Aihe: Turakaisten huijaaminen 1 2 | |
---|---|
![]() 11.01.2004 12:37:12 | |
Aloin tässä miettimään, että millä kaikilla mahdollisilla tavoilla turakaisia pystyy huijaamaan. Tässä pari omalle kohdalle sattunutta tapausta, jotka olen huomannut käydessäni tanssimassa: Eräs nelihenkinen porukka, joka on myös tehnyt useamman pitkäsoiton, vetää yhden setin illasta omaa musiikkia kokoonpanolla 2xlaulaja, kitaristi, saxofoni. Rummut, basso ja koskettimet seisovat lavalla käyttämättöminä, vaikka kaiuttimista musiikkia tulee "ihan kuin levyltä" :) Olin varma, että kaikkihan tuollaisen huomaa, mutta jutellessani muutaman henkilön kanssa, he huomasivat asian vasta silloin, kun mainitsin siitä!! Uskomatonta. Särki vielä niin pirusti sydäntä, kun saxofonisti ei pitänyt aina soitintaan edes suullaan, vaikka levyltä tuli hienojakin sooloja! Minua risoo myös nuo modulien haitarisoundit. Sitä ei varmasti moni huomaisi, jos silmät olisi kiinni, mutta meikäläistä kyllä harmittaa, kun on tottunut siihen oikeaan soundiin. Sitten toiseen bändiin. En tiedä, saako täällä sanoa bändien nimiä, mutta nyt kyseessä on ammattiporukka, joka taitaa olla tunnettu siitä, että se käyttää taustanauhoja. Ymmärrän vielä sen, että taustanauhalta otetaan joitakin kevyitä viulutaustoja biiseihin, mutta minun mielestäni menee liian pitkälle, jos kaiken lopputuloksena kaiuttimista suolletaan ulos naisen laulamia taustalauluja, vaikka porukassa ei ole yhtään naista! Eihän näitäkään kovin moni rekisteröi tajuntaansa, mutta kyllä se harmittaa olla siinä vieressä triona kakkosbändinä, kun toisella porukalla musiikki kuulostaa viimeisen päälle hyvältä. (Onneksi meillä on haitaristi, se pelastaa paljon =) ) Minkäslaisia vinkeitä te muut olette havainneet, kun pistetään turakaisia 6-0? | |
![]() 11.01.2004 12:54:24 | |
Mä aloitin heti off-topic, mutta kuuluin aikoinaan rautalankabändiin ja kerran sound-checkeissä testattiin, onko meidän taukomusiikki paikallaan ja soitettiin CD:ltä jotain Shadows-kappaletta ja oltiin soittavinamme sen päälle ja tilaaja/paikan omistaja tuli heti kiittelemään, että olemme paljon parempi bändi kuin hän oli kuvitellutkaan. Elämä ei ole vain ruusuilla tanssimista. Se on myös sampanjaa ja kauniita naisia. | |
![]() 11.01.2004 12:59:59 | |
Mä aloitin heti off-topic, mutta kuuluin aikoinaan rautalankabändiin ja kerran sound-checkeissä testattiin, onko meidän taukomusiikki paikallaan ja soitettiin CD:ltä jotain Shadows-kappaletta ja oltiin soittavinamme sen päälle ja tilaaja/paikan omistaja tuli heti kiittelemään, että olemme paljon parempi bändi kuin hän oli kuvitellutkaan. toivottavasti olit alle 13v. kun teit tommosta. | |
![]() 11.01.2004 13:06:56 | |
toivottavasti olit alle 13v. kun teit tommosta. Älä pistä Shadowsia halvalla. On se sen verran hyvä bändi, että se kuulostaisi hyvältä myös yli 13-vuotiaitten soittamaksi. Elämä ei ole vain ruusuilla tanssimista. Se on myös sampanjaa ja kauniita naisia. | |
