Aihe: Eric Clapton 79v.
1 2 3
Sir Roger
30.03.2024 13:26:54
Kitaristi, laulaja ja säveltäjä.

https://www.youtube.com/watch?v=ebRiMvUWOqE
Sir Roger
21.05.2024 12:36:16
No laitetaan sitten oikein kaikkien aikojen biisi!

https://www.youtube.com/watch?v=9cF4gBGw0Nc

Aina ei tarvita sitä sähkökitaraa ja isoa bändiä, että homma toimisi.
Ukko
21.05.2024 19:00:02

Minulla oli porkkana mutta se olikin Eric Claptonin paidasta tehty haitari. Triangeli on kelpo soitin.
COVS jäsen nro 6
WanhaWetäjä
22.05.2024 12:59:45 (muokattu 22.05.2024 13:00:45)

Sir Roger: No laitetaan sitten oikein kaikkien aikojen biisi!

https://www.youtube.com/watch?v=9cF4gBGw0Nc

Aina ei tarvita sitä sähkökitaraa ja isoa bändiä, että homma toimisi.

Makuasioita, Lapasen Erkki ei ole ns kotonaan akustisen kitaran kanssa ja BMW ei ole kaikkien aikojen biisi, ko versio on spesiaali lähinnä "kohtalaisen" komppiryhmän ansioista.

Legendojen pitkien urien kunnioittaminen on aina ok vaikka heissä tiivistyykin se vääjäämätön totuus "Aikansa kutakin", Clapton ja Santana lienevät kaksi tunnetuinta jotka ovat soittaneet "samat" soolot jo vuosikymmeniä ja ei kai suuri yleisö ja fanit heiltä muuta vaadikkaan.

Muusikoiden taso ja soittotekniikoiden monipuolisuus on valovuoden edellä 60-70 lukujen legendojen kulta-aikoihin verraten, onko musa parempaa, se on makuasia mutta ainakin monimuotoisempaa se on, paremmin tuotettua, paremmin soitettua ja sounditkin ovat parempia.

Akustinen kitara on hieno soitin siihen erikoistuneiden taiturien käsissä, rock/pop/blues artistien käsissä usein varsin tylsää kuultavaa.

https://m.youtube.com/watch?v=cq7ne … amp;pp=ygUNeWFtYW5kdSBjb3N0YQ%3D%3D
No joo, eri alue ja eri soitin mutta kuitenkin, onhan tuo hienoa ja musikaalista. 7-kielinen nylon soi komiasti. Nyanssit ja fraseeraus kaiken muun lisäksi, hattu päästä ja kamat myyntiin.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Epämuusikko
22.05.2024 17:13:07
WanhaWetäjä:
Akustinen kitara on hieno soitin siihen erikoistuneiden taiturien käsissä, rock/pop/blues artistien käsissä usein varsin tylsää kuultavaa.

No joo, eri alue ja eri soitin mutta kuitenkin, onhan tuo hienoa ja musikaalista. 7-kielinen nylon soi komiasti. Nyanssit ja fraseeraus kaiken muun lisäksi, hattu päästä ja kamat myyntiin.

Arvasin ketä tämä on. Yamandu Costalta olen nähnyt parhaan SALAkeikan ikinä.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Sir Roger
26.05.2024 23:50:06 (muokattu 26.05.2024 23:53:49)
Epämuusikko: Arvasin ketä tämä on. Yamandu Costalta olen nähnyt parhaan SALAkeikan ikinä.

Taitoa on mutta vuoravaikutus puuttuu, mikä mun mielestäni on soittamisessa must!

https://www.youtube.com/watch?v=MkrA-gSG-vE

Ja kun puhutaan tanssimusiikista ja keikkailusta yleensä niin tämä ja vastaavat menisi ihan niissäkin ympyröissä.
WanhaWetäjä
27.05.2024 13:35:16

Sir Roger: Taitoa on mutta vuoravaikutus puuttuu, mikä mun mielestäni on soittamisessa must!
En tiedä oletko EP:n reinkarnaatio mutta jutut ovat kyllä samaa tasoa. Oletko itse soittanut klassista kitaraa ja ymmärrätkö sen soittamisesta saati soittimen vaativuudesta yhtään mitään? Minä olen ja sen takia arvostan ko soittimen mestareita huimasti enemmän kuin joitain 60-luvun piripäitä.
Se on usein soolosoitin ja kyllähän Yamandu Costan läsnäolo ja musikaalisuus vie 6-0 jotain vuorovaikuttavaa humppaorkesteria pää punaisena huutavine solisteineen saati pöllyissään koheltavia rock-pellejä.

