Aihe: Taustoja MD:ltä
1 2 3
Speedy
30.03.2003 11:48:01

Tossa tuli mieleen aiheesta " tanssimusiikkiin sopiva kokoonpano" aihe, joka mua kiinnostaa. Eli onko kellään tanssibändillä keikalla taustoja, jotka tulee jostai nauhalta, cd:lyä, md:ltä tai jostai muusta koneesta.

Olen tässä jonkin aikaa miettinyt, miten se olisi teknisesti mahdollista toteuttaa, ja miten se käytännössä toimisi. Koska silloinhan olisi mahdollista tehdä mitä vaan, ja lisätä mitä soittimia vaan. Kuitenkaan mitään sinfonia orkesteria on turha rueta sinne soittamaan, joku raja sentään. Mutta jotain jousia, puhaltimia, perkkoja, kitaroita, yms. vois olla ihan sopivaa arrata sinne mukaan. Jos olis noi soittimet, sitte plussaks oikeet soittajat (rummut, basso, koskettimet), niin äänikuva olisi jo paljon huikeampi, kuin noitten kolmen "akustisen" soittajan aikaan saama. Tietty se taas johtuu paljon siitä, miten hyvin noi taustat on sovitettu..

Mutta kertokaa jos teillä on kokemusta, oletteko kokeilleet tai nähneet. Kauheesti noita ei varmaan ole, mutta ammattipiireissä niitä näkee useinkin.. Ja miten te sen toteuttaisitte / olette toteuttaneet. Mitä soittimia laittaisitte, ja nii päi pois..

Mielipiteitä.. Kiitän=)
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Irti Humpasta
30.03.2003 13:29:29

Se on ihan kiva piriste.... pysyvät rumpalitkin taimissa, kun tullee jotain koneelta ;)
Tuurauskeikalla törmäsin eka kertaa Eija Kantolan bändissä MD:hen, jossa oli perkka ja brassiosastoa. Kaikilla kun on korvamonitorit, niin ei klikit vuoda lavalta. 2 tahtia klikkiä ja eka tahdin jälkeen rumpali laskee toisen tahdin ja sitten vaan pitkä päätyyn ja perään.... :) Oli muistaakseni noin kuudessa biisissä taustoja....
Parhaiten tuo aina onnistuu, kun on miksaaja, joka huolehtii MD:stä.
.... Onkohan jo Irti Humpasta RY -perustettu?....
Rantsu
30.03.2003 17:14:34
Diski on ihan loistava moneen tarkoitukseen. Jos ei satu kosketinveikon vermeistä löytymään JUST sellaista koneviulua/synabrassia/shakuhatsia tai bassorummusta sellaista teknobasaria kuin millä tuottaja ja artisti ovat ajatelleet tätä kappaletta "myytävän", niin ei kun diskiltä vain. Ja diskin avulla kundit voivat laulaa mimmiköörejä ilman kalliita tallinnalaisleikkauksia. Eikä tarvitse ottaa enää pillistejä keikalle, kun voi soitattaa torvet studiossa diskille. Ja kun artisti ei muista uusien biisien sanoja, niin diski apuun. Ja jos bändi haluaa pitää ylimääräisen breikin, niin sitten vain kaikki diskiltä. Jättäkää kuitenkin edes yksi kaveri lavalle muka jotain tekemään, niin yleisö ei niin helposti huomaa. :)
Speedy
30.03.2003 17:49:18

Diski on ihan loistava moneen tarkoitukseen. Jos ei satu kosketinveikon vermeistä löytymään JUST sellaista koneviulua/synabrassia/shakuhatsia tai bassorummusta sellaista teknobasaria kuin millä tuottaja ja artisti ovat ajatelleet tätä kappaletta "myytävän", niin ei kun diskiltä vain. Ja diskin avulla kundit voivat laulaa mimmiköörejä ilman kalliita tallinnalaisleikkauksia. Eikä tarvitse ottaa enää pillistejä keikalle, kun voi soitattaa torvet studiossa diskille. Ja kun artisti ei muista uusien biisien sanoja, niin diski apuun. Ja jos bändi haluaa pitää ylimääräisen breikin, niin sitten vain kaikki diskiltä. Jättäkää kuitenkin edes yksi kaveri lavalle muka jotain tekemään, niin yleisö ei niin helposti huomaa. :)

