Aihe: Kitaristien taitotaso
1 2 3 4 5 6 7
mikaman
11.01.2022 21:55:07 (muokattu 12.01.2022 01:25:03)
Vähän erikoinen aihe, mutta kiinnostaa silti.

Kuinka helppoa muille kitaristeille on seuraavat esimerkit. Onnistuuko helposti?

1. "Pretty Woman" alkusoitto (alkuperäinen) Osaako kaikki? Entä jos pitää muuttaa näppäilyn sävellajia. Onnistuuko ihan lennosta? Itse en ole opetellut tuota eri sävellajeista.
2. "Perutaan Häät" intro, Mielestäni aika vaikea, mutta opettelemalla toki opin. Sitten kun sen unohtaa, niin aika paljon vaati työtä palauttaa mieleen.
3. "Satulinna" välisoolo (J. Sillanpää). Opettelua vaatii, eikä kovin helppo. Toki osaan.
4. "Paratiisi" Jukka Tolosen tyylillä (Badding).. Ei mitään mahdollisuutta. Onneksi voi korvata Agentsien uudemmalla ja helpolla sovituksella.
5. "Tähdet Tähdet". On vaikea, koska kuvio muuntuu. Kunnollista versiota en ole vieläkään jaksanut opetella.

-Joskus keikalla näkee, kun kitaristi "treenaa" juuri ennen biisin alkua vielä soolon läpi ilman volumea.
-Toisinaan keikoilla taas huomaa tanssikitaristeja, jotka ei soita sooloja juuri ollenkaan.
Epämuusikko
12.01.2022 08:29:31 (muokattu 12.01.2022 08:43:10)
Nuohan nyt on suht iisejä (tälleen ei-kitaristina). Vaikeampia mitä keikalla oon kitaristien nähnyt kärsivän on mm. Minä rakastan sua intro/välisoitto (toki pitkät äänet alap. terssin kera), ja Heikki Laurilan versio kappaleesta Ilta Välimerellä.

"Orkkis-sooloilla" ei ole mulla sinänsä mitään juurikaan painoarvoa. Päinvastoin, omasta elämästä pitää pystyä ja pitää saada soittaa. Mutta se kappaleen alkuperäinen materiaali mitä halutaan soittaa, soitettakoot. Introt, välisoitot, jne "punchlinet".

Pretty Womanin "riffi" on mukava jos joku sen aloittaa, sitten toinen tulee mukaan terssin päästä, ja joku siihen vielä terssin päästä. Biisin loppupuolella hyväksi havaittu paisutuskikka.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
mikaman
12.01.2022 10:23:25 (muokattu 12.01.2022 11:16:54)
Epämuusikko: Nuohan nyt on suht iisejä (tälleen ei-kitaristina). Vaikeampia mitä keikalla oon kitaristien nähnyt kärsivän on mm. Minä rakastan sua intro/välisoitto (toki pitkät äänet alap. terssin kera), ja Heikki Laurilan versio kappaleesta Ilta Välimerellä.

"Orkkis-sooloilla" ei ole mulla sinänsä mitään juurikaan painoarvoa. Päinvastoin, omasta elämästä pitää pystyä ja pitää saada soittaa. Mutta se kappaleen alkuperäinen materiaali mitä halutaan soittaa, soitettakoot. Introt, välisoitot, jne "punchlinet".

Pretty Womanin "riffi" on mukava jos joku sen aloittaa, sitten toinen tulee mukaan terssin päästä, ja joku siihen vielä terssin päästä. Biisin loppupuolella hyväksi havaittu paisutuskikka.

