Aihe: "Jostain säkin oot alottanut"..
1
WanhaWetäjä
28.02.2004 12:56:11

Pieni alustus lienee paikallaan:

WW: "Toiset ovat lahjakkaampia eri osa-alueilla kuin toiset,onko se niin vaikea käsittää??Mun puutteeni on huono prima vista,toki luen/kirjoitan lappuja mutta en omasta mielestäni tarpeeksi hyvin,mutta se on treenauksen puutetta,sen sijaan olen erittäin nopea omaksumaan erilaisia juttuja KUUNTELEMALLA,ja se on kyllä ihan silkkaa lahjakkuutta,jota en ole treenannut,joillakin sitä on,joillakin ei;-)"

1)IsoJussi:"Noniin!Hyvä,että porukassa on yks noinkin kova jätkä.Pois turha nöyryys.Mulla on aina ollut ohjenuorana J.J.Johnsonin toteamus:"There will never come a day that i don´t have to practise."

2)Mietipäs kuitenkin:jostain säkin oot alottanut.Aluks oot räplänny yksinkertaisempia biisejä/sointukiertoja ja jos oot alusta pitäen hakenu asiat soittimella,etkä lapuista,on ko.taito kehittynyt sulla "vaivihkaa".Tässä kohtaan tällänen Musiikkiopisto- Mauno nostaa tosissaan sulle hattua.Meikäläistä on opetettu seuraavalla tavalla:lyödään laput eteen ja sanotaan"Vedä tosta!",prima vista kyllä kehittyy,mutta ilman lappuja ei uskalla vetää mitään.Paino sanalla uskalla."

WW: 1)Ekan kerran huomasin keskimääräistä paremman korvani olemassaolen suorittaessani solfa kakkosta,olin ainoo "kevytmuusikonalku" näitten klassisten Musiikkiopisto- Maunojen seassa ja täytyy sanoo että korvattomia VARSINKIN naispuolisia pianisteja tuntui riittävän..ja yllättäen olin ainoo joka sai maksimipisteet kyseisestä kurssista,olin jotain 20 v sillon..myöhemmin tanssikuvioissa olen todennut usein saman asian:mulla on hyvä korva,onko se jotenkin väärin myös itse tiedostaa se??En mä ole mikään "kova jätkä"vaan "vain" tanssimuusikko joka on pärjännyt nämä vuodet pääosin tällä lahjakkuudellaan,eli voisko sanoa että olen lahjakas mutta laiska treenaamaan:-)

2) Normaalit autotallibändikuviot niinkuin useimmilla..siinä 14-v. eka bändi,siinä sivussa sitten pianotunteja ja myöhemmin kitaratunteja,eli en mä nyt ihan itseoppinut ole kuitenkaan,tosin kevyttä musaahan ei sillon Tampereen päässä opetettu,eli se puoli on ollut kyllä varsin omaehtoista opiskelua,"kuuntele ja opi"-pohjalta,eli kenties se on tosiaakin edesauttanut tota kuuntelu/puolta ja asioiden omaksumista sitä kautta.

Tietysti asiaan on vaikuttanut se että olen aina pitänyt melodisesta musiikista,eli karrikoiden kun veli kuunteli Rollareita,mä kuuntelin Beatlesia,myöhemmin Eaglesia,ELO:a,Chicagoa,Steely Dania,yleensäkin musaa mikä perustuu hyviin melodioihin/harmonioihin,ei mun korva todellakaan pelkän rock&rollin kuuntelussa/soitossa ole kehittynyt,vaikka kitaristi alunperin olenkin.Ja heviäkin olen soittanut..

Näin yli 20 v. sitten..nykyäänhän oppia saa soittimeen kuin soittimeen vähän monipuolisemmin :-)
isojussi
28.02.2004 19:42:00
Kyllä mä WW ymmärrän sun pointtis hyvin, enkä väitä, ettetkö olis lahjakas.

Silti mä väitän, että musiikillinen lahjakkuus on enemmänkin musiikin parempaa ymmärtämistä ja käsittämistä, kuin minkään alueen suoranaista teknistä taitamista.

Se minkä sain huonosti selitettyä oli, että sä oot aluperin tehnyt muutakin, kuin tankannut etydejä vihoista - mikä munmielestä karseimmin kulminoituu juuri musiikkiopistojen pianotätien oppilasraukoissa: Luovuus ja kuunteleminen tapetaan.

Tottakai joka asiassa toisilla on paremmat lähtökohdat kuin toisilla ja ihmisten osaaminen ja taidot kehittyvät eri tahtiin.

Vittu - mä oon 38 ja nyt vasta tajusin, miten pystyn helposti ja nopeesti kehittään korvaani. Pitäs vaan tälläkin iällä maltta kaikki aloittaa tarpeeks simppelisti.

Tässä foorumissa opn välillä ollut aika vauhdikkaita nuotit - ei nuotteja väittelyitä, vaikka kylmä totuus on, että molempia taitoja tarvitaan. On ihan luonnollista, että ihminen puolustautuu välillä voimakkaastikin omaa heikkouttaan tehtyä "hyökkäystä" vastaan.