Tyhmempi vois ottaa ton v*ttuiluna.. Mut ei siis noin, ei siin oo mitää jäkee.. Muten sanoin joku raja. Sellaset pari lisä raitaa, perkat ja puhaltimet, nekin ois jo todella riittävät... Mutta kuten sanottua, joku raja kerjätessäkin=)
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
lionikki
30.03.2003 18:12:42
Mielestäni taustoja ei tulisi käyttää, ei ainakaan sisältäen sellaisia instrumenteille joita lavalla on.

Jos tietoisesti tehdään esim. duo keikkaa tms. mistä puuttuu vaikkapa rummut ja basso niin mikä ettei taustakompit koneelta (onpahan tullut kokeiltua tuokin).

Jos livebändinä esiinnytään niin soitetaan sitten myös livenä. Sovituksen sen mukaan mihin rahkeet riittävät. Suotta sitä "levyplagioita" lavalla tekee ellei rehellisesti soita levyjä...
isojussi
30.03.2003 23:44:49
Totuus kai on, että merkittävä osa "rivibändeistä" käyttää taustoja keikoilla, ja mikäs siinä - jos tekniikka on olemassa, miksei sitä voi sitten käyttääkin? Turha jeesustelu pois: Jos esim. trio käyttää taustoja ja kaikki soitaa silti ja homma kuulostaa hyvältä, niin pahustako sitä kannattaa itkeä - eikös eräs maamme "eturivin" tanssibändeistäkin vedä taustojen kanssa - eller hur?
Rantsu
30.03.2003 23:45:46 (muokattu 30.03.2003 23:48:59)

Tyhmempi vois ottaa ton v*ttuiluna..

Ei toki, huumoria vain. Onpahan tuo diskihelvetti itsekin tullut joskus koettua, kun ison bändin soundia parissa biisissä vielä diskillä terästettiin. Meillä sitä ajettiin ihan kulmamonitoreihin; jopa rumpalille.
Toinen biisi, jossa diskiä käytettiin, oli pitkä potpuri, jossa oli ensin 32 tahtia pelkkää konehaitsua; sitten tulivat mukaan teknobasari, perkkoja, konejousia ja synaefektejä. Alkulaskuna oli 2 tahtia haikkaa. Kerran miksaaja, joka toimi koneenkäyttäjänä, avasi monitorikanavan hieman liian myöhään, joten yksi alkuisku jäi kuulematta. Soitimmekin sitten ensimmäiset 32 tahtia yhden neljäsosan pielessä, kunnes B-osa lävähti kehiin. Silloin yhdeksän soittajan plus yhden solistin hämmästyneet ilmeet ja hätäiset kädenliikkeet kertoivat miksaajalle, että oli kenties parasta mykistää diskin kanava...
Toisen kerran diski sekoili ja hyppäsi yllättäen muutaman tahdin eteenpäin, ja jälleen ne hämmästyneet ilmeet ja hätäiset kädenliikkeet ...
Sitten kerran tässä toisessa biisissä solisti 10 sekuntia ennen alkulaskua ilmoitti bändille, että sävellaji onkin tänään olosuhteiden pakosta kokoaskelen alempi. Orkesteri hyväksyi vaatimuksen, koska ilmeisesti kaikki - allekirjoittanutta lukuunottamatta - olivat täysin unohtaneet, että kyseisessä kappaleessa koneperkkojen lisäksi tulevat torvituplaukset ja synamatot B-osassa. Ja voitte varmaan arvata: taas ne hämmästyneet ilmeet ja hätäiset kädenliikkeet ...
Tämän jälkeen ei diskejä käytetty!

