Aihe: Miten suhtautua ohjelmatoimistoon? 1 | |
---|---|
![]() 03.11.2003 20:24:42 (muokattu 04.11.2003 10:46:55) | |
Tilanne on se, että kyseisestä toimistosta tulee n. 4 keikkaa/ vuosi (pistokeikkoja). On sovittu, että hinta on tietty määrä euroja; tässä on aina pieniä heittoja, ja tietysti aina alaspäin. Sitten on sovittu, että keikoista maksetaan (vähennetään br- palkasta) kokopäiväraha. Ensimmäiseltä keikalta tuli kokopäiväraha + yömatkaraha, seuraavilta tuli puolipäiväraha. Perustelu oli se, että keikkapaikalla on mahdollisuus ruokaan ja majoitukseen, mutta majoitusta ei ole käytetty koskaan, kun keikat on kaikki yhden illan vetoja. No, sovittiin että puolipäivärahaa kuitenkin käytetään, että edes jotain jää käteen.. Matkoihin käytetty aika menee aina yli 12 tunnin, onko toimistolla kuitenkaan perusteita jättää kokopäivärahat maksamatta? X | |
![]() 03.11.2003 21:11:26 | |
Kyllä sovittu liksa pitää maksaa.Eihän bändikään voi jättää vikaa settiä soittamatta.Isommat toimistot on joskus aika nihkeitä maksamaan palkkaa korvauksina,mutta pienet toimistot yleensä suostuvat siihen.On paljon pikkutoimistoja joiden keikasta jää käteen 120-200 euroa,vaikka brutto saattaa olla jotain 10 euron luokkaa... Raha ei tee onnelliseksi,ellei sitä ole tarpeeksi. | |
![]() 03.11.2003 21:18:47 | |
Tilanne on se, että kyseisestä toimistosta tulee n. 4 keikkaa/ vuosi (pistokeikkoja). Jos ei sovitusta pidetä kii, antakaa olla; neljä keikkaa ei varmaan kaada kenenkään taloutta. Älkää antako myydä itteänne liian halvalla, jotta jää palkkaakin päivärahojen ja kmkorvausten jälkeen tai myykää keikkanne itse vähän parempaan hintaan. Neljä keikkaa vuosi, so what ? | |
![]() 05.11.2003 11:47:12 | |
Lukekaa ny perkele jo ne muusikkojen liiton sopimukset ja yrittäkää edes vähän pitää niistä kiinni! Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 05.11.2003 21:04:55 | |
Lukekaa ny perkele jo ne muusikkojen liiton sopimukset ja yrittäkää edes vähän pitää niistä kiinni! Käsittääkseni freelance-muusikoilla ei ole työehtosopimusta,vain minimipuolella ja sitäkään ei noudateta läheskään joka toimistossa...joku ne keikat tekee kuitenkin,ja halvemmalla jos ite rupeet ehdotteleen parempia liksoja;-( | |
![]() 06.11.2003 00:37:35 | |
Käsittääkseni freelance-muusikoilla ei ole työehtosopimusta,vain minimipuolella ja sitäkään ei noudateta läheskään joka toimistossa...joku ne keikat tekee kuitenkin,ja halvemmalla jos ite rupeet ehdotteleen parempia liksoja;-( Mä en jaksa tästä samasta asiasta taas.... Mutta jos homma noin on, niin vittuako sitä sitten kannattaa valittaa. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 06.11.2003 08:09:38 | |
yli 10 tunnin keikasta matkat mukaan lukien tulee jo kokopäiväraha. On se tuttua meilläkin että sanotaan,kun tarjotaan pienenpää liksaa kun liiton soppari,jos et tee niin saadaan kyllä tilalle bändi joka tekee.Mutta me ei lähetä sittenkään. No eipä ne enää paljon pyydäkkään paitsi paikkaamaan jonkun tussaripumpun jälkiä silloin tällöin. | |
![]() 06.11.2003 22:39:11 | |
Mä en jaksa tästä samasta asiasta taas.... Mutta jos homma noin on, niin vittuako sitä sitten kannattaa valittaa. Pitäs varmaan ruveta tekeen noita solo-band keikkoja,niissähän hinnat on ihan jotain muuta kuin se 120€ näppiin: tehtiin joskus triolla keikkaa,jossa oli polakki kiipparihemmo,ihmettelimme kun ei tullut enää uutta keikkaa yhteen mestaan ja syy on tässä: herra teki selväksi paikan omistajalle että hän voi tehdä yksin nämä keikat,ei tarvi bändiä,tulee halvemmaksi!Ja näin myös kävi,ja polakin hinta oli 1500 ilta vanhaa rahaa,triohinta oli jotain 2500... Mä epäilen että ei se sunkaan persees siitä sohvalta nouse minimipalkalla,et sä muuten tollasta hommaa tekis,et ainakaan rakkaudesta soittamiseen sillä siitähän ei voi olla kysymys noissa solo-band /osastoissa,rahasta sä niitä keikkoja teet,miksi siis hurskastelet jollain liiton sopimuksilla kun ne ei sua kosketa mitenkään,mister soloband???? | |
![]() 09.11.2003 04:06:31 | |
