Aihe: Minkälaiset kunnon bändilappujen tulisi olla?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Ukko
16.09.2007 18:13:56

Ja sinäkö teet paljonkin tuollaisia keikkoja??Miksi??

Kerro heti missä ja koska niin tulen varmasti ihmettelemään teidän suvereenia prima vistaanne!Voin tuon muutaman mapilllisen tuttuja biisejä niin vetelette sitten niitäkin mulle opiksi!Oletettavasti mukanasi kulkee myös mahotottoman tyyliniekka kitaristi joka vetää KAIKEN, jopa oudot biisit ihan tyylinmukasesti, kas kun ei tarvi kuunnella kun on se prima vista hallussa!!?Vaikka nuoteissa ei olis kirjoitettu ääntäkään kitaralle?Niinkun yleensä ei ole...

Mikäs se sun bändis on joka noita prima vista-keikkoja vetää??Sille ois varmaan helevetisti kysyntää kas kun noita EI OLE todellakaan montaa joissa joka heebolla taittuu prima vista suvereenisti, onhan tää nähty jopa tv-orkestereista...takkuja tulee aina, oli sitten miten kovat äijät tahansa!

Ja minkä witun takia pitäs alkaa vetään ilman treenejä/omien juttujen etukäteen katsomisia?Jos on kyse vakibändistä?Tuuraukset ja säestykset on erikseen, mutta niissäkin yleinen käytäntö on se että usein on mahdollista ja jopa tarpeellista saada mapit ja joskus jopa bändin keikkataltiointi etukäteen kuunneltavaksi, mikä on mun mielestäni onnistuneen lopputuloksen saamiseksi helevetin paljon tärkeempää kuin se sun prima vistasi!!

Mitä veikkaat, kumpi bändi kuulostais paremmalta, se joka on kuikkinut hommat etukäteen, tietää pompat ja mistä senjosta mennään mihinkin, vaiko se joka saa ne Eeva Witukan never heard- mapit käteensä 5 min ennen keikkaa?

Vastuu viihteestä -sanonnan voi käsittää monella tapaa....

Nyt sait plussaa WW.
jon lord
16.09.2007 18:32:24
Kerronpa minäkin oman tarinani. Viime Sunnuntaina oli veteraanijuhla täällä meillä ja bändinä soittokunta, eli siis kovia pro miehiä etenkin mitä lappujen lukemiseen tulee. No tulivat viimetipassa paikalle ja treeneihin veteraanikuoron kanssa jäi aikaa n.10 min. Vaikka olivat kuinka lappumiehiä niin hommapa ei pysynyt kasassa kuoron kanssa. Kyse ei siis ollut siitä että kaikki kaverit lukevat lappua kuin aamulehteä. Piti soveltaa ja olla kaksi johtajaa,toinen soittokunnalle ja minä kuorolle. Minä johdin kuoroa ja soittokunnan kapellimestari siis bändiä. Jotenkin saatiin homma kasaan ja kuitenkin bändi joutui koko ajan kuuntelemaan ja "aistimaan" tilannetta.
Summa summarum, kyse ei siis ollut sujuvasta primavista taidosta vaan harjoittelu olisi pitänyt touhun kasassa jos siihen olisi ollut aikaa ja tarkistaa kuoron sisääntulot ym. Humppakarkeloissa mennään pääosin tuntumalla ja kuuntelemalla ihan outojakin biisejä. Jos ne eivät ole kaalissa ja ei ole oppinut vuosien saatossa mitään, edes kvinttikierron perusjuttuja niin on kyllä ollut väärässä ammatissa ja voi miettiä alan vaihtoa. Monilla kokeneilla solisteilla oli tapana aloittaa muutamalla "kultainen nuoruus" pohjalta olevilla biiseillä jotta alkujännitys saatiin pois. Eräät eivät koskaan kuljettaneet nuotteja mukanaan. Jotkut antoivat pikaiset ohjeet siinä stagella. Jos on 5 sekuntia aikaa katsoa seuraava biisi niin ei siinä paljon tehdä vaikka olisi mikä nuottihirmu tahansa. Sovitaan nopeasti jutut tai ehkä paremminkin niin että vedetään samalla työnjaolla kuin bändi normaalistikin vetää.
Loppuun vielä ,ainakin minä olen soittanut monien kitaristien kanssa joilta taittuu sekä nuotinluku että eri tyylitajut. Nopeasti on sovittu se kumpi soittaa intron ja soolot ym.ym. Että sellaista.
COVS jäsen N.o 3
isojussi
16.09.2007 21:56:57
...bändinä soittokunta, eli siis kovia pro miehiä etenkin mitä lappujen lukemiseen tulee...

