Aihe: Nuottikansiot
1 2
hyppykuppa1
01.02.2004 21:31:25
Usein kun tanssipaikoilla tanssin niin silmiini osuu orkesterin soittajilla suuri nuottikansiomäärä. Itseäni se ei haittaa mutta miten teitä muita? Kuvastaako se soittajien tasoa, eli mitä enemmän kansioita-->sitä kehnompi orkesteri..tästä varmaan voidaankin olla montakin mieltä!
Have
01.02.2004 21:36:14
Usein kun tanssipaikoilla tanssin niin silmiini osuu orkesterin soittajilla suuri nuottikansiomäärä. Itseäni se ei haittaa mutta miten teitä muita? Kuvastaako se soittajien tasoa, eli mitä enemmän kansioita-->sitä kehnompi orkesteri..tästä varmaan voidaankin olla montakin mieltä!

No eihän niitä kukaan soittaja oikeesti tartte. Siinä vaan palaa sopivasti aikaa kun niitä vaihtelee. Ja näyttää ulospäin aika kliffalta
baron
01.02.2004 21:37:14

No eihän niitä kukaan soittaja oikeesti tartte. Siinä vaan palaa sopivasti aikaa kun niitä vaihtelee. Ja näyttää ulospäin aika kliffalta

Ja kun vielä erivärisiä, niin voi valita kappaleen tunnelmaan sopivan!
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
poppamies
01.02.2004 21:43:52

No alkuun pitää sanoa etten ole varsinaisesti tanssimuusikko vaan enemminkin "viihdemuusikko". Olen aikaisemmin lähes poikkeuksetta käyttänyt nuotteja ja sointukarttoja. Lyhysti sanottuna soittanut lapuista. Viimeiset viisi-kuusi vuotta olen määrätietoisesti pyrkinyt eroon kaikista lapuista. Nykyään minulla ei ole mitään sentapaistakaan mukana kun soitan tutussa porukassa. Minusta minä olen nyt jopa kehittynyt soittajana kaikkien näitten vuosien jälkeen. Lapuista soittaminen vie jotain siitä musiikista. Siitä tulee sellainen mekaaninen toimitus eikä siihen oikein jouda laittaman mitään itsestään jos koko ajan pitää tuijottaa lappua. Eihan klassinen koserttipianisti monestikaan käytä nuotteja kun painaa menemään jotain Lisztiä.
"G-strings are for strippers"
baron
01.02.2004 21:51:35

No alkuun pitää sanoa etten ole varsinaisesti tanssimuusikko vaan enemminkin "viihdemuusikko". Olen aikaisemmin lähes poikkeuksetta käyttänyt nuotteja ja sointukarttoja. Lyhysti sanottuna soittanut lapuista. Viimeiset viisi-kuusi vuotta olen määrätietoisesti pyrkinyt eroon kaikista lapuista. Nykyään minulla ei ole mitään sentapaistakaan mukana kun soitan tutussa porukassa. Minusta minä olen nyt jopa kehittynyt soittajana kaikkien näitten vuosien jälkeen. Lapuista soittaminen vie jotain siitä musiikista. Siitä tulee sellainen mekaaninen toimitus eikä siihen oikein jouda laittaman mitään itsestään jos koko ajan pitää tuijottaa lappua. Eihan klassinen koserttipianisti monestikaan käytä nuotteja kun painaa menemään jotain Lisztiä.

Toisilla on parempi muisti kuin toisilla.
Jos normaalilla "humppakeikalla" soitetaan jotain 50 kappaletta ja nämä soitettavat 50 olen valinnut parista sadasta, niin välttämättä en muista kaikista kappaleista, mikä intro me nyt viimeeksi päätettiin vetää, missä kohdassa tulee minkäkin soittimen soolot, kuinka monta kertaa se nyt soitettiinkaan läpi ja tehtiinkö siihen jotain omaa jäynää.
WanhaWetäjä
01.02.2004 22:44:48

Jos tätä kysyttäisiin vaikkapa MR. Pasuunalta,niin vastaus olisi juuri päinvastainen: olipas hyvä bändi,ainakin KYMMENEN kansioo joka jätkällä...

