Aihe: Trubaduuri/omb
1 2 3
Kukko
03.04.2004 09:23:21 (muokattu 03.04.2004 09:30:35)

Yritinkin jo aiemmin kysellä omb/truba-kokemuksia ym.Taloudellinen tilanteeni on pistänyt ajattelemaan lisäansioden tavoittelua perin kyseenalaisilla konsteilla..xD
Muutaman keikan olen heittäny vuosia sitten(haluaisin unohtaa nekin) joten aavistus hommasta on.
Kertokaahan kokemuksia??
1.Kitara + mies + PA + mitä muuta(onks taustat must?,cd?)
2. Hinnoittelu?
3.Miten pitkä ilta/setit
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
KoskPaavo
03.04.2004 12:16:39
Näin OMB-miehenä voin sanoa että tuollaista kitara-mies-juttua on tehty jumalattoman kauan.Samoin hanuristit ovat tehneet OMB-keikkaa siitä lähtien kun haitari keksittiin.Eikä sua ammuta vaikka soittaisit siihen minidiskillä taustat, niin tekee kymmenetuhannet muutkin tällä pallolla.Rohkeasti tähän "kulttuurihommaan" mukaan vaan , pistä kova hinta , se ei ole hullu joka pyytää vaan ehkä se joka maksaa.
Soittaja selviää aina.
Kukko
03.04.2004 13:13:47

Näin OMB-miehenä voin sanoa että tuollaista kitara-mies-juttua on tehty jumalattoman kauan.Samoin hanuristit ovat tehneet OMB-keikkaa siitä lähtien kun haitari keksittiin.Eikä sua ammuta vaikka soittaisit siihen minidiskillä taustat, niin tekee kymmenetuhannet muutkin tällä pallolla.Rohkeasti tähän "kulttuurihommaan" mukaan vaan , pistä kova hinta , se ei ole hullu joka pyytää vaan ehkä se joka maksaa.

Se taustojen kanssa pelaaminen mua vähän arveluttaa, kappaleen sovitus on yleensä pohjalta extempåre l. lennosta(unohtuu sanat tms.)toisaalta pitäähän bändinkin kanssa soittaa kurinalaisesti sovitun mukaan..

Tietysti taustat antais enemmän mahiksia kun vois soittaa stratolla eikä akustisella ja sais sooloja ym. mukaan.

Olisko joku 150-200 e kaukana totuudesta,musiikkia olen tehnyt aika kauan enkä varmaan kauhein rääkyjä/soittaja ole näillämain.?

Onko tommonen läpänheitto ym. kuinka yleistä, vai keskityttekö vain musaan.Kai hauskat välispiikit antaa fiilistä tai jotain??
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
U.Honey
03.04.2004 14:15:22
Ota huomioon, että jos haluat tehdä OMB-keikkaa, niin sun täytyy tehdä ne taustat.
U.Honey - Uhkaavan Huomaavainen Optiojohtaja ja Niljakkaan Estoinen Yhtiökumppani.
Kukko
03.04.2004 14:33:27

Ota huomioon, että jos haluat tehdä OMB-keikkaa, niin sun täytyy tehdä ne taustat.

offcourse-tosin mulla ei oo muuta kuin fostex-4 raituri c-kassulla XD. Olen tosin sitä mieltä että viisi vuotta sen kanssa sählättyäni,saan laadukkaampaa jälkeä sillä kuin moni muu jollain ihme tietokone-midi-syntsa-vehkeillä..
isojussi
03.04.2004 14:33:31

Tai ostaa....

Joku aina silloin tällöin kyselee tarjousta taustoista, mutta puolet jättää homman sikseen, kun kuulee hinnan. Hyvää biisinpohjaa ei kumminkaan ihan hetkessä väännä.

Mindiskiä en oo kokeillu, mutta toimiihan tuo kait keikoilla. Midisekvenssejä soitan Oiwan korpulta tai PC:llä sekvensseriohjelmalla (ohjaan kolmea modulia). Osan (pääasiassa kuplettiohjelmiston) oon polttanu audio-cd:ks, joitan soitan sitten kannettavalla cd:llä tai dvd-soittimella. Tai sitten waveja pc:ltä jollain mediaplayerillä.

Muista pistää tarpeeks hintaa. Mä en liikahda vielä 200:lla mihinkään.

Biisit PITÄÄ osata. Ei välttämättä ulkoa, mutta rakenteet pitää muistaa tai olla kunnon laput. Nolo tilanne, jos omb-hemmo ei muista omia arrejaan.
Osta mut - ma olen kaupan!
Kukko
03.04.2004 14:35:47 (muokattu 03.04.2004 14:41:59)

Mindiskiä en oo kokeillu, mutta toimiihan tuo kait keikoilla.

Mikä ihmeen minidisk?

Midisekvenssejä soitan Oiwan korpulta tai PC:llä sekvensseriohjelmalla (ohjaan kolmea modulia).

Sekvensseri, moduli??

