Aihe: Karaokeko(??) vie keikkoja
1
KoskPaavo
04.11.2003 09:43:02
Ootteko soittajat sitä mieltä että karaoke on vienyt keikkoja.Ainakin nää lähiökuppilakeikat, duo-trio-jutut on kuivuneet. Soittaako karaokehemmot niin halvalla vai eikö tätä uutta keskikaljasukupolvea, tarkoitan nyt jotain -85 synt. esim. tanssiminen kiinnosta.Onko yleinen trendi se että kuppiloissakin halutaan olla "interaktiivisia" ja osallistua ohjelman tekoon "laulamalla". Mikä on karaoken jälkeen seuraava "interaktiivi-innovaatio"?. Ehkä "videoke",esim. kunhan elokuvien digitaalinen käsittely monipuolistuu, tavallinen "pekka" pääsee vaikka Casablancaan kolmanneksi pyöräksi Ingridin ja Bogien kanssa.Tietokilpailujahan jo pidetään kuppiloissa.
KoskPaavo
04.11.2003 09:47:04
Ääh, tässähän oli just aiheesta toinen juttu, sori että tulee päällekkäisyyksiä.
baron
04.11.2003 09:50:08

Ootteko soittajat sitä mieltä että karaoke on vienyt keikkoja.Ainakin nää lähiökuppilakeikat, duo-trio-jutut on kuivuneet. Soittaako karaokehemmot niin halvalla vai eikö tätä uutta keskikaljasukupolvea, tarkoitan nyt jotain -85 synt. esim. tanssiminen kiinnosta.Onko yleinen trendi se että kuppiloissakin halutaan olla "interaktiivisia" ja osallistua ohjelman tekoon "laulamalla". Mikä on karaoken jälkeen seuraava "interaktiivi-innovaatio"?. Ehkä "videoke",esim. kunhan elokuvien digitaalinen käsittely monipuolistuu, tavallinen "pekka" pääsee vaikka Casablancaan kolmanneksi pyöräksi Ingridin ja Bogien kanssa.Tietokilpailujahan jo pidetään kuppiloissa.

Mä tunnen vain Itä-Helsinkiä.
Kirjaimellisesti en tiedä yhtään paikkaa, jossa karaoke olisi syrjäyttänyt live-bändit.
Sen sijaan CD-diskot ovat syrjäyttäneet live-bändejä.
pekkajau
04.11.2003 13:13:52
Kyllä täällä "maalla" ainakin karaoke on vienyt kaikki entiset keikkapaikat. Täällä oo s...tana enää mitää!
R.W. Piuha
04.11.2003 14:29:46 (muokattu 04.11.2003 17:38:59)
Aivan takuulla vie...karaoke-tanssit,tupa täynnä,okeorja maksaa talolle semmosen 60-100€,halvin duo on puolta kalliimpi,halvimmat triot 250-300€,luulisin?Tää nyt koskee kyllä just tollasia kylä/lähiömestoja enemmän kuin perinteisiä tanssiravintoloita mutta kumminkin...
KoskPaavo
04.11.2003 17:31:54
Tässä Lahden seudulla perjantain paikallislehden sekalaista-palstalla on yleensä 15-19 karaokemestaa ( kk-kuppiloita)ja noin 2 ,missä soittaa duo.Koko 100 000 asukkaan kaupungissa on kaksi tai vain yksi rafla missä on bändi 5 iltaa viikossa.Että silleen.
baron
04.11.2003 17:49:09

Tässä Lahden seudulla perjantain paikallislehden sekalaista-palstalla on yleensä 15-19 karaokemestaa ( kk-kuppiloita)ja noin 2 ,missä soittaa duo.Koko 100 000 asukkaan kaupungissa on kaksi tai vain yksi rafla missä on bändi 5 iltaa viikossa.Että silleen.