Pitäs varmaan ruveta tekeen noita solo-band keikkoja,niissähän hinnat on ihan jotain muuta kuin se 120€ näppiin.... Tottahan toki on! Mä epäilen että ei se sunkaan persees siitä sohvalta nouse minimipalkalla,et sä muuten tollasta hommaa tekis,et ainakaan rakkaudesta soittamiseen sillä siitähän ei voi olla kysymys noissa solo-band /osastoissa,rahasta sä niitä keikkoja teet,miksi siis hurskastelet jollain liiton sopimuksilla kun ne ei sua kosketa mitenkään,mister soloband???? Mä luin tän jo päivällä, mutta ajattelin, että vastaan sulle vasta, kun pääsen keikalta kotiin. On tuntemukset sitten tuoreessa muistissa. 1: En helvetissä tee one-man-band keikkoja liiton minimillä - sehän olis jo vittuilua isompia bändejä kohtaan. Tosin teatterihommat on aika lähellä sitä, mutta se on vähän eri juttu, kuin tanssikeikat. 2: Mä tykkään oikeesti tehdä "solo-band" keikkoja. Tänäänkin oli taas hyvä keikka: Asiakas tykkäs ja minä kans. Mietipä, missä on vika, jos ne alkaa maistua puulta. 3: Toisaalta se, että mä pystyn tekemään yksin keikkoja takaa sen, että ei tarvi millään leipäorkesterilla polkee hintoja. 4: Mähän meen vaikka ilmaseks, jos bändi kiinnostaa tarpeeks. 5: Jostain se on jokaisen ponnistettava. Mäkin oon tehny toistakymmentä vuotta töitä sen eteen, että oon nyt tässä ja voin pyytää keikasta sen, mitä siitä pyydän. Omien hintojenikin polkemisessa on omat miinansa. Eikä ihan joka keikasta vieläkään niin pirun hyvää liksaa saa. Mulla on pari vakkariasiakasta, jolla on ihan omat hinnat, mutta se johtuu siitä, että heidän budjettinsakin on rajallinen ja yhteistyöhistoriamme pitkä. HUOM: Ne ei oo mitään tanssienjärjestäjiä, kuppiloita tms. En tiedä saiko tosta kukaan mitään tolkkua, mutta kyllä mä teen one-man-band keikkoja yhtä aikaa sekä rahasta, että rakkaudesta. Enpä oo kai täällä koskaan valitellu, että "viddu gun jouduu lähdeen daas ygsin geigalle längyddään....". Moni muu kyllä näytää itkevän,kun pitää rahan takia soittaa taas sitä samaa paskaa ja tapella lappumiesten/korvakuulosibeliusten/onnettomien tu(u)raajien/turakaisten jne.. kanssa. Eikä mulla oo mikään ongelma päästä "naama naistenlehdissä" - artistien bändiin, jos haluan. Juuri pari päivää sitten tyrmäsin moisen tarjouksen, kun haluan itse päättää omasta soittamisestani. Mä olin 14 vuotta päivätöissä, kunnes kesäkuun lopussa jäin omasta tahdostani pois - tekeen näitä hommeleita. Perskutarallaa, kun voisin kirjotta tästäö pitempääkin, mutta käynpä vielä tarkistamassa kuunpimennyksen, luen vähän aikaa Sormusten Herraa (kolmas kerta menossa) ja nukahdan siinä toivossa, että vaimo ja lapset herättävät minut ajoissa isänpäivärituaaleihin, että ehdin sitten ajoissa Allmost - big bandin isänpäiväkeikalle. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 09.11.2003 10:58:52 | |
Käsittääkseni freelance-muusikoilla ei ole työehtosopimusta,vain minimipuolella ja sitäkään ei noudateta läheskään joka toimistossa...joku ne keikat tekee kuitenkin,ja halvemmalla jos ite rupeet ehdotteleen parempia liksoja;-( Onko muusikot noin tyhmiä ? Itse teen eri alan töitä freelancerina ja työehtosopimusta noudatetaan prikulleen paitsi palkanmaksun suhteen jossa tessin mukainen ylitetään n. 25-30 %:lla. Ja jos eivät halua maksaa niin hakekoot jostain halvemman. Tosin se tulee loppujen lopuksi niille kalliimmaksi mutta paljon väliä. | |
![]() 10.11.2003 11:58:48 | |
Hyvin sanottu, Ukko! Toi sitäpaitsi ohjaa työnantajia vakituisen työvoiman käyttöön. Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 10.11.2003 13:50:58 | |
Matkoihin käytetty aika menee aina yli 12 tunnin, onko toimistolla kuitenkaan perusteita jättää kokopäivärahat maksamatta? Ei se toimisto sitä voi päättää, siitä on ihan laissa säädetty. Päivärahahommissa lasketaan se aika minkä olet poissa asuinpaikkakunnaltasi. Seuraava on copy/paste suoraan sivuilta www.vero.fi 12 § Työmatkan kestoajasta riippuen päivärahan enimmäismäärät ovat: Työmatkan kestoaika Päivärahan enimmäismäärä euro yli 6 tuntia (osapäiväraha) 13,00 yli 10 tuntia (kokopäiväraha) 28,00 kun matkaan käytetty aika ylittää viimeisen täyden matkavuorokauden - vähintään 2 tunnilla 13,00 - yli 6 tunnilla 28,00 Jos palkansaaja jonakin matkavuorokautena saa ilmaisen tai matkalipun hintaan sisältyneen ruoan, päivärahan enimmäismäärä on puolet 1 momentin mukaisista määristä. Ilmaisella ruoalla tarkoitetaan kokopäivärahan kysymyksessä ollen kahta ja osapäivärahan kysymyksessä ollen yhtä ilmaista ateriaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)