Osan (pääasiassa kuplettiohjelmiston) oon polttanu audio-cd:ks, joitan soitan sitten kannettavalla cd:llä tai dvd-soittimella. Tai sitten waveja pc:ltä jollain mediaplayerillä.

Mulle niin vierasta jargonia että huuuuuuuu

Muista pistää tarpeeks hintaa. Mä en liikahda vielä 200:lla mihinkään.

Laitetaan hintaa..

Biisit PITÄÄ osata. Ei välttämättä ulkoa, mutta rakenteet pitää muistaa tai olla kunnon laput. Nolo tilanne, jos omb-hemmo ei muista omia arrejaan.

Olet oikeassa, kitara+mies pohjalla voi improillakin..

Kiitos !
isojussi
03.04.2004 14:39:10
offcourse-tosin mulla ei oo muuta kuin fostex-4 raituri c-kassulla XD. Olen tosin sitä mieltä että viisi vuotta sen kanssa sählättyäni,saan laadukkaampaa jälkeä sillä kuin moni muu jollain ihme tietokone-midi-syntsa-vehkeillä..

Niinpä. Kaikki on kai monasti enempi käyttäjästä, kun laitteesta kiinni.

Tanssipuolella homman pitäis kyllä toimia niin, että et oo liikaa sidottu tiettyy biisijärjestykseen, joten hommaa vehje, jonka kanssa voit sitten sulavasti "puokkoilla" biisitä toiseen.

Matskua pitää olla yli 100 biisiä, jos meinaa tosissaan tanssikeikkaa vetää.
Kukko
03.04.2004 14:43:37

Niinpä. Kaikki on kai monasti enempi käyttäjästä, kun laitteesta kiinni.

Tanssipuolella homman pitäis kyllä toimia niin, että et oo liikaa sidottu tiettyy biisijärjestykseen, joten hommaa vehje, jonka kanssa voit sitten sulavasti "puokkoilla" biisitä toiseen.

Matskua pitää olla yli 100 biisiä, jos meinaa tosissaan tanssikeikkaa vetää.

Tanssikeikat hoidan bändin(loistava) kanssa, olis vaan kiva saada lisämassia bubi yms.keikoilta itekseen, kun basistilla on saunakin lauantaisin ja rumpalilla potkukelkkakisat yms..Xd
perkeles
03.04.2004 21:48:56
Tanssikeikat hoidan bändin(loistava) kanssa, olis vaan kiva saada lisämassia bubi yms.keikoilta itekseen, kun basistilla on saunakin lauantaisin ja rumpalilla potkukelkkakisat yms..Xd

ei pubi-keikoille kannata valmiita taustoja hommata. siitä ei tuu kun vittuulua.esim. toinen kitara tai vaikka haitari tueksi. duona ei oo niin rankkaakaan.
vasenkätinen strato on yhtä ruma kun jussipaitaanen neekeri.
isojussi
04.04.2004 02:50:39
ei pubi-keikoille kannata valmiita taustoja hommata. siitä ei tuu kun vittuulua.esim. toinen kitara tai vaikka haitari tueksi. duona ei oo niin rankkaakaan.

Oon samaa mieltä. Trubaduuri ja omb on eri asia. Pubiin trubaduuri ja tanssikeikoille omb.
Sertzo S
05.04.2004 09:39:56 (muokattu 05.04.2004 09:40:43)
Oon samaa mieltä. Trubaduuri ja omb on eri asia. Pubiin trubaduuri ja tanssikeikoille omb.

Noin sen pitäisi ollakin. Täällä meillä päin en ole vielä kuullut yhtään hyvää omb:tä -johtuneeko se siitä, etteivät ole osanneet tehdä /ostaneet kunnon sovituksia biiseilleen vaan turaavat ja sähläävat koneidensa valmiiden komppien ja soiton kanssa miten satuu. Karaoketanssit ovat muutoin ok, mutta ne eritasoiset "solistit" ovat kyllä kaameaa kuultavaa kunnon taustojenkin kanssa pikku ravintoloissa. Voi hevon v*ttu!
poppamies
05.04.2004 10:28:25

Oon samaa mieltä. Trubaduuri ja omb on eri asia...

No aivan sataprosenttisen varmasti.
Trubaduuri on trubaduuri ja sellaisella on aina ollut oma paikkansa ja tehtävänsä. Duo on duo ja trio on trio j.ne.
One man band on sitten aivan hevon perseestä. Se kun ei minun mielestä ole mitään muuta kun kusetusta ja rahastusta. Mikä muka on ombändin lisäarvo trubaduuriin tai vaikkapa duuoon verattuna. Sekö että pystyy tanssimaan. No pystyy discossakin tanssia. Siinä tiskijukka ainakin tekee rehellisesti konetyötä.
Tällä omb hommalla tulee olemaan kusinen loppu. Ei kukaan jaksa nauttia korvikkeita tarpeettomasti kovinkaan kauan kun ymmärtävät että aitoakin tavaraa olisi saatavilla...
"G-strings are for strippers"
Fuzzy Boner
05.04.2004 10:32:10
Katsoiko kukaan W-tyyli-ohjelmaa?