Kitaristien taitotaso vaihtelee suuresti. Päästäkseen edes maakuntabändiin pitää olla jo aika hyvä. Sellainen, joka keikkailee lavoilla vuorottelevana bändinä huippuartistin kanssa. Aika suuri osa tuntemistani kitaristeista ei soita nuoteista melodioita, joten korvakuulolta opettelu lihasmuistiin vaatii työtä.
EP
12.01.2022 11:31:50
Eihän noissa mitään ihmeitä ole, paitsi toi Tolonen vois tuottaa..
Mä opettelin koskettimilla "mä rakastan sua" yhteen juttuun, pitääkin taas.. (kitaralla en oo soittanu sitä)
mikaman
12.01.2022 13:08:18 (muokattu 12.01.2022 13:24:21)
EP: Eihän noissa mitään ihmeitä ole, paitsi toi Tolonen vois tuottaa..
Mä opettelin koskettimilla "mä rakastan sua" yhteen juttuun, pitääkin taas.. (kitaralla en oo soittanu sitä)

Sen verran voisin selventää, että onhan "Pretty woman" helppo originaalista, mutta jos pitäisi muuttaa eri sävellajiin. Ei se kuvio pysy aina samana, Meneekö muunto ihan lennosta vain?
On sitten hyviä kitaristeja täällä :-) Nyt oli tietysti kyse, että osaako oikeasti, eikä "osaisin jos haluaisin"... Esim. "Perutaan häät" vaatii varmasti opettelua, jos korvalta pitää, eikä ole aiemmin soittanut. Tuskin se eka yrittämällä menee.

Vielä yhtenä mittarina voisi olla Taivalkuntabeat "Ikkunan takaa" intro. Jos tuokin menee kaikilla ihan helposti, niin kai nää esimerkit on sitten liian helppoja.
EP
12.01.2022 13:29:13
mikaman: Sen verran voisin selventää, että onhan "Pretty woman" helppo originaalista, mutta jos pitäisi muuttaa eri sävellajiin. Ei se kuvio pysy aina samana, Meneekö muunto ihan lennosta vain?
On sitten hyviä kitaristeja täällä :-) Nyt oli tietysti kyse, että osaako oikeasti, eikä "osaisin jos haluaisin"... Esim. "Perutaan häät" vaatii varmasti opettelua, jos korvalta pitää, eikä ole aiemmin soittanut. Tuskin se eka yrittämällä menee.

Vielä yhtenä mittarina voisi olla Taivalkuntabeat "Ikkunan takaa" intro. Jos tuokin menee kaikilla ihan helposti, niin kai nää esimerkit on sitten liian helppoja.

En tiedä missä kohtaa sävellajin vaihto pitäisi tehdä lennosta?
Yleensä solistit ilmoittaa sävellajin hyvissä ajoin, on jopa nuotti/ sovitus.
Epämuusikko
12.01.2022 13:40:53
mikaman: Aika suuri osa tuntemistani kitaristeista ei soita nuoteista melodioita, joten korvakuulolta opettelu lihasmuistiin vaatii työtä.

Silloin voi esim. viiden tunnin varoitusajan tuurauskeikat tehdä vaikeaa.
Epämuusikko
12.01.2022 13:41:48
mikaman:Ei se kuvio pysy aina samana, Meneekö muunto ihan lennosta vain? Luulisi kitarassa kaulaa sen verran riittävän ettei tuota ongelmia :D
mikaman
12.01.2022 14:06:43 (muokattu 12.01.2022 14:08:20)
Epämuusikko: Luulisi kitarassa kaulaa sen verran riittävän ettei tuota ongelmia :D

kyllä nämä helppoja on puhumalla osata :D mutta äänitä nuo kaikki, ja liitä tallenne tänne todisteeksi ;-) tarkoitin, jos uusi sävellaji selviääkin vähän ennen biisin alkua: "muutetaan sittenkin".

Ei nämä nyt ammattitasoiselle vaikeita voi olla. Itse kysyn asiaa harrastajatason näkökulmasta.
marpula
12.01.2022 14:51:35
Pari kertaa olen osunut paikalle kun tanssibändin kitaristi soittaa tangoihin ne 1/16-luritukset mitä haitaristit yleensä vetää. (Bändien tai kitaristien nimiä en muista, Toisessa tapauksessa googlailin että kaveri oli kitaransoiton opettajana jossain Itä-Suomessa) Samoilla taidoilla taittuu varmaan myös Ilta Välimerellä ja muut vastaavat haitaristien virtuoosibiisit. Hattua nostin mielessäni.
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
marpula
12.01.2022 15:07:11
EP: Eihän noissa mitään ihmeitä ole, paitsi toi Tolonen vois tuottaa..

