Aihe: Soittajan liksat?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
baron
21.06.2007 16:39:39

Mä kun olen aloittelija alalla, oon joutunut "the hard way" opettelemaan käyvän hintatason, mutta joskus on keikkapyyntö peruttu, kun oon pyytänyt liian vähän.
Art Blakey: "Someone played a wrong note and jazz was born"
Ukko
21.06.2007 17:25:57

Onhan tuo jo melken normi keikkaliksa illalta!

Siis meinaakko että tuosta summasta vähennetään ensin sos.maksut ja verot ja se on sen jälkeen neljälle normihinta ?
omarklah
21.06.2007 19:40:34

Siis meinaakko että tuosta summasta vähennetään ensin sos.maksut ja verot ja se on sen jälkeen neljälle normihinta ?

Kyllä tuon täytyy olla käteen jäävä osuus!
...jos ei saa pillua vaihtobassolla, niin ei saa kyllä vaikka kuin räpeltäis...
EP
21.06.2007 20:10:26

Mistä helevetin summasta? Mä sanoin MELKEIN normihinta ..mutta ihan sama, mä tiiän ainakin oman hintani! Sopikaa keskenänne! 8)

Tää on ihan turhaa jaarittelua..

Huonolle päntille huono hinta ja hyvälle hyvä!
Se ei aina toteudu, mutta maailma ei ole aina oikeudenmukainen..
Ukko
21.06.2007 20:33:45

Kyllä tuon täytyy olla käteen jäävä osuus!

Tätähän minäkin mutta tuo ellipelli sotkee asioita spekulaatioillaan :/
jeppeq
21.06.2007 21:14:22
Oli aika, jolloin "suomalainen supersolisti" maksoi 3500 ja bändeineen kokoshow 6500. Sittemmin kävi niin, että solisti maksoi vaikkapa 6000 ja koko setti 12500.
Bändit useimmiten kvartetteja, jopa trioja poikkeuksellisesti isompiakin.

Nämä olivat kertakorvauksia, sisältäen eläkkeet ja sos.maksut eli kokonaiskorvaus järjestäjän/tilaajan maksettavaksi. Näitä aikanaan välittäneenäkin tiedot perustuvat tosiasioihin.

Nyt kun kuulemma hinnat ovat "SIIS, aivan eri tasolla" haluaisin kuulla vaikkapa keskimäärin JATKUVASTI 6-15 PERUSkeikkaa/kk heittävän tanssimusiikkisoittajan iltahinnan (soittajan brutto) ilman sos. pakettia. Ja pannaan vaikka pohjahinnaksi 300€ (tai vaikka 270). Tästä lasketaan pois ns. taiteilijamuusikot, jotka ovat jo luoneet oman uransa omalla nimellään ja uskon heidän pääsevän hinnoittelussaan selvästi paremmalle tasolle ja omakohtaiseen hinnan määrittämiseen. Myös pois lasketaan "satunnaisesti keikkailevat" ryhmät, vaikkapa 20-40 keikkaa vuodessa akselilla pop/bilebändi.

No nouseeko niitä käsiä? Ja pannaan vastaukset reilusti näkyviin tähän etupuolelle.
Osa kirjottajista realiteetit ovat kertoneetkin ja kiitos heille.

Jos nousee useita, lienee peilissä omakohtainen vika. Mulla ei käsi nouse, valitettavasti.

Jos käsiä ei nouse, lopetetaan tämä turha pakanjauhaminen tuloksettomana. Jokaiselle tulee vastaan parempia tilaisuuksia, jotka tulisi hyödyntää oikein. Ne on kuitenkin enemmän harvinaisia kuin "piece-of-cake" -osastoa.

Hauskaa juhannusta kaikille, perimmäisten kysymysten myötä :)
"Aika vaikeaa on kuulla taakse miltä edessä kuulostaa"
omarklah
21.06.2007 21:32:43

... Jokaiselle tulee vastaan parempia tilaisuuksia, jotka tulisi hyödyntää oikein. Ne on kuitenkin enemmän harvinaisia kuin "piece-of-cake" -osastoa.

