![]() 10.09.2003 00:20:25 (muokattu 10.09.2003 00:47:37) | |
---|---|
Sitten noita insinöörien ja kaikkien perkeleen maanmittareiden pändejä saapi halvemmalla. ja tästä luettakoon rokki triot pois Ylläoleva on lainaus toiselta threadilta (musiikkibisnes) http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=2&t=37198&o=20&co=0 Sen sijaan, että mä kiltisti kuuntelisin ammattilaisten haukkuja "meitä" harrastelijoita kohtaan, niin heitän pallon takaisin. Jos kerran olette ammattilaisia, opetelkaa soittamaan niin hyvin, että kohderyhmä, tavallinen taatianenkin sen huomaa. Jos mä ammattitaidottomana, lahjattomana harrastelijana pystyn "bluffaamaan" peruskuluttajan niin, että menee täydestä, se ei ole mun vika, vaan teidän!! | |
![]() 10.09.2003 01:48:36 | |
No niin!!Tulihan se sieltä,lempiaiheeni,lähes!Herra(?)Baron!Soittataidolla ei ole MITÄÄN tekemistä turakaisten harhauttamisen kanssa!Itse olen n. reilun 25 vuoden urani aikana ollut jos jonkinmoisissa "sukellusvene"bändeissä hyvien lisäksi ja olen huomannut että taiteella ei elä!Turakaisen tajunnan taso musiikin suhteen on yleensä niin vaatimaton että "Moskovan valot"lähes kuinka huonosti tahansa esitettynä tekee bändistä kuin bändistä hyvän! Onhan näitä "omasta mielestään"v***n kovia bändejä ollut aina,nimenomaan harrastelijoissa,mm. opettajia,insinöörejä yms. joutoväkeä joilla ei ole parempaa tekemistä viikonloppuisin kuin käydä keikoilla ALIHINTAAN kun ne on niin h****tin kovia ja soittaminen on niin hauskaa ja saa olla POISSA KOTOA! Ammattitaito/rutiini kun vaan on ihan jotain muuta kuin mitä sinä ilmeisesti edustat,Baron!Kenties se on sitä olet tehnyt TYÖKSESI sen 25 vuotta tätä hommaa,elättänyt itsesi ja perheesi soitollasi,ei se että pyörit jossain hääkeikoilla ja Helsingin lähiöissä HUVIKSESI kun SE ON NIIN KIVAA!Tämä ala kuivuu käsiin juuri pääasiassa hintoja polkevien harrastelijoiden takia,eihän niille ole tärkeää työn jatkuvuus,vaan se että pääsee edes JOSKUS keikalle!!! | |
![]() 10.09.2003 07:01:18 | |
Ylläoleva on lainaus toiselta threadilta (musiikkibisnes) http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=2&t=37198&o=20&co=0 Sen sijaan, että mä kiltisti kuuntelisin ammattilaisten haukkuja "meitä" harrastelijoita kohtaan, niin heitän pallon takaisin. Jos kerran olette ammattilaisia, opetelkaa soittamaan niin hyvin, että kohderyhmä, tavallinen taatianenkin sen huomaa. Jos mä ammattitaidottomana, lahjattomana harrastelijana pystyn "bluffaamaan" peruskuluttajan niin, että menee täydestä, se ei ole mun vika, vaan teidän!! Joo,se on alle(ylle)kirjoittaneen lauseen pahanen kyseessä. Olisi pitänyt tehdä Anssi Kelat ja laittaa siihen kaikki ammatit. Se olisi ollut osuvampaa. Mä veikkaan että sä soitat oikeinkin hyvin mutta mahdatko pyytää taitojasi vastaavaa liksaa? Mikä sinut muuten aikanaan sai valitsemaan jonkun porvarillisemman ammatin muusikkouden sijaan? Tää on totta puhuen aika huono,turha thread ja aihe ylipäätään mutta kun näköjään oma huolimaton provokaatioheittoni nosti myrskyn vesilasiin ,katsoin kohteliaaksi vastata. Tää aihe on just ku Jeesus ,2000 vuotta on kiistelty... | |
![]() 10.09.2003 07:08:56 | |