![]() 11.01.2004 16:08:52 | |
Niinpä... kuka sitten saa "huijata" ja kuka ei... jotenkin tuntuu, että perinteisessä tanssimusiikissa olisi jotenkin lainvastaista käyttää sekvensseri- tms. taustoja. Taustojen käyttö on vastaavasti enemmän sääntö kuin poikkeus, kun seurataan "uuden ajan tanssibändejä", joiden tyylisuuntana on disko, rap, hip-hop tms. Olen joskus leikitellyt mielikuvalla, miltähän mahtaisi kuulostaa esim. Madonnan tai vaikkapa Kylie Minoguen ähkintä jos heidän konserteissaan olisi pelkästään reaaliajassa soitettua musiikkia, eikä lainkaan sekvensserien tuottamaa säpätystä? Noh, suuressa maailmassa suuren maailman tavoin, mutta satuin kerran, parisen vuotta sitten, paikalliseen soittoruokalaan iltaa viettämään, kun perinteinen trio - midihanuri, rummut ja basso - turasi ohjelmistoaan baarin nurkassa. Soitto oli ihan siistiä ja homma kuullosti siltä kuin pitääkin, eli hanuritriolta. Illan "vetonaula" oli kuitenkin tähtisolistiksi raahattu Jasmin Mäntylä, jonka oli määrä esiintyä puoliltaöin. Jäin mielenkiinnolla seuraamaan miten bändi seviytyy urakastaan, eli Jasminin säestyksestä. H-hetki koitti, ja tähti saapui lavalle bändin poikien kera. Heti alkuun ihmettelin, että minkäänlaisia nuottikansioita ei jeattu. Arvelin, että kappaleet ovat kaiketi sen verran standardikamaa, ettei niihin mitään "pahveja" tarvita - tai - pojat ovat aiemminkin säestäneet kyseistä neitokaista, joten palat ovat kaiketi tulleet tutuiksi. Kumpikaan arvaus ei kuitenkaan osunut kohdalleen, vaan salin täytti täysin - aina solistin lauluja myöten - säilötty musiikki. Bändin pojat olivat silmin nähden huvittuneita soittamisen "näyttelemisestä", mutta hyvin eläytyi solistikin osaansa. Basso potki uhmakkaasti tannerta täristäen ja rumpusoundit olivat kuin taivaasta. Kitarasoolot olivat maukkaita ja jousitaustat hivelivät korvia. Solisti lauloi upeasti, kaiut ja balanssit olivat kohdallaan... Kun solisti oli oman osuutensa tehnyt ja poistunut rakennuksesta (Jasmine left the building... heh heh), jatkoi bändi perinteiseen tapaan. Kuinka ollakaan, soundimaailma vaihtui aivan toisenlaiseen, ei potkinut konebasso eikä laulanut särökitara... Masentavinta oli kuunnella yleisön seassa kuuluvia kommentteja: "Kyllä se Jasmine sitten laulaa hyvin... ja kyllä se soittokin kuullostaa paljon paremmalta, kun on osaava solisti mukana... eihän nuo pojat tunnu osaavan mitään ilman tuota Jasminea.." Taidanpa minäkin ruveta näyttelemään laulamista keikoilla, otan vaikka Kari-Tapion CD-levyn mukaan ja auon suutani sen tahdissa. Saattaapi joku vaikka kehua "onpa sulla jotenkin tutun oloinen ääni, ihan kuin Kari- Tapio". JtB Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen) | |
![]() 11.01.2004 16:14:04 | |
Tollanen on kyllä perseestä, mutta nykyajan meininkiä. Joku saaketin suklaamonni-huora kun ei enää vilauttelemalla tienaa niin pistetään keikkailemaan. Ja verkkarikansa tykkää. "- munakennot on huumorihommaa" | |
