Aihe: Tribuuttipelleily(?)
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Qsine
10.09.2008 17:13:29

Ajattelin avautua tästä nimenomaan tänne. Ajankohtainen aihe jakaa varmasti mielipiteet, mitä tietenkin edistän kirjoittamalla suht. provoavasti.

Hommahan on niin, että ikäiseni hiekkalaatikkosukupolvelaiset eivät grand old maneja kuuntele, ainakaan päivänvalossa. Helismaat, Kärjet, nyt uusimpana Veikko Lavi (Jukka Poika) ovat taviksille "humppaa", ikäisilleni muusikoille "huttua". Joskus saatetaan panna levytys- tai konserttitarkoituksessa projektipändi pystyyn, ja julistetaan, että tämmöinenkin tekijä löytyy menneiltä vuosikymmeniltä, ja me oikeesti digataan sen musaa, sitä ei vaan olla kehdattu esittää tavastioilla. Mukana on loistavat studiomuusikot, ja miksauskin on 2000-lukua.

Levy/konsertti, tai sekä että, tietenkin toteutetaan. Maksukykyisimmän ikäinen yleisö ostaa tuotetta, joka on vanhan mestarin elämäntyön best of. Siitä ei käytetä missään tapauksessa nimeä "cover" tai "coverointi", vaan nimenomaan "tribuutti", kunnianosoitus. Välillä joku mårtenson älähtää, mutta näissä tapauksissahan nuoret tekijät ovat aina oikeassa, koska he luovat uutta, tuovat eloa vanhaan ja kuopatuksi luultuun.

Kevyt musiikki tulisi maassamme suojata moiselta ruumiinryöstöltä. En kyseenalaista missään tapauksessa sitä, etteikö esimerkiksi Jukka Poika pitäisi Veikko Lavin musiikista tribuutin arvoisesti. Mutta ecce homo: ihmiset nyt tässäkin asiassa näyttävät olevan niin typeriä kuin millä tahansa elämän saralla, esimerkiksi liikennekäyttäytymisessä. Jos ei vähän väliä järjestetä kaikenmaailman kampanjoita, ihmiset unohtavat.

Ehkä käsittelemisen arvoinen kysymys olisi myös se, ketkä Suomessa tällä hetkellä edustavat sitä kevyttä musiikkia? Iskelmää vääntävät unelmavävyt ja mattilat? Vanhat parrut, eli väh. 50-60 vuotta keikkaa tehneet? Onko enää edes olemassa mitään "kevyttä musiikkia"? Jos, pitääkö sitä ylipäätään suojella, tuleeko sen olla sähkökitaravalli-diletanteille vapaata riistaa.

Nöyrä toiveeni on, ettei lutrattaisi turhaan tribuuttien kanssa. Koskee sekä myyjä- että ostajaosapuolia.
"Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat".
KoskPaavo
10.09.2008 17:35:51
Plussa tuli tuosta(kin), just toissapäivänä keskustelin parin henkilön kanssa tästä "Tapsa Rautavaara" -tribuuttilevystä. Semmoinen vanhan pierun pikku närkästys ilmeni, en vaan tuota jaksanut kirjalliseksi pukea, vaan mitäpä se auttaisikaan. Alan miehet tuon vaan haistaa, että markkinointikikka, turakaiset on ihastuneita että : " hienoa että nuoret osaavat arvostaa vanhoja".
Samanlainen fiilis tuli S.E.: n virsilevystä, mutta eihän sitä ääneen voi sanoa.
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
Timi
10.09.2008 18:18:15
Samaa mieltä.Oiva markkinointikeino muutamalle keikalle.Vanhat kappaleet elää vuodesta vuoteen.Toiset esittävät niitä.Toiset eivät edes tunnista.
Kylmän viileesti!
Prophet
10.09.2008 18:26:21
Olisivat jättäneet Leevi & The Leavingsin tribuuttilevyn tekemättä.
Begemoth
10.09.2008 18:32:10 (muokattu 10.09.2008 18:32:56)
Joo, tuo tribuutti on toki ylevä julistus, jos vertaa coverointiin. Noissa viime aikaisissa manöövereissä näyttää siltä, että tekijät eivät ole halunneet nostaa itseään "jalustalle", koska se tuskin lisäisi myyntiä. Toki romanttinen kuva Rautavaarasta on kaupallisempi, kuin Sampo Haapaniemen kasvot levyn kannessa.

Aika ennakkoluulottomasti tuota vanhaa sovitetaan uudeksi ja vähän tulee sellainen maku, että kaikki pitää mulkata muottiin sopivaksi ja että "Näin se menee, eikä Noin!".

Iskelmää mulle edustavat esim. Yö, Syke, Tommi Soidinmäki, Juha-Tapio ja vaikkapa Eput, ja tanssipuolta taas esim. Finkut, La Strada, Kari Piironen ja Sinitaivas. Nämä eivät olleet missään järjestyksessä, tulivatpahan nyt vain mieleeni.
Ymmärrätte varmaan mun pointtini edellisessä..
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
sabian
10.09.2008 18:51:26
Jukka poika tekee levyllisen veikko lavia. Reijo taipale vääntää suomeks kentin dom andra biisin. Tapani kansa stingiä suomeks. Mikä tätä maailmaa vaivaa!!!!
Rokin soittaminen nelisilmäisenä on maailman turhinta hommaa.
jjussila
10.09.2008 20:56:16
Jukka poika tekee levyllisen veikko lavia. Reijo taipale vääntää suomeks kentin dom andra biisin. Tapani kansa stingiä suomeks. Mikä tätä maailmaa vaivaa!!!!