Tyhmä kysymys: Soittiko niissä karaokemestoissa ennen live-bändit eli onko karaoke tullut tilalle vai lisäksi?
baron
04.11.2003 17:55:24

Mulle ainakin on tarjottu "bändikaraokekeikkoja" niin paljon kun vain haluan.

Toistaiseksi en ole halunnut.
KoskPaavo
04.11.2003 18:35:13
Kyllä tottapuhuen aiemmin, siis noin 7-8 vuotta sitten näitä trio- duomestoja oli kymmenkunta, eli kyllä niitä karaoke- paikkoja on myös syntynyt.Onko siis nyt kuitenkin myös jonniinmoinen "sos,tilaus" näihin.
magnetman 004
05.11.2003 01:04:53

Myykäämme äitimme ja siskomme, ennenkuin lähdemme karaokebändiksi.
Terkkuja!
WanhaWetäjä
05.11.2003 08:20:16

Kokemuksesta voin sanoa että ei toimi,jengi joka on tottunut seuraamaan ruudulta tekstiä ei pysty livenä juurikaan vetämään,tahdit ovat hukassa...komppia kääntyy kuin lettua:-))
baron
05.11.2003 08:39:39 (muokattu 05.11.2003 08:40:14)

Olen tasan samaa mieltä parin edellisen kirjoittajan kanssa. En ole halunnut, enkä tule haluamaan.

Tarkoitin vain sitä, että karaoke paitsi vie keikkoja, voi kenties myös tuodakin, jos joku suostuu "prostituoimaan" itsensä.
pekkajau
05.11.2003 09:04:09
Kokemuksesta voin sanoa että ei toimi,jengi joka on tottunut seuraamaan ruudulta tekstiä ei pysty livenä juurikaan vetämään,tahdit ovat hukassa...komppia kääntyy kuin lettua:-))

Juu tästä tulikin mieleen yhden kaverin kertomus. Olivat olleet vetämässä kai Iisalmen seurahuoneella ja siihen oli tullut yks sliipattu kaveri ja olis tunkenut väkisin laulamaan. Basisti ei ollut asiasta ollut innostunut. No tää kaveri oli kehunut että: "Mä oon kuule laulanut paljon karaokea!" Tähän oli basisti tuumannut: "Kuule kaveri! Sieltä sinun karaokestas on kuule vielä pitkä matka tänne lauteille!"
Teemu Tee
05.11.2003 09:35:31
Täällähän nöyryys kukoistaa!

Se on kuule pojat sellainen juttu, että harva saa valita työssään pelkkiä mielihommiaan. Mä en kertakaikkiaan tajua mitä huoraamista siinä on, että kootaan pystyyn muutamasta äijästä pumppu, joka soittaa pystysolistien takana ja saa siitä palkan.

Se tuntuu ihan uskomattomalta, että joku muutaman keikan vetänyt räkänokka alkaa pitää itseään kovin starana ja arvostella työkseen musiikkia tekeviä. Leipä on palasina maailmalla, siitä on juteltu ennenkin. Kyllä mäkin päivätyössä tekisin mielellään vain mukavammat hommat!

