Aihe: ruotsalainen tanssimusiikki vs. suomalainen tanssimusiikki
1 2 3
peepee
04.04.2004 12:32:46
Jyväskylän Viihdekeskuksessa vieraili perjantaina ruotsalainen Fernandoz kakkosenaan Syke. En ollut aiemmin nähnyt ruotsalaisen yhtyeen live-keikkaa, tiesin toki, että niiden musiikki on tosi yksiniittistä - ja näin oli. Se joka ei tanssi buggia, on varmasti pihalla minkä tanssilaijin siihen soitettuun musiikiin valitsisi: Tuli hidasta musiikkia ja tuli nopeata musiikkia ja käytännöllisesti katsoen kaikki samaa maata. En sano, että se olisi huonoa, päinvastoin hyvin sovitettua musiikkia ammattitaitoisesti soitettua. Soundit olivat vahvat, ennenkaikkea bassosoundi oli tuhti. Saksofonit täydensivät "äänimuuria". "Ulospano" oli myös ammattimaista: Pukeutuminen, valaistus ja taustaverhojen kimallus, samoin se että jokainen kappale päättyi valojen välkähtelyyn - kiva yksityiskohta.

Mutta: Luoja varjelkoon, että pitäisi joka tanssi-ilta olla sellaisen yksipuolisen musiikin varassa. Odotin mielenkiinnolla, mikä on poikien spiikkauskieli. Olin ihan tyytyväinen että käyttivät ruotsinkieltä - englanti olisi kyllä kuulostanut kaksikielisessä maassa hassulta. Mielenkiintoinen ilta, tulihan bugattua kunnolla
jeppeq
04.04.2004 18:56:44
En sano, että se olisi huonoa, päinvastoin hyvin sovitettua musiikkia ammattitaitoisesti soitettua. Soundit olivat vahvat, ennenkaikkea bassosoundi oli tuhti. Saksofonit täydensivät "äänimuuria".

Mutta: Luoja varjelkoon, että pitäisi joka tanssi-ilta olla sellaisen yksipuolisen musiikin varassa.

Kommentti elävästä elämästä, oikeastaan kuuluisi tuonne tanssi.net -puolelle, sillä käsite bugg ei yleensä aukea soitajalle kuin kuultuna sanana. Mitä tulee "ammattimaisesti soitettuun" sitä se varmasti on, mutta ei juuri kuulemallasi kerralla tullut oletettavasti livenä. En ole kuullut/nähnyt ko. ryhmää, mutta oletan, että käytössä on sama formaatti charlies ym. "länsirannikko" yhtyeiden tavoin, eli paljon tulee kaikkea isolla kaiulla höystettynä ("iso soundi") kovalevyiltä tahi muilta ennakkotallenteilta, jolloin livenä tuntuu, että kyseessä on oikeastikin hyvistä livesoittajista koostuva sydeemi ryyditettynä yleensä ylisuurella PA:lla ja äänitasolla.Paskakin kuulostaa mainiolta, kun se viritellään kuultavaksi kunnon laitteilla.

Parasta kommentissa oli se, että totesit musiikin olleen yksipuolista ( hidas - nopea ) - pisteet siitä.

Mietipä sitä, jos me kaikki muutkin rahjaamme sekut lavalle...luvassa silloin toinen toistaan upeampia LAVAkokemuksia !!?

Viimeinen kommentti suomalaisille LAVAtanssimuusikoille.
peepee
04.04.2004 22:18:05
Enpä tullut tuota ajatelleeksi, tehokeinona asiaa tuntemattomalle se kuulosti hyvältä, noin matalia ääniä kun kuulee harvoin. Tuntuu siltä että tuollaisen äänimuurin käyttö olisi tällä hetkellä ominaispiirre ruotsalaisessa tanssimusiikissa.

Kirjoitukseni ydin oli kuitenkin suomalaisen tanssimusiikin monipuolisuus Turakaisen kannalta. (Sosiaalifoxaajalle on todennäköisesti melkein sama mitä tanssilajia soitetaan kunhan sitä pystyy foxina menemään.)