Onhan näitä "omasta mielestään"v***n kovia bändejä ollut aina,nimenomaan harrastelijoissa,mm. opettajia,insinöörejä yms. joutoväkeä joilla ei ole parempaa tekemistä viikonloppuisin kuin käydä keikoilla ALIHINTAAN kun ne on niin h****tin kovia ja soittaminen on niin hauskaa ja saa olla POISSA KOTOA! Et sä ihan väärässä ole. Ammattitaito/rutiini kun vaan on ihan jotain muuta kuin mitä sinä ilmeisesti edustat,Baron!Kenties se on sitä olet tehnyt TYÖKSESI sen 25 vuotta tätä hommaa,elättänyt itsesi ja perheesi soitollasi,ei se että pyörit jossain hääkeikoilla ja Helsingin lähiöissä HUVIKSESI kun SE ON NIIN KIVAA!Tämä ala kuivuu käsiin juuri pääasiassa hintoja polkevien harrastelijoiden takia,eihän niille ole tärkeää työn jatkuvuus,vaan se että pääsee edes JOSKUS keikalle!!! Olisikohan jotain muutakin tehtävissä alan edistämiseksi kuin keskinäinen kinastelu? (Kieltämättä itse aloitin) | |
![]() 10.09.2003 07:14:34 | |
Mä veikkaan että sä soitat oikeinkin hyvin mutta mahdatko pyytää taitojasi vastaavaa liksaa? Eihän nyky-yhteiskunnassa oikein muuta arvostuksen mittaa ole kuin eurot, joten vaikka niitä ei tarvitsekaan lasten ruokaan ja vuokranmaksuun, niin kyllä niitä täytyy riittävästi tulla. | |
![]() 10.09.2003 10:00:45 | |
Mikä vika harrastamisessa nyt sitten on? Pitäisikö kaikki harrastuspohjaiset urheilujoukkueetkin lopettaa koska ne vievät pois katsojia ammattilaisilta? Tai pitäisikö tanssin tai teatterin puolella ylläpitää enää puhtaita ammattilaisporukoita ettei amatöörisakit vie maksavaa yleisöä itsensä tällä työllä elättäviltä? HERÄTKÄÄ PAHVIT!!! Musiikissa eräs olennaisimmista asioista on vahva harrastuspohja ja siitä kumpuavat ammattilaiset. Musiikin laaja harrastaminen tuo jumalattoman paljon töitä ammattilaisille opettamisen muodossa. Nämä harrastajat ovat usein myös sitä aktiivisinta yleisöä ammattilaisten konserteissa ja sitä kautta tuovat rahaa heidän taskuunsa. Amatöörit ostavat soittimensa usein ammattilaisilta käytettyinä ja tätä kautta on ammattilaisillakin mahdollisuus vaihtaa tai monipuolistaa soitinvalikoimaansa. Amatöörit ovat väkeä jotka muodostavat vahvimmat ja uskollisimmat fanijoukot sekä ostavat eniten levyjä. REPIKÄÄ SIITÄ!!! Hääkeikat ynnä yksityistilaisuudet ovat lähes ainoita paikkoja aloittelevammalle muusikoille päästä keikalle. Toki nämä vähentävät ammattilaisten keikkoja, mutta olisiko syytä miettiä alanvaihtoa jos pääasialliset tulonlähteet ovat työmarkkinatuki ja kaksi pimeätä keikkaa kuussa. Ehkä jotain on silloin itsessäkin vikana! Musiikkialan koulutus on ylimitoitettua tarpeeseen nähden ja kun tähän lisätään ns. kouluttamattomat ammattilaiset, töitä ei riitä. Amatööripuolella on valtava määrä opistoissa tai opettajankoulutuksessa musiikkiopintoja tehneitä soittajia, taso tietysti vaihtelee. Jos tämä on uhka ammattilaisuudelle, ollaan varsin ohuella pohjalla. Suomeen ei kovin paljon ammattimuusikoita mahdu, sen tajuaa tyhmempikin. On siis syytä miettiä asiaa toiselta kannalta: voisiko musiikki olla sittenkin vain hieno asia, jota voi tehdä sekä ammattilaisena että amatöörina. Treenata, keikkailla, soittaa. Tuli se leipä sitten mistä tahansa. Tyhjän saa pyytämättäkin | |
![]() 10.09.2003 10:19:38 | |