https://www.youtube.com/watch?v=MkrA-gSG-vE

Ja kun puhutaan tanssimusiikista ja keikkailusta yleensä niin tämä ja vastaavat menisi ihan niissäkin ympyröissä.
Puhutaan vaan keikkailusta, mikä mahtaa olla sinun kokemuksesi ko alueesta? EC ei ole tanssimusaa ja en usko että tuo sinänsä huippulaadukkaita freelancereita sisältävä combo olisi kotonaan Helsingin Pavilla saa Turun T-talolla, haitari puuttuu ja jengi ei edes tiedä kuka on Eric Clapton.

https://m.youtube.com/watch?v=p31et … PGbj1gFalA&index=2&pp=8AUB.
Siinä sulle vuorovaikutusta, täh?

Jos oisin 50 vuotta nuorempi lopettaisin sähkökitaralla tiluttelun ja alkaisin tosissani treenaan klasaria, enää ei jaksa eikä motoriikka riitä.
Sir Roger
27.05.2024 14:56:21
Kuuluko tuollaiset kirjoitukset Muusikoiden. net henkeen?

Mielipiteen saa esittää, mutta henkilökohtaisuuksiin ei pidä mennä?
Mukavaa kesäpäivää vain kaikille.
Epämuusikko
28.05.2024 10:08:41 (muokattu 28.05.2024 10:15:44)
Michael Breckerikään ei ollut erityisen vuorovaikutteinen soittaja, ja varmasti Eric Claptonillakin pääsee muutama diu-diu vastineeksi muiden solistien touhuihin. Miten soolosoittoon se vuorovaikutus liittyy? Toisaalta, millä tavalla vuorovaikutteisuus on itseisarvo eri musiikkityyleissä olisi mielenkiintoinen keskustelun paikka.

Mun mielestä Yamandu ei oo "klassista kitaraa" an sich. Se on jotain super-brasilialaista, jossa on kyllä klassista perimää roppakaupalla seassa, mutta se kanavoituu tuommoisen hybridin läpi missä on koko brasilian musiikillinen historia yhdessä seiskakielisessä.

Niin, jotain hienoa Ekiltä.
https://youtu.be/MQrxeTD_BEM?t=3543

(ei oo Ekin biisi eikä lead-laulama)
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
The 1
05.07.2024 23:28:29 (muokattu 09.07.2024 20:19:45)
Minä kun jouduin Sotilassoittokuntaan niin piti tietää kaikki kitaristit mitä kysyttiin vaikka se oli torvisoittokunta ja jos et tiennyt olit landelta mutta minäpä tiesin koska olin jo silloin paremman musiikin kuuntelija.
The 1
16.07.2024 01:17:22 (muokattu 16.07.2024 01:18:23)
Kyllä minä tiedän nytkin heti sanoa monta kitaristia. Minä sanon yhden kitaristin Koivari Ari oli kyllä valtavan kova vaikka kenkä jäikin peltoon kun juoksimme pakoon tyttöjen luota mutta "sappelitanssit sun muut lähti vaikka kenkä jäi .
The 1
16.07.2024 01:31:28
Vielä pitää mainita " Koivarista" kitaistina jotenkin jäänyt paitsioon niin valtavan hieno kitaristi kamat oli kitara Gibson 355 sama kuin Chuck Berryllä .Muistaakseni koivari oli kitaristina Ahfrikantähti bändissä kova bändi ja Tero Näsilinna solistina ja perkussiot.
Sir Roger
16.07.2024 11:45:53
The 1: Minä kun jouduin Sotilassoittokuntaan niin piti tietää kaikki kitaristit mitä kysyttiin vaikka se oli torvisoittokunta ja jos et tiennyt olit landelta mutta minäpä tiesin koska olin jo silloin paremman musiikin kuuntelija.

Kunnioitan, mä olin vaan "viihdytysjoukoissa" ja keikkaa oli kvartetille +laulaja ihan kivasti.
Sir Roger
16.07.2024 11:46:57
Aiheeseen palatakseni, tämä biisi sopii ehkä sitten paremmin
tanssimusiikkipalstalle:

https://www.youtube.com/watch?v=iwlFTYT2Fdw

Upeet Hammondit.
jazzbass-73
08.09.2024 12:55:43
WanhaWetäjä: Makuasioita, Lapasen Erkki ei ole ns kotonaan akustisen kitaran kanssa ja BMW ei ole kaikkien aikojen biisi, ko versio on spesiaali lähinnä "kohtalaisen" komppiryhmän ansioista.

