Aihe: Gallup: Parhaat tanssiorkesteri Suomessa?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
mikaman
10.12.2007 10:35:31 (muokattu 17.12.2007 15:29:22)
Esa diggaili kouluaikoinaan Reijoa, viimeaikoina useassa haastattelussa maininnut Timpan manttelin perijäkseen... Hienoja kitaristeja molemmat, Timo varsinkin loistava pelimanni, erittäin monipuolinen ja vielä hyvä laulaja.

Timon laulu on kehittynyt todella paljon, (kuunteleppa Puppe & the Boysien, Aika kulkee -levyä, 1999 ;) Hyvä laulaja nykyään ja hyvältä kuulostaa uusi bändi.

Joo, vähä kotiinpäin tuli vedettyä ;) Rautalangasta: Väriloiste soittaa omalla saundeillaan, tyylillä ja taidolla. Perinteinen ja NIIN Hyvä Tanssibändi. Myös haitari! Parasta tanssilavakaartia! Sama juttu Helmenkalastajilla: soittaa paljon muutakin. Kahden kitaran, lisäksi hanuri.

Sitten muita ku piikkilankabändejä; Taikakuu ja Tomi Markkola ovat ihan jees!
"On mulla bootsit ja mä soitan kitaraa. Jopa luulis, että ei oo mua kovempaa..." -Mika Sundqvist
Jalmus
10.12.2007 10:41:13 (muokattu 10.12.2007 10:42:52)
Ei varmaan päästäkään. Tästähän voidaan "syyttää" paljolti Agents-yhtyettä ja etenkin heitä apinoivia muita vastaavia kokoonpanoja. On totta myös, että nuorempi ja vanhempikin ns. rock-sukupolvi mieltää kitrapohjaisen tanssi, sekä iskelmämusiikiin mm. lavatansseissa mieleisemmäkseen kuin vaikka sen haitaripohjaisen turskutuksen ja näin ollen tuo lavoille nuorempaa porukkaa lavakulttuuria jatkamaan, jos on tuodakseen.

Asiaa kirjoitat, näinhän se menee. Mutta tuossakin asiassa voitaisiin jo ottaa askel eteenpäin. Tarjota esimerkiksi jotain toisenlaista kitarasoundia.

Hanurisoundi on mielestäni kuitenkin yllättävän suosittu tänäpäivänä, todella monessa yhtyeessä se neljäs soittaja on hanuristi. Tosin soundinahan se on hieman yksipuolinen, mutta tyylikkäällä midiboxin käytöllä siitä toisaalta saadaan toisetkin kosketinsoittimet. En tiedä, johtuuko pelkästään henkilökohtaisesta kyllästymisestä rautalankasoundiin, mutta pidän kyllä midihanuria koskettimien lisänä parempana vaihtoehtona, ellei kitaristilta todellakaan löydy muuta annettavaa kuin markan pulliaissoundilla tarjotut markan pulliaisimitaatiot.

Joo, vähä kotiinpäin tuli vedettyä ;) Rautalangasta: Väriloiste ei kyllä soita juurikaan rautalankaa. Ihan perinteinen tanssibändi ja NIIN Hyvä! Sama Helmenkalastajilla: soittaa muutakin.

En tarkoittanut, enkä mielestäni puhunut rautalangasta, vaan rautalankaSOUNDISTA. Ja siinä on ero.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
jjussila
10.12.2007 10:44:26
Asiaa kirjoitat, näinhän se menee. Mutta tuossakin asiassa voitaisiin jo ottaa askel eteenpäin. Tarjota esimerkiksi jotain toisenlaista kitarasoundia.

Hanurisoundi on mielestäni kuitenkin yllättävän suosittu tänäpäivänä, todella monessa yhtyeessä se neljäs soittaja on hanuristi. Tosin soundinahan se on hieman yksipuolinen, mutta tyylikkäällä midiboxin käytöllä siitä toisaalta saadaan toisetkin kosketinsoittimet. En tiedä, johtuuko pelkästään henkilökohtaisesta kyllästymisestä rautalankasoundiin, mutta pidän kyllä midihanuria koskettimien lisänä parempana vaihtoehtona, ellei kitaristilta todellakaan löydy muuta annettavaa kuin markan pulliaissoundilla tarjotut markan pulliaisimitaatiot.

En tarkoittanut, enkä mielestäni puhunut rautalangasta, vaan rautalankaSOUNDISTA. Ja siinä on ero.

