Aihe: Loitsuja loitsuja
1
Ope
19.05.2003 01:19:30
Tanssilistat ovat nykyään paljon melko huonosti tanssittavia biisejä. On ne ns. hittibiisit aina artistilla ja sit erikseen nää tanssibiisit. Se on käsittämätöntä, että jengi pitää sellaisista biiseistä lavoillakin, jotka ei sit olekaan tanssittavia. No tästä on keskusteltu..

Joku aika sitten juhlin tällä palstalla, kun Mikko Mäkeläisen Loitsu tuuletti tanssilistojen kärjessä ja on muuten hyvin tanssittava biisi. Yes, vihdoinkin joku oikeasti tanssittava biisi oli noussut hitiksi. Sit menin niiden keikalle ja maailma romahti.. Bändi oli ilmeisesti sovittanut biisin uudelleen tai jotain sille oli tehty ja suurin osa tanssittavuudesta oli poissa. Mä en kestä!!
isojussi
19.05.2003 08:32:39
Ei tätä tarvitse ihmetellä, kun katsoo, mitkä bädit johtavat tanssilavakeikkatilastoja. Montako oikeaa ja OIKEIN SOITTAVAA tanssiorkesteria siellä on?

Ei monta.
Osta mut - ma olen kaupan!
Teemu Tee
20.05.2003 09:35:06
Ei tätä tarvitse ihmetellä, kun katsoo, mitkä bädit johtavat tanssilavakeikkatilastoja. Montako oikeaa ja OIKEIN SOITTAVAA tanssiorkesteria siellä on?

Ei monta.

Analysoikaa ihan huviksenne Loitsu- biisi jollain ohjelmalla, itse ajoin Cool Edit Pro:lla . Dynamiikassa löytyy... aika ajoin jopa yhden desibelin eroja. Muuten mennään tiukasti nollassa. Palaute on kyllä annettu jo asiasta ihan studioporukalle asti.
Tyhjän saa pyytämättäkin
isojussi
21.05.2003 00:13:19
Analysoikaa ihan huviksenne Loitsu- biisi jollain ohjelmalla, itse ajoin Cool Edit Pro:lla . Dynamiikassa löytyy... aika ajoin jopa yhden desibelin eroja. Muuten mennään tiukasti nollassa. Palaute on kyllä annettu jo asiasta ihan studioporukalle asti.

Nyt putosin kyydistä... mitä dynamiikalla on tekemistä tanssittavuuden kanssa?

Paitsi että jotta jos biisille halutaan radiosoittoa, on sitä "puristettava" riittävästi, että tavara on radiolähetyskelpoista.
Chost Chamber
21.05.2003 01:19:58

Palaute on kyllä annettu jo asiasta ihan studioporukalle asti.

Heh! Ja taas mennään... How low can you get?
Mikko T.
21.05.2003 14:30:02

Normaalisti en ota kantaa orkesterimme tai solistimme asioita koskeviin topikkeihin täällä, mutta nyt on ihan pakko.

Loitsu-biisin keikkaversio on täsmälleen sama kuin levyversio; tästä menen takuuseen koska itse soitan sekä levyllä että keikoilla. Sitä ei ole sovitettu millään tavalla uudelleen. Keikkaversiosta luonnollisesti puuttuu yksi kitararaita sekä yksi perkussioraita, samoin luonnollisesti tempo voi heittää hieman (rumpalimme tuntien ei paljoakaan ellei ole kännissä) kuten soundikin eroaa paikkakohtaisesti (ollen huono tai todella huono, hehheh) mutta sovitus on ihan täysin sama kuin levyllä.

Luonnollisesti levy kuulostaa ihan vitun hyvältä ja potkii törkeän hyvin, koska meillä oli ilo ja kunnia tehdä se legendaarisen Jorma "Hämis" Hämäläisen kanssa.

Terveisin Myrskylyhdyn kosketinsoittaja
Pieru naurattaa aina.
isojussi
21.05.2003 15:22:49
Normaalisti en ota kantaa....Terveisin Myrskylyhdyn kosketinsoittaja

Ei hullummin perusteltu. Nyt alkaa mietityttämäänkin, että, miten se levyversio voi olla niin paljon tansittavampi? Voipi olla meille soittajille jopa opettavainen tieto. Mitä tanssijat biisistä lopulta kuuntevatkaan?

Nyt täytyis kyllä toi Loitsu kuulla. Mikäs asema sitä soittaa - pistin eilen niin paljon rahaa uuteen pasuunaan, ettei parane käydä vähään aikaan missään musiikkiin liittyvässä liikkeessä - ei edes levykaupassa...:-)
Ope
21.05.2003 15:44:00
Siis johonkin hävisi se biisin foximaisuus. Jos sovitus on sama, täytyy sitten kyseessä mun ymmärryksen mukaan olla joku äänitekninen juttu. Se ero, minkä tanssijana tunsin oli se, että levyllä se tanssittaa mulle selkeästi hyvän foxin. Keikalla siitä tuli jokseenkin humpahtava (siis foxi siihen kyllä edelleen parhaiten perustekniikoista toimi, mutta ..). Voiko olla mahdollista, että joku juttu, mikä on levyllä taustalla nousikin nyt eteen, jos ymmärrät, mitä tarkoitan. Haluan tietty, että saatte sen toimimaan kuten levyllä, koska kyseessä on tosi hyvä biisi. Tarkennan, jos tarvetta.
Ope
21.05.2003 17:43:44
Isojussille. Loitsun voit melko varmasti kuulla iskelmästä. Taajuuden löydät www.iskelma.net
isojussi
21.05.2003 22:27:45
Isojussille. Loitsun voit melko varmasti kuulla iskelmästä. Taajuuden löydät www.iskelma.net

Kiits! Pannaampa kuunnellen.
Le Haba
21.05.2003 23:52:48 (muokattu 21.05.2003 23:54:05)
Sit menin niiden keikalle ja maailma romahti.. Bändi oli ilmeisesti sovittanut biisin uudelleen tai jotain sille oli tehty ja suurin osa tanssittavuudesta oli poissa. Mä en kestä!!

Suurin osa tanssittavuudesta poissa!! Mitä tää tarkoittaa? Pystyi tanssimaan vain joka toisen tahdin vaiko vain kertosäkeistöt? Bändin kosketinsoittajan mukaan sovitukseen ei kuitenkaan oltu juurikaan kajottu. Haittaako livebalanssi tanssittavuutta? Pitäiskö siirtyä levytansseihin niin ei tulisi suuria pettymyksiä :-D
Rock n
22.05.2003 12:02:41
Suurin osa tanssittavuudesta poissa!! Mitä tää tarkoittaa?
-----------
Bändin kosketinsoittajan mukaan sovitukseen ei kuitenkaan oltu juurikaan kajottu. Haittaako livebalanssi tanssittavuutta?

Live-tilanteessa balanssin lisäksi vaikuttaa myös paikan akustiikka, hälyäänet, puheensorina jne. joka voi joitakin äänialoja puurouttaa ja näin se voi vaikeuttaa kappaleen tanssittavuutta.

Harvoin biisit kuulostavat samoilta livetilanteessa kuin levyltä, vaikka sovitus ja soittimet olisivat kuinka yksi-yhteen. Pelkkä erilaisuuden mieltäminen jo saattaa aiheuttaa tiettyä epäjohdonmukaisuustunnetta tanssimiseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)