tykkää kaikki.

näin se taitaa mennä.
Sikainfluenssa.fi - Sikainfluenssarokotteen valmistaja GlaxoSmithKline on testannut rokotetta eläinkokeilla. Eläinkokeissa hyväksikäytettiin yksinomaan frettejä.
Tankero
14.01.2010 00:36:45
Landola59: Mä luulen että Julkisen sanan neuvosto tekee tästä ison asian kunhan noilla isoimmilla palstoilla tää juttu etenee.
Ja sitte se emakko saa lisää julkisuutta ja alkaa kertomaan mistä vaan mitä vaan ja saa lisää julkisuutta ja viiden vuoden päästä siitä tykkää kaikki.

näin se taitaa mennä.

No huh huh.
Humppajyrä
Landola59
14.01.2010 00:49:55
Tankero: No huh huh.

Puhalluttaako? haukkaa happea nottei nouse nenään asti.
Sikainfluenssa.fi - Sikainfluenssarokotteen valmistaja GlaxoSmithKline on testannut rokotetta eläinkokeilla. Eläinkokeissa hyväksikäytettiin yksinomaan frettejä.
Tankero
14.01.2010 00:51:54
Landola59: Puhalluttaako? haukkaa happea nottei nouse nenään asti.

Vedä ite mitä vaan. Säälitti vaan sun luulos Kaarinasta.
Humppajyrä
Landola59
14.01.2010 00:54:14
Tankero: Vedä ite mitä vaan. Säälitti vaan sun luulos Kaarinasta.

Voi hyvä ihminen :D enhän mä tiedä mitään kummastakaan henkilöstä. Mutta jos joku laukoo noinkin asiatonta tekstiä, se kertoo ihmisestä aika paljon. suattaapi tuo olla ihan jees noin niinku muuten.
KoskPaavo
14.01.2010 02:23:42
Pensseli- setäkin lauloi että: "No kuinkas Hazardii".
Humppamuseon intendentti
tarmo
14.01.2010 07:42:54 (muokattu 14.01.2010 09:43:04)
M.i.k.key:
Kolumni oli vain mielestäni hyvä.

Ja tämän mäkin allekirjoitan täysin. En lähde vatvomaan samoja asioita, mutta nyt jokaisen kolumnien väärinymmärtäjän olisi tarvis mennä kirjallisuuskurssille vaikkapa kansanopistoon. Täähän on yhtä kammottavaa väärinymmärtämistä kuin klassisen musiikin ja "rymistelyn" vertailu "kyltyrellien" ihmisten keskuudessa. Ei vaan ymmärretä.

Se oli rakkaat ihmiset kolumni. Kolumni on taidelaji, ikävä kyllä. Iltapäivälehtiä on turha dissailla, jos heti ymmärtää ensimmäisen sinne kirjoitetun laatujournalismin totaalisen väärin. Rauha mun äidinkielen opettajan muistolle, mutta hän opetti jo taannoin, mikä kolumnin tarkoitus on. Jos hän eläisi, kyseistä kolumnia analysoitaisiin nyt silmät kiiluen, se on harvinaisen hyvä ja laadukas esimerkki esittää sanoma rivien välistä. Ja ei, se sanoma ei ole suunnattu Halmeen omaisille, eikä sen sanoman tarkoitus ole halventaa Halmetta. Miksi kukaan ei tahdo ymmärtää sitä. Onko jäänyt kenties kolumni lukematta ennen kommentointia?

Analysoikaa, mitä eri merkityksiä teksistä voi löytää. Ajatelkaa, että kolumni on kuva, joka laittaa ajattelemaan. Harva osaa piirtää sanoilla kuvan, joka kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ja se kuva laittaa ajattelemaan ja säälimään Halmetta. Ainut, jota kirjoitus dissaa, on me suomalaiset ja dissauksen sisältö on laadultaan sellaista, että kolumnin väärinymmärrys todistaa kirjoittajan ajattelutavan oikeaksi. Jos ei aukea, sitten ei aukea. Sitten täytyy pitäytyä selkeäsanaisessa informaatiojournaliikassa, kuten: "HK:n sininen 1,99", "Rattijuoppo kärysi", "Kunnanjohtaja teki virheen", "Kimi siirtyi ralliin"... pidemmän päälle nämä herättää tunteita, koska ne mahdollistaa aivot nollassa kulkemisen, eikä niiden sisäistämiseen tarvitse ajattelua. Joskus musta tuntuu, että me ollaan tosiaan matkalla kohti primitiivistä kommunikointia: "Ugh", "ugh" ja sitten nuijalla päähän. "Luola on nyt mun." Muuhun ei kohta rappeutuneet rahkeet enää riitä.