Toiset soittaa kansioista,toiset pärjää ilman,biisit voi OPETELLA vaikka himassa,niin minä teen jos soitan vakkaribändissä!Mutta mulla onkin hyvä muisti ja hyvät korvat,nk. kansioiden orjat ovat oma lukunsa!

"Se on se sininen kansio....ei ,ei, se toinen,joo se!
Tota...äääh!SSSSSivu 35!!!Poika varjoiselta kujalta"

Tällästä se on pahimillaan;-)
Rantsu
01.02.2004 22:48:53
Älkää nyt taas ruvetko jauhamaan tästä samasta asiasta, johon Fuzzy Boner jokin aika sitten heitti aika timantinkovan kommentin tuolla keikkamöhläilyjä koskevassa threadissa:

"Vidu; laput silloin ku ei tunne biisiä/sovitusta ja ilman ku osaa vetää ulkoa. Ei oo vaikeeta.

T:Uusavuton KosketinFuz"
Suomi soittaa humppaa.
isojussi
01.02.2004 22:59:16
Jos tätä kysyttäisiin vaikkapa MR. Pasuunalta,niin vastaus olisi juuri päinvastainen: olipas hyvä bändi,ainakin KYMMENEN kansioo joka jätkällä...

Jos viittaat minuun, omien sanojesi mukaan, wanha wetäjä (se minkä, on hämärän peitossa - puheitten perusteella enemmänkin viinan- ja käteen-, kuin musan), oletat liikaa.

Toiset soittaa kansioista,toiset pärjää ilman,biisit voi OPETELLA vaikka himassa,niin minä teen jos soitan vakkaribändissä!Mutta mulla onkin hyvä muisti ja hyvät korvat,nk. kansioiden orjat ovat oma lukunsa!

Kai se on kunkin oma asia vakkaribändissä, käyttääkö MAPPIA (huom, ei -mappeja), kun vaan hoitaa tonttinsa. Ei se tee kenestäkään sen huonompaa muusikkoa - siis käyttää tai ei.

"Se on se sininen kansio....ei ,ei, se toinen,joo se!
Tota...äääh!SSSSSivu 35!!!Poika varjoiselta kujalta"

Tällästä se on pahimillaan;-)

Niinhän se on. Mun mielipiteeni on, että satunnaiskeikoillakin, pitäis yhden olla bändiliideri ja hoitaa etukäteen biislistat, tarvittavat nuotit jne. Kyllä mäkin tommosissa mappiarpajaisissa on ollu, enkä kyllä digannu touhua yhtään.

Mr. Xxxxxx Wetäjä, ole onnellinen korvistas ja muististas. Mä muistan kyllä ulkoo biisien rakenteet, tempot, sävellajit ja suurimman osan sanoista, mutta melodioiden (pystyn ne kyllä laulamaan ulkoa) ja harmonioiden kanssa muisti pätkii ja todennäköisimmin kantti ja usko itseeni vaan pettää. Ei voi autaa olen onneton lappu-esa. Tosin sight.reading onkin sitten kehittynyt kohtuulliseksi.
Osta mut - ma olen kaupan!
isojussi
01.02.2004 23:00:06
"Vidu; laput silloin ku ei tunne biisiä/sovitusta ja ilman ku osaa vetää ulkoa. Ei oo vaikeeta.

Naulan kantaan.
KoskPaavo
01.02.2004 23:26:36
Toiset rallit vaan jää päähän helpommin kuin toiset, eikös jokin vanha muusikko sanonut että jonkin biisin kanssa ei pääse kovin "helposti kaveriksi"
R.W. Piuha
02.02.2004 01:58:44
Ikuisena vastarannan kiiskinä: vastustan!!!Jaa niin mitä??

Tarkoitan sitä että on olemassa soittajia,joiden kaali pelaa hieman paremmin kuin toisten,eli musiikillinen lahjakkuus on JOTAIN AIVAN MUUTA kuin pelkkää matemaattista prima vistaa....

Itselläni ei ole KOSKAAN ollut vaikeuksia oppia biisejä kuuntelemalla,toki luen nuotteja,MUTTA..........eihän se nuotti kerro juuri MITÄÄN sen biisin tyylistä, todellisesta meiningistä,on kappaleita jotka EHDOTTOMASTI pitää KUULLA että ne voi soittaa edes sinneppäin,eikö???