Ihan vaan sivukommenttina, että tää on kuulkaa piristävää. Kuulostaa ihan samalta kun Turakais-palstalla jenkkitanssijaseeprat vastaan tavalliset tallaajat. Käynpäs paahtamassa pussillisen popcornia ja jään mielenkiinnolla odottamaan kuinka matsi jatkuu... Tsaivia, perkele! | |
![]() 10.09.2003 10:39:56 | |
Olen samaa aihetta itsekin pohdiskellut iltaisin pääkopassani ja yhdyn Teemu Teen kommenttiin täysin. Itse keikalla esiintyessä osoitan kunnioitusta suuresti jos huomaan/tiedän että yleisössä on musiikista todella ymmärrätäviä henkilöitä. Tämä on minunlaiselle harrasteliamuusikolle iso juttu mitä välttämättä tavalliset "turakaiset" eivät tajua. Ja niinkuin Teemu Tee sanoi ei ammattilaiseksi tulla samantien kun napanuora on katkaistu naistenklinikalla. Se vaan vaatii aika pirusti pelkää treeniä ennen kuin voi sanoa itseään kohtuu hyväksi harrasteliaksi, joten kaikki ammattilaiset voi miettiä itseään millainen oli kun ei ollut vielä ammattilainen.... veikkaan että silloin ei mietitty sitä että jos nyt osaan uuden kikan tai stemman niin voin pyytää 10 Euroa lisää keikkaliksaa. JA Emäntä...vaikka täällä tyhmiä topicceja onkin niin ei kaikkia tarvitse teilata heti ensimielipiteen mukaan... -You Can Tune a piano but can't Tuna Fish- | |
![]() 10.09.2003 10:39:57 | |
Hyvä Teemu Tee! Mä täällä hitaampana vasta aloin miettimään, miten kommentoisin. Mut ei tarvihe enää, olen totalitäärisen samaa mieltä kanssasi. Difficile est satiram non scribere
Bluusia! - koko hoito kitaristien kera Backstagelta (rajoitetun ajan?) | |
![]() 10.09.2003 10:43:59 | |
Ammattitaito/rutiini kun vaan on ihan jotain muuta kuin mitä sinä ilmeisesti edustat,Baron!Kenties se on sitä olet tehnyt TYÖKSESI sen 25 vuotta tätä hommaa,elättänyt itsesi ja perheesi soitollasi,ei se että pyörit jossain hääkeikoilla ja Helsingin lähiöissä HUVIKSESI kun SE ON NIIN KIVAA!Tämä ala kuivuu käsiin juuri pääasiassa hintoja polkevien harrastelijoiden takia,eihän niille ole tärkeää työn jatkuvuus,vaan se että pääsee edes JOSKUS keikalle!!! Se nyt vaan on niin, että Suomessa on ammatinharjoittamisen vapaus so. valtio ei myönnä lisenssejä kapakkabändeille, rokkiorkestereille tms. (mutta maksaa kyllä klassisen puolen orkat). EU:n myötä on muutenkin säännöstely purettu - jokainen repii leipänsä mistä kykenee. Jos lahjat riittävät ns. normaalin päivätyön vaatimusten lisäksi vielä muusikkouteenkin on se kyseisen henkilön onni. Jos musiikkiala ei elätä on vaan pakko ottaa lusikka kauniiseen käteen ja ryhtyä muihin hommiin. Ammatinvalintakysymys - ainakin nuoremmille. Itse olen ns. päivätyössä & musiikki on sitten iloa tuottava harrastus - enkä käy sellaisilla keikoilla, jotka veisivät ammattimuusikoiden leipää. Onko se sitten yleisön vai orkestereiden vika, että "kaikki käy". kesällä taas teeveen kesätansseja katsellessa oli kyllä semmoista rytmitöntä vanhusten laahustusta, että kävelysauvat olisivat orkesteria tarpeellisempi varuste. | |
![]() 10.09.2003 10:47:46 | |