Monissa soittokunnissa resunneena voin kertoa, ettei näillä asioilla mitään tekemistä toistensa kanssa.

Soittokunnissa tosin usein pesivät ne pahimmat ylenkatsojat.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
isojussi
16.09.2007 22:11:05
Ja sinäkö teet paljonkin tuollaisia keikkoja??Miksi??

Mun päätyö on keikkailla yksin, mutta aina jokus harvoin tarvii myydä bändi. Ei niin pientä keikkamäärää varten tarvii ruveta bändiä kouluttamaan, kun ringissä on kuitenkin ammattilaisia, jotka osaavat lukea lappuja ja jolla on sen verran tyyliotajua, että tietävät, miten eri perus tanssilajit vedetään. IMHO tällainen tyylitaju tulisi olla jokaisella oikealla ammattimuusikolla.

En mä mitään täydellistä soittoa tarvii - vaan riittävän hyvää. Tempot pysyy, lähes kaikki äänistä on oikeita ja fraseeraus on tyylimukaista.

Ei saatana perus tanssi / iskelmä / viihde / coverbile osastoon tartte saatana mankan kanssa treenejä pitää.

Jos ei Ilta skanssissa, Esteri, Heili Karjalasta, Kenties, Muisto vain jää, Burning Love ym. peruskama taitu prima vistana, niin en minäkän semmosta tyyppiä uskalla keikalle ottaa.

Mikäs se sun bändis on joka noita prima vista-keikkoja vetää??Sille ois varmaan helevetisti kysyntää

Kyllä niilla pojilla onkin keikkaa. Ajoissa pitää buukata. Ja maksaa hyvä hinta.

Ja minkä witun takia...

Kun nyt et haluu ymmärtää - mutta nää mun vedot on siis enemmänkin tuurauksia.
Sertzo S
17.09.2007 08:02:33
Multa ei taitu primavista suvereenisti, eikä ole koskaan taittunutkaan ja muutoinkin tuo soittotaito on ruostunut näiden koneiden kanssa pelatessa jo monia vuosia musani parissa Viimeisen levyprojektinkin bassot soitatin patevämmällä, vaikka itse ne toki arrasin.. Kyllä mä aika hyvin vedin silloin aikoinaan nuo meidän tanssibiisit bassolla Randyn lapuista ja hoidin reviirini kunnialla.
Jäärä
17.09.2007 09:03:14 (muokattu 17.09.2007 09:04:24)
Edit: ei mulla oikeestaan mitään asiaa ollutkaan.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
jeppeq
17.09.2007 09:59:34
Heitän tähän kommentin, jonka muuan tanssinjärjestäjä on lausahtanut:

"lapset tekee lasten töitä, paskantelee pitkin öitä"

Kertonee osaltaan asialinjasta ja sen soveltamisesta tässä threadissa.
Bändilappujen tulee olla selkeät.
Jos tulee kovaa -luumu auttaa!!
jon lord
17.09.2007 10:19:11
Monissa soittokunnissa resunneena voin kertoa, ettei näillä asioilla mitään tekemistä toistensa kanssa.

Soittokunnissa tosin usein pesivät ne pahimmat ylenkatsojat.

Minun pointtini olikin se että pelkkä prima vista ei pelastanut tuossa tilanteessa, vaikka kuinka olisi lappuja seurannut. Piti elää tilanteessa ja ne kundit sen kyllä osasivat, siitä kiitos heille. Soittokunta ei lisäksi ollut mikään Retuperän VPK, joten siitä ei jäänyt kiinni.
Mutta minä lopetan tämän aiheen tähän osaltani, riidelköön muut jos viitsivät.
COVS jäsen N.o 3
Ukko
17.09.2007 15:54:49

Mutta minä lopetan tämän aiheen tähän osaltani, riidelköön muut jos viitsivät.