Rajojaan kokeilevat; tosin ne on tullu jo reilusti aiemmin vastaan....
..ei helev...olisko noin?.....
Johannes kurkunkastaja
10.09.2008 21:23:41
Jukka Virtasen teksteihin perustuva tribuuttiäänite, josta usein radioissa soitettu Maalaismaisema P.Hanhiniemen esittämänä, ei oikein vakuuttanut minua tulkinnallaan. Jotenkin vain se Pettersson Brassin versio on se oikeampi.
half
10.09.2008 21:35:47 (muokattu 10.09.2008 21:36:07)
Agentseistakin on tehty tribuuttilevy.
COVS jäsen N:o 5
Timi
10.09.2008 22:04:52
Perhana!Mehän ollaan ripuuttibändi ko soitellaan vanhojen starojen biisejä?Lokerointi lienee viellä haussa.Täältä noustaan mediaan!Tai sitten ei?
Kylmän viileesti!
isojussi
10.09.2008 22:23:44
Siinä, että tehdään tuote, jolle on markkinat ei oo mitään pahaa. Joskus vaan toivois toki, että homma tehtäis vähän paremmin - joskus taas se toimii.

Mårtenssonnit oli .... huh-huh.

Loirin Ystävän laulut taas 10+
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
baron
10.09.2008 22:40:34 (muokattu 10.09.2008 22:41:04)

Perhana!Mehän ollaan ripuuttibändi ko soitellaan vanhojen starojen biisejä?Lokerointi lienee viellä haussa.Täältä noustaan mediaan!Tai sitten ei?

Kun kovereita soittaa niin ainahan joku on tehnyt originaaliäänityksen.
Kun on käännöspiisejä niin onko se ulkomaalainen vai eka kotimainen tanssimuusikon originaali?
Kuka on edes kuullut Quien Sera'n originaaliversiota?
(Siitä Dean Martin teki koverin Sway ja ekan suomalaisen Sacy Sand, Keinu kanssani)

Kun me sitä soitetaan, ketä me tributoidaan? Ja kenen versiota me vääristellään/uudelleen sovitetaan?

Mun mielestä hyvät piisit kestää uudelleen käsittelyn. Sekä tämän hetken tähtien toimesta että rivihumppasoittajan toimesta.
IJarro
10.09.2008 22:54:59
Loirin Ystävän laulut taas 10+

OT
Oonko mä ainoa joka ei voi sietää veskun röhinää ja mörinää?
Let's do some living after we die...
vanhami
10.09.2008 23:07:04
Mun mielestä hyvät piisit kestää uudelleen käsittelyn. Sekä tämän hetken tähtien toimesta että rivihumppasoittajan toimesta.

olen samaa mieltä tässä Baronin kanssa. Toisaalta ei todellakaan ole helppoa tehdä hyvää ja toimivaa eri versiota biisistä, joka on jo kertaallee iskostunut kansakunnan tajuntaan. Mailmassa on kumminkin esimerkkejä onnistuneista tribuuteista, valitettavasti mukana seuraa käsittämättömän suuri nippu vähemmän onnistuneitaq.
Fuzzy Boner
10.09.2008 23:15:41
Mun mielestä se on enemmän kun jees, että tehdään tribuutteja vanhoille mestareille.. Näin saadaan nykypäivänki tyypeille tietoa sitäkautta että tämmönenkin hahmo on ollut olemassa.

Mun mielestä se on ryppyotsaista ja aika vanhanaikaista dumata tollaset..
Martso
10.09.2008 23:19:08 (muokattu 10.09.2008 23:24:08)
Mun mielestä se on enemmän kun jees, että tehdään tribuutteja vanhoille mestareille.. Näin saadaan nykypäivänki tyypeille tietoa sitäkautta että tämmönenkin hahmo on ollut olemassa.

Mun mielestä se on ryppyotsaista ja aika vanhanaikaista dumata tollaset..

Totta kai se on oikein ja juurikin noilla perusteilla. Mutta kerroppa viisautesi tähen, että minkä takia noita tulee nyt ihan koko ajan? -Trendikäs ilmiö, joka käy kaupaksi? Mun mielestä noin.

Ystävän lauluja en laske tähän joukkoon, koska se oli "ensimmäinen laatuaan" (tuore idea) ja jo vuosia sitten.

Edit: Ei sillä, suurin osa noista on tehty hyvällä taidolla ja meiningillä. Ei se sitä trendikkyyttä muuta.
Fuzzy Boner
10.09.2008 23:22:30
Totta kai se on oikein ja juurikin noilla perusteilla. Mutta kerroppa viisauteso tähen, että minkä takia noita tulee nyt ihan koko ajan? -Trendikäs ilmiö, joka käy kaupaksi? Mun mielestä noin.

Se myy. Ei tarvi muuta sanoa.
Martso
10.09.2008 23:23:56

Näinpä juuri. Eli jos ne on sen takia tehty, niin onko se tribuutti laisinkaan?
Fuzzy Boner
10.09.2008 23:24:43
Näinpä juuri. Eli jos ne on sen takia tehty, niin onko se tribuutti laisinkaan?

On! Tribuutin kohde olis varmuudella fiiliksissä jos se myy vielki!
IJarro
10.09.2008 23:26:02

...ja kokoomus on hallituksessa ja puoliapina USAn presidenttinä. Jossain vaiheessa kapinointiin kyllästyy ja vain toteaa, että asiat on päin persettä. Onneks voi sit aina vaiks soitella =P
Let's do some living after we die...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)