Kyllä meille on rikkaus, että tanssi-illan aikana yleensä tulee ne yli kymmenen tanssilajia, joita seuratanssikurseilla opetetaan.
Meille nirsoille Turakaisille voisi tehdä hyvää olla muutama kuukausi "ruotsalaisella kuritushuoneella" tanssimassa vain ko. musiikkiin.
Tankoprinssi
04.04.2004 22:52:09

Mä oon lähdössä toukokuun alussa viikon rundille Ruotsiin, eikä aiota "vetää" sitä ruotsin laivojen keskusradiosta tuttua "Vikingarna-huttua" jota ilmeisesti tarkoitit. Saas nähdä mitä Göranit ja Börjet tykkää suomalaisesta??
Kandeeko enään olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
peepee
04.04.2004 23:14:02
Mä oon lähdössä toukokuun alussa viikon rundille Ruotsiin, eikä aiota "vetää" sitä ruotsin laivojen keskusradiosta tuttua "Vikingarna-huttua" jota ilmeisesti tarkoitit. Saas nähdä mitä Göranit ja Börjet tykkää suomalaisesta??

Jos haluat olla miellyttämättä Göraneita ja Börjejä, varo soittamasta Abban musiikkia (mm. Dancing Queen ja I do, I do, I do ovat perus-bugg-musiikkia).

Samoin suomalainen humppa sopii buggin tanssimiselle loistavasti. Jätä siis sekin tyyli soittamatta.
jeppeq
05.04.2004 01:06:53

Jos meet peruspaikkoja "hjärter ess, eskilstuna, jukola, sunbyberg jne. muista tarjota sitä "nostalgista suomi-kamaa" mukaanlukien satumaa ja kotkan ruusu - ehdottomasti !!! ja nuo edelliset sitten tulkiten laulajan osalta mahdollisimman autenttisesti - jos laulavat "tirskuen" tulee oletetttavasti turpaan, tai ainakin "kaks keikkaa" yhdellä otolla. Siellä on paljon kansaa 70luvulla muuttaneita...

Ennen keikallelähtöä pikatarkistus "päivän kunnallispolitiikkaan"... se on päivänaihe....
R.W. Piuha
05.04.2004 08:58:16
Jos haluat olla miellyttämättä Göraneita ja Börjejä, varo soittamasta Abban musiikkia (mm. Dancing Queen ja I do, I do, I do ovat perus-bugg-musiikkia).

Samoin suomalainen humppa sopii buggin tanssimiselle loistavasti. Jätä siis sekin tyyli soittamatta.

Äärimmäisen tyhmä kysymys tanssitaidottomalta soittajalta MUTTA......miten ihmeessä "Dancing Queen"ja "I do,I do,I do"ovat ns. samanlailla tanssittavia kappaleita????Rytmillisesti kun ovat aivan eri alueilta????Ei tulisi ainakaan minulle mieleen pareiksi laittaa,toi "I do..."on sitä ruåttalaista posetiivimusaa tyylinmukaisimmillaan(=pahimmillaan?) mutta "DQ"on kyllä jotain disco-osastoa enempi ???

Tää nyt menis tonne "mitä mihinkin rytmilajiin voi tanssia"-topiciin paremmin,mutta menköön nyt tässä kun on niin oiva esimerkki TAAS KERRAN tanssijan ja soittajan erilaisesta ajattelutavasta ;€D
v_m_kangas
05.04.2004 09:46:41

Äärimmäisen tyhmä kysymys tanssitaidottomalta soittajalta MUTTA......miten ihmeessä "Dancing Queen"ja "I do,I do,I do"ovat ns. samanlailla tanssittavia kappaleita????

Buggina voi mennä melkein mitä vain :) Varsinkin sellainen 'disco tyylinen' käy hyvin buggaamiseen. Lavoilla näkee kuinka buggia mennään mm. humpan tahtiin. Iskelmästä mm. Hirvoskan beateissa on hyviä bugg biisejä. Tempo aluekkin voi olla hyvin laaja, DQ on mielestäni sieltä löysimmästä päästä.
Humppaa tai soita
Tankoprinssi
05.04.2004 17:46:51

Abba silli on ainoo mitä mä sulatan. Onks liian radikaali asenne ruåttiin mennessä.
Kandeeko enään olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
Carde
05.04.2004 18:03:27
"Dancing Queen" buggina? No ei mee, oikeessa oot, Piuha! Tai melkein mitä tahansa voi tietenkin mennä melkein minkä tahansa askelin, mutta se nyt ei kyllä tarkoita, että sopisi siihen... Eikä kamalasti liity tanssimiseen sikäli kuin minä sen ymmärrän.
baron
05.04.2004 22:06:14

Tää on tietysti kuolleena syntynyt ajatus, mutta jos mä kuitenkin leikin tällä "vainajalla", että olisi tilaisuus, jossa asiasta kiinnostuneet tanssimuusikot ja tanssijat kohtaisivat seminaarin merkeissä ja musanäyttein ja tanssinäyttein katsottaisiin, missä kohdissa puhutaan samaa kieltä ja missä ei.