Annetaan laatujournalismille tilaisuus. Mietitään vaikka apinaa: jos sille antaa banaanin, se saattaa leikitellä sen kanssa, tehdä temppuja ja vaikka nukkua banaanin vieressä. Lopulta se kuitenkin aina syö sen. Helpot kikat viihdyttää idioottia. Jos taas annetaan banaani ihmiselle, se saattaa leipoa kakkupohjan ja siivuttaa banaanit päälle tai murskata banaanin kakkukerroksen väliin. Sama banaani se on siellä kermakakussakin, mutta vähän hienostuneemmin käytettynä. Opetellaan tunnistamaan tuo "kermakakun banaani", niin ei tartte vääntää tyhjästä ja liittyä tai olla liittymättä fb-ryhmiin.
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
Runar
14.01.2010 09:26:51
tarmolle plussaa, hieno kirjoitus. Medialukutaito näyttää olevan monella heikoissa kantimissa
Musiikkia korville
14.01.2010 09:47:45 (muokattu 14.01.2010 09:48:40)

Tankero: Mistä taisi äitinsä joskus mainita, että Tony hiukan liiotteli.

Tottakai se noin on sanonut. Moniko alkoholisti myöntää olevansa alkoholisti?

En mä sitä epäile, etteikö T olis juttujaan väritellyt, varmasti olikin, mutta jos ajatellaan sitä, miten hän on lapsena kokenut näkemänsä asiat ja kodin, niin kummanko katsantokantaa pitäis enemmän kunnioittaa lapsen vai äidin, jolla tarinan mukaan on ollut suuria ongelmia?
By: MK
dazed
14.01.2010 09:55:10
Runar: tarmolle plussaa, hieno kirjoitus. Medialukutaito näyttää olevan monella heikoissa kantimissa

Tämä on totta vieläkin.

Jotenkin esimerkiksi tämä Landolan "tuohtumus" on aika hellyttävää.

Tartutaan siihen yhteen seikkaan, että "kuolleesta ei saa puhua pahaa", näkemättä asian muita puolia.
Tai edes haluamatta nähdä niitä. Tai että, kirjoittaja on nainen, mitä sitten. Jos se olisikin mies ja vaikka yhtä iso kuin halme?

En nyt tarkoita landolaa, mutta ainakin minulla tulee tuollaisesta heti sellainen kuva, että kaveri on kouluttamaton ja juuri sellainen "keskikaljakuppilakaveri", jotka äänesti Halmeen sinne eduskuntaan. Ja eihän sellaisille ole ennenkään järjenpuhuminen auttanut.
I`m not a great player, but I can make it howl.
Begemoth
14.01.2010 10:04:56
hvinnamo: FB:ssä on uusi ryhmä:Iltalehti boikottiin, kunnes Hazard saa kenkää! Nyt jo 3122 jäsentä.Mä liityin heti.

Aivan sama saako K.Hazardi kenkälaatikon, mutta IL boikottiin, indeed. On ollu jo kymmenisen vuotta.
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
Landola59
14.01.2010 10:37:35 (muokattu 14.01.2010 10:39:01)
dazed: Tämä on totta vieläkin.

Jotenkin esimerkiksi tämä Landolan "tuohtumus" on aika hellyttävää.

Tartutaan siihen yhteen seikkaan, että "kuolleesta ei saa puhua pahaa", näkemättä asian muita puolia.
Tai edes haluamatta nähdä niitä. Tai että, kirjoittaja on nainen, mitä sitten. Jos se olisikin mies ja vaikka yhtä iso kuin halme?

En nyt tarkoita landolaa, mutta ainakin minulla tulee tuollaisesta heti sellainen kuva, että kaveri on kouluttamaton ja juuri sellainen "keskikaljakuppilakaveri", jotka äänesti Halmeen sinne eduskuntaan. Ja eihän sellaisille ole ennenkään järjenpuhuminen auttanut.

Näin kouluttamattomana keskikaljakuppilakaverina tässä kirjoittelen, että oikeassa siinä mielessä olet. Ehkä se oma kyynisyys vain ilmenee kun lukee tuollaisia kirjoituksia joista puuttuu kokonaan lähteet ja henkilö esittää julkisuuden henkilöstä, joka ei varmasti ole koskaan tehny henkilökohtaista pahaa, noinkin väkeviä mielipiteitä. Ehkä syyllistyn tähän itekin, mutta mistäs sitä ihminen ilon saa, jos ei tunteella suhtautumisesta kun järki ei tajua?

e. Ja kun lukion penkeillä muka oppi arvioimaan ja referoimaan ja tulkitsemaan toisen tekstejä, sitä vain muuttu entistä kyynisemmäks ja kusipäisemmäksi. Ei pitäis lukea mitään kolumneja.
dazed
14.01.2010 11:13:13
Landola59:Ehkä se oma kyynisyys vain ilmenee kun lukee tuollaisia kirjoituksia joista puuttuu kokonaan lähteet ja henkilö esittää julkisuuden henkilöstä, joka ei varmasti ole koskaan tehny henkilökohtaista pahaa, noinkin väkeviä mielipiteitä.