Fiksuintahan olisi ensiksikin tunnustaa omat heikkoutensa ja kehittää niitä ja toiseksi hyväksyä toisten heikkoudet ja auttaa heitä tässä kohden - eikä vittuilla päin naamaa.

Totuushan, että mitä parempi muusikko, sitä helpommin hän hyväksyy toiset soittajat ja sitä mukavammin hän heihuin suhtautuu. Niin soittamisessa, kuin muuallakin oma epävarmuus ilmenee ylimielisyytenä.
Osta mut - ma olen kaupan!
KoskPaavo
28.02.2004 20:50:58
Isojussi wrote:
"Totuushan, että mitä parempi muusikko, sitä helpommin hän hyväksyy toiset soittajat ja sitä mukavammin hän heihuin suhtautuu. Niin soittamisessa, kuin muuallakin oma epävarmuus ilmenee ylimielisyytenä."
__
Kyllä tuohon ainakin mun täytyy yhtyä.
Soittaja selviää aina.
Fuzzy Boner
28.02.2004 21:10:51
Isojussi wrote:
"Totuushan, että mitä parempi muusikko, sitä helpommin hän hyväksyy toiset soittajat ja sitä mukavammin hän heihuin suhtautuu. Niin soittamisessa, kuin muuallakin oma epävarmuus ilmenee ylimielisyytenä."
__
Kyllä tuohon ainakin mun täytyy yhtyä.

sama tääl. Kovimmat jätkät ei paljoa maindaile...
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron
WanhaWetäjä
28.02.2004 23:42:01

sama tääl. Kovimmat jätkät ei paljoa maindaile...

Eikä myöskään käy näillä foorumeilla..................

Mikä vee teitä oikeeen riipoo????Mä sanoin vaan omaavani hyvän korvan,heti tulee lunta tupaan joka suunnalta,terveisiä erityisesti sinne huvikseen keikkailevalle systeemisuunnittelijalle jonnekin hevon vitun korpeen.......ei sitä keikkaa oo teilläkään häävisti,kuka on Reija Kortet,ja miksi?????Ja miksi niin korni bändinnimi kuin Dolores????Sehän on joku särkylääke HOH HAH HOH HAH HOO !!!!!

No niin,asiaan! Mä todellakin mokasin!Tein sen mitä ei missään tapauksessa saisi tehdä,kehuin itseäni julkisesti ihan vaan reilun 25 v. kokemuksen perusteella huttumusiikin hetteiköissä seikkailleena,kaikenlaisia hirvittäviä olentoja(basisteja,haitaristeja...) nähneenä,olen pahoillani,katson peiliin,yritän olla nöyrä...

Iso J.!!Kiitokset ansiokkaasta vastineestasi,puhuit paljon mutta asiaa,mä olen todellakin vain vaivainen, elähtänyt tanssimuusikko,keskimääräistä paremmalla kuuntelulla varustettu tosin,ei yhtään sen enempää eikä vähempää!

Mä IHAN oikeesti kunnioitan sun ratkasuasi ruveta freelancer-muusikoksi näinä aikoina...sä olet kova jätkä!!

En mä yleensä humalassa täällä turise......no joskus näinkin;-)
Fuzzy Boner
28.02.2004 23:50:38

Äläs oo varma :)

Mäki otan just toista konjakkia tässä... Mä en ainakaan riitaa haasta.. kunhan vaan kommentoin tohon pikku juttuun.
Vilhelmus
28.02.2004 23:51:33

Mikä vee teitä oikeeen riipoo????Mä sanoin vaan omaavani hyvän korvan,

Varmaan se, että se pitää mainita silloin kun joku muu tarvii apua.

Se siitä, jatkakaa. Piis.
Piilottakaa siskonne!
Burning Winter The Coveralls
Neljä Ruuvia
29.02.2004 09:50:53
Äläs oo varma :)

Mäki otan just toista konjakkia tässä... Mä en ainakaan riitaa haasta.. kunhan vaan kommentoin tohon pikku juttuun.
Fuzzy Boner on aika oikeessa,täällä muuten käy ihan vitun kovia soittajia . Käynhän mäkin täällä.
Fuzzy Boner
29.02.2004 11:15:06
Fuzzy Boner on aika oikeessa,täällä muuten käy ihan vitun kovia soittajia . Käynhän mäkin täällä.

Niinpä... Sitä ei vaan moni usko ;)
M.i.k.key
29.02.2004 21:07:30
Syytä olis uskoa
My name is Baron, M.i.k.key Baron
U.Honey
29.02.2004 21:35:47 (muokattu 29.02.2004 21:38:39)
Onpas täällä taitavia muusikoita tänään! Arvaan, että joko yleisö taputti eilen keikalla, tai sitten pääsi peräti saatolle! :-)
Children of Baron - kun vain paras on kyllin hyvää
isojussi
29.02.2004 23:05:48

Mikä vee teitä oikeeen riipoo????Mä sanoin vaan omaavani hyvän korvan,heti tulee lunta tupaan joka suunnalta,...

