Aihe: Oikeat sanat - väärä sävel 1 | |
---|---|
![]() 30.10.2003 14:30:22 (muokattu 30.10.2003 14:31:38) | |
Tuolla Jokke-threadillä jo vilahti muutama esimerkki, mutta ajattelin aloittaa tähän aiheeseen liittyvän threadin (kun tuolla muilla mennyt jo turhan vakavaksi) Eli tuttuja kappaleita, joihin sopii toisen kappaleen melodia. Opiskeluaikana meitä oli "manjaanaryhmä" joka yritti vanhan sambanretkutuksen säveltä soveltaa ja sopii/sopi ainakin Rosvo-Roope; (Jos täytätte mun lasini niin tahdon kertoa..) En tiedä, että kukaan olisi säveltänyt Runebergin Sven Dufvaa mutta siihenkin se sopii: Sven Dufvan isä köyhä ol' viraton kersantti .. Myöskin jonkin klassisen valssin melodia (kenties Lehar tai Strauss) jonka nimeä en ikävä kyllä saa päähäni, sopii kumpaankin. Onko muilla muita esimerkkejä?? | |
![]() 30.10.2003 15:12:40 | |
No tämä ei varsinaisesti ole sitä mitä tarkoitat mutta koska tapaus on niin tuskallisen tuore niin se tuli hakematta mieleen kun luin tuon otsikon. Olimme eilen illalla keikalla ja kun biisilistassa tultiin Sam Cook'in kappaleeseen Wonderful world, "don't know much about geography..." ja niin edelleen niin kaveri joka oli lauluvuorossa aloitti biisin reippaasti, muisti sanat hyvin muttta... lauloi kappaleen toisella melodialla, melodiaalla joka kuului toiselle laululle mitä oltiin jo esitetty hetki sitten. Aika noloa mutta kun tulee oikosulku ninn tulee... "G-strings are for strippers" | |
![]() 30.10.2003 15:17:34 | |
Olimme eilen illalla keikalla ja kun biisilistassa tultiin Sam Cook'in kappaleeseen Wonderful world, "don't know much about geography..." ja niin edelleen niin kaveri joka oli lauluvuorossa aloitti biisin reippaasti, muisti sanat hyvin muttta... lauloi kappaleen toisella melodialla, melodiaalla joka kuului toiselle laululle mitä oltiin jo esitetty hetki sitten. Aika noloa mutta kun tulee oikosulku ninn tulee... Jos melodia sopi, niin kuuluu aiheeseen. Mikä melodia? | |
![]() 30.10.2003 17:42:16 | |
Ei tääkään ole aivan sitä, mitä haette, mutta kuitenkin. Meillä on pumpussa nimittäin sellainen hanuristi, joka voi soittaa yhden humpan aikana vaikka 4 eri humpan melodiaa (yleensä tahattomasti). Normaalisti se vetää "tammerkosken, odessan, siperian ja tahitin" yhden biisin aikana. Ja yleensä se biisi, jossa nuo 4 melodiaa esiintyy, ei ole mikään noista kappaleista... Niin ja yleisöön se menee kuin häkä, mutta lauteilla naurattaa. Usein tyhmästä päästä kärsii joku muu. | |
![]() 30.10.2003 19:11:27 | |
... Niin ja yleisöön se menee kuin häkä, mutta lauteilla naurattaa. Off-topic, mutta menköön vaan. Yllättävän paljon saa lauteilla "töpeksiä" ennenkuin turakainen edes huomaa ja sen jälkeen edes välittää. Mä oon ollut elämässäni tasan yhdellä keikalla, jossa mun korviini on tullut negatiivista yleisöpalautetta. Se oli rokki-cover-keikka ja jätkät oli niin kännissä (tietenkin ne muut!) että kun soitettiin ne peruskappaleet, jotka kaikki tuntee, ne tuskin tunsi!!! | |
![]() 30.10.2003 20:39:33 | |
En tiedä, että kukaan olisi säveltänyt Runebergin Sven Dufvaa Mää tiedän, liiankin hyvin että on säveltäny. Veivattiin intissä Lahdessa kesä-talvi, aamuin-illoin. En vaan muista kuka on säveltäny. Terkkuja! | |
![]() 30.10.2003 20:55:49 | |