Samaa mieltä, myös Tolosesta. Oliskohan muuten kukaan nuotintanut sitä Tolosen välisoittoa? Tiedän toki että nuottipyynnöt kuuluvat eri säikeeseen, mutta tuli tässä vaan mieleen...
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
WanhaWetäjä
12.01.2022 15:47:08

Epämuusikko: Luulisi kitarassa kaulaa sen verran riittävän ettei tuota ongelmia :D

Jaaha jaaha, täällä näsäviisastelu ja tietämättömyys eikun tiivistyy.
Jonkin verran kitaraa(kin) soittaneena, huonosti mutta kuitenkin, uskallan lausua mielipiteeni liittyen tähän vaikkapa kitaran otelautaan ja sen myötä sormituksiin.

Riippuu sävellajista hyvinkin paljon miten ja mistä kohtaa tiettyjä juttuja soitetaan, kitara ja basso eroavat mm haitarista ja kiippareista siinä että samat äänet samasta oktaavialasta löytää tosiaankin monesta kohtaa otelautaa jota riittää MUTTA jos joku juttu/riffi perustuu siihen että vapaita kieliä käytetään niin sepäs ei onnistukkaan enää vaikkapa pienen terssin ylempää ihan tuosta vaan, sormitukset muuttuvat kuin myös sointi muuttuu kun ei ole enää sitä ala E:ta käyttää vapaana kielenä.

Kyseinen PW on tästä ihan oiva esimerkki, originaali taitaa mennä A:sta, tai siitä sitä on yleensä vedetty, intro menee siis E:sta.
JOS joku haluaakin vetää sen G:sta niin tulee eteen se ongelma eli ei riitä kielet jotta saadaan se originaalin fiilis introon.
No joo, voihan kitaran virittää D:en tai pitää useampaa kitaraa matkassa eri vireillä jos siltä tuntuu.
Aika vinkeitä sormituksia tulee myös jos ko kappale menee Bb:sta ja intro F:sta.

Mutta jatkaaka toki, asiantuntijoita on aina kiva kuulla.
Itse otsikkoon, teknistä taitotasoa tärkeämpää on pelimannihenki ja hyvä korva, harmoniataju ja tyylitaju jos ja kun tehdään perus huttukeikkaa.
Ihanne olisi tietty se että tämän lisäksi myös nuotinluku sujuu edes tyydyttävästi. Ei se opistokitaristi välttämättä ole valmis suoraan koulun penkiltä jos tulee tilanne että laput ovat tyyliin sointuja ruutupaperilla tai TLK huonoja kopioita joista sävellajit on muutettu yliviivaamalla soinnut ja uudet lyijärillä yläpuolelle ja kitaralle ei ole kirjoitettu mitään ja biisi on aivan outo mutta monessa liemessä keitetty (ja erilaisa liemiä nauttinut) ehtoopuolen kulkija soittaa kalalaulut pois sen kummempia miettimättä, meni syteen tai saveen.

Oma lukunsa on siitten nämä pikku-pulliaiset joiden mielestä kitaraa ei voi soittaa kuin yhdellä tavalla, kärsin kovasti jos joudun esim basistin ominaisuudessa kohtaamaan moisen samoilla lauteilla, pari kertaa näin on käynyt.

Myös ihan spesiaali ryhmä on nämä haitaristi/kitaristit joilla kitara on ns kakkossoitin, aika hupaisaa oli katsoa kun bandi alkoi vetämään biisia "Romanialainen kitara", tässä kohtaa kitaristi laittoi kitaran telineeseen ja haitari soimaan...
Se siitä taitotasosta ja tyylitajusta.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
riff
12.01.2022 16:12:56
La Dolce Vitan intro mittaa kitaristin;-)
Kyynisyys on realismia.
Kefiiri
12.01.2022 16:42:50 (muokattu 12.01.2022 16:43:30)
WanhaWetäjä: Kyseinen Pretty Woman on tästä ihan oiva esimerkki, originaali taitaa mennä A:sta, tai siitä sitä on yleensä vedetty, intro menee siis E:sta.
JOS joku haluaakin vetää sen G:sta niin tulee eteen se ongelma eli ei riitä kielet jotta saadaan se originaalin fiilis introon.