Olen itse yrittänyt pitää sellaista linjaa, että se soitetaan mitä pystytään ja jätetään loput soittamatta, kun livehommasta kerran on kysymys. Tiukkapipoko??
Irti Humpasta
31.03.2003 09:04:18

Olen itse yrittänyt pitää sellaista linjaa, että se soitetaan mitä pystytään ja jätetään loput soittamatta, kun livehommasta kerran on kysymys. Tiukkapipoko??

No terve!... Kiva nähdä täällä Kansakoulun käynyt mies :)

On se niin, että jos on vikkelät kädet, niin kiipparisti pystyy soittamaan kaikki, mitä biisit tarvitsevatkin :)
....joten MD:t roskikseen ;)
.... Onkohan jo Irti Humpasta RY -perustettu?....
Rantsu
31.03.2003 12:47:42

Kansakoulun käynyt mies :)

Kylläpä vain... siellä ei MD-taustat toimisi!!! :-))
frog
31.03.2003 15:20:33
Hyvvee päevee!
Kyllähän MD, tai muunkinlainen sequ on käyttökelpoinen. Muutamassa soittopaikassa soitto-ohjeissa lukee, että bändin soitto ei saa olla "huonompaa, kuin väliaikalevyt".
'No mites triolla suapi tänlaatuusta levytaustaa, ei nakit riitä.
Siitä vaan nykytekniikka kehiin. Niinhän se tehdään tänä päivänä studiossakin.
c64
31.03.2003 17:00:21
Kyllä ainakin liverummut paikalle haluaisin minä. Onpa vaan niin huonoja kokemuksia noista konenaksuttajista. Ensin haetaan oikeaa tempoa myllystä. Tuk..tuk..tuk....tuk....tuk.....tuk.......tuk. Eikä millään meinaa löytyä. Näpytellään soundeja ja sekvenssejä ja tanssikansa odottaa. Ja taustalla kuuluu vaan tuk tuk tuk tuk.... Ja piisit loppuu niinku seinään tai johonkin casion rumpuelämykseen.

Livemusiikkiin kuuluu soittaa välillä myös väärin. Levyt vaan soimaan jos halutaan "täydellistä" musiikkinautintoa.

Mutta se on makuasia, sano....
R.W. Piuha
31.03.2003 18:18:44
onhan se tullut kokeiltua.md ja midifailit,jotenkin se on vaan niin orjuuttavaa pitemmän päälle,ja kyllähän jengistä joskus kuuluu ivallinen huuto "paina jo sitä pleitä!".Toisaalta onhan se aika puuduttava kokoonpano toi koskettimet/basso/rummut,pitäsin parempana jos kosketinesa soittas vasurilla bassot ja basisti soittas välillä kitaraa(jos pystyy) bassottelu ei vaan kaikilta kiipparisteilta tunnu taittuvan,sillon vois aatella jotain basso/perc.osastoo md:ltä tai midifailina.Ja saahan niitä valmiita midif.taustoja netistä tai vaikkapa tilaamalla Saksasta,mutta onko siinä enää mitään järkee,se menee siihen että kukaan ei viitti enää soittaa mitään!Mutta mieluummin sekin kun nää casio-osastot,"tehosekottimet".eli solobänd systeemit,eli yks mies ja hirvee kakofonia!Ehkä kuitenkin kannattaa miettiä hommaa ihan ohjelmistopohjalta,eli mitä pystyy milläkin kokoonpanolla vetään,toi koneosasto väärissä käsissä pitäs lailla kieltää!Ja jos bändi on kvartetti tai VIELÄ isompi,niin ei kait sillon mitään taustoja tarvi.eihän?
welho
31.03.2003 23:07:20

piisit loppuu niinku seinään tai johonkin casion rumpuelämykseen.

Voiko paremmin sanoa=) ?

Ja sitten aiheeseen liittyen että eipä mua ole koskaan taustanauhat suuremmin häirinneet. Kunhan ne on osaava ja tyylitietoinen kaveri tehnyt!

Itse taustoille laittaisin sellaista jöötiä mikä on muuten vaikea livenä toteuttaa. Lähinnä yksittäisiä soittimia, efektejä ym. pientä/spesiaalia.