Täyttä asiaa tarjosit....
..ei helev...olisko noin?.....
KoskPaavo
10.12.2007 11:17:09 (muokattu 10.12.2007 11:17:32)
Tuosta haitarijutusta tuli mieleen se , että miksiköhän ne haitaristit eivät sitten juuri koskaan tempaise jotain oikeata virtuoosibiisiä väliin, eikö se myy ,vai mikä siinä on.
Souvareissakin on semmoinen haitaristi että vois vetää tosi kovia juttuja mutta ei. Lumiperhosia vaan
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
v_m_kangas
10.12.2007 11:40:17

Tuosta haitarijutusta tuli mieleen se , että miksiköhän ne haitaristit eivät sitten juuri koskaan tempaise jotain oikeata virtuoosibiisiä väliin, eikö se myy ,vai mikä siinä on.
Souvareissakin on semmoinen haitaristi että vois vetää tosi kovia juttuja mutta ei. Lumiperhosia vaan

Lähipiiristä kuulin, että yksikin kultainen haitaristi oli vetässyt virtuoosimaista valssia Rokuan mummopesulassa. Oli kuulemma ollut vaisu meininki parketilla (tai kivetyksellä tuossa tapauksessa). Eli paremmin konserttikamaa ne kultanen kurttu meiningit.
Humppaa tai soita humppaa
Jalmus
10.12.2007 11:42:03

Mielestäni juuri niin on parempi. Itselläni on liian paljon kokemuksia kaiken tyhjän tilan täyttävistä liruttelijoista. Mielestäni hanuristin ammattitaidon mitta ei ole, miten paljon pystyy soittamaan ääniä/tahti, vaan ennemminkin se, miten paljon malttaa jättää soittamatta. Toisin sanoen siis palvelee ITSE MUSIIKKIA omalta osaltaan. Sellaisia hanuristeja ei tunnu olevan paljoakaan, jotka tajuavat sen, että tietyssä tilanteessa esimerkisi pelkkä yksiääninen kokonuotti voi palvella kokonaisuutta paljon enemmän kuin joku hulihuli-tilutus.

Itse sain menneellä viikolla soittaa erään artistin konsertin todella tyylikkäästi soittavan hanuristin kanssa. Jätti upeasti tilaa tarvittaessa. Toisaalta jos oli tarvetta isompaan tulkintaan niin pölähti komeasti ja todella tyylikkäästi.

Eli voisin summata pari aikaisempaa kirjoitustani:
Jos minulla olisi valittavana, otanko keikalle tyylitajuisen hanuristin midivarustuksella vai pulliaiskloonin, olisi valintani selkeä: se hanuristi.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
Sertzo S
10.12.2007 11:43:18
Lähipiiristä kuulin, että yksikin kultainen haitaristi oli vetässyt virtuoosimaista valssia Rokuan mummopesulassa. Oli kuulemma ollut vaisu meininki parketilla (tai kivetyksellä tuossa tapauksessa). Eli paremmin konserttikamaa ne kultanen kurttu meiningit.

Imankos minäkin aikoinaan pärjäsin kurtulla kummasti keikkahommissa, vaikka Ilta Välimerellä, Tico Tico ja Säkkijärven polkkakaan eivät taittuneet. ;)
EP
10.12.2007 12:59:12
Mielestäni juuri niin on parempi. Itselläni on liian paljon kokemuksia kaiken tyhjän tilan täyttävistä liruttelijoista. Mielestäni hanuristin ammattitaidon mitta ei ole, miten paljon pystyy soittamaan ääniä/tahti, vaan ennemminkin se, miten paljon malttaa jättää soittamatta. Toisin sanoen siis palvelee ITSE MUSIIKKIA omalta osaltaan. Sellaisia hanuristeja ei tunnu olevan paljoakaan, jotka tajuavat sen, että tietyssä tilanteessa esimerkisi pelkkä yksiääninen kokonuotti voi palvella kokonaisuutta paljon enemmän kuin joku hulihuli-tilutus.

Itse sain menneellä viikolla soittaa erään artistin konsertin todella tyylikkäästi soittavan hanuristin kanssa. Jätti upeasti tilaa tarvittaessa. Toisaalta jos oli tarvetta isompaan tulkintaan niin pölähti komeasti ja todella tyylikkäästi.

Jos minulla olisi valittavana, otanko keikalle tyylitajuisen hanuristin midivarustuksella vai pulliaiskloonin, olisi valintani selkeä: se hanuristi.

Aivan ja voisipa olla hetken aikaa vallan hiljaakin tai kompata sointuja diskanttipuolella ..tää yksinkertainen "komppaamisen" taito (pelkkien sointujen soittaminen) tuntuu monelta haitaristilta puuttuvan täysin??
Sertzo S
10.12.2007 13:11:16 (muokattu 10.12.2007 13:17:35)
Aivan ja voisipa olla hetken aikaa vallan hiljaakin tai kompata sointuja diskanttipuolella ..tää yksinkertainen "komppaamisen" taito (pelkkien sointujen soittaminen) tuntuu monelta haitaristilta puuttuvan täysin??

Niinpä, mutta eiköhän tuohonkin ole parennusta nykyisin jo tapahtunut.
Eräälle paikalliselle kurtunrepijälle tuota harmoniatajun ja soinnuttamisen tärkeyttä kun korostin, niin eipä oikein mennyt perille. No, jos pönttö ei sano mitään, eikä neuvoja oteta vastaan, niin kyntäköön humppansa kukin miten haluaa.
uruttaja
10.12.2007 13:14:12
Niinpä, mutta eiköhän tuohonkin ole parennusta nykyisin jo tapahtunut.
Eräälle paikalliselle kurtunrepijälle tuota harmoaniatajun ja soinnuttamisen tärkeyttä kun korostin, niin eipä oikein mennyt perille. No, jos pönttö ei sano mitään, eikä neuvoja oteta vastaan, niin kyntäköön humppansa kukin miten haluaa.