....Tein sen mitä ei missään tapauksessa saisi tehdä,kehuin itseäni julkisesti ihan vaan reilun 25 v. kokemuksen perusteella huttumusiikin hetteiköissä seikkailleena,kaikenlaisia hirvittäviä olentoja(basisteja,haitaristeja...) nähneenä,olen pahoillani,katson peiliin,yritän olla nöyrä...

NOUNOUNOU! Ymmärsit mut väärin ystäväiseni! Mä kyllä uskon, että sulla on hyvä korva, mutta tarkoitin, että sä oot aikoinas opetellu soittaan siinä mielessä oikeella tavalla, että oot saanu kenties jo alunperinikin hyvän korvas paremmaks. Mä oon siitä sulle rehellisesti kateellinen - enkä häpeä sitä, vaan alan vihdoin tehdä duunia oman korvani eteen. Tarpeeks en voi soitonopettajaani korvaamattoman arvokkaista neuvoista kiittää.

Iso J.!!Kiitokset ansiokkaasta vastineestasi,puhuit paljon mutta asiaa,mä olen todellakin vain vaivainen, elähtänyt tanssimuusikko,keskimääräistä paremmalla kuuntelulla varustettu tosin,ei yhtään sen enempää eikä vähempää!

Älä siinä nöyristele. Sä ainakin tunnut tietävän, miten tää duuni pitää hoitaa - toisin, kuin 90% nimibändeistä. Sitäpaitsi mä en oo koskaan digannu joo-joo-miehiä. Tommosten kanssa on mukava vääntää kättä, kun kaveri vääntää vastaan.

Mä IHAN oikeesti kunnioitan sun ratkasuasi ruveta freelancer-muusikoksi näinä aikoina...sä olet kova jätkä!!

Kiitos! Kyllä tässä kylmä rinki aukinaisen perseen ympärillä mennään, mutta onneks rahalla ei tosiaankaan saa kaikkee!

Ei se mitään - otanpa toisen klasillisen edullista punkkua minäkin...;o)

Tää on sinänsä todella hyvä keskustelunaihe - siis voiko korvaa kehittää.

Se on toki totuus, että kyllä niitä "kaikenlaisia hirvittäviä olentoja" löytyy joka peli varresta, mutta jos hekin ovat olosuhteidensa uhreja. Ts. jos ei kuule muita tanssbändejä kuin vaikka Souvareita, luulee heitä kohta erinomaisiksi. Onko jonkun mielestä rööki, kahvi tahi Kossu maistunut ekalla kerralla hyvältä?

Mä muistan elävästi, kun vähän yli parikymppiset mitäänosaamattomat maalaispojat paineli Imatralle bigband-kursiille ja kiros, että "Kyllähän mekin, kun saatais elää koko ajan tämmösessä musaympäristössä" No, samalla kursilla oli sillon Rissasen Antti, Järvelän Jouni, Takalon Arttu jne... Kaikki meihin nähden pikkupoikia, mutta soittivat upeasti.

Miks tää on musta hyvä aihe?

Mulla on muutama pikku-piano/keyboard-oppilas, jotka on about samanikäisiä (10-12), nillä on kaikilla sama tavoite (oppia soittamaan kivuttomasti vaikkapa toivelaulukirjoista omaksi iloksi), mutta erilaiset lähtökohdat:
- Yks opiskelee musiikkiopistoss muuta soitinta.
- Pari on ollu sähköurkukoulussa.
- Yks on käyny yksityisillä pianotunneilla.

Kaikilla on yhteistä se, että heille on opetettu: Vedätostalaspusta-einointoiontäänuotti-menetelmällä.

Kaikille on opetettu mitä muttei miksi.

Tänään mun oli oikein paha olla, kun yhden fiksun, musikaalisen ja lahjakkaan pojan kanssa käytii läpi asioita 3/3 teoriatenttiin. Kaiken maailman vitun itämaiset molliskaalat pitää osata, mutta kvintti ei oo vielä kaalissa.

Tässä kohtaan en syytä pojan (musarin)soitonopettajaa - se on ammattimies, mutta jotenkin se teorianopetus on ollu kautta aikojen siellä semmosta kummallista pänttäämistä, joka on idioottimaisesti pidetti erillään soittimenopetuksesta - jonka yhteydessä se tulis mun mielestä ehdottomasti hoitaa.

Tää on tietystysti mullekin vähän jo vaarallista tekstiä, kun liikun täällä tunnettuna henkilönä, mutta jos sillä saavutetaan jotain, että mulla menee jotain ovia kiinni, niin siitä vaan. Lapsissa on tulevaisuus ja niille pitää antaa paremmat mahdollisuudet, kuin meille.
Notefix
01.03.2004 08:25:36

Tarpeeks en voi soitonopettajaani korvaamattoman arvokkaista neuvoista kiittää.

Hoho...
My name is Baron, Notefix Baron- "mä oon meshissä"
isojussi
05.03.2004 23:37:11
Hoho...

Häh?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)