Mää tiedän, liiankin hyvin että on säveltäny. Veivattiin intissä Lahdessa kesä-talvi, aamuin-illoin. En vaan muista kuka on säveltäny. Harald Hedman 1986 (Tai ainakin levytetty silloin) Google auttaa. En vain ole koskaan sattunut kuulemaan. Ei vissiin ole tullut isoa hittiä. Onkohan parempi kuin "Mañanan" sävelellä laulettu? | |
![]() 30.10.2003 21:04:45 | |
Harald Hedman 1986 (Tai ainakin levytetty silloin) Google auttaa. En vain ole koskaan sattunut kuulemaan. Ei vissiin ole tullut isoa hittiä. Onkohan parempi kuin "Mañanan" sävelellä laulettu? Se on pitkä orkesterisarja, jossa oli muistaakseni myös tuo Rosvo-Roopehomma. Krisse-show oli taas hyvä. Terkkuja! | |
![]() 31.10.2003 07:19:49 | |
Aa, mua Iris tolla (eli Aamu Airistolla, ei Lenita): ...käsivarteni nyt kiedon kaulaasi sun, oi suloinen armaani mun. Oi katsopa vaari tuota hauvaa, sen ottaisin omakseni. Ja Petteri Punakuonoon soitin joskus pikkujoulujammailuissa Tom Dooleyn melodian. Vähän eri juttu kuin topicissa, mutta silti. "Sillon ku skulataan sillon jorataan." | |
![]() 31.10.2003 09:38:33 | |
Aa, mua Iris tolla (eli Aamu Airistolla, ei Lenita): ...käsivarteni nyt kiedon kaulaasi sun, oi suloinen armaani mun. Oi katsopa vaari tuota hauvaa, sen ottaisin omakseni. Ja Petteri Punakuonoon soitin joskus pikkujoulujammailuissa Tom Dooleyn melodian. Vähän eri juttu kuin topicissa, mutta silti. Ymmärtääkseni Petteri Punakuono, Tom Dooley, Pienet sammakot, Jambalaya ym sisältävät saman sointurakenteen ja tarjoavat tietysti hienoja mahdollisuuksia "jatsahtavan" soolon aikana lainata pätkiä toisesta kappaleesta, mutta melodiat ovat sen verran poikkeavia, että sanat istuvat huonosti kappaleesta toiseen. | |
![]() 03.11.2003 08:38:51 | |
Ei tääkään ole aivan sitä, mitä haette, mutta kuitenkin. Meillä on pumpussa nimittäin sellainen hanuristi, joka voi soittaa yhden humpan aikana vaikka 4 eri humpan melodiaa (yleensä tahattomasti). Normaalisti se vetää "tammerkosken, odessan, siperian ja tahitin" yhden biisin aikana. Ja yleensä se biisi, jossa nuo 4 melodiaa esiintyy, ei ole mikään noista kappaleista... Niin ja yleisöön se menee kuin häkä, mutta lauteilla naurattaa. Noh, sattuuhan näitä, mutta se on vähän niinkuin savolaisen puhe, että vaikka ajatus katkeiskin niin ainakin ääntä pitää tulla. Monesti menee viiskin humppaa yhden hinnalla! Ja todennäköisyys kasvaa suorassa suhteessa siihen, miten paljon ja miten hyvännäköisiä naisimmeisiä on lavalla. Jotenkin alkaa ajatus harhailla... | |
![]() 04.11.2003 08:45:55 | |
Leharin valssiin Iloinen Leski kai se Rosvo-Roope sopis.Tai Joulupuu on rakennettu. | |
![]() 04.11.2003 08:52:53 (muokattu 04.11.2003 08:56:04) | |
Leharin valssiin Iloinen Leski kai se Rosvo-Roope sopis.Tai Joulupuu on rakennettu. Mä yritin sovittaa sitä Rosvo-Roopen sanoihin, mutta en oikein onnistunut. Die lustige Witweä olen "laulanut" seuraavilla sanoilla: "Olsson sover, Olsson sover hys, hys, hys Olsson sover, Olsson sover hys, hys, hys Olsson sover stilla, Olsson sover djupt Olsson sover, Olsson sover hys, hys, hys" PS Etsimäni valssi ei myöskään oikein istu Joulupuuhun, siinä on liikaa tavuja. | |
![]() 04.11.2003 09:32:10 | |
No joo, niinpä tais ollakin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)