Mä voisin vielä vähän. Prima vistalla ja prima vistalla on eroa. Se on monenkaan tanssimuusikon tai muusikon yleensäkään turha tulla kehumaan että nuoteista lähtee jos eteen tuodaan sellainen risuaita hässäkkä ettei siitä selviä huipputason muusikkokaan ilman viikon parin treeniä (miksiköhän esim. huippupianisti treenaa ohjelmistoaan kuinka ja kauan). Normaalissa tanssimusassa taas on suotavaa muusikolle että väh. sointukulku ja rakenne lähtevät liikkeelle kertalaakista täysin yksiselitteisistä lapuista. Ja loput voi aina vetää hatusta.
Simplex
17.09.2007 18:34:08

Kerrankin olen edes jossainmäärin samaa mieltä isäjussin kanssa. Joskin WW:kin puhuu asiaa. Jätkillä on nyt kunnon paskan hämmentäminen taas käynnissä. mä luulen että kummankin pukarin esittämälle taiteelle löytyy aikansaa ja paikkansa. Se onko hyvästä primavistasta hyötyä, ei lienee ole epäseelvää mutta tarvitseeko sitä perus hääesojen keikoilla on varmaan hyvinkin tapahtumakohtaista. Meillä ainakin on niin paskat mapit että esim. viime lauantaina olis kunnon nuottimapeille ollut käyttöä kun oli miess jolla on lukupäätä, toisaalta homma meni hyvin ilmankin. Jouduttiin kuitenkin tinkimään kappalevalinnoissa ja muutamissa ralleissa mä, kitarani kanssa hoidin introt ja välisoitot jotka normaalisti kuuluu kiippareille/haitarille. Olis varmaan fiksumpaa treenata vaikka primavistaa tai plokkailla levyjä kuin riidellä, ainakin näin sivusta lukijan mielestä, täysi idioottimaisesta asiasta.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin että mitä ovat hyvät laput riippuu niin se aivan bädistä. Jos keikat tehdään pääsääntöisesti kuppiloissa ja häissä tms. niin minusta riittää ihhan perus komppilaput, ei tartte edes olla bassoja vaan mahdolliiset linjat voi kirjoittaa sointukäännöksin. Jos bändi taas on oikeasti pro ja tekee isompia keikkoja, omaa musaa, telkkari juttuja jne. niin silloin tietysti ihan kunnon arrit ja primavistataitoinen tuuraja on paikallaan.

Mun mielestä....
Kyllä mää ite leikkaan tukkani niinku muutkin meidän perheessä!
Martso
17.09.2007 18:47:00
Lyhykäisyydessään voisin kans tokaista, että mitä paremmat laput, sitä mukavempi tuurajalla on olla ja sitä paremmin katastrofit on vältettävissä tuuraustilanteessa.
Kaikki käy, eihän siinä mitään!
kepulainen
17.09.2007 20:04:45
Kerrankin olen edes jossainmäärin samaa mieltä isäjussin kanssa. Joskin WW:kin puhuu asiaa. Jätkillä on nyt kunnon paskan hämmentäminen taas käynnissä. mä luulen että kummankin pukarin esittämälle taiteelle löytyy aikansaa ja paikkansa..

Samaa mieltä. Turhaa jauhantaa, molemmat omalta osaltaan oikeassa, joten annetaan heille molemmille siis anteeksi, ihan yhtä paljon ja täsmälleen samaan aikaan ettei jää paha mieli kummallekaan! :)

Kuten tässä jo mainittiin, täydellistä lappua on lähes mahdotonta tehdä, suosittelisin ennemminkin keskittyä vain siihen mitä milloinkin tarvitaan. Jos se nuotinnussofta on hyvin hallussa (niinkuin täällä monet antaa ymmärtää :)) niin ei se muutaman nuotin virittely valmiilta pohjalta paljon aikaa vie... ...ja tuuraaja kiittää, kuten myös bändi.
andrei
17.09.2007 20:59:17
Tapelkaa pojat, saatte tupakkaa. Kyllähön se nyt on varmaan kaikille selvää että sinfoniaorkesterin jutut on kerta kaikkiaan vaan niin v.---n paljon vaativampia kuin nää tanssirallit. Siksi ne sinfoonikot niitä treenaa vaikka olis mitä "prima vistoja"