Legendojen pitkien urien kunnioittaminen on aina ok vaikka heissä tiivistyykin se vääjäämätön totuus "Aikansa kutakin", Clapton ja Santana lienevät kaksi tunnetuinta jotka ovat soittaneet "samat" soolot jo vuosikymmeniä ja ei kai suuri yleisö ja fanit heiltä muuta vaadikkaan.

Muusikoiden taso ja soittotekniikoiden monipuolisuus on valovuoden edellä 60-70 lukujen legendojen kulta-aikoihin verraten, onko musa parempaa, se on makuasia mutta ainakin monimuotoisempaa se on, paremmin tuotettua, paremmin soitettua ja sounditkin ovat parempia.

Tuo 'kamat myyntiin' juttu on melko väsynyt kommentti. Sinunko mielestä musa/ soittaminen on vieläkin joku nopeus- tai taitokilpailu?
Väitätkö ihan pokkana että 60-70 luvun legendat ja soundit oli jotenkin paskempia kuin nää nykypäivän 10100000000000000 ääntä sekunnissa tiluttajat?
En usko että olet tosissasi, koska olet 'wanha wetäjä' etkä mikään räkänokka.
Ei Lapasen Erkki varmaan yritäkään olla Paco De Lucian tasoinen akkarilla; ehkä hää vaan tykkää soittaa myos mm. Martinilla välillä Straton sijaan.
Miksei muuten koskaan puhuta Erkistä LAULAJANA, vaan aina kitarajumalana???
EC on yks parhaimpia valkoisia blueslaulajia missä vertailussa tahansa.
Sir Roger
08.09.2024 22:06:05 (muokattu 08.09.2024 22:07:25)
Kitaristin ja laulajan lisäksi, itse pidän myös säveltäjänä ja myös eri kokoonpanojen sovittajana, vaikka nykyisin puhutaan "lauluntekijöistä".
Itse erottaisin kyllä lauluntekijät ja säveltäjät edelleen toisistaan.
"Harmony is when you find two note that love another."
Ukko
08.09.2024 22:35:49

jazzbass-73: Tuo 'kamat myyntiin' juttu on melko väsynyt kommentti. Sinunko mielestä musa/ soittaminen on vieläkin joku nopeus- tai taitokilpailu?

Makukysymyksistä kiisteleminen lienee yksi turhimmista asioista koskaan. Jokainen omaa oman näkemyksensä ja hyvä niin.
COVS jäsen nro 6
WanhaWetäjä
11.09.2024 13:39:21

jazzbass-73: Tuo 'kamat myyntiin' juttu on melko väsynyt kommentti. Sinunko mielestä musa/ soittaminen on vieläkin joku nopeus- tai taitokilpailu?
Juu ei, itse junnuna klasaria soittaneena osaan arvostaa heitä jotka ovat alan mestareita vaikka mainitsemani taituri ei suoranaista klasaria soitakkaan. Asia mikä eniten kaduttaa on se että lopetin tuon alueen opiskelun kun keikkatouhut ja helppo raha kiinnostivat enemmän. Klasarikitara roikkuu apaattisena seinällä pari kieltä katkenneena...
En ymmärrä miksei voi kuunnella ja arvostaa taitavia muusikoita/laulajia/bandeja genresta riippumatta saati että jää makamaan pelkästään jonnekin 60-70 lukujen huumehöyryiseen maailmaan.