Plussan painoin Jepelle.
Näinhän se menee.
...jos ei saa pillua vaihtobassolla, niin ei saa kyllä vaikka kuin räpeltäis...
jon lord
21.06.2007 21:53:15 (muokattu 21.06.2007 22:11:35)

No nouseeko niitä käsiä? Ja pannaan vastaukset reilusti näkyviin tähän etupuolelle.
Osa kirjottajista realiteetit ovat kertoneetkin ja kiitos heille.

Jos nousee useita, lienee peilissä omakohtainen vika. Mulla ei käsi nouse, valitettavasti.

Jos käsiä ei nouse, lopetetaan tämä turha pakanjauhaminen tuloksettomana. Jokaiselle tulee vastaan parempia tilaisuuksia, jotka tulisi hyödyntää oikein. Ne on kuitenkin enemmän harvinaisia kuin "piece-of-cake" -osastoa.

Plussaa tuli täältä. En halua heittää tulta kiukaalle ja olen hiljaa seurannut tätä keskustelua mutta haluan tuoda oman sanani julki. Joka jätkä täältä tekee ja on joskus tehnyt keikka eri hinnoilla. Joskus huonommalla ja välillä tulee hyvääkin hintaa. Kun kukaan ei tiedä mitään kukin tienaa niin on hyvä meuhkata kun totuutta ei tiedä muut kuin tekijät itse. Se mitä monet tuovat esiin että liian halvalla ei pidä tehdä eikä saakaan on aivan totta. Mutta kun se ei aina mene näin. Sitäpaitsi juupas eipäs keskustelu ei johda mihinkään muuhun kuin väittelyyn. Ollaan tyytyväisiä kun saadaan välillä hyvä hintaista keikkaa ja välillä joudutaan tekemään hieman pienemmällä liksalla. Kunhan ei ihan hintoja lähdetä polkemaan tarkoittaa.......

Edit: ja pa....t mä rupean katselemaan väkivaltaista Wrestlingiä CZW:tä. Siinä hermo lepää kun kaverit mättää toisiaan loisteputkilla.
COVS jäsen N.o 3
Ukko
21.06.2007 22:51:10

Plussaa tuli täältä. En halua heittää tulta kiukaalle ja olen hiljaa seurannut tätä keskustelua mutta haluan tuoda oman sanani julki. Joka jätkä täältä tekee ja on joskus tehnyt keikka eri hinnoilla. Joskus huonommalla ja välillä tulee hyvääkin hintaa. .

Totuushan on että rokki keikkaa etenkin pk-seudulla tehdään 99 % ilman korvausta. Kilpailu on kovaa ja kaikki haluavat päästä esille keinolla millä hyvänsä Hintaa saavat esiintymiselleen lähinnä nimibändit. Eli se menee suurimmalla osalle harraste puolelle. Palkalliset keikat tekevät ne joilla on jo nimeä. Hää ja muut privakeikat ovat toinen juttu.
uruttaja
21.06.2007 23:11:34
Totuushan on että rokki keikkaa etenkin pk-seudulla tehdään 99 % ilman korvausta. Kilpailu on kovaa ja kaikki haluavat päästä esille keinolla millä hyvänsä Hintaa saavat esiintymiselleen lähinnä nimibändit. Eli se menee suurimmalla osalle harraste puolelle. Palkalliset keikat tekevät ne joilla on jo nimeä. Hää ja muut privakeikat ovat toinen juttu.

