![]() 23.07.2008 12:18:35 | |
---|---|
Hyvin soitettu potpuri vaatii aika suurta taitoa, mutta onnistuessaan se on tosi hauskaa ja vielä parempi, jos sillä saa aikaiseksi jonkinlaista vuoropuhelua tanssijoiden ja musiikin kesken. Onhan se varmaan muusikollekin kivempi saada välitöntä feedbackkiä sen sijaan, että vain sata lasissa painaisi menemään. Joskus olen onnistunut tiputtamaan rumpalin ja basistin ihan vaan tanssimalla heidän tahtipuikkonsa mukaan ja sopivasti kiilaamalla. Helpompihan se on tanssijan tanssiaan muuttaa kun ei tarvitse ajatella orkesterin kaatumista. | |
![]() 23.07.2008 12:57:06 | |
Nythän sä oikein äetisammakon päästit. Hidasvalssi, musettevalssi? Ei se varmaan tuota tarkoittanut , vähän kai lievempänä. Sitten se Riksteri mestari onkin jos tipauttais " sopivasti kiilaamalla" mun Ketronin laattialle. " Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä"
Aleksis K. | |
![]() 23.07.2008 13:17:19 | |
Sitten se Riksteri mestari onkin jos tipauttais " sopivasti kiilaamalla" mun Ketronin laattialle. Ei näitä ammattimiesten työkaluja niin helposti pysty huijaamaan. Mutta jos tuo Kertoni seuraa laulajaa, niin laulajan tiputtaminen saattaa tuonkin ilmiön aikaansaada. | |
![]() 23.07.2008 13:47:57 | |
Putosin jo ajat sitten! ..mistähän tässä keskustellaan? | |
![]() 23.07.2008 14:13:14 (muokattu 23.07.2008 14:14:41) | |
Niin pitää, ajattelin vain kun nykyään pitäis olla niin millintarkkaa se vauhti. Sähän kun tykkäät Elviksestä, niin tuli mieleen, että ei silläkään rumpali laskenut metronomin kanssa niitä Stuck on youta ja Good Luck Charmia, minkä tempoista tuolla jossain puhutaan. Silloin laskettiin käyntiin fiiliksen mukaan niin kuin myös suomalaisissa tanssibändeissä. Sitä olen muutaman kerran kaipaillut kun luen noita 143 per minuutti -juttuja. Osashan ne perkele silloinkin tanssia, vaikka ei nyt olis niin millintarkasti aina biisi lähtenytkään. No höh... tuollahan keskusteltiin valmiin äänitten temposta ja se käsitykseni mukaan voidaan esittää "millintarkasti". Kysymyksessä ei ollut mikään tanssijoiden tempovaatimus. Lisäksi todettiin monelle tanssijalle jiven miellyttäväksi tempoalueeksi 130-150 iskua minuutissa. Kokeneilta tanssijoilta triplettijive kulkee hienosti 110-210 nopeuksilla. Ja fuskua voidaan tanssia 150 ylöspäin ja eipä taida lavoilla sellaista tempoa esiintyä, että fusku ei kulkisi. Fokseja, swingejä ja valsseja voidaan tanssia 80-240 nopeuksilla. Mitähän millintarkka tässä on - Voisitko selittää tarkemmin millintarkka käsityksesi!? No onhan se valssin raja noin 180 paikkeilla - jos se nyt on niin kova paikka niin puolestani saa olla. | |
![]() 23.07.2008 14:32:50 | |
No höh... tuollahan keskusteltiin valmiin äänitten temposta ja se käsitykseni mukaan voidaan esittää "millintarkasti". Kysymyksessä ei ollut mikään tanssijoiden tempovaatimus. Lisäksi todettiin monelle tanssijalle jiven miellyttäväksi tempoalueeksi 130-150 iskua minuutissa. Kokeneilta tanssijoilta triplettijive kulkee hienosti 110-210 nopeuksilla. Ja fuskua voidaan tanssia 150 ylöspäin ja eipä taida lavoilla sellaista tempoa esiintyä, että fusku ei kulkisi. Fokseja, swingejä ja valsseja voidaan tanssia 80-240 nopeuksilla. Mitähän millintarkka tässä on - Voisitko selittää tarkemmin millintarkka käsityksesi!? No onhan se valssin raja noin 180 paikkeilla - jos se nyt on niin kova paikka niin puolestani saa olla. Äläpäs ota liian tosissasi. Tarkoitin, että jossain on tultu sanomaan minulle ja monelle muulle, että joku tanssilaji on muutaman "pykälän" liian hidas tai nopea. Sitä en ole ymmärtänyt ja kirjoititkin tässä, että se oikeasti ei olekaan ihan niin tarkkaa. Silloinhan asia on ihan kunnossa, ei rumpalit niin tyhmiä ole, että tempo heittäisi ns. suositustemposta ihan metsään. Niissä bändeissä, missä olen ollut, rumpali on laskenut kaikki tempot oman fiiliksensä mukaan eikä ole ihan kauheaa tavaraa päässyt tulemaan. Joskus ovat sambat tai jenkat olleet liian nopeita tanssia, sen olen itsekin nähnyt, mutta suurimmaksi osaksi varmaan ok. COVS n:o 1. | |