PS: Voisko tällaisen järjestämiseen saada kulttuuriministeriöltä avustusta?
Avustushakemukset vetämään?

M-net kohtaa T-netin??????????
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
isojussi
05.04.2004 22:38:57
Tää on tietysti kuolleena syntynyt ajatus, mutta...M-net kohtaa T-netin??????????

Ei pöllömpi idea. Mulla on kyllä jonkinverran yhteispeliä paikallisen tanssiseura kanssa ja se on aina yhtä hedelmällistä. Aina saa asiallisia mielipiteitä tempoista ym. kun he ovat paikalla - ja kaikkee tanssitaan!

Tanssijatkin vois olla lopunperin halukkaita oppiin ja kokeileen tanssimista heille uusiin rytmeihin - jotka ovat todennäköisesti vaan jääneet bändeiltä ja tanssijoilta unholaan tämän nykyisen Vikingarna- / Agents-vallankumouksen kourissa - mitenkään kumpaakaan hyvää bändiä mollaamatta.

Ei mulle ainakaan kauheesti putoo toi ruåtsåsåinen hompottipompotti-kompin päälle hymyillen lauletut kalalaulut.
Osta mut - ma olen kaupan!
peepee
05.04.2004 23:01:11
"Dancing Queen" buggina? No ei mee, oikeessa oot, Piuha! Tai melkein mitä tahansa voi tietenkin mennä melkein minkä tahansa askelin, mutta se nyt ei kyllä tarkoita, että sopisi siihen... Eikä kamalasti liity tanssimiseen sikäli kuin minä sen ymmärrän.

Kyllä sitä vielä viime viikolla saattoi buggina tanssia.
Tai jos nyt viikonlopun jälkeen sen rytmiikkaan on tullut sellaisia muutoksia, joista me Turakaiset ei tiedetä mitään....
isojussi
05.04.2004 23:09:43
Mä en oikein ymmärrä sitä, että jos joku haluaa tanssia jotakin juttua miten itse tykkää, niin tanssikoon.

Vetäköön vaikka Lutzeja ja Salkoveja - see if I care - jos hyvältä tuntuu.

Vielä neurettavammalta kuulostaa se, jos joku ei kehtaa tanssia, kun kilpatanssinharrrastajat vetelee välillä lavoilla omia kuvioitaan.

No, onhan näitäkin tapauksia, jotka ei uskalla mennä ekana lattialle, vaikka tulis kuinka mieleistä musaa.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
peepee
05.04.2004 23:10:49
Baronin ja Isojussin kirjoituksiin:
Tanssinetissä on menossa ihan projekti paritanssin edistämisestä, johon uskoisin tämänkin yhteistyön sopivan hyvin. Tanssinetissä kun usein tuskaillaan ihan samoja asioita, yhteistä tämä on soittajille ja tanssijoille!
Käykää katsomassa threadia: "paritanssin edistämisprojekti"

http://www.tanssi.net/keskustelu/53/55271.html#t
baron
05.04.2004 23:28:12

Baronin ja Isojussin kirjoituksiin:
Tanssinetissä on menossa ihan projekti paritanssin edistämisestä, johon uskoisin tämänkin yhteistyön sopivan hyvin. Tanssinetissä kun usein tuskaillaan ihan samoja asioita, yhteistä tämä on soittajille ja tanssijoille!
Käykää katsomassa threadia: "paritanssin edistämisprojekti"

http://www.tanssi.net/keskustelu/53/55271.html#t

Näköjään tanssijat ovat kovin kiinnostuneita aiheesta. En kyllä huomannut, että musiikkia olisi tarvinnut projektin edistämiseen.

PS. Kun olen kovin huonosti saanut tanssijoilta positiivista tietoa, millainen musa olisi hyvää tanssittavaa, lähinnä millainen ei ole, olen ostellut kilpatanssijoille tarkoitettuja harjoitus-CD:tä. Soveltuuko sama musa lavalle kuin kilpatanssijan harjoitteluun?
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group
isojussi
05.04.2004 23:33:09
...Soveltuuko sama musa lavalle kuin kilpatanssijan harjoitteluun?