Komppaan tätä kirjoitusta ja ihan prima vista!
Piano on viitseliään ihmisen soitin!
Timi
17.09.2007 21:51:26 (muokattu 17.09.2007 21:53:04)
Jokos kunnon tappelu lopahti?Täytyy kampeutua unilaatikkoon!
Kylmän viileesti!
Janus
17.09.2007 22:54:28
Hämmennetään sen verran, että eräänkin laivabändin ohjelmistossa, jossa soittelin toista vuotta, biisejä oli vähän toista sataa. Siihen kun pyysi jonkun tuuraamaan vaikkapa 4 päivän pestille, niin helvetin moraalitontahan olisi ollut käskeä opettelemaan se 120 rallia nauhalta - aikakausia & tyylilajeja oli paletissa aivan ns. vitusti. Ja Iltaa skanssissa ei valitettavasti vedetty, eikä joka ilta edes Paratiisia.

Onneksi kaikista biiseistä - paitsi 3 soinnun rokkenrolleista - oli varta vasten tehdyt laput aakkosjärjestyksessä kansioissa (joka instrumentille omansa). Moni oli tuuraaja tyytyväinen.
Sertzo S
18.09.2007 07:52:43

Onneksi kaikista biiseistä - paitsi 3 soinnun rokkenrolleista - oli varta vasten tehdyt laput aakkosjärjestyksessä kansioissa (joka instrumentille omansa). Moni oli tuuraaja tyytyväinen.

Varmistitte kuitenkin noiden tuuraajien nuotinlukutaidon, ettei aivan pelkästään hattupohjaisia osunut kohdalle?
sonic77
18.09.2007 09:08:34
Lyhykäisyydessään voisin kans tokaista, että mitä paremmat laput, sitä mukavempi tuurajalla on olla ja sitä paremmin katastrofit on vältettävissä tuuraustilanteessa.

Samaa mieltä. Seuraavassa linkissä esimerkkejä lapuista, joihin loppujen lopuksi itse olen tyytyväinen

http://www.ecb.europa.eu/bc/euro/banknotes/html/index.fi.html
Ämpärit täyttyy ja mieli on iloinen...
paice60
18.09.2007 12:11:53
Kuinkas kova pelimanni tämä vanha vetäjä nyt sitten on? Ainakaan tyyppinä ei iloisimmasta päästä näytä olevan. Ehkä jo pelkkä asenne ratkaisee tässä tapauksessa kunnon töiden vähyyden, vaikka hän onkin ilmeisesti Suomen paras muusikko. Ainakin mielipidettä löytyy.

Kyllä siltä lähtee eikä tää kirjoittelu tänne välttämättä aina edusta kenenkään oikeaa luonnetta. Eiköhän jokainen (tai ainakin melkein) täällä vähän pistä omiaan sekaan, siis ei ihan omana itsenään.
Vittu näitä hommia.
isojussi
18.09.2007 22:35:57 (muokattu 18.09.2007 22:36:08)

Sasse - tätä mä ihan hyvällä tarkoituksella lähdin ajamaan takaa. Sitäpaitsoi en ole vielä koskaan kuullut, että kunnon lapuista olisi ollut haittaakaan.

Tuuraajan lisäksi iloinen lienee huonomuistinen vakisoittaja.
rintapek
18.09.2007 23:02:37

Sasse - tätä mä ihan hyvällä tarkoituksella lähdin ajamaan takaa.

Tuon uskon täysin.

Sitäpaitsoi en ole vielä koskaan kuullut, että kunnon lapuista olisi ollut haittaakaan.

No, haitanneeko tuo mitään, mutta liian täydellisiä ainakaan minä en ehdi lukemaan ja soittamaan samaan aikaan. Vanhamia lainatakseni, olen sitä tylpintä pohjakastia, epäilemättä.

Tuuraajan lisäksi iloinen lienee huonomuistinen vakisoittaja.
Huonomuistisella vakisoittajalla muuten nuo tarjoamani "minimal- laput" muuten todella toimivat. sointukulku, rakenne ja sovittu sovitus yhdellä A4:lla , **tun suurella fontilla. Kaltaiselleni, ööh... mikä se sana nyt olikaan... niin siis huononäköinen... eiku huonomuistinen... tai jotain sinnepäin.
One kind of music only - the good kind
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)