Aihe: Klassinen kysymys:
1 2 3 4 5
hvinnamo
28.11.2007 16:53:53
1. Kuka ajaisi viikonloppuiltana 100-400 km:n päähän, kantaisi n.tunnin melko painavia laatikoita, seisoisi/istuisi ravintolassa laulamassa/soittamassa 4-6h jonka jälkeen sama toisinpäin?
2. Kuinka moni hakisi sen 100-150 euron rahamäärän vaikka sen saman 100-400 km:n päästä paikallisen ravintolan seinältä olevasta postilaatikosta vaikka ei tarvitsisi soittaa/roudata/kuunnella humalaisten kommentteja, ja haettasiin vielä kotoa?

Vastaukset:

1. muusikko
2. ei kukaan

Eli aiheeseen: Mikä on se kuviteltu/olemassa oleva klamouri/euforia joka syntyy kun tekee kohdan 1 asiat pahimmillaan km-korvaus/päiväraha pohjalla? Ei kukaan normaali-ihminen tekisi tälläisiä hommia tällä palkalla viikonloppuiltoina ja -öinä kuin me soittajat. Eli alkuunhan on hienoa kun pääsee keikoille ja näkee kaikenlaista mutta nyt on se minullekin tullut mitta täyteen ja ymmärrän että ainakin taloudellisesti on sama lopputulos kun ei lähde merta edemmäs kalaan ja tekee vain sen verran keikkaa että ei rupea tuntumaan työltä.Tai ei tee ollenkaan.Lisäksi bändiliideri vastaa kokoajan että homma toimii ja omistaa kuljetus/pa-kaluston.Miehiä tulee ja menee ja on todella stressaavaa etsiä aina tuuraajia/vakijäseniä. Juuri kun bändi alkaa toimimaan kohtuudella niin joku lähteekin taas pois.Hyviä ja "bändiuskollisia" soittajia ei ole jos ei ole tarjota paljon keikkaa hyvällä hinnalla.
Käytän edelleen vertausta normaali duunariin: Jos hän lähtee keikkahommiin vieraalle paikkakunnalle niin hän saa km-korvauksen,päivärahan,majoituksen, palkan+ylityökorvauksen. Jos taas muusikko lähtee keikkahommiin vieraalle paikkakunnalle hän saa km-korvauksen,päivärahan,majoituksen(joskus),ja vähän palkkaa jos jää enää edellämainittujen korvausten jälkeen.
Vaihtoehto olisi nostaa tuntuvasti laskutushintaa mutta ei onnistu jos ei ole nimeä. Meilläkin on nimetön bändi ja hinta kohtuullinen n.1000e/keikka josta 15% ohjelmatoimistolle eli jää noin. 850e.(Moni bändi tekee paljon halvemmallakin) Km- ja päivärahojen(jotka ovat siis kulukorvauksia!!) jälkeen ei enää kovin montaa euroa/tunti jääkään varsinaista palkkaa. Eli joku muu syy täytyy olla että rupeaa muusikoksi. Ei hääviä hommaa mutta ihan kohtuullinen harrastus! Mutta nyt taas pillit pussiin ja 2 kk ei yhtään keikkaa eikä tule! Keväällä taas sitten jos vaikka innostuisi?
Lennu
28.11.2007 17:01:46

On se ihan jees, jos ei tartte ite ajaa ja voi tiputella bisseä koko matkan ajan. Vähän ku lomalla olis.
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
isojussi
28.11.2007 17:07:04 (muokattu 28.11.2007 17:18:05)
Ei jumalauta - äkkiä punaista lukkoa, ennen kuin OIKEAT muusikot pahoittavat mielensä.

EDIT: Ei vaan tää on niin turha aihe. Ihan vitun sama mitä täällä porataan, kun niillä, jotka tolla pelleliksalla keikkaa tekevät, ei ole minkäänlaista suoraselkäisyyttä ruveta parantaman omia ansioitaan.

Silti ollaan saatana kuninkaita ja työn raskaan raatajia sekä vitun paljon parempia ja muita soittajia ja tällä hommalla itsensä elättäviä ylempänä. Se on saatana karaoken ja omb:iden vika kun OIKEAT soittajat saavat keikkoja vaan alle liiton tariffien. Nimittäin noi matkakorvaukset kuuluvat muusikolle, jos liiton tariffeja noudatetaan - mutta kun ei saa keikkaa jos noudattaa.