![]() 11.01.2004 16:50:56 | |
Minuun nuo taustanauhapelleilyt ei aiheuta muuta kun, että en pysty kuuntelemaan olipas baarissa sitten trio rummut, kitara ja kosketinsoittaja, Mutta eiköhän rupea kuulemaan bassoa ja koneviuluja ja alkaa voimaan pahoin. Kaveri ei sentään huomaa mitään.... Jos yrität ottaa käyttöön suojattua sivustoa, varmista, että suojausasetuksesi tukevat sitä. Valitse Työkalut-valikosta Internet-asetukset. Valitse Lisäasetukset-välilehti, siirry vierityspalkin avulla Suojaus-osaan ja valitse asetukset SSL 2.0, SSL 3.0, | |
![]() 13.01.2004 23:23:33 (muokattu 13.01.2004 23:24:12) | |
Aloin tässä miettimään, että millä kaikilla mahdollisilla tavoilla turakaisia pystyy huijaamaan.... Minkäslaisia vinkeitä te muut olette havainneet, kun pistetään turakaisia 6-0? Tuosta voisi päätellä että meitä kun pistää halvalla niin sitten on hauskaa?? Mehän ollaan hölmöjä että maksetaan kun tullaan keikoille. Ei tainneet olla esimerkiksi noi myöhemmässä vastauksessa olleet Jasminin kuulijat mitään tyhmiä turakaisia vaan niitä tälläkin palstalla kovasti kehuttuja baareissa istuvia coverbändien kuulijoita. Niitä joita kaikki soittajat haluaa nykyään miellyttää. Voi olla että jotain outoa muinaisolentoa vielä haluttaa kuulla aitoa haitarin soittoa. Anteeksi olemassaolomme. Ai niin ja terveisiä Turun T-talon järkkäreille. | |
![]() 14.01.2004 11:26:35 | |
Voi olla että jotain outoa muinaisolentoa vielä haluttaa kuulla aitoa haitarin soittoa. No missä se muinaisolento on? Haitarinsoittoa saa varmasti, kun sitä osaa vaatia. Se muinaisolento ei maksaisi kallista lippua bändin keikalle, joka ei vaivaudu säveltä soittamaan itse kuulostaakseen tarpeeksi hyvältä(???). Mutta kun näitä hölmöjä on tuhatmäärin illassa!!! Jos maksaisin lipun keikalle ja huomaisin että bändi tulee playbackina, vaatisin rahat välittömästi takaisin. Siinä menee oma rajani. Terkkuja! | |
![]() 14.01.2004 11:57:03 | |
Jos maksaisin lipun keikalle ja huomaisin että bändi tulee playbackina, vaatisin rahat välittömästi takaisin. Siinä menee oma rajani. Kuluttajaa suojellaan todella tehokkaasti. On katuma-aikaa ja takuuta ja ostaja saa olla vaikka kuinka tyhmä niin hänelle silti hyvitetään. Vapaasti saa palauttaa ostoksensa jos ei ollutkaan tyytyväinen. Myyjällä on suuri vastuu. Näin yleensä liiketoiminnassa Suomessa. Toista on huvitilaisuudet. Konserttiin tai tansseihin saa kyllä myydä lippuja ja mainostaa elävänmusiikin esitystä ja sitten panna levyt soimaan. Asiakasta saa huijata mielinmäärin. Vastoin kaikkia markkinoinnin sääntöjä ja etiikkaa. Joku kodinkonekauppias sais moisesta toiminnasta melkein linnaa. Kuluttaja-asiamiehellä vois olla tuohon jotain sanottavaa jos sitä vaadittaisiin ottamaan kantaa. Nyt Turakaiset asialle valituksia väsäämään. Aharistaa. Tämä saatanan lakeus.
Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä. | |
![]() 14.01.2004 12:17:58 (muokattu 14.01.2004 12:18:42) | |
Onhan se ravintolalta suurta huijausta jos ovessa/lehtimainoksessa lukee "elävää musiikkia"ja lavalla onkin "bändi"jonka soitosta suurin osa tulee koneelta/taustanauhalta,jopa kitarasoolot/taustalaulut! Jos itse joskus äärimmäisen harvoin eksyn kapakkaan missä on bändi/elävää musiikkia,niin todennäkösesti lähden samantien ulos jos lavalla on : a)pelkkä haitari/basso/rummut-osasto b)kiippareissa on teksti Solton/Ketron/Technics tms. tehosekotin c)jos lauteilla on one-man-band tai duo! Vaikka itsekkin olen kaikissa näissä osastoissa vetänyt niin en mä niitä halua vapailla kuunnella,ai niin...toi one-man-band-osasto on vielä testaamatta ...? Pitäsköhän hankkia joku tehosekotin/helvetinkone......... mä luulen kyllä että mun pokerilla/itsekritiikilläni siihen en koskaan pysty,johonkin se raja on vedettävä. | |
![]() 14.01.2004 12:32:13 | |
Eräs tanssijärjestäjä neuvoi ottamaan mallia ruotsalaisista tanssibändeistä, joita silloin tällöin saadaan kovalla hinnalla myös Suomen kamaralle. He ovat todellisia yleisön palvelijoita. He hymyilevät jokaiselle, joka lavan ohi lehahtaa ja jakavat naisille ruusuja keikan jälkeen. Nimmareita saa ja muutaman sanakin, jos osaa ruotsia. He soittavat myöskin koko illan ilman taukoja. Sitä hän ei maininnut, että musiikki tulee levyltä, kuten kaikilla ruotsalaisilla bändeillä on ollut tapana jo kauan aikaa. On siinä sitten helppo hymyillä ja keikistellä. Voi jakaa lentosuukkoja vaikka kesken laulun. Ei tule hiki haitarin vetämisestä, eikä puhaltajan naama väsy. Myöskään influenssan orastaessa keikan voi vetää kevyesti ilman, että joutuu tekemään kaikkensa viedäkseen illan onnistuneesti läpi. Voi keskittyä soittamisen sijasta koreografiaan ja hymyilemiseen koko hammasrivistöllä, kunhan mikki ei osu tielle. Miettikää, mitä jää pois, kun ei tarvitse itse soittaa. Ei kitaran viritystä, kielten vaihtoa. Ääni ei käheydy, ei tarvitse harjoitella... Saisihan tuota puuhastella, mutta valitettavaa tässä on, että jostain syystä tuo kaikki menee täysillä läpi sekä maksavalle yleisölle, että tanssien järjestäjille. ILJETTÄVÄÄ!!! Jotkut suomalaisbändit ovat lähteneet samaan kelkkaan näiden koijareitten kanssa ja menestyneetkin. Olen joskus kuullut hintoja, mitä näistä levybändeistä maksetaan, ja siitä lähtien olen hautonut ajatusta lopettaa koko homma. Puuhastelkoot rauhassa, mutta kuolkoon samalla koko suomalainen tanssimusiikki. Senhän niitä pällistelevä väki aiheuttaa. Terkkuja! | |
![]() 14.01.2004 12:37:56 | |
Vielä on onneksi paikkoja, joissa nämä 'ruottalaisbändit' pieksettäisiin :) :) Jostakin kuulin, että Vikingars bändin keikkahinta olisi luokkaa 70 000-100 000 EURoa ?!? Niin ja pojathan kulkeekin sitten lentsikalla, eikä millään bussilla. Humppaa tai soita | |
![]() 16.01.2004 23:18:23 | |
No meillä oli joitakin vuosia sitten Danny vetonaulana 60's festareilla ja hyvin veti yleisöä ja hyvin veti hommansa. Korkealla ammattitaidolla. Viisi miehinen bändi lavalla + yksi kuorotyttö. Se mitä ei varmasti monikaan yleisöstä huomannut oli että n. tusinan verran raitoja tuli parhaimillaan playbackinä. Paljon taustalaula , torvia, stringsejä ja silleen. Rummutkin taisivat pääasiassa tulla nauhalta vaikka elävä rumpali viittelöi ja vispilöi minkä kerkesi.Olipa sellaisiakin kappaleita missä Dannyn oma laulukin tuli levyltä! Tästä huolimatta oli hyvä keikka, tosissaan vedetty eikä tosiaan paljon kukaan huomannut eikä tiennyt mittään koko asiasta. Hyvin hämätty. "G-strings are for strippers" | |