Mun mielestä tempot on vähän erilaiset, mutta periaatteessahan musa on samaa.

Mitä sanoopi tanssijat?
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
peepee
05.04.2004 23:52:56
Laitoin sähköpostilla Baronin ja Isojussin kirjoitukset projektin koordinaattorille juuri noilla saatesanoilla
"musiikkia ja muusikoita tarvitaan projektissa"!!!
Huomiosi oli ihan oikea - ei oltu huomattu liiian lähellä olevaa asiaa, musiikkia!!!

Baron & Isojussi:
Mullakin on muutamia ko. levyjä, ne menee harjoitustilanteessa ihan ok, mutta "fiilistelyyn" tarvitaan jo jotain muuta.

Monesti on todettu, että 50-luvun loppupuolen tanssimusiikin tempot olisi lähellä eri tanssilajien ominaisimpia tempoja.
Siksi tositurakaiset vierastaa Yölintua, Antti Huovilaa ym. liian nopeita tempoja viljeleviä.

Ehkä ammattimiehen vastauksen saisi Martti Metsäkedolta, joka kuuolemma "sparraa" tanssiorkestereita.
Rock n
06.04.2004 01:02:48 (muokattu 06.04.2004 01:21:57)
...Monesti on todettu, että 50-luvun loppupuolen tanssimusiikin tempot olisi lähellä eri tanssilajien ominaisimpia tempoja....

Joillakin tansseilla on vaan ääripäät. esim foksit; Hidas foksi ja Nopea foksi ja kaikkea siltä väliltä. Kilpatansseissa näille on omat tanssitavat/tyylit/askellukset ja tempot, mutta lavoilla useimmiten sosiaalifoksin askellus. Tango on käytännössä yksinopeuksinen ja siihen sama sosiaalifoksiaskel.

Jivessä ja Boogissa aluetta on melkoisesti, mutta usein bändit soittaa näitä ylinopeina.

Hidas valssi menee kilpatempolla tai hiukan yli. Wienervalssin kilpanopeus on sitten suomalaiseen lavavalssiin selvästi liikaa.

Kilpatanssibiisien erikoissovitukset ovat useille lavatanssijoille hankalia.
päivis
06.04.2004 01:55:10
Näköjään tanssijat ovat kovin kiinnostuneita aiheesta. En kyllä huomannut, että musiikkia olisi tarvinnut projektin edistämiseen.

Olihan siellä tämä: Tanssimusiikin kehittäminen –työryhmä http://tanssi.net/keskustelu/53/54916.html#t (tosin linkki oli rikki, kun t-netissä ei voi tehdä korjauksia sen jälkeen, kun joku on vastannut viestiin. Tässä korjattu versio artikkelista: http://tanssi.net/keskustelu/53/55278.html#t)

Kun olen kovin huonosti saanut tanssijoilta positiivista tietoa, millainen musa olisi hyvää tanssittavaa

Tuntuu olevan vähän vaikea aihe, kun tanssijat tanssii tunteella ja soittajat soittaa tunteella... Ja ne vähätkin teoria-asiat, mitä osataan, on "eri kielisiä".

olen ostellut kilpatanssijoille tarkoitettuja harjoitus-CD:tä.
Soveltuuko sama musa lavalle kuin kilpatanssijan harjoitteluun?

Useimmat kaupoissa myytävänä olevat "kilpatanssilevyt" sopii parhaten pannunalusiksi. Syntikalla tehtyä tikutusta. Mutta toki hyviäkin löytyy.

(Hyvältä) kilpatanssilevyiltä löytyvät lattaribiisit (cha-cha, samba, jive, rumba) sopii varmaan ihan hyvin lavoillakin soitettavaksi, tempoja pitää vain hieman helpottaa (ainakin kolmessa ensinmainitussa).
Pasodoblea ei lavoilla tanssita.

Rock n kertoikin jo wieninvalssista (nopea) ja valssista (=hidas valssi).

Kilpatangoja voi lavoilla soittaa, mutta korkeintaan yhden parin; lavoilla täytyy olla suomalaista tangoa (mieluummin vanhaa kuin nykytuotantoa). Argentiinalainen tangokin käy, samoin rajoituksin kuin kilpatango.

Quick step on kilpa- ei lavatanssi. Mutta quick step -musiikki on mitä loistavinta lindy hop musiikkia!!!
Samoin slow fox -musiikki on usein todella hyvää hitaan boogien musiikkia!
"Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance." --Peter Saint James
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)