Mikä vika harrastamisessa nyt sitten on? Pitäisikö kaikki harrastuspohjaiset urheilujoukkueetkin lopettaa koska ne vievät pois katsojia ammattilaisilta? Tai pitäisikö tanssin tai teatterin puolella ylläpitää enää puhtaita ammattilaisporukoita ettei amatöörisakit vie maksavaa yleisöä itsensä tällä työllä elättäviltä? Joo,oliko meillä Suomessa monta ammattiteatteria jotka toimivat lippuriskillä? HERÄTKÄÄ PAHVIT!!! Musiikissa eräs olennaisimmista asioista on vahva harrastuspohja ja siitä kumpuavat ammattilaiset. Musiikin laaja harrastaminen tuo jumalattoman paljon töitä ammattilaisille opettamisen muodossa. Nämä harrastajat ovat usein myös sitä aktiivisinta yleisöä ammattilaisten konserteissa ja sitä kautta tuovat rahaa heidän taskuunsa. Amatöörit ostavat soittimensa usein ammattilaisilta käytettyinä ja tätä kautta on ammattilaisillakin mahdollisuus vaihtaa tai monipuolistaa soitinvalikoimaansa. Amatöörit ovat väkeä jotka muodostavat vahvimmat ja uskollisimmat fanijoukot sekä ostavat eniten levyjä. Heh,eiks amatöörit osta Thomannilta ja ammattilaiset Suomesta REPIKÄÄ SIITÄ!!! Hääkeikat ynnä yksityistilaisuudet ovat lähes ainoita paikkoja aloittelevammalle muusikoille päästä keikalle. Toki nämä vähentävät ammattilaisten keikkoja, mutta olisiko syytä miettiä alanvaihtoa jos pääasialliset tulonlähteet ovat työmarkkinatuki ja kaksi pimeätä keikkaa kuussa. Ehkä jotain on silloin itsessäkin vikana! Musiikkialan koulutus on ylimitoitettua tarpeeseen nähden ja kun tähän lisätään ns. kouluttamattomat ammattilaiset, töitä ei riitä. Amatööripuolella on valtava määrä opistoissa tai opettajankoulutuksessa musiikkiopintoja tehneitä soittajia, taso tietysti vaihtelee. Jos tämä on uhka ammattilaisuudelle, ollaan varsin ohuella pohjalla. Hääkeikoista viis nehän on yleensä pimeetä tai muuten kummallisia juttuja.Ei juuri ammattilaisten leipä koostu hääkeikoista. Puoli-ammattilaisten ehkä? Se mistä voi olla huolissaan on lavat/kapakat,jos ny niistäkään kannattaa enää olla... Joka kuppilassa oli ennen bändit mutta kun ei esim. oma liitto tehnyt elettäkään kouluttaakseen omiaan niin oli liian myöhäistä. Oli niin huonoja bändejä että ei ketään enää halunnu kai kuunnella niitä.Kyllä raha myös tietty ratkaisi... Mua on aina just ihmetyttäny toi liitto homma kun "Amerikan maas" on monella osastolla esim jotai workshoppeja tai kenties jopa harjoitus big band nii ei meillä kyll oo ollu just koskaan juuri mitään. Romaanisukuisia( NO RACISM!) on kai eniten koulutettu aikoinaan alalle mut siitäkään ei vastannut ammattiliitto vaan työkkäri. Vasta muutamana viime vuonna on kai herätty pitämään edes jotain kursseja...En tiedä kun kuulun osastoon erotetut...Kuuluisin ehkä liittoon jos rahalle sais muutakin vastinetta ku sopimusneuvontaa ja kinastelua. Suomeen ei kovin paljon ammattimuusikoita mahdu, sen tajuaa tyhmempikin. On siis syytä miettiä asiaa toiselta kannalta: voisiko musiikki olla sittenkin vain hieno asia, jota voi tehdä sekä ammattilaisena että amatöörina. Treenata, keikkailla, soittaa. Tuli se leipä sitten mistä tahansa. Voisi,kumpaan joukkoon sinä haluat kuulua? | |
![]() 10.09.2003 10:53:46 | |
JA Emäntä...vaikka täällä tyhmiä topicceja onkin niin ei kaikkia tarvitse teilata heti ensimielipiteen mukaan... No mutta enhän mä teilannut, päin vastoin. Rautalankaa (ei musiikkia vaan sitä vyysistä): sivistävää huomata, että oli sisäpiiri mikä hyvänsä niin aina löytyy keino eriyttää siitä sisäpiiristä vielä vähintään kaksi pienempää sisäpiiriä. Niinku nyt tanssijoilla se, että tanssitko enemmän kädenalitansseja vai suljetussa otteessa tanssittavia. TAI muusikoitten puolella se, että onko se soitanta pää- vai sivuduuni. Tsaivia, perkele! | |