![]() 17.01.2004 00:10:56 (muokattu 17.01.2004 00:15:27) | |
No meillä oli joitakin vuosia sitten Danny vetonaulana 60's festareilla ja hyvin veti yleisöä ja hyvin veti hommansa. Korkealla ammattitaidolla. Viisi miehinen bändi lavalla + yksi kuorotyttö. Se mitä ei varmasti monikaan yleisöstä huomannut oli että n. tusinan verran raitoja tuli parhaimillaan playbackinä. Paljon taustalaula , torvia, stringsejä ja silleen. Rummutkin taisivat pääasiassa tulla nauhalta vaikka elävä rumpali viittelöi ja vispilöi minkä kerkesi.Olipa sellaisiakin kappaleita missä Dannyn oma laulukin tuli levyltä! Tästä huolimatta oli hyvä keikka, tosissaan vedetty eikä tosiaan paljon kukaan huomannut eikä tiennyt mittään koko asiasta. Hyvin hämätty. Mä olen käynyt tuurailemassa ko. orkesterissa ehkä parikymmentä keikkaa about ja sen verran voin lisäyksenä edelliseen todeta että rumpuja ei (eikä muitakaan livebändin soittimia) kovalevyltä tullut. Taustalauluja, torvia ja kaiken maailman härpätyksiä kylläkin. Ja solistin ääntäkin joskus, riippuen kai lauluäänen kunnosta. Mutta eipä tuollaisia turakaiset huomaakaan ja hyvä niin. Olen ollut muutamassa muussakin orkesterissa soittamassa, joissa on sama sapluuna, eli taustoja tulee todella massiivisena tykityksenä livebändin päälle. Aika monet taitavat nykyisin vehkeillä jotain tuolla osastolla. Itse en kovasti lämpene tuollaiselle. Ei ne taustat sinänsä niinkään ole ongelma, vaan ennemminkin klikin kanssa soitto (biisien tempoja ei voi säätää keikkatunnelman mukaan) ja illasta toiseen samanlaisena toistuvat biisirakenteet (ja usein myös biisijärjestys) rupeavat jamipohjaiseen soitantaan kasvanutta hiljalleen nyppimään. Mutta että koko bändi levyltä... huhhuh. Joskus olen muutamia biisejä joutunut erikoistilanteissa soittamaan playbackina yleisön edessä ja silloin kyllä v*****i kuin apassia. Jos sellaista työkseen tekisi niin siinä voisi kyllä keikan jälkeen vetää itsensä jojoon, niin paljon hävettäisi. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 17.01.2004 01:24:38 | |
Mullahan on soittajana tulevaisuus: Ilmakiippareitten soittajana! Elämä ei ole vain ruusuilla tanssimista. Se on myös sampanjaa ja kauniita naisia. | |
![]() 17.01.2004 05:33:35 (muokattu 17.01.2004 06:12:14) | |
Minäpäs olin kerran tuurauskeikalla enkä soittanut yhtään väärää ääntä koko illan aikana! En nimittäin soittanut nuotin nuottia. Vähän se kypsytti ja ja kysyin herra sekvensserimestarilta että miksi sä minut tälle keikalle buukkasit, mikset ottanut ensimmäistä kaveria tuolta nakkarijonosta. Se vastasi että edellisellä keikalla sillä olikin ollut yksi tuttu timpuri kehissä mutta homma ei toiminut kun se lähti monta kertaa tanssimaan kesken biisien!! My name is Baron - U.Honey Baron | |
![]() 17.01.2004 11:34:37 | |
Joo-o vai tämmöstä play-backia. no nyt kun tänne taas vihdoinkin pääsi, niin tuli mieleen kaksi ravintolareissua viime syksyltä (olin siis maksavan asiakkaan osassa "turakaisena"). Eka kerta oli, kun hotellissa oli tähtiesiintyjänä Matti Nykänen bändeineen. meno oli rautainen Matin ääni raikui ja hyvin kuului mysös taustalta naisten stemmalaulu, vaikkakin ainoa nainen joka lavalla nähtiin oli Mervi, kun hän "muutaman" promillen kaadossa sinne ryntäsi ja tönäisi samalla Matin pois mikin äärestä, no sehän ei "ammattimiesten" keikkaa kaada, vaan Matin ääni kuului edelleen Pa-laitteista kuten ennenkin, vaikka matkaa mikkiin oli 2,5 m ja mies