No, lähteitä ei yleensä kolumneihin laiteta. Ja tuo kolumnihan ei ollut pelkästään Halmeesta.

Mutta laitappa muutama esimerkki niistä, kolumnissa olleista epäkohdista niin katsotaan löytyisikö niille tukea.
Landola59
14.01.2010 11:22:52
dazed: No, lähteitä ei yleensä kolumneihin laiteta. Ja tuo kolumnihan ei ollut pelkästään Halmeesta.

Mutta laitappa muutama esimerkki niistä, kolumnissa olleista epäkohdista niin katsotaan löytyisikö niille tukea.

"Iso ukko, joka surkeana ja säälittävänä katkokäveli ja sammalsi viimeiset elinvuotensa, jotka päättyivät lehtitietojen mukaan oman käden kautta. Miten julkisuus tähän suhtautui? Ihaillen."

Ensinnäkin tuo ensimmäinen lause. provokatiivinen mielestäni suurta yleisöä kohtaan? itse ainaki tartuin syöttiin.

Julkisuuden vouhottaminen ei mielestäni ole ihailua. Vai onko?

"Räväkkä tarkoittaakin exit-only -tatuoinnilla varustetun sikaniskan sekoilua kännissä pyssyn kanssa. Ja mitä ovat steroidit, viina ja huumeet? Rankkaa taistelua terveyden kanssa "

No joo... Sikaniskaksi haukkuminen nyt vielä menee, mutta mitä hienoa siinä on jos oikeasti toisen terveyttä kommentoi kun ei sitä oikeasti tiedä? jos kaveri vetää viinaa tai huumeita omaan paskaan oloonsa niin sitte se tekee sen ja se on mun mielestä terveyden kanssa tappelemista. Tai sen pilaamista. Miksikäs siitä on pitänyt tehdä noin sarkastissävytteinen? huvikseenhan se varmasti niitä aineita vetelikin... Mielenterveyden ongelmat saattaa olla isompikin ongelma kuin fyysinen kunto.

"Muistokirjoitukset pullistelivat oksettavaa sankaruutta, kummaa paatosta, jossa mies sai väistyä tarinan tieltä. Ja aivan kuin yhtäkkiä me olisimme kaikki olleet häntä äänestämässä, eivät vain itähelsinkiläiset luusereiksi leimatut, joiden ääntä ei kuultu eikä kuulla."

tätä nyt en ymmärrä ensinnäkään... hyökkäys demokratiaa vastaan vai mikä oli pointtina?

Oikeastaan mä en viitti liimailla noita kaikkia kappaleita tähän, koska löydän jokaisesta epäkohtia... Omaa pahaa oloaan tuntuu tuo emäntä purkavan, mutta vähän väärällä tavalla vainajaa kohtaan. Joku aikaraja se pitää olla että vainajista vitsejä saa vääntää.

"Ei Halme meitä silloin kiinnostanut, kun hän kärvisteli raitistumisen veret seisauttavassa tylsyydessä. Ei häntä kaivettu esiin esimerkiksi siitä, miten elämän pahastikin köykkimä voi kammeta itsensä toisten ihmisten raittiiseen yhteyteen."

Oikeastaan tyttö taitaa olla lukenut pelkkää iltalehteä, kun kerta tällaista kirjottaa. Monikin seurasi varmasti Halmeen kuntoutumista. Ystävänsä ainakin. En tajua minkätakia pitää näin hirvee möykkä nostaa heti kun joku kuolee! Olisi ite kirjoittanut piru saman tekstin ku mies vielä eli.
Landola59
14.01.2010 11:31:12 (muokattu 14.01.2010 11:31:57)
Mielipidekirjoitukset hyväksyn, ei siinä mitään. Perätöntä haukkumista ja typerää provosointia en. Iltalehden kolumnit nyt tuskin on tarkoitettukaan loppuun asti koulutettujen bemariprofessoreiden luettavaksi.

e. yhdys sanat hyvin.
dazed
14.01.2010 11:37:31 (muokattu 14.01.2010 11:41:12)
Mun mielestä mikään noista kohdista ei ollut valhe tai mitenkään edes kovinkaan virheellinen.
Enkä oikeastaan enää edes ymmärrä miksi sä olet noin tuohtunut.