Nyt hei isot äijät ihan tosi - lopettakaa poraaminen ja tehkää jotain. Tässä maassa vallitsee vapaa markkinatalous - jokaisella on vapaus hinnoitella tuotteensa järkevästi. Toki eihän siitä tietenkään saa käypää hintaa enempää.

Luulisi liiton miehillä nyt soivan hälytyskellot, kun tää on jo toinen postaus tänään, missä työantaja käyttäytyy jäseniä kohtaan huonosti: Ei makseta palkkoja eikä sopimusten mukaisia korvauksia. Onneksi en ole moisen liiton jäsen, sillä kyllä nyt hävettäisi.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Sertzo S
28.11.2007 17:14:00
En hakisi noita rahoja kummankaan vaihtoehdon ollessa kyseessä.
En siis ole oikea muusikko - enää.
Mulle nuo rahat voisi silti lähettää suoraan tilille ilman mitään vaateita. ;)
IJarro
28.11.2007 17:19:55
Teet mitä teet, sen pitää olla kivaa. Raha tekee jostain kivaa, mutta kaikesta ei saa kivaa edes rahalla. Ja se rahan ja kivan suhde/suhteettomuus riippuu sit täysin ihmisestä/muusikosta. Turha kai näistä on _taas_ mitään jauhaa?
Let's do some living after we die...
half
28.11.2007 17:59:37
Turha vääntää tästä, kuvauksesi kertoo jo kaiken. Jatka valitsemallasi tiellä.
baron
28.11.2007 19:56:30

Mä käyn tossa näköetäisyydellä poimimassa nuo setelit.
Lisäksi en mä kuvittelekaan että tää olisi kannattavaa hommaa, tää on kivaa huvia.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
Meisseli
28.11.2007 22:17:17

Se on tämmöstä ja tuo on semmosta. Joskus kivaa, joskus ei.
Söin tänään itseostettua lämmintä ruokaa. Se oli hyvää.
www.strangefruit-band.net www.groovinghighallstars.com www.ketolajawitikainen.com Syksyistä meininkiä.
uruttaja
28.11.2007 22:24:50

Luulisi liiton miehillä nyt soivan hälytyskellot, kun tää on jo toinen postaus tänään, missä työantaja käyttäytyy jäseniä kohtaan huonosti: Ei makseta palkkoja eikä sopimusten mukaisia korvauksia. Onneksi en ole moisen liiton jäsen, sillä kyllä nyt hävettäisi.

En usko että liiton virkahenkilöt lukevat näitä meidän sepustuksia. Aihetta kyllä olis. Välillä tuntuu että ne ei lue yhtään mitään muutakaan mikä vähänkään liittyy keikkailuun ja sen lieveilmiöihin. Liitossahan on kuukausipalkkaiset luottamushenkilöt sekä keikka- että ravintolamuusikoille. Väitän, että erittäin kaukana muusikon arkielämästä elävät he. Ei soi Roobertinkadulla minkäänlaiset signaalit huomenaamuna.(mielelläni olen väärässä)

Kyllähän se niin menee, että soittajat/muusikot sen liiton muodostavat. Ei ne norsunluutornissa istuvat tuomarit. MUTTA, jos niille antaa toimeksiannon väärästä palkasta tai keikan peruuntumisesta, niin kyllä ne palkkansa eteen töitä tekevät. Veikkaisin kuitenkin, että kumpikaan mainitsemistasi postauksista ei johda tämän pidemmälle. Loppuu kantti.