![]() 10.09.2003 11:04:20 | |
Heh,eiks amatöörit osta Thomannilta ja ammattilaiset Suomesta Väärin ! Ammattilaiset tilaa halpaa PA:ta Thomanilta, amatöörit ostaa ainoan soittimensa kotomaan kaupasta, perkeleellisen harkinnan jälkeen !! :-) Koskaan ei ole myöhäistä......soittaa rokkia ... | |
![]() 10.09.2003 11:05:44 | |
Mä kunnioitan ja arvostan ammattitaitoa. Mun mielestä ammattitaitoiselle/ammattilaiselle kuuluu parempi liksa. Mulle sopii oikein hyvin, että ammattitaitoinen saa enemmän kuin minä. Eikö ammattitaitoiselle sovi, että minä saan vähemmän? | |
![]() 10.09.2003 11:12:46 | |
Mä kunnioitan ja arvostan ammattitaitoa. Mun mielestä ammattitaitoiselle/ammattilaiselle kuuluu parempi liksa. Mulle sopii oikein hyvin, että ammattitaitoinen saa enemmän kuin minä. Eikö ammattitaitoiselle sovi, että minä saan vähemmän? Jos sinä viet sen keikan multa sillä että oot parempi nii ok,jos sen takia että oot halvempi,niin ei mielellään sovi. Tää kyllä menee aika saivarteluks tää homma...Kerrattakoon tässä että ei mulla varmaan keikkojen suhteen oo mitään hätää. Muuten vaan tämmösiä moraalijuttuja on hauska pohtia. | |
![]() 10.09.2003 11:22:38 (muokattu 10.09.2003 11:24:15) | |
Jos sinä viet sen keikan multa sillä että oot parempi nii ok,jos sen takia että oot halvempi,niin ei mielellään sovi. Tää kyllä menee aika saivarteluks tää homma...Kerrattakoon tässä että ei mulla varmaan keikkojen suhteen oo mitään hätää. Muuten vaan tämmösiä moraalijuttuja on hauska pohtia. Jos jatketaan "saivartelua": Yleensä ostajalle ehkä absoluuttista hintaa tärkeämpi on hinta/laatu suhde ja kai sen täytyy olla kohdallaan, että yleensä mitään (esim keikkoja) pystyy myymään. PS Äh, eihän se estä "alihinnoittelua", sorry! | |
![]() 10.09.2003 11:59:37 | |
Hyvä, apinat, tapelkaa - voittaja saa banaanin. Kumpi mahdan olla itse, amatööri vai pro, kun olen ostanut sekä Thomannilta että monestakin musiikkiliikkeestä Suomessa? Itse tähän päivään mennessä tänä vuonna 168 keikkaa (tarkistin juuri ohjelmatoimistolta + kalenterista) tehneenä katson vapaudekseni ja oikeudekseni avautua. Amatöörin ja ammattilaisen ero on hyvin usein selvä. Soitto/laulutaito. Asenteellinen ero on vielä useammin vielä selvempi: amatööri tykkää soittaa. On kiva olla keikalla ja soittaa se mitä osaa, joskus jopa ylittää itsensä. Ammattilaista taas vituttaa. Ammattilainen (usein taitavampi soittaja) soittaa sen saman samalla tavalla kuin viimeisillä 50 keikalla ja jos soittaminen olisi sarjakuva, pään päällä olisi usein ajatuskupla "vittu että vituttaa". Usein amatööri lavalle mennessään jaksaa kammata hiukset ja laittaa tyylikkäät vaatteetkin päälle siinä kun pro-äijä näyttää sirkustykistä ammutulta. Jotkut amatöörit kuulemma oikein käyvät suihkussa! Amatööri herää aamulla vähän nukkuneena mutta virkeänä ja lähtee hymyssä suin raksalle lapioimaan paskaa: "oli mielettömän kiva veto eilen". Lisäksi sellainen juttu Neljälle Ruuville: jos amatööri vie keikan kun on halvempi, niin tilaajahan siinä tyhmä on kun suostuu ottamaan jonkun renkuttamaan jotakin vähän sinne päin, eikö? Jos taas amatööri on yhtä hyvä kuin pro-äijä ja vie halvempana keikan, tilaaja on fiksu, tämäkin pitänee paikkansa, vai? Mutta mikä siinä tapauksessa on amatöörin ja pron ero? Jos taas pro... jne. Got the point??? Pieru naurattaa aina. | |