![]() 24.07.2008 13:26:20 | |
Vaihteleva komppi mahdollistaa tanssimisen eri tavalla ja ehkä siitä voi saada jotain ideoita tanssimiseenkin. .... Jaa niinkun vaikka valssissa tai jenkassa? "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner | |
![]() 24.07.2008 14:00:26 (muokattu 24.07.2008 14:00:52) | |
..Joskus ovat sambat tai jenkat olleet liian nopeita tanssia, sen olen itsekin nähnyt, mutta suurimmaksi osaksi varmaan ok. Noi sambat soitettiin aikoinaan aina helevetinmoisella "rytkeellä", kai ne korvas humppapäntissä rokit! :D | |
![]() 24.07.2008 15:42:25 | |
Noi sambat soitettiin aikoinaan aina helevetinmoisella "rytkeellä", kai ne korvas humppapäntissä rokit! :D Ei se oli taas se " Tsampalaijjaa" " Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä"
Aleksis K. | |
![]() 24.07.2008 16:13:50 | |
Jaa niinkun vaikka valssissa tai jenkassa? Miksei, ei näitäkään nuotteja ole yhteen kiveen kirjoitettu sen kummemmin soittotavan kuin tanssitavankaan puolesta vaikka tietämättömyys ja osaamattomuus on aina seuranamme. | |
![]() 24.07.2008 18:06:54 | |
Jaa niinkun vaikka valssissa tai jenkassa? Vaihtelevan kompin edut näkee parhaiten ehkä foksi-jive -tyylisissä rytmeissä ja tansseissa. Esim säkkärissä puolikkuutta ja kertsissä walking bass. Tanssissa ei ole nimittäin olemassa vain pelkkää foksia/fuskua ja vain pelkkää jiveä, vaan voi olla, että joutuu (aika fiilispohjainen juttu) tanssimaan jotain siltä väliltä. Tuo "jotain siltä väliltä" on ko tansseissa yleensä jotain täp -askel sovellusta. Eli jos fuskua tanssitaan hidas-hidas-taka askel ja jiveä taka askel-3a4-5a6, niin tämä "jotain siltä väliltä" voisi olla esim hidas täp-hidas täp-taka-askel. Ja tuo täp tietenkin painottomana. "Soittajat kahville.... ja rumpali myös....." | |
![]() 24.07.2008 21:23:22 | |
Maksava asiakas on aina alustavasti oikeassa. Soittaja soittaa - haitaristi haittaa. | |
![]() 25.07.2008 01:11:35 | |
Maksavikainen asiakas on melkein aina oikeasti vähän juovuksissa! Siksi ei tempo saa olla yli 120 iskua minuutissa missään lajissa. Siispä:Monrepo`s 120, Yö kerran unhoa... 120 , Kenties x3 120, Quin sera 120 Pihapihlaja 120, Jätkän humppa 120, Salattu suru 120, Kauan 120 Satumaa 120, Tango merellä 120 ,Tyttö tuollainen,120, Pienen pojan haaveet 120 ,Tutti frutti 120, Blue suede shoes 120, Quando ja Amorado 120,Ankkurit ylös +Sillanpään marssilaulu 120. Sävellaji d-molli jos mahdollista, jos ei niin c-tai g-duuri Viritys 440 , paitsi lauantaisin 442 hrz, jolloin tanssitaan ylempää haitarin avulla. Kuulutukset saksaksi tai latviaksi. Kuitenkin jos jollain soittajista ilmenee ihottumaa, se johtuu altistumisesta d-mollille.Pepantteeni auttaa. Tämä 120 koskee siis paria ensimmäistä tahtia, koska sen jälkeen yleensä mennään jo jossain muualla kaikki eri aikaan tietenkin edelleen. Lopun tempo noin 152 pirteänä iltana ja väsyneenä opaut 85, jollei ole seisahtunut kokonaan kesken kaiken. Hyvää, ja etenkin monipuolista tanssi-iltaa kaikille näillä eväillä! | |
![]() 25.07.2008 20:09:59 | |