Ja kun kaiken lisäksi vielä laulan,niin mieluusti haluaisin kuulla sen alkuperäisteoksen,etenkin englanninkielisissä biiseissä tuo lausuminen/fraseeraus on melko tärkeää!
Jone the Bone
02.02.2004 09:55:07

Olen ollut harrastajatason tanssisoittajana 80-luvun alusta asti, ja ihmetellyt tuota "mapit-showta", josta olen itsekin yrittänyt päästä eroon niinkuin kuppatautinen kupastaan.

Itsellänikin on edelleen ohjelmistossa niitä kappaleita, joita yli 20 vuotta sitten kansioon laitoin, ja voisi olettaa, että jo pienemmälläkin keikkamäärällä tuossa ajassa kappaleet iskostuvat selkäytimeen - mutta ei. Ainakin sanoissa tapahtuu sekoiluja, varsinkin jos niitä oikein rupeaa siinä "tulkitessa" miettimään. Soittaminen sensijaan useimmiten kyllä luonnistuu ulkomuististakin, eli oman ohjelmiston kanssa tarvitsen kansiota ainoastaan sanojen vuoksi.

Tuo kansion tarve taitaa olla myös psyykkisellä tasolla, koska joskus olen havahtunut kesken biisin tuijottavani aivan eri biisin karttoja, mitä olen parhaillaan tulkitsemassa. Eli riittää, että se kansio on paikoillaan siinä nuottitelineessä, mutta sillä ei niin väliä, mikä sivu siitä on esillä, heh heh.

Eri asia on, kun vedetään jotakin uutta tai ennen soittamatonta kappaletta yleisön edessä. Tällöin on lähes välttämätöntä, että kaikilla soittajilla on kyseisestä taideteoksesta yhteneväiset pahvit . Olen todennut, ettei niin yksinkertaista ja tuttua kappaletta olekaan, etteikö joku soittajista, esim. kvartetissa, eksy käyttämään kvinttikiertoa muiden pysytellessä "perusasemissa", kun vedetään vaikkapa "kaikkihan-sen-osaa-tunturisatua" korvakuulolta.

Terv. JtB
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen)
isojussi
02.02.2004 11:24:39
... Tarkoitan sitä että on olemassa soittajia,joiden kaali pelaa hieman paremmin kuin toisten,eli musiikillinen lahjakkuus on JOTAIN AIVAN MUUTA kuin pelkkää matemaattista prima vistaa....

Oot ihan oikeassa. Tämmöinen paljon klasari- ja puhallinorkkakuvioissa pyörinyt torvi on nähnyt hurjan määrän kavereita, joilla on hyvä tekniikka ja nuotinlukutaito, mutta eivät saa niistä lapuistaan musiikkia ulos. Eivät osaa edes teemaa soittaa muutakuin just niinkuin lapuissa on.

Itselläni ei ole KOSKAAN ollut vaikeuksia oppia biisejä kuuntelemalla,toki luen nuotteja,MUTTA..........eihän se nuotti kerro juuri MITÄÄN sen biisin tyylistä, todellisesta meiningistä,on kappaleita jotka EHDOTTOMASTI pitää KUULLA että ne voi soittaa edes sinneppäin,eikö???

Aivan totta. Tosin, kun aina ei voi pirmavistatilanteita välttää pitää kehittää just monipuolista tyylitajua ja muuntautumiskykyä, mutta ne pienet kappaleelle ominaiset fraseeraus- ym. vastaavat jutut, joita ei lapuista voi nähdä, jotka saattavat tehdä juuri ko. biisistä sen nimenomaisen biisin, pitää kuulla. Mutta eihän niitä biisejä sen takia tarvitse ulkoa ilman lappuja osata?

Ja kun kaiken lisäksi vielä laulan,niin mieluusti haluaisin kuulla sen alkuperäisteoksen,etenkin englanninkielisissä biiseissä tuo lausuminen/fraseeraus on melko tärkeää!