Eivätkös tanssimuusikot ole sitä mieltä että turakaiset eivät havaitse nyansseja? Kuvittelisin että A-kielen D:stäkin voisi tuon riffin muina miehinä aloittaa ilman yleisön suunnasta kantautuvia herjaavia välihuutoja. Vaikka se ei yhtä mainiolta kuulostakaan kuin E:stä. Epis kai ajatteli asian näin käytännönläheisesti.
En ole musiikin asiantuntija.
EP
12.01.2022 16:43:32
La dolce vitan, samoin kun Tolosen kitarasoolon jossain juutuubissa tanssipändin kitaristi soittanut.
Vaan samaa henkeä/ fiilistä vaikea saada ja onko tarvekaan?

Nuotinlukutaitoa korostaisin, myös rumpalilta.
Samoin kuin viihdyttäjiltä oikéanlaista fiilistä työhön.
WanhaWetäjä
12.01.2022 16:50:32

riff: La Dolce Vitan intro mittaa kitaristin;-)

Kuka sen soittaa levyllä, joku muistikuva ois Jakoilasta ja soittako jopa kynsillä?
Se on kyllä sellanen tilu että jos sen meinaa puhtaasti saada menemään niin treenata saa eikä siltikään lähde, vai mitä. Flamencoesoille tietty peruskauraa.

Tämä kaveri saattas vetää ns tosta vaan https://youtu.be/iTaHizpIQUc
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
mikaman
12.01.2022 17:03:35 (muokattu 12.01.2022 17:21:43)
Voisin päivittää tilannetta, että nyt menee myös "Tähdet tähdet" :-) Tältä videolta 5 minuutin treenillä yhteen: https://www.youtube.com/watch?v=gF9Z6EjNACI

Muistaakseni Pulliainen sanoi kirjassa, että oli heillekkin hankala kappale. Badding oli "säveltänyt" kappaleen c-kasetille laulamalla ilman säestystä. Eikä pelkän laulun perusteella saanut sointuja helpolla biisiin, eikä Baddigin laulu noudattanut helpointa musiikkioppia.

WanhaWetäjä selitti hyvin "Pretty Woman" esimerkkiä.
EP
12.01.2022 17:07:28 (muokattu 12.01.2022 17:35:18)
Bert Karlsson soittaa levyllä La dolce vitan.
riff
12.01.2022 17:54:12
WanhaWetäjä: Kuka sen soittaa levyllä, joku muistikuva ois Jakoilasta ja soittako jopa kynsillä?
Se on kyllä sellanen tilu että jos sen meinaa puhtaasti saada menemään niin treenata saa eikä siltikään lähde, vai mitä. Flamencoesoille tietty peruskauraa.

Tämä kaveri saattas vetää ns tosta vaan https://youtu.be/iTaHizpIQUc

Jakoilaa minäkin muistelin mutta joku tuossa vastasi. Se on kyllä orig tempoon aika paha vaikkei muuten hitaammin treenatessa sinänsä mikään vaikea kuvio. Pikkaaminen on mulle se pahempi kuin kaulakäden kuvio. Jokusen kerran keikoilla soittanut. Joskus on onnistunut, joskus ei. Jos se ei oo jatkuvasti ohjelmistossa, kovin on vaikeeta jos se sit yhtäkkiä puolen vuoden päästä pölähtää solistin päähän biisin välissä että mennäänpä se. Näin on käynyt. Siinä kohtaa ei auta muu kuin Amerikan pokka.
Kyynisyys on realismia.
aslak
12.01.2022 17:59:01
Just do it!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)