No jo on melko kiivas pyrkimys esiintymään. Ei kait ilmaisten "keikkojen" hommaaminen ole kummoinenkaan homma. Epäilisin tuommosen 350 iltaa vuodessa saavani keikkaa tuolla strategialla.
jeppeq
21.06.2007 23:26:34

Joo tän pop/rock homman tiedänkin, hinta voi olla tunnetulla bändillä vaikka 1500€ tai yli, mutta sillä ostetaan PA firma parhailla herkuilla ja valoilla, ja soittajille "voi jäädä" 10-30€/eskoo (tai vähemmmän) kulupalkkaa, loput menee esim. uuden CD:n, biisin tms. promoamiseen. Huttusoittajalle tämä on vieras ajatus, "onhan sitä aina rahua soitoista saatu..ja tietysti PALJON (ainakin baarikeskusteluissa)". Osa bilebändeistä tekee "hyvää tulosta", johtuen siitä, että on oma PA ja valot tai järkevä kontrahti jonkun kanssa noiden toimittamisesta.

Ajatus, että humppakehiin tulisi PA:t talojen puolesta ei ole huono. Tällä voitaisiin ehkä pitkällä tähtäyksellä keventää esiintyjien hintaa ja myöskin siirtymiä esiintymisille, pohjalta henkilöautolla perille ja perimmäisenä ajatuksena säilyttää esiintymistilausuuksia. Siinä vaan oletettavasti kävisi niin, että talot ostaisivat/vuokraisivat halvimman Behringer "luxus" kasan ja sillä sitten tehtäisiin "maailman suurinta soundia" 1000 hengen saleihin. Vois olla tulevaisuudessa melko paljon "kosketinsoittimien yläpäässä epämiellyttäviä, vieraita sävyjä, tai säröjä" niin kuin tanssi.net ÄÄNENTOISTOASIANTUNTIJAT (pari nimmaria sieltä tulee het mieleen..) asioita ilmaisevat.

Musiikki on hieno asia ja sitä voidaan tehdä/esiintyä monilla tavoin jopa julkisesti. "Pääasia, että on hyvä meininki" sisältää paljon hyvää totuuttakin.

"Jostain syystä" hyvä henki on vaan ruvennut haisemaan negatiiviselle, muutoksen paikka lienee..
"Aika vaikeaa on kuulla taakse miltä edessä kuulostaa"
uruttaja
21.06.2007 23:40:25
Tuo ns. promoaminen tuntuu levinneen tänne periferiaankin. Kovat soittajat tekee keikkaa 50eurolla, että pääsis vetään Nuo paikallisklubit saa napsia jonosta parhaat
bändit kaljapalkalla.

Ei jaksa ymmärtää. Poppikeikoista nimittäin saapi enempi hilloa ku humpasta. M.O.T.
jon lord
21.06.2007 23:57:04 (muokattu 21.06.2007 23:57:56)
Ravintola vuosina töitä oli ja kun sitä jaksoi tehdä niin pärjäsi kohtuullisen hyvin. Ne keskim. 20 keikkaa kuukaudessa elätti perheen ja pystyi hankkimaan vielä vähän kamojakin. Oma tarkoitukseni ei ole osoitella ketään sormella palkkojen "kehumisesta" mutta kilpailu on tällä hetkellä niin kovaa etten usko läheskään kaikkien vetävän täälläkin mainittuja palkkioita. Se on hyvä että jotkut niitä saavat ja se että kun jotkut "joutuvat" tekemään keikkaa aika pienelläkin liksalla tietenkin omalla tavalla vääristää markkinoita tyyliin; kun nekin tulivat noin halvalla niin miksi pitäisi maksaa teille enemmän?
Mutta elämä muutenkin on usein epäreilua niin se on tässäkin tapauksessa. Jotkut lähtevät edelleen keikalle halvalla jotkut eivät. Joku aina lähtee ja silloin ei päästä koskaan ihanne tilanteeseen. Sama kun kukaan ei maksaisi vaikkapa auton käyttömaksua, mitä sille kukaan voisi. Mutta se "yksi" kumminkin menee ja maksaa sen ja siihen kaatuu koko homma. Sama asia tässä. Kyllä minäkin saisin keikkaa enemmänkin kuin urkuveli samoilla ehdoilla mitä tuossa mainittiin. Mutta kun teen musiikkia ammatikseni en myy ammattitaitoani ilmaiseksi. En mielelläni edes soita kotonani pianoa kun joku pyytää. Pyytäjiä aina riittää ja kohta saisi tehdä kumminkaimansukulaisenmoponomistajanveljelle yhden keikan ilmaiseksi jos sielle tielle lähtee. Mutta kun tilanne on tämä että niitä keikkoja tehdään puoli ilmaiseksikin niin So What?? Niille "hyville" keikkaliksoillekin löytyy kyllä ottajansa. Se siitä!!
COVS jäsen N.o 3
isojussi
22.06.2007 00:07:37
Duo: 300 - 450
Trio: 400 - 600
Isommat kokoonpanot 500 ->
Näin siis meillä (suurinpiirtein).