Siinähän Zarcus Poussa oli "talonbändinä" yksin, eli eräänlainen OMB. Toimi hienosti; lahjakas miäs.
Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron!
Roadari
05.04.2004 10:36:35
Kyllä mun mielestä one man band on hiton kova juttu. Niitä ei vaan nykyään nää tarpeeksi! Mainittakoon se että heppu joka laulaa ja soittaa kitaraa konetaustoilla, EI ole mielestäni one man band.
ONB on sellainen missä yks ukko soittaa kaikki ite livenä! Esimerkiksi Jouko Mäkilohiluoma, Yhden Joukon yhtye! Tsekkailkaas se!

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
poppamies
05.04.2004 10:44:45

ONB on sellainen missä yks ukko soittaa kaikki ite livenä!

No aivan. Selvyyden vuoksi on mainittava että sellainen o.m.b missä ukko soittaa kitaraa ja samalla toisella takajalalla polkee bassorumpua ja toisella haikkaa saa ainakin minulta täyden tuen ja kunnioituksen.
"G-strings are for strippers"
Sertzo S
05.04.2004 11:20:08
Omb, jossa kaveri on tehnyt kaikki taustansa itse ja ne saavat kiitosta myös tosi ammattilaisilta on ok. Muutoin homma on yhden miehen karaoke, jossa painetaan vain napista. Näitä kotisoittajaonemanbandeja on soitinteknologian kehittyessä tullut markkinoille jo liikaakain luullen, että homma toimii näin. Jos on vielä ostanut taustat kunnon tekijältä niin mikä soittaja se sellainen on... yhden miehen karaoke, kuten jo ilmaisin, jossa ulkopuoliset ei saa esiintyä.
Tähän hemmon vielä pitäisi laulaa eri tyylilajen rallit rokista tangoon...epäilen toimiiko.
Mietin yhteen aikaan vakavasti sovitusten tekoa näille taiteilijoille, mutta se ei ole kannattavaa. Sata biisiä kun sovittaa ja soittaa/soitattaa, se vie aikaa vaivaa niin, ettei siitä kunnon korvausta saa keneltäkään.
Entäs sitten se kiertoon mahdollisesti joutuva sovitusten määrä, jos vaikka soitin varastetaan ja omia, tunnistettavia sovituksia alkaa kuulua joka omb- ukon sihkuttimesta?

Kyllä siellä raflassa, jossa minä aion istua ja kuunella ns. elävää musiikkia pitää vähintään osaavan duon soittaa, jossa kumpikin osapuoli laulaa ja soittaa itselleen sopivia biisejä tanssittavasti.
isojussi
05.04.2004 11:57:11
Enpä hämmästy yhtään, että basistit ovat katkeria one man bändeistä - heiltähän se leipä siinä yleensä ekana lähtee.

Mulla ei oo mitää tunnontuskia vetää omaa omb-proggistani. Se ihan mun oma juttu ja haluaisinpa nähdä, että joku tekee saman perässä.

Jos mä vien keikan joltain kyrpäotsaiselta ja munattomalta triolta, niin se on musta ihan oikein. Olkoot kotona, jos homma ei kiinnosta.

Tanssimusiikin ongelma ei oo one man bandit vaan muusikot jotka on sitä mieltä, että "vittu, kun tätäkin paskaa joutuu taas lapioimaan".

Tilaus meillä on selkeesti olemassa.

Veikkaanpa, että kohta on kaksi tietä pienet, taustojen kanssa keikkailevat 1 - 3 miehen bandit tai todella isot, vähintään 8-miehiset bändit.

Vedänpä vastapalloon: Sellainen on vasta kunnollinen ja oikea tanssimuusikko, joka pystyy keikalla vetämään kunnolla vähintään kahta erilaista soitinta ja omaa kunnollisen, monipuolisen, mieluummin koko illan lauluproggiksen.
v_m_kangas
05.04.2004 12:01:59

Mulla ei oo mitää tunnontuskia vetää omaa omb-proggistani. Se ihan mun oma juttu ja haluaisinpa nähdä, että joku tekee saman perässä.

Käsitykseni mukaan on kirjoiteltu tilanteesta noin niinkuin yleisesti. Minäkään en ole ollut sinun keikalla, mutta semmoinen kuva on syntynyt, että todella olet lajissasi todella harvojen ja hyvien joukossa.

Suurin osa näkemistäni 'OMB'-jutuista ovat olleet todella syvältä. Toivottavasti ne korvautuvat bändeillä tai sinun tyylisillä proggiksilla.
Humppaa tai soita
morkula
05.04.2004 12:05:23
one man band touhu on minun mielestäni verrattavissa masturbaatioon, siitä vaan ei puhuta ääneen...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)