Tietenkin, mutta ei tämä silti tarkoita sitä etteikö joskus tarvitsisi vähän apuja muistille.
pekkajau
02.02.2004 11:32:19
Huttubändi ilman kansioita on kuin puukko ilman tuppea! Itselleni on muodostunut sellainen traditio että samalla kun vaihdan kansioita toisiin kansioihin vauhdissa niin joka kerta ensin meinaa katua se helevetin heppoinen nuottiteline ja sitä kun siinä tavoittaa kiinni ettei se romahda parketille niin siinä aina basso mukavasti ottaa ja kolahtaa mikkitelineeseen ja se antaa sellaisen mukavan epämääräisen "booooum boooum" äänen.
baron
02.02.2004 11:34:34

Jos nyt polkaistiin aihe taas käyntiin, niin täytyyhän jonkun bändissä tietää, miten kappale soitetaan.

Mä liiderinä olen ottanut sen roolin, että minä tiedän. Varmuuden vuoksi mulla on lunttilappu muistin virkistykseksi. Jotta ei pyörää tarvitsisi keksiä uudelleen, käytän sellaista lunttilappua, jota kutsutaan nuoteiksi.
v_m_kangas
02.02.2004 12:13:33

Hei, te tarviitte jonkinlaisen kansion, että muistatte mitä olette tänne kirjoittanut viime viikolla tai edellisenä päivänä. Tämä sen vuoksi, ettei tartte näitä samoja viestejä lukea tuhat kertaa.

Nämähän osaa jo kohta ulkoa ilman kansiota :D
Humppaa tai soita
baron
02.02.2004 12:18:13

Hei, te tarviitte jonkinlaisen kansion, että muistatte mitä olette tänne kirjoittanut viime viikolla tai edellisenä päivänä. Tämä sen vuoksi, ettei tartte näitä samoja viestejä lukea tuhat kertaa.

Nämähän osaa jo kohta ulkoa ilman kansiota :D

Kai tanssimuusikon elämä on niin helppoa ja ruusuista ja muuten olemme kaikista asioista samaa mieltä, että mistään muusta kuin laput/ei laput emme saa kunnon keskustelua.

Eikä tämä sitä paitsi aina uudestaan ala, vain parin viikon välein.
WanhaWetäjä
02.02.2004 12:28:00

Soittaminen sensijaan useimmiten kyllä luonnistuu ulkomuististakin, eli oman ohjelmiston kanssa tarvitsen kansiota ainoastaan sanojen vuoksi.

Tuo kansion tarve taitaa olla myös psyykkisellä tasolla

Sama "vika"mullakin...mä muistan kyllä omat biisini ulkoo
muuten,mutta erityisesti kotimaisten huttubiisien(iskelmä,humppa yms.) sanojen kanssa on välillä vaikeuksia,vaikka ne olisi ollut ohjelmistossa ties kuinka ja kauan,lienee kysymys siitä että ne eivät edusta omaa henk.koht. mielimusiikkiani?

Sen sijaan "paremmat"biisit jää kaaliin myös sanojensa puolesta,niitä kun on mukavampi soittaa,se ei ole sellasta "pakkopullaa",mitä osa ohjelmistosta väkisinkin on!

Mulla on joskus unohtunut kansiot himaan,huomasin tuon saman asian eli että kansion(sanojen) tarve on todellakin osittain vain sitä että se kansio on siinä telineessä,varmuuden vuoksi!

Ja pakon edessä useimpiin biiseihin sanat tulee mieleen ilmankin, kuin itsestään,sitten jos rupee miettiin ja muisteleen miten joku teksti menee,sillon voi tulla noutaja,iskee paniikki ja metsään mennään ;-)
Sepsu
02.02.2004 12:47:00
.... aina basso mukavasti ottaa ja kolahtaa mikkitelineeseen ja se antaa sellaisen mukavan epämääräisen "booooum boooum" äänen.

Se volumepotikan pitäisi kääntyä molempiin suuntiin.... :)
KoskPaavo
02.02.2004 13:02:26
Sitten on joillakin vielä sen "mapit-Show"n lisäksi rituaalinomainen silmälasien esilleotto-rituaali, kotelo rintataskusta, lasit kotelosta, sitten se kotelo kiipparien päälle, lievä etunoja nuottitelineeseen päin ja katse lasien yli muihin soittajiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)