![]() 10.09.2003 12:23:48 (muokattu 10.09.2003 12:25:53) | |
Lisäksi sellainen juttu Neljälle Ruuville: jos amatööri vie keikan kun on halvempi, niin tilaajahan siinä tyhmä on kun suostuu ottamaan jonkun renkuttamaan jotakin vähän sinne päin, eikö? Jos taas amatööri on yhtä hyvä kuin pro-äijä ja vie halvempana keikan, tilaaja on fiksu, tämäkin pitänee paikkansa, vai? Mutta mikä siinä tapauksessa on amatöörin ja pron ero? Jos taas pro... jne. Eiks se ero oo silloin se hinta??? Got the point??? EDIT: En minä sitä meinaa että amatööri välttämättä ois huonompi soittaja,monesti varmaan parempi :-) Miks hyvä amatööri menis halvemalla ku YHTÄ hyvä ammattilainen? | |
![]() 10.09.2003 12:40:41 | |
EDIT: En minä sitä meinaa että amatööri välttämättä ois huonompi soittaja,monesti varmaan parempi :-) Miks hyvä amatööri menis halvemalla ku YHTÄ hyvä ammattilainen? Koska sen ei tartte mennä huomenna tullakseen toimeen ja se voi ajatella, että vittu ihme meininkiä, kun tämmösestä nastasta harrastushommasta 4R pyytää hynää? | |
![]() 10.09.2003 12:58:51 | |
Ammattilaista ei saa millään lavalle,amatööriä ei saa sieltä millään pois,ammattilainen hoitaa keikan yleensä rutiinilla,vaikka kuinka v****taisi,amatööri sen sijaan kohkaa ja pitää hauskaa,on se niiiiiin kivaa kun PÄÄSEE keikalle:-)))) No mutta kuitenkin...ammattilaisena ainakin minä käsitän soittajan joka saa PÄÄASIALLISEN elantonsa käymällä keikoilla,soitto/laulutaidoilla ei välttämättä ole asian kanssa mitään tekemistä!! Harrastelijana pitäisin pääasiassa hääkeikkoja/pubeja/pikkujouluja yms.enempi privatkeikkoja tekeviä "kyläbändejä"ja kuten WanhaWetäjä sanoi näitä opettaja/insinööri yms. bändejä joilla jätkillä on hyvät päiväduunit,silti käydään soittamassa huttua,ei ymmärrä???Voita leivälle,vai mikä siinä niin hianoo on?? Eikä varmaan mene montaakaan vuotta kun tämä harrastelija/ammattilainen -osasto hämärtyy entisestään;duunit vähenee,ala muuttuu... Tätäkin palstaa lukiessa herää kysymys:missä ovat PELKÄSTÄÄN keikkailemalla elantonsa hankkivat soittajt/bändit,ilmeisesti ainakin melko suuri osa kirjoittajista on harrastelijasoittajia,eikä siinä mitään,surullista asiassa on kuitenkin se,että on soittajia jotka tekevät kvartetilla/jopa sekstetillä perinteisiä triomestoja,vuodesta toiseen,PILKKAHINNALLA,huvikseen;-( PS itse olen ex(?)ammattilainen,harkitsen paluuta edelleen,tai ehkä meen kursseille,ainakin pari ex-bändikaveria on näin tehnyt... No joitakin karseita tuuraus/lähiöpubkeikkoja tuli sentään kesällä tehtyä,ei s**tana mitä mestoja,ja bänditkin olivat erittäin EXTREME/harrastelupohjalta:-)) Mutta saihan siitä sen 120€/in cash,vaan ei se HAUSKAA ollut,ruuasta ei tietookaan ja jengi ihan perseestä/perseet olalla,soitto 22-02.30,yleensä:-(( | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)