selällään. Tosin eihän niiden kitaristienkaan piuhat olleet kytkettyinä. Mutta Matin "suksee" oli valtava ja "turakaiset" haltioisaan Matin laulutaidoista sekä bändin puhtaasta soitosta. siis show must go on, lipun hita oli muuten 15 euroa. Toinen on sitten nämä yhden miehen orkesterit, eli kiipparit joista tulee kaikki ja ainoastaan solisti siihen lisää, muuten menettelee mutta se "jurppii" kun tällaista mainostetaan lehdessä esim. Teuvo-Orvokki yhtyeineen. Kerran kun tapasin ravintolassa tällaisen "bändin", niin en voinut olla kommentoimatta kaverille, että "ompas teillä hyvä rumpali, ei tahti souda". kaveri virnistäen totesi: "niin ja basistiki kans". Joten kyllä rehellisempää on se vanha trio mies, haitari ja palli. | |
![]() 17.01.2004 18:16:11 | |
Joten kyllä rehellisempää on se vanha trio mies, haitari ja palli. Tuosta tuli mieleen että mitäs virkaa nykyään rehellisyydellä on? Monet katsoo että kunhan lain kirjain täyttyy niin se riittää moraaliksi. Ja kirjaimestahan löytyy porsaanreikiä vaikka eduskunta kokoajan yrittää niitä paikata. Että jos kerran turakaiset ei eroa koneille ja soittajille saa niin mitä sitten. Kun kerran ovat valmiita täyden hinnan yhdenmiehenlevynpyörityksestä maksamaan niin antaa mennä vaan. Ei tanssimuusikot ensimmäinen ammattikunta ole joka häviää kun ei kukaan sitä palvelua enää tarvitse. Aharistaa. Tämä saatanan lakeus.
Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä. | |
![]() 17.01.2004 22:47:56 | |
Saako tanssikansa siis vastinetta pääsylipusta maksamilleen rahoilleen, kun elävän musiikin hoitaa "bändi" nimeltään Technics, Solton tai peräti "The CD Player"? Asiaa sivuttiin hieman tuolla aiemmin, mutta yksi näkökulma aiheesta tulla tupsahti taas mieleeni. Nimittäin, melko monessa isohkossa tanssipaikassa on kiristetty vyötä, ja ajan hengen mukaan heittäydytty säästölinjalle. Ne tanssitalot, joissa ennen on ollut aina ns. tähtiesiintyjä jota ihmiset tulevat katsomaan, ja sitten se "maakuntasarjan" orkesteri, jonka musiikin tahdissa tanssitaan, ovat nyt päättäneet jättää tämän viimeksimainitun esiintyjäryhmän kokonaan pois. Säästösyistä, tietty! Onhan tanssienjärjestäjille melkoinen menoerä juuri nämä "maakunta"-bändit, jotka saattavat laskuttaa esiintymisestään jopa yli 500 euroa!!! Eräässä lehtijutussa tanssijärjestäjien mukaan tälläkin rahansäästöllä voidaan kehittää tanssipaikan yleisilmettä ja rahoittaa entistä parempia tähtiesiintyjiä. Lisäksi etu siirtyy suoraan "parketinkuluttajille"; pääsylippujen hintoja voidaan laskea! No miten täytetään väliajat, kun tuo ns. tähtiesiintyjä/bändi esiintyykin vain tuon 2 krt 45 min., eikä toista bändiä ole? Tanssijärjestäjän kertoman mukaan tilalla on muuta viihdettä, jonka järjestäminen on huomattavasti edullisempaa kuin palkata perinteinen "kakkosbändi". Tällaisia vaihtoehtoja ovat (baarin puolella) karaoke, samalla kun tanssisalin puolella soi säilötty musiikki. Kun itse olen seurannut lehdistä noiden isompien tanssipaikkojen ilmoituksia, olen havainnut, että vaikka ns. kakkosbändi on jätetty pois, eivät lippujen hinnat olekaan tippuneet, vaan on käynyt jopa päin vastoin! Mielestäni tällaista menettelyä harrastavat tanssipaikat pitäisi julistaa pannaan. Voihan sitä levymusiikin tahdissa pyörähdellä kotonaankin, eikä tarvitse maksaa 12 -15 euroa moisesta huvista. Ja noita tähtiesiintyjiä voi katsastaa TV:stä, mikäli niiden näkeminen kiinnostaa. Että eräänlaista "turakaisten huijaamista" tämäkin, sano JtB. Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)