Kattos perkele - mutkin on tohon listattu.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
EP
22.06.2007 00:24:19
Kattos perkele - mutkin on tohon listattu.

Näistä on turha, mutta..

Olen aina ennen ollut koneita vastaan, mutta kyllä ne on tullut jäädäkseen. :/
Niillä saa tehtyä hyviä taustoja pienemmillekin bändeille (kuulostamaan isolta) ja kun niitä itse tekee se on luovaa työtä siinäkun soittaminenkin.
Näillä nykyajan vehkeillä kun pystyy tekemään pienelle ja"isommallekin orkesterille" sovituksia.. oon jääny koukkuun! :)

Mutta se "musiikkivideo" minkä katselin päivällä Pussy Cat Dolls: "I Dont need A Man", ei ollut mielestäni enää musiikkia, vaikka kivaa katteltavaa muuten olikin.. 8))
isojussi
22.06.2007 00:38:45
Näistä on turha, mutta..

Olen aina ennen ollut koneita vastaan, mutta kyllä ne on tullut jäädäkseen. :/

Andöständ!

Koneilla ei saa polkea hintoja.

Mutta pitää muistaa, että live-kvintettiä on perkuleen paha sovittaa olohuoneen nurkkaan tai edes nykypäivänä vetää sillä niin hiljaa, että voi laulaa ilman pa:ta.
EP
22.06.2007 00:49:01
Andöständ!

Koneilla ei saa polkea hintoja.

Mutta pitää muistaa, että live-kvintettiä on perkuleen paha sovittaa olohuoneen nurkkaan tai edes nykypäivänä vetää sillä niin hiljaa, että voi laulaa ilman pa:ta.

Niinpä, kyllä monet ravintolatkin ottaa mieluumin yhden miehen kun viisi! (jos ajaa saman asian) ..helpompaa niille monessa suhteessa.
isojussi
22.06.2007 00:50:34
Niinpä, kyllä monet ravintolatkin ottaa mieluumin yhden miehen kun viisi! (jos ajaa saman asian) ..helpompaa niille monessa suhteessa.

Pitää tietty muistaa, että voittoa niidenkin pitää tuottaa. Ei ne oo mitään kirjastoja tahi terveyskeskuksia.
munssi
22.06.2007 00:58:05
Pitää tietty muistaa, että voittoa niidenkin pitää tuottaa. Ei ne oo mitään kirjastoja tahi terveyskeskuksia.

Sähän meet omb:nä ja olet kehuskellut keikkaliksoillasi, ymmärtääkseni sun puheista, liksa on duo/trio luokkaa. Mites nää kuppilat sit pärjää? Musa koneelta ja yks hikinen mies nurkassa. Sehän tuottaa?
EP
22.06.2007 01:03:31 (muokattu 22.06.2007 01:04:06)
Sähän meet omb:nä ja olet kehuskellut keikkaliksoillasi, ymmärtääkseni sun puheista, liksa on duo/trio luokkaa. Mites nää kuppilat sit pärjää? Musa koneelta ja yks hikinen mies nurkassa. Sehän tuottaa?

Monelle ihmiselle on aivan sama kapakassa tuleeko musiikki koneelta vai onko live orkesteri.. :/
Laskutus on helpompaa yhdelle ja kaikki muu.. yks syöki vähemmän ku viisi.. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)