Liiallisuuksiin ei kannata mennä. Jos bändi on trio ja kuulostaa ..tananmoiselta orkesterilta niin eipä tuokaan nyt niin tyylikästä ole!

Paskasta ei saa vieläkään herkkuva.
Jos bändi ei toimi tai biisi on huono ei sitä pelasta mikään nauha. Osaavissa käsissä voidaan taas saada aikaan jotain oikein siistiä ja toimivaa=)
Setit kuntoon, setit kunnossa!!
R.W. Piuha
31.03.2003 23:11:01
Onhan sitä toki jouduttu joskus vetään jopa levytaustoilla levy-yhtiön määräyksestä,mutta eihän se toiminu,kun tää meidän holisti/torvisolisti ei osannut edes omien uusien biisiensä melodioita,kaikenlisäks nää taustat olivat cd:llä,jonka tärinävaimennuksessa oli toivomisen varaa,eli joskus biisi ei lähtenytkään,joskus katkes kesken,kyllä sen huomas jo tyhmenpikin turakainen,yleensäkin toi koneosasto on aikas paha toteuttaa huomaamattomasti!
magnetman 004
01.04.2003 01:14:21

onko kellään tanssibändillä keikalla taustoja, jotka tulee jostai nauhalta, cd:lyä, md:ltä tai jostai muusta koneesta.

Onhan noita nähny ja itsekin tullu joskus kokeiltua. Siinä meni aikansa, kun niitä jaksoi. En muistele kovin hyvällä. Joskus jäivät kotia, joskus pomppasivat esim snaren voimasta.

Olen tässä jonkin aikaa miettinyt, miten se olisi teknisesti mahdollista toteuttaa, ja miten se käytännössä toimisi.

Kaksi kanavaa monona, joista toiseen jonkunmoinen klikki rumpalin korvaan, toinen pa:han. Kaks tahtia eteen.

Mitä soittimia laittaisitte, ja nii päi pois..

Kyllähän tuota joskus toivois, että ois esim tuo perkkaosasto mukana koko biisin ajan. Ne vois soittaa livenä md:lle sen kummemmin muokkaamatta, siis livesaundilla. Ei välttämättä tarttis ees klikkiä ja ne vois soittaa stereona. Teräskielinen kitara on semmonen, että eipä sitä oikein viitsi keikalla vatkata, mutta sen puutteen kyllä huomaa, jos komppi sitä vaatii. Joskus kaipaisi myös jousia...

Mun mielestä on helevetin kornia, jos lavalla on muutama äijä syntikoineen ja soolofonit raikaa, tai mimmikööri ulvoo kaiken yläpuolella. Sen verran vois ajatella, että musa kuulostais vähän siltä, miltä näyttää.

Kuulostakaa triot triolta, soittakaa mitä pystytte. Noiden taustojen kanssa mopedi keulii helposti yli. Itse oon ratkaissut ongelman sillä, että teen tanssikeikkaa vähän isommalla bändillä. Ei se lyö samalla lailla leiville, kun vaikkapa kvartetilla, mutta ehkä joskus.
Terkkuja!
isojussi
01.04.2003 07:55:02
Tästähän täällä on taitettu peistä monta kertaa aiemminkin...

Mä oon sitä mieltä, että hyvin tehdyt ja toteutetut taustat on ok, mutta jos et niitä osaa kunnolla itse tehdä, on niiden käyttäminen vähintäänkin kyseenalaista.

Kaiken maailman säestyskeyboardit on mun mielestä aivan syvältä ja ihan poikittain, sillä Japanialainen käsitys länsimaisestä iskelmä musiikista on lievästi ilmaistun mielenkiintoinen ja se kuuluu näiden tehosekoittimien kompeista!
C7
11.04.2003 14:05:45
Mä oon sitä mieltä, että hyvin tehdyt ja toteutetut taustat on ok, mutta jos et niitä osaa kunnolla itse tehdä, on niiden käyttäminen vähintäänkin kyseenalaista.
Ehdottomasti oon samaa mieltä!

