Aihe: Kertosäkeiden tekeminen
1
Hemmu
12.10.2003 06:26:37
Olen tekemässä MIDI-taustoja yhden miehen bändini taustamusiikiksi ja haluaisin kysyä mielipidettänne kertosäkeiden tekemisestä.

Kun ei ole kuin yksi laulaja niin kertosäkeen esillenostamiseen täytyy käyttää muuta kuin laulua.
Kuinka se parhaiten onnistuu?
Itse olen kokeillut lyömäsoittimien eri järjestelyiden lisäksi viulu/urkumattoja tai yksittäisiä instrumenttiääniä esim fantasiaa laulun tueksi kertosäkeeseen.

Palautteesta perin kiitollinen
isojussi
12.10.2003 14:39:02
Vaihtoehtoja on monta, esim:

- Yleinen dynamiikan nostaminen
- Rumpukompin "rankentaminen" eli esim. haitsun tilalle ride
- Vähän toisenlainen bassokuvio
- "Sointukompin" muuntaminen
- Yleensä erilainen komppi, joskus jopa "aivan eri maailma" toimii oivallisesti
- Sointumaton lisääminen
- Obligaaton lisääminen
- Melodian tuplaus uniksena / sointublokeilla (pikku vinkki: jos melodiassa on perättäisiä samoja ääniä, yhdistä ne yhdeksi pitkäksi ääneksi - ei pomppaa ollenkaan niin pahasti taustasta silmille)

Paras tapa lienee yllämainittujen sekoitus.

Jos kyseessä on ennestään levytetty biisi, saa usein parhaat keinot matkimalla sitä, miten biisi on enne levytetty - kadunmieskin tunnistaa biisin parhaiten, kun siinä on tuttuja elementtejä. Kaikkea ei toki kannata / tarvitse poimia, mutta olellisimmat kuitenkin.

Ja muista: Less is more - jollet halua, että homma tosiaan kuulostaa kotikeyboardien soitolta.
Osta mut - ma olen kaupan!
Hemmu
12.10.2003 16:27:14
Vaihtoehtoja on monta, esim:

- Yleinen dynamiikan nostaminen
- Rumpukompin "rankentaminen" eli esim. haitsun tilalle ride
- Vähän toisenlainen bassokuvio
- "Sointukompin" muuntaminen
- Yleensä erilainen komppi, joskus jopa "aivan eri maailma" toimii oivallisesti
- Sointumaton lisääminen
- Obligaaton lisääminen
- Melodian tuplaus uniksena / sointublokeilla (pikku vinkki: jos melodiassa on perättäisiä samoja ääniä, yhdistä ne yhdeksi pitkäksi ääneksi - ei pomppaa ollenkaan niin pahasti taustasta silmille)

Paras tapa lienee yllämainittujen sekoitus.

Jos kyseessä on ennestään levytetty biisi, saa usein parhaat keinot matkimalla sitä, miten biisi on enne levytetty - kadunmieskin tunnistaa biisin parhaiten, kun siinä on tuttuja elementtejä. Kaikkea ei toki kannata / tarvitse poimia, mutta olellisimmat kuitenkin.

Ja muista: Less is more - jollet halua, että homma tosiaan kuulostaa kotikeyboardien soitolta.

Suuret kiitokset Isojussi

Kertoisitko vielä mitä tarkoittaa Obligaatto?
isojussi
13.10.2003 09:35:12
...Kertoisitko vielä mitä tarkoittaa Obligaatto?

Joku tietää tälle varmaan "virallisenkin selosteen", mutta se on melodia päälle soitettava toinen melodia - se miten se sitten taas muodostetaan on monta konstia, mutta korvalla se parhaiten selviää...
Osta mut - ma olen kaupan!
baron
13.10.2003 10:01:04

Joku tietää tälle varmaan "virallisenkin selosteen", mutta se on melodia päälle soitettava toinen melodia - se miten se sitten taas muodostetaan on monta konstia, mutta korvalla se parhaiten selviää...

Isojussin selostus on ihan oikein ja riittävä.

Jos nyt kuitenkin vähän snobbailtaisiin:

Tulee italian sanasta obbligare, joka tarkoittaa pakottaa tai tehdä välttämättömäksi. (Siitä vaihtoehtoinen oikeinkirjoitus kahdella b:llä.)

Alunperin on tarkoittanut nuottien sitä osaa, kohtaa, melodiaa, joka oli pakko soittaa.

Nykymerkitys on Isojussin ilmoittama eli "itsenäinen" melodia, joka säestää toista melodiaa.
Hemmu
13.10.2003 19:08:04

Kiitos taas. Niin korvallahan se parhaiten selviää ja mulla on sen verran huono teoriapohja että korvaan joudun luottamaan.

Vielä tähän kuitenkin täydentävä kysymys:
Kun sovitan biisiä mihin tulee laulu niin lauluhan muodostaa sen päämelodian. Tarkoitatko Obligaatiolla melodiaa joka yksi- tai moniäänisesti myötäilee laulua, vai voiko obligaatio olla ihan uusi harmoniaan sopiva melodia eli että laitetaan yksi instrumentti lisää kertosäkeeseen?
baron
13.10.2003 19:58:15

Kiitos taas. Niin korvallahan se parhaiten selviää ja mulla on sen verran huono teoriapohja että korvaan joudun luottamaan.

Vielä tähän kuitenkin täydentävä kysymys:
Kun sovitan biisiä mihin tulee laulu niin lauluhan muodostaa sen päämelodian. Tarkoitatko Obligaatiolla melodiaa joka yksi- tai moniäänisesti myötäilee laulua, vai voiko obligaatio olla ihan uusi harmoniaan sopiva melodia eli että laitetaan yksi instrumentti lisää kertosäkeeseen?

Se ei ole laulun "kakkosääni" vaan itsenäinen harmoniaan sopiva melodia.
Hemmu
13.10.2003 21:37:54

Kiitos.
Rantsu
13.10.2003 21:44:16

Yksi tunnetuimpia obligatoja on tietääkseni "La Cumparsita"-tangon A-osa, jota nykyään melodiana lauletaan - siis tämä "hiljaa yössä/nytsävel kaikaa...". Alkuperäinen melodia on lähestulkoon unohdettu...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)