Sen verran täytyy antaa periksi, että jos on vakkaribändi omalla hyvin harjoitellulla ohjelmistollaan keikalla, siihen ei kuulu kyllä kenenkään mennä sättäämään. Soittakoon rauhassa settinsä, oli sitten kyse pubista, lavasta tai ns. tanssiravintolasta.
Tyhjän saa pyytämättäkin
dartman
05.11.2003 11:20:26
Se on kuule pojat sellainen juttu, että harva saa valita työssään pelkkiä mielihommiaan. Mä en kertakaikkiaan tajua mitä huoraamista siinä on, että kootaan pystyyn muutamasta äijästä pumppu, joka soittaa pystysolistien takana ja saa siitä palkan.
Aivan. Jos joku haluaa tehdä sellaista hommaa ja joku tilaa keikalle sitä tekemään niin mikäs siinä. Mutta ei se välttämättä ole sama asia jos joku tulee kesken iltaa ilmoittamaan tanssibändiolle että tulee laulamaan seuraavan biisin.
Kyse on siitä, minkä linjan bändilleen - tai kokoonpanolleen - haluaa ottaa. Joku tekee livekaraokea, toiset soittaa tanssikeikkaa, toiset rokkia, jotkut on siirtyneet bilemusaosastoon... Voisihan meidän bändikin ruveta myymään vaikka toplesskeikkaa jos haluttaisiin. Joku sitten tilaisi meidät jos haluaisi. Vaikka ettei välttämättä haluaisi, bändillä on kokoa ja massaa sen verran että meistä saataisiin vähän tasaamalla koottua kuudeskin soittaja eikä silti kukaan riisitautiseksi menisi...

Sen verran täytyy antaa periksi, että jos on vakkaribändi omalla hyvin harjoitellulla ohjelmistollaan keikalla, siihen ei kuulu kyllä kenenkään mennä sättäämään. Soittakoon rauhassa settinsä, oli sitten kyse pubista, lavasta tai ns. tanssiravintolasta.
Eipä sitä bussikuskitkaan varmaan päästä matkustajaa kokeilemaan bussin ajoa vaikka matkustaja olisi paljonkin ajanut autoa. Tai jotain.
"Sillon ku skulataan sillon jorataan."
Martso
05.11.2003 11:47:07
Aamupuolenpäivää! Tuskin kenelläkään on ainakaan mitään positiivisia kokemuksia näistä ns. live-karaoke keikoista. Niin ku jo tuossa joku mainitti, niin se tekstin kulkeminen musan tahtiin on aivan olennainen asia suurimmalla osalla karaoken lumoamista ihmisistä. Ja kuten me kaikki tiedetään, sekään ei aina riitä pelastamaan.

Eräällä laivalla on kertaalleen käyny niin, että karaokevehkeet sano sopimuksen irti ja "bändinjätkät" kutsuttiin pelastamaan tilanne. Ei siinä sitte kuitenkaan kehattu kieltäytyä, kun kyseessä oli tuttu laiva/hlökunta, paljo keikkaa kyseisellä botskilla jne jne. Täys sekamelska siitä kuitenki oli lopputuloksena.
KoskPaavo
11.11.2003 08:21:55
Mulle ei tollasia "bändikaraokekeikkoja" ole tarjottu, vaikka tämmöinen Solton-osasto oliskin ehkä "luonnollinen" jatke tällaiselle one-man-band"-systeemille.Tottapuhuen olen kanssa halunnut keikasta enemmän kuin "norm" kosketinsoittaja, hinnastakohan se sitten kiinni on.Rahastahan sitä hommaa tehdään, mulle ainakin olis ihan sama kuka ne biisit mölisee.Homma toimii kun vaan pitää mielessä että vapaaehtoisesti hommaan on lähdetty.Monasti on on vaan skitso tunne että itkisikö vai nauraisiko.
Köpö
11.11.2003 09:00:49
Aivan takuulla vie...karaoke-tanssit,tupa täynnä,okeorja maksaa talolle semmosen 60-100€,halvin duo on puolta kalliimpi,halvimmat triot 250-300€,luulisin?Tää nyt koskee kyllä just tollasia kylä/lähiömestoja enemmän kuin perinteisiä tanssiravintoloita mutta kumminkin...

Kuka hullu tekee triokeikkoja noilla hinnoilla?????
Meilläpäin karaookke maksaa tietääkseni 250€/ ilta...

Niin ja vie se keikkoja, täällä maalla on monesta entisestä kaikkapaikasta loppunut oikeat tanssit kokonaan, kun talon pitäjä on laittanut itse karaokelaitteet tai sitten käy joku "Uunon karaoke tai Taunon karaoke".