Väitätkö ihan pokkana että 60-70 luvun legendat ja soundit oli jotenkin paskempia kuin nää nykypäivän 10100000000000000 ääntä sekunnissa tiluttajat?
En kuuntele tiluttajia kuin satunnaisesti jos heillä tarkoitetaan kuivalla ylämiddlesäröllä toimivia hevipettereitä VAIKKA osaankin arvostaa myös heitä, fuusiopuolelta voin kuunnella vähäisessä määrin harvoja ja vaittuja, jazz ja ns hissimusakin toimivat etenkin silloin jos artisteilla on jotain omaa soitossaan, soittimesta riippumatta.
60-70 lukujen pop/rocklegendat tuli kuunneltua jo silloin kun he olivat ns ajankohtaisia, enää ei jaksa, aivan hirveitähän joidenkin soundit ovat olleet (mm Jimmy Page) jos kuuntelee niitä vain soundeina irrotettuina kokonaisuudesta eli biiseistä joissa ne soolot ovat aina olleet ja niihin on tottunut. Soundimakukin voi muuttua vuosien kuluessa musamaun laajentuessa, näin on mullekkin käynyt. Hirveitä soundeja löytyy nykyäänkin varmasti joka genresta kuin myös keskinkertaisia soittajia vaikka ovatkin legendoja ja maailmantähtiä. Nythän voi tekoälyn avulla irrottaa jopa yksittäisiä soittimia audiosta, joku "Whole lotta love" saattaa olla aika jänskä jos saa pelkän kitararaidan kuultavaksi, on melkoisen kuivan kireä soundi.

En usko että olet tosissasi, koska olet 'wanha wetäjä' etkä mikään räkänokka.
Ei Lapasen Erkki varmaan yritäkään olla Paco De Lucian tasoinen akkarilla; ehkä hää vaan tykkää soittaa myos mm. Martinilla välillä Straton sijaan.

Kuuntele joku "Layla unplugged" tms, todellakin täysin makuasia mutta minä en löydä tuosta kitaroinnista oikeen mitään kiinnostavaa. Kyse ei ole siitä että jonkun pitäisi olla jonkun toisen kaltainen tai parempi vaan joku vaan toimii kuulijalle tai sitten ei.

Miksei muuten koskaan puhuta Erkistä LAULAJANA, vaan aina kitarajumalana???
EC on yks parhaimpia valkoisia blueslaulajia missä vertailussa tahansa.

Vaikka en ns fani olekkaan niin laulupuoli on ehdottomasti hänen vahvin lajinsa, erittäin mielyttävä soundi ja äänenväri. Mitä tulee tuohon ajattelutapaan että joku on jumala tai kuningas se menee multa kyllä totaalisesti ohi koska en ole koskaan harrastanut minkäänsortin henkilöpalvontaa sanan varsinaisessa merkityksessä poislukien teini-ikä jolloin varmaan jokaisella on ne omat jumalansa.
Mulla ne olivat yllättäen Hendrix, kelläpä ei, Toni Iommi(koska ovat vasureita) myös Clapton, Jimmy Page, Pete Townshend ja monet muut sen ajan legendat. Mä olen ollut 10 vuotias vuonna 67 ja isonveljen kautta kuuntelin jo silloin pop/rock musaa vaikka en vielä soittanutkaan kitaraa vaan kävin pianotunneilla.
Radio Luxemburgista tuli kuunneltua poppia ja rokkia harva se ilta. No mainitaan nyt vielä se että vaikka olenkin pääosin kitaristi niin mun nuoruuden suosikkeja ovat olleet lauluvoimaiset melodista musaa soittaneet bandit kuten Beatles, Beach Boys, Chigago, Eagles, ELO, EWAF ja vastaavat, ne ovat luoneet sen pohjan mitä olen soittajana ja laulajana tänä päivänä.
Less in more kun soitetaan tanssimusaa, en kohella enkä tiluta muitten päälle, stemmalaulu on ollut aina luontaista juurikin melodisen musan kautta, toki 2. säveltapailu on suoritettu aikoinaan maximipistein joten korvatkin pelaavat.

Juu, ikää on 67 vuotta joten sen puolesta pitäisi käydä humpalla tai jossain bingoristeilyllä tai muissa eläkeläisten riennoissa, mieluummin oon himassa ja soittelen särösoundilla niitä näitä, käyn harvakseltaan tanssikeikoilla tai oon järvellä uistelemassa soutupaatilla ja kuuntelen hiljaisuutta.
Kefiiri
11.09.2024 19:37:11 (muokattu 11.09.2024 19:37:37)
Mitä kitarasoundeihin ja Claptoniin tulee niin tässä on oma suosikkini Cläbältä. Olikohan tämä jokin jami Yardbirds-humujen kanssa, vanhempaa tavaraa kuitenkin. Römäkkä soundi ja nyanssikasta kitaransoittoa!

Eric Clapton: Snake Drive

https://www.youtube.com/watch?v=VOQqbZzB2oE
En ole musiikin asiantuntija.
Sir Roger
11.09.2024 20:23:23
"Harmony is when you find two note that love another."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)