Halmehan käytti koko elämänsä aikana mediaa hyväkseen ja mun mielestä se on kaksisuuntainentie. Viimeiset massithan se haki jostain seiskasta kun poseerasi saunanlauteilla Tukiaisen kanssa. Olisihan se voinut ihan hiljaisuudessakin saunoa, mutta kun siitä saa rahaa kun päästää kuvaajan paikalle... ei ne itsekseen sinne eksy.

Uskon, että Halme miehenä ei olisi tästä kolumnista suuttunut vaan tajunnut sen, että välillä annetaan kuraa ja välillä otetaan vastaan. Pääasia on että puhutaan ja kirjoitetaan. Samalla mouhoamisellahan se sai niille omille jutuilleen näkyvyyttä, sillä ei ne sen aivoitukset niin hienoja olleet, etteikö joka ilta niitä joku suustaan päästele.

edit: Kuka pyssyllä heiluva aivovammautunut sekakäyttäjä saisi näin paljon positiivista huomiota jos ei olisi julkkis?
Landola59
14.01.2010 11:40:21 (muokattu 14.01.2010 11:42:55)
dazed: Mun mielestä mikään noista kohdista ei ollut valhe tai mitenkään edes kovinkaan virheellinen.
Enkä oikeastaan enää edes ymmärrä miksi sä olet noin tuohtunut.

Halmehan käytti koko elämänsä aikana mediaa hyväkseen ja mun mielestä se on kaksisuuntainentie. Viimeiset massithan se haki jostain seiskasta kun poseerasi saunanlauteilla Tukiaisen kanssa. Olisihan se voinut ihan hiljaisuudessakin saunoa, mutta kun siitä saa rahaa kun päästää kuvaajan paikalle... ei ne itsekseen sinne eksy.

Uskon, että Halme miehenä ei olisi tästä kolumnista suuttunut vaan tajunnut sen, että välillä annetaan kuraa ja välillä otetaan vastaan. Pääasia on että puhutaan ja kirjoitetaan. Samalla mouhoamisellahan se sai niille omille jutuilleen näkyvyyttä, sillä ei ne sen aivoitukset niin hienoja olleet, etteikö joka ilta niitä joku suustaan päästele.

En mä kyllä ole tuohtunu... kärjistän kyllä pikkuisen asioita mutta rauhallisin mielin tässä kirjoittelen noin vastarannan kiiskinä.

NO NIMENOMAAN OLISI OTTANUT VASTAAN KURAA! Nyttepä ei pysty kun on vainaa.

e. Korrrrostan.

e2. edit: Kuka pyssyllä heiluva aivovammautunut sekakäyttäjä saisi näin paljon positiivista huomiota jos ei olisi julkkis? Ei kukaan. Välillä sitä vaan unohtuu että nekin on ihmisiä.
hvinnamo
14.01.2010 12:22:41
Hasardi:"miksi tämä Matti Nykänenkin täällä vielä heiluu, sehän on jo nähty. " Miksi tämä Hasardi täällä vielä heiluu,sehän on jo nähty?? Sehän vois olla suurta taidetta kanssa kun Kaarina ampuis itteään päähän,kuka häntä tarvitsee? Ja tämä oli rivien välistä tulkittavissa oleva lause jolla ei ole mitään yhteyttä itse Hasardiin, vaan kannanotto Lahden kannaksen koulun homeongelmiin ja niiden eteen tehtävien laajamittaisten peruskorjausten aloittamisajankohtaan ja siitä syntyneeseen eripuraisuuteen Lahden kaupungin hallituksen kokouksessa. :)
hvinnamo
14.01.2010 12:22:41
Hasardi:"miksi tämä Matti Nykänenkin täällä vielä heiluu, sehän on jo nähty. " Miksi tämä Hasardi täällä vielä heiluu,sehän on jo nähty?? Sehän vois olla suurta taidetta kanssa kun Kaarina ampuis itteään päähän,kuka häntä tarvitsee? Ja tämä oli rivien välistä tulkittavissa oleva lause jolla ei ole mitään yhteyttä itse Hasardiin, vaan kannanotto Lahden kannaksen koulun homeongelmiin ja niiden eteen tehtävien laajamittaisten peruskorjausten aloittamisajankohtaan ja siitä syntyneeseen eripuraisuuteen Lahden kaupungin hallituksen kokouksessa. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)