Kaiken maailman säestyskeyboardit on mun mielestä aivan syvältä ja ihan poikittain, sillä Japanialainen käsitys länsimaisestä iskelmä musiikista on lievästi ilmaistun mielenkiintoinen ja se kuuluu näiden tehosekoittimien kompeista!
En ole ollenkaan samaa mieltä! Laatupeli ... laatu jälki. Hyvässä säestyskeyboardissa on mahdollisuus muokkailla itse, hyvältä kuulostavat kompit, vaikkapa suomalaisen perushumpan ja takuulla onnistuu! Ei niihin "tehosekoittimien" komppeihin olla pyrittykään suomalaista iskelmämusiikkia jäljittelemään, mutta mahdollisuus siihen on mitä parhain. Lähtökohtana on, että kun soittaja hommaa itselleen arvokkaan komppikoneen, hän myös opettelee sitä käyttämään. :-)
vanha, mutta edelleen elossa!
isojussi
11.04.2003 14:42:57
Lähtökohtana on, että kun soittaja hommaa itselleen arvokkaan komppikoneen, hän myös opettelee sitä käyttämään. :-)

Naulan kantaan! Valitettavasti näillä helvetinkoneilla vaan yritetää yleensä korvata soittotaitoa....
Mitä isompi torvi - sitä isompi torvi!
R.W. Piuha
11.04.2003 16:56:41
Oot ihan oikeessa Isojussi,noi säestysmyllyt on syvältä,varsinkin jos ei todellakaan osaa itse soittaa...oon nähnyt ja kuullut valitettavan monen ihan ok soittajan vajoavan näitten helvetinkoneiden mukana alemmas ja alemmas,eli soittotaito ei ainakaan kartu näiden vempaimien kanssa,ei tarvi välittää taimista,sinne hässäkkään voi heitellä sointuja miten sattuu,tai voi pistää vallan hanat kiinni!Kyllä kone soittaa,tästä muistuukin mieleen hauska sattuma;tällänen koneduo oli keikalla,asiakas kaatui turpa täys myllejen päälle,ne kaatuivat,mutta biisi jatkui ja hauskaa oli!Oon mä kyllä sitten kuullut tosi koviakin konejuttuja,eli hyvä kosketinsoittaja on todella hyödyntänyt näitten myllyjen mahdollisuudet tyylikkäästi ja hyvällä maulla,mutta valitettavan usein näitä käytetään nimenomaan ilman mitään tyylitajua!!!Vai olenko väärässä??
isojussi
11.04.2003 17:41:39
Et oo, R.W.

Kuukausi sitten poikettiin keikan jälkeen "paikallisessa" ja siellä veti trio: Kaks kitaraa ja kosketinsoittaja ja kaikki lauloi. Pojat soitti ja lauloi ihan hyvin - paitsi:

- Vaikka koneen kompit oli ihan ok, pyöri päällä koko ajan venäläisenkuuloinen jousimatto "from hell", vaikka muuten saundit oli aivan käypäset.

- Laulujen vire ja saundi oli oikein kelvollinen, mutta se piti sitte pilata järkyttävällä "Simo Silmu - jälkilepatuksella"

Mä oon nykyään ottanu se linjan konekeikoilla, että kone hoitaa sen mitä hoitaa ja mä laulan ja vedän kunnon shown ja soitan sitten soolopaikat - ja tästä on tullu palkkää kiitosta. Ei yleisö oo tyhmää: Kyllä ne näkee ja tietää mihin koneet nykyään pystyy, mutta se miltä lopputulos kuulostaa ja millaisen paketin poika siihen päälle tarjoilee, ratkaisee lopputuloksen.

Mä en ainakaan aio vetää yhtään keikkaa "soittavinani", eikä mun tarvi kilpailla isompien bändien kanssa, mulla on ihan oma juttu!

No... meni taas uhon puolelle, mutta joka soittajassa asuu pieni narsisti....=-)
Mitä isompi torvi - sitä isompi torvi!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)