Mua ei niinkään hävetä, jäsenenä voin nimittäin vit...tuilla tarvittaessa niille ihan suoraan henkilönä, täällä vain nickin takaa. Kuinkahan paljon esim. minun eroamiseni liitosta vaikuttaisi johonkin, positiivisesti tai negatiivisesti, vastaan itse: ei yhtään mitenkään. Niin kauan kuin riman alta menijöitä riittää, niin kauan mikään ei muutu.
baron
28.11.2007 22:30:27

Liitossahan on kuukausipalkkaiset luottamushenkilöt sekä keikka- että ravintolamuusikoille

Ja ilmeisesti kaikki ovat heihin tyytyväisiä kun vaaleissa oli kumpaankin hommaan vain yksi ehdokas, entinen.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
uruttaja
28.11.2007 22:33:55
Ja ilmeisesti kaikki ovat heihin tyytyväisiä kun vaaleissa oli kumpaankin hommaan vain yksi ehdokas, entinen.

Tai vaihtoehtoisesti syy on siinä, että vastaehdokkaita Freelancer-muusikot ry;n asettamille ehdokkaille ei ollut järkevä asettaa.
baron
28.11.2007 22:38:00

Tai vaihtoehtoisesti syy on siinä, että vastaehdokkaita Freelancer-muusikot ry;n asettamille ehdokkaille ei ollut järkevä asettaa.

Jos tuhannesta jäsenestä pari sataa äänestää, niin kyllähän siinä mahdollisuuksia "palatsivallankumoukseen" on.
uruttaja
28.11.2007 22:51:57
Jos tuhannesta jäsenestä pari sataa äänestää, niin kyllähän siinä mahdollisuuksia "palatsivallankumoukseen" on.

No niin on, mutta käytännössä ei.
isojussi
28.11.2007 23:04:39
En usko että liiton virkahenkilöt lukevat näitä meidän sepustuksia. Aihetta kyllä olis....

Hieno postaus, my dear Watson. Annoin plussaa. Sanoit kiltimmin sen, mitä mä ajoin takaa.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
uruttaja
28.11.2007 23:18:49
Hieno postaus, my dear Watson. Annoin plussaa. Sanoit kiltimmin sen, mitä mä ajoin takaa.

Vanhempana diplomaattina puin sanontani pumpuliin.
Musiikkia korville
29.11.2007 09:08:09

Hvinnamon aloitus oli ihan asiallinen ja hyvinkin pitkälti pitää paikkansa.

Jussi, kerroppa mulle kuinka tuo hinnannosto tavallisella bändillä mahdollistuu... Niinku mä sulle sanoin jo yhdessä topicissa, niin sulla on tuote, jolla ei oo kilpailua ja sen puoleen voit pyytää siitä hyvän hinnan. Mites on tavallisen tanssiorkesterin kanssa, joita on Suomessa pilvin pimein? Niitä kun tosiaan on niin paljon, että jos pyydät siedettävän hinnan, niin keikat jää saamatta, koska joku toinen tekee ne. Vaihtoehdot on vaan ottaa se hinta, jonka saat tai olla tekemättä keikkaa.

Totta helvetissä joka jannu haluais parempaa liksaa, mutta ydinkysymys onkin se, että miten sä sen saat?

Mä oon ite ihan tyytyväinen liksaani ja sen tähden en tähän asiaan puuttunut. Kyse on siitä, että JOS jollain on hyvää vinkkiä siitä, miten tää asia pitäis ratkaista, niin kertokoon. Mä kun en jaksa uskoa, että tällä hetkellä tähän asiaan ei oo muuta ratkaisua kuin se, että tavalla tai toisella pyrkii erottumaan massasta tai saada nimeä, jolloin hinnannostoon on varaa ilman että keikat vähenee tai loppuu.
By: MK
Ukko
29.11.2007 09:38:13

Mä kun en jaksa uskoa, että tällä hetkellä tähän asiaan ei oo muuta ratkaisua kuin se, että tavalla tai toisella pyrkii erottumaan massasta tai saada nimeä, jolloin hinnannostoon on varaa ilman että keikat vähenee tai loppuu.

Tossahan on se asian ydin. Turhaa kuvitella saavansa hyvää liksaa jos tyytyy vain vetämään setinsä läpi. Mutta kuinka tulla "nimeksi", onkin jo aivan eri asia. Täytyy olla hoksottimet tarkkana sen suhteen mikä uppoaa yleisöön täböllä ja kehitellä sen suhteen juttuansa eteenpäin. Vaatii paljon työtä ja aikaa mutta on onnistuessaan, mikä ei tietenkään ole varmaa, palkitsevaa myös taloudellisesti.
Sertzo S
29.11.2007 09:47:36 (muokattu 29.11.2007 09:48:53)
Hvinnamon aloitus oli ihan asiallinen ja hyvinkin pitkälti pitää paikkansa.