Maksavikainen asiakas on melkein aina oikeasti vähän juovuksissa! Siksi ei tempo saa olla yli 120 iskua minuutissa missään lajissa. Siispä:Monrepo`s 120, Yö kerran unhoa... 120 , Kenties x3 120, Quin sera 120 Pihapihlaja 120, Jätkän humppa 120, Salattu suru 120, Kauan 120 Satumaa 120, Tango merellä 120 ,Tyttö tuollainen,120, Pienen pojan haaveet 120 ,Tutti frutti 120, Blue suede shoes 120, Quando ja Amorado 120,Ankkurit ylös +Sillanpään marssilaulu 120. Sävellaji d-molli jos mahdollista, jos ei niin c-tai g-duuri Viritys 440 , paitsi lauantaisin 442 hrz, jolloin tanssitaan ylempää haitarin avulla. Kuulutukset saksaksi tai latviaksi. Kuitenkin jos jollain soittajista ilmenee ihottumaa, se johtuu altistumisesta d-mollille.Pepantteeni auttaa. Tämä 120 koskee siis paria ensimmäistä tahtia, koska sen jälkeen yleensä mennään jo jossain muualla kaikki eri aikaan tietenkin edelleen. Lopun tempo noin 152 pirteänä iltana ja väsyneenä opaut 85, jollei ole seisahtunut kokonaan kesken kaiken. Hyvää, ja etenkin monipuolista tanssi-iltaa kaikille näillä eväillä! Pitäisköhän sun mennä jo nukkumaan? Vittu näitä hommia edelleenkin. | |
![]() 25.07.2008 23:15:08 | |
Ensin mielenkiinnolla seurasin juttuja.En enää(n)Helvetti!Jos mun täytyis joka biisiin hakea joku määrätty tahtilukema.En soittais metriäkään!Luulisin.Täytyyhän jo mielessä olla millä tempolla biisi vedetään.Varmaan levytyksissä on säveltäjän/sovittajan näkemys millintarkka.Mutta keikalla kaikki muuttuu.Ihan pelkästään fiilispohjalta. Ei oo eka eikä vika kerta kun joku bändistä sanoo,että tää on liian hidas tai nopea,vaikka laskee sisään niin kuin ennenkin.Huomannut olen että keikalla kipaleiden tempot ovat yleensä nopeampia kuin alkuperäiset tuotteet.Liekö kiire tauolle?Hiukka kevennystä.Minä ainakaan en välttämättä osu oikeaan tempoon jokakerta,tai edes silloinkaan.Mutta periksi en anna.Laskettu mikä laskettu! Kylmän viileesti! | |
![]() 25.07.2008 23:26:19 | |
Ensin mielenkiinnolla seurasin juttuja.En enää(n)Helvetti!Jos mun täytyis joka biisiin hakea joku määrätty tahtilukema.En soittais metriäkään!Luulisin.Täytyyhän jo mielessä olla millä tempolla biisi vedetään.Varmaan levytyksissä on säveltäjän/sovittajan näkemys millintarkka.Mutta keikalla kaikki muuttuu.Ihan pelkästään fiilispohjalta. Ei oo eka eikä vika kerta kun joku bändistä sanoo,että tää on liian hidas tai nopea,vaikka laskee sisään niin kuin ennenkin.Huomannut olen että keikalla kipaleiden tempot ovat yleensä nopeampia kuin alkuperäiset tuotteet.Liekö kiire tauolle?Hiukka kevennystä.Minä ainakaan en välttämättä osu oikeaan tempoon jokakerta,tai edes silloinkaan.Mutta periksi en anna.Laskettu mikä laskettu! Käyppä kerta vaikka perus tanssikeikalla hki-pavilla, pääset juoneeen kerrasta. Takaan. Luet vaan sen lapun tempoineen, kun tuodaan rumpalille, nim. "koettu on". fiilispohjalta, juu... | |
![]() 25.07.2008 23:36:55 | |
Timille: Ei kappaleessa ole tanssin kannalta olemassa vain yksi ja määrätty tempo. Jos mennään vähän rivakasti, voi tanssimalla eri tavalla säätää tarvittaessa hitaammaksi, kuitenkin musiikissa pysyen. Useimmat ihmiset, n. 90 % mielestäni, eivät tanssi tahdissa ollenkaan ja sillon voi monikerroksisella musiikilla luoda niin montaa eri rytmiä, että varmaan kaikille löytyy sopiva tempo. | |
![]() 26.07.2008 00:04:08 | |
Tapsan tahdeilla poikkesin! Einin päntin rumpali soitti Cha chan beattina :/ ..ja tangot oli kökköjä, muuten ihan jees :) | |
![]() 26.07.2008 08:13:01 | |
Käyppä kerta vaikka perus tanssikeikalla hki-pavilla, pääset juoneeen kerrasta. Takaan. Luet vaan sen lapun tempoineen, kun tuodaan rumpalille, nim. "koettu on". fiilispohjalta, juu... Olen käynyt,mutta siitä on kauan aikaa ja tanssit ovat muuttuneet taito lajiksi.On meille lappuja tuotu missä toivotaan jotain biisejä,mutta ei sentään tempoa määrätty.Kellon ajasta huomaa että kaikkia mun juttuja ei tarvitse ottaa tosissaan. Kylmän viileesti! | |
![]() 27.07.2008 12:06:47 | |
Islandersin komppi La Nokialla oli jo lähempänä Cha cha :ta ..alussa (liian nopea tempo vaan), mutta B -osa mentiinkin sitten "hanuripartio -tyyliin "Sambana" :D ..mikä on aivan perseestä! Muutenkin koko biisi oli yhtä sekamelskaa mm. kitaristin "särökitara" ja tilutukset pilasivat loputkin :/ | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)