Kyllähän ne tahtoo myrkyttää sitä melodianpaskaakin koko ajan. Jos tuommonen soittaa myös kiippareita, niin sitten se sekamelska vasta alkaakin, kun urkuja soitetaan haitarin taktiikalla. Voi sitä maton ja sillisalaatin sekamelskaa.

Tuolta ylempää pisti silmään, että The Boysin solistina olisikin joku Puppe. Ennen siinä oli Jussi Raittinen, tai sitten veljensä Eero. Joku v...tun Puppe on ominut ihan väärän nimen bändilleen.
Sertzo S
10.12.2007 13:16:39
Kyllähän ne tahtoo myrkyttää sitä melodianpaskaakin koko ajan. Jos tuommonen soittaa myös kiippareita, niin sitten se sekamelska vasta alkaakin, kun urkuja soitetaan haitarin taktiikalla. Voi sitä maton ja sillisalaatin sekamelskaa.

Kyseessä oleva kurtisti istuu juuri tuohon näkemykseesi esimerkkitapauksena.
uruttaja
10.12.2007 13:17:43
Kyseessä oleva kurtisti istuu juuri tuohon näkemykseesi esimerkkitapauksena.

Ei ole tosiaankaan ainut, ja alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, kukaan niistä ei soita parhaassa tanssiorkesterissa.
Tankero
10.12.2007 13:28:18

Totta. Joskus on käynyt mielessä, että eikö sitä koskaan suivauta.
Varmasti, vissiin.
häläppääjä
10.12.2007 17:12:51
Eli paremmin konserttikamaa ne kultanen kurttu meiningit.

Totta turiset..Voihan niitä omiksi iloikseen vejellä eka tunnilla, mutta aplooteja...jaa, no hyvä jos joku saa..
Sama
KoskPaavo
10.12.2007 18:24:13
Totta. Joskus on käynyt mielessä, että eikö sitä koskaan suivauta.

Enkä minäkään tarkoittanut että niitä tiluliluja tarvis koko iltaa vetää , pari näytiksi vaan, on niitä ihan tanssittavia taiturikappaleita pirun paljon. Lähinnä ajattelen tietysti omaa suht. vaatimatonta tasoani, joku "Illan hämärtyessä"-jenkka , "Tukholman polkka" ja tää itsekin räpläämäni "Madolita"-valssi edustavat mulle "kovempia" haitaribiisejä. Se "Varjokuva"-bändin haitaristi tais jotain tuollaisia vetää samoin Markkola soittaa keikoillaan jotain polkkia, kai.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
mikaman
10.12.2007 20:57:24 (muokattu 10.12.2007 21:25:56)

Summatakseni kaikkia aiheita: Tietyn genren musiikkiin kuuluu tietyt vehkeet ja tietyt saundit. Sille vaan ei voi mitään. Eipä se tarkoita että olisi pulliaisklooni, markan pullianen, markan pulliaissaundit jne, jos soittaa kaikukitaraa. Itse en ainakaan yritä matkia Pulliais saundia, vaikka kaikua käytänkin. Alastomaltahan se (soolo)kitara kuulostaisi ilman kaikua. Itse ainakin tykkään, että Agents biisit soitetaan niin kuin alunperinkin ne menee levylläkin. Ainakin itse pyrin ne niin soittamaan. Se tuskin on apinointia häiritsevällä tavalla.
"On mulla bootsit ja mä soitan kitaraa. Jopa luulis, että ei oo mua kovempaa..." -Mika Sundqvist
uruttaja
10.12.2007 21:01:26
Vai alastomalta. HOHO.
KoskPaavo
10.12.2007 21:33:55
Kaikukin on ollut joskus efekti , kumman äkkiä korva kuitenkin kuivaankin kitarasoundiin tottuu. Mun poika , 20 v, soitti viime lauantaina kanssani keikan pelkällä 20W.n putkivahvistimella, tremolo oli ainut efekti mitä mm. trioleissa käytti , niin ja "Se jokin sinulla on"- biisissä.
mack the knife
10.12.2007 21:40:11
Jalkasen Jiri soitti kanssa yhden kokonaisen setin Polarin syysbileissä ilman mitään efektejä kun ei ollu omat kamat. Kyllä toimi, helevetti. Kävin sanomassa, pakko oli.
COVS n:o 1.
Meisseli
11.12.2007 01:08:12

Mie jätän Pulliaishommat soittamatta. Vedän mielummin hatusta ne soolot, sitäpaitti kitaran pitää olla sopivasti rutussa..
www.strangefruit-band.net www.groovinghighallstars.com www.ketolajawitikainen.com Syksyistä meininkiä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)