Jussi, kerroppa mulle kuinka tuo hinnannosto tavallisella bändillä mahdollistuu... Niinku mä sulle sanoin jo yhdessä topicissa, niin sulla on tuote, jolla ei oo kilpailua ja sen puoleen voit pyytää siitä hyvän hinnan. Mites on tavallisen tanssiorkesterin kanssa, joita on Suomessa pilvin pimein? Niitä kun tosiaan on niin paljon, että jos pyydät siedettävän hinnan, niin keikat jää saamatta, koska joku toinen tekee ne. Vaihtoehdot on vaan ottaa se hinta, jonka saat tai olla tekemättä keikkaa.

Totta helvetissä joka jannu haluais parempaa liksaa, mutta ydinkysymys onkin se, että miten sä sen saat?

Mä oon ite ihan tyytyväinen liksaani ja sen tähden en tähän asiaan puuttunut. Kyse on siitä, että JOS jollain on hyvää vinkkiä siitä, miten tää asia pitäis ratkaista, niin kertokoon. Mä kun en jaksa uskoa, että tällä hetkellä tähän asiaan ei oo muuta ratkaisua kuin se, että tavalla tai toisella pyrkii erottumaan massasta tai saada nimeä, jolloin hinnannostoon on varaa ilman että keikat vähenee tai loppuu.

Se on niin, ettei valtaosa eri pändeistä solisteineen sitä tunnettavuutta saa, ellei esim. tee äänitettä, jaa sitä ja saa myös soimaan eri radioissa ja etenkin Yle:ssä eri kanavillaan ja sen maakuntaradioissa. Eihän ne pientuottajien äänitteitä muutoikaan juurikaan soita, oli ne vaikka kuinka hyvin tehtyjä ja jopa kuulijoiden mieleen. Noita vitun listoja joka tuutista tulee monikansallisten levy-yhtiöiden artistien äänitteistä samoine biiseineen useita kertoja päivässä. Esimerkkinä laskin Yölinnun "Preussinpunaista" yhtenä päivänä Yle:n kanavilta soivan viisi eri kertaa!
Radio ja tietenkin TV tekevät sen, että näkyvyyttä ja suosiota syntyy, jos on syntyäkseen ja niissä soitettu se hittibiisi, jos sellaisen saa tehtyä.
Jos noissa edellä olevista faktoista pääsee osalliseksi, niin hinta ja kysyntä nousevat jo automaattisesti.
uruttaja
29.11.2007 10:51:16
Eikä voi sivuuttaa asennettakaan. Pokerina voi vaatia lisää liksaa. Usein menee jo tuo läpi. Itseluottamus auttaa myös.

Kun nyt kaikki nostais edes siihen tariffiin, niin olishan se apuna yleishyödyllisestikin.

Nimim: En ikinä ole soittanut 50 euron keikkaa, enkä toista kertaa soita.
hvinnamo
29.11.2007 10:54:43
Lähtökohtahan on se että tämä on useimmille täälläkin oleville harrastus tai "sivutyö" ja niitä jotka tanssimusiikin soittamisella elättävät itsensä on vaan tosi vähän. Tietysti millä tulee toimeen niin se onkin eri asia;) Juttelin tossa erään smork-bändin jäsenen kanssa aiheesta ja sama tilanne on sielläkin eli Daavidin tähti-sahailua ympäri suomen, eikä ole juurikaan vetoarvoa.Ja on se ihme jos ei näkyvyyttä ole kun kesäillan valssissa yhden kesän pyörii ja pari levyäkin on tullut. Eli jos ei ole hittiä/hittejä niin käytännössä olet rivibändi vaikkakin tietysti jonkin asteista suosiota voi saavuttaa kovalla keikkailullakin.
Mutta aika-ajoin keikalla on niin hienoja hetkiä joita ei normaali työssä voi saada että taas viitsii lähteä. Eli ei rahalla voi kaikkea mitata.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)