Viime talvena oltiin itse keikalla erään matkailukeskuksen isoimmassa ja siistimmässä hotellissa. Porukkaa oli tanssimassa jonkin verran, mutta vähän sen kokoiseen saliin. Mentiin sitten keikan jälkeen oluelle vieressä olevaan karaokepubiin. No, hirveä mökä päällä, porukkaa pikkuinen tupa aivan täynnä, hiki haisi ja porukka jodlasi ympäripäissään.
X
KB
11.11.2003 10:38:23 (muokattu 11.11.2003 10:49:00)
Pieni (EDIT: pirusti tätä tekstiä tulikin) provo - jospa karaoke tiputtaa just ne bändit, jotka putoavat muutenkin..?

Nimittäin tanssikansan muuttuminen on ainakin yks pointti - kolmekymppisistä ja sitä nuoremmista huomattavasti pienempi prosentti osaa tanssia edes välttävästi kuin sitä vanhemmista. Tanssinharrastajat yms. lava-aktiivit tietysti ovat asia erikseen. Ja musiikkimaku on myös muuttunut - monelle alle kolmekymppiselle joku Agents-tyyppinen meno on ainoaa ymmärrettävää "humppaa".

Tsekkasin tossa keikkakalenteria pari vuotta taaksepäin joku viikonloppu sitten - noita alusta loppuun perinteistä osastoa olevia keikkoja on kyllä yks kymmenestä. Mulla on ainakin semmonen omakohtainen kokemus, että jos keikkoja meinaa tehdä, niin skaalaa saa laajentaa biisien suhteen reippaastikin. Onko se termi sitten bilebändi tai what ever. Ravintola- ja hotellikeikkaa - puhumattakaan yksityistilaisuuksista - saa ainakin "Finhits"-meiningillä ihan jees.

Plokkasin muutaman meilin keikkatilauksista - firmojen bileitä ja pikkujouluja, häitä, syntymäpäiviä, markkinoita yms. bakkanaaleja - seuraavanlaisia toivebiisejä mm. löytyi listoista:

Valot, Paratiisi
Agentsilta mitä vaan
Jii Karjalainen: Missä se Väinö on? / Villejä lupiineja
Kolmas nainen - mitä vaan, kaikki käy!
Dingo: Autiotalo / Levoton tuhkimo
Lea Laven: Tumma Nainen
Paula Koivuniemi: Tummat silmät, ruskea tukka
Vicky Rosti: Kun Chigago kuoli/ Tuolta saapuu Charlie Brown
Kari Tapio: Kylähäät / Volga / Viisitoista kesää
Frederik: Linda Linda
Tapsa Kansa: R.A.K.A.S
Eput: Tuhansien murheellisten laulujen maa
Kirka: Hetki lyö
Danny: Kesäkatu
Zen Cafe: Todella kaunis
Jore Marjaranta (/ Pusa): Haaveet kaatuu
Don Huonot: Riidankylväjä

Ja seuraavien bändien biisejä toivottiin myös:
CCR, U2, Elvis, The Doors, Beatles, Coldplay, Simple Minds, Bryan Adams, James Brown, Lynyrd Skynyrd, Popeda; Blues Brothers yms. yms.

Siis eipä juuri valssi-/fox-/humppa-/tango-linjaa...

Mulle toi käy henkilökohtaisesti ihan hyvin - karrikoidusti sanoen samaa jukebox-soittoa toi on, vedät sitten perinteistä settiä tai noita biisejä - paitsi, että rokin soittamissessa pukkaa hikeä hiukan enemmän pintaan. Ja settejä on vähemmän. Ja tili on parempi. Ja keikkoja on riittävästi.

Ainoo tulevaisuuden pelko on, että toi lista senkun leviää tyylillisesti ja pitäis vetää Pikku-Geetä "häävalssiks" ;)
Difficile est satiram non scribere - Pala funkybluusia
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)