Aihe: Nuottien järjestäminen mappeihin
1 2 3 4
timwee
08.03.2004 13:11:03
Hei

Hieno sivusto täällä, uusi jäsen olen. Olen tässä miettinyt parin eri kokoonpanon kanssa keikkaillessani mappien järjestämiseen parasta tapaa?

-Aakkosjärjestys

-settijärjestys

-tyylijärjestys

Vakikeikoilla mappeja ei tule kauheasti luettua, mutta silloin tällöin tulee eteen mappeja joista tarvitsisi löytää nuotit tottakai mahdollisimman nopeasti. Onko kokeneilla mielipiteitä. tuo settijärjestys on mielestäni nopein, mutta sitten kun pitäisi muuttaa niin tulee vaikeaa
vanhami
08.03.2004 13:22:20
-Aakkosjärjestys

Ei toimi ikinä. Aina biisit hukassa, kun niitä eniten tarvii. Jos sitten pitäis vetää vaikka ajomies ja öiset kitarat peräkkäin on siinä lärääminen

-settijärjestys

Toimii ehkä 5x45min samaa ohjelmistoa soittavilla ravintolamuuskoilla. Ykistyistilaisuuksissa ei.

-tyylijärjestys

Meillä on käytössä tämä, jos ajatellaan, että pitää soittaa vaikka valssia, niin sieltä osiosta mappi auki. Siellä sisällä ne on sitten aakkostettuna. Sekään ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla, mutta hieman paremmin. Ehkä tyylilajien sisällä biisit vois olla parin kolmen yhteensopivan kanssa vierekkäin, kun avaat aukeaman, niin siitä soitetaan molemmat kappaleet. Järjestysnumerot pitää myöskin sitten olla, se auttaa asiaan. HUMPPA KAKSITOISTA ja yy kaa koo nee...

Vaikeaa se jokatapaksessa on saada hyvin toimimaan.

Mika
dartman
08.03.2004 13:46:21
Yhdistellen eri systeemeitä:

5-6 valmista settiä, sitten tyyleittäin aakkosjärjestykseen. Eli välilehdet 1 - 6 on setit suoraan soittojärjestyksessä, 7 esim. valssit, siellä biisit aakkosjärjestyksessä, 8 vaikka humpat jne.
"Sillon ku skulataan sillon jorataan."
JK
08.03.2004 13:50:02
Kohta huomaat tökänneesi "kusiaispesään" jossa Laput vai Ei osapuolet ottelevat olan takaa...

Mutta kysymykseesi.

Itse käytän aakkosittain, koska setit vaihtelee usein ihan siinä soittotilanteessakin. Jos ne on setteinä niin joka keikalle pitää sitten käydä niitä taas läpi ja jos ei sitä muista tehdä niin kauhee hakeminen siitä tulee.

Valssit ja muu perinteinen on omana osastonaan, kun niitä ei soitella kovin paljon.

Mutta aakkosittain järjestetyssä menee välillä sormi suuhun tyyliin "Charlie Brown"..C...C...C..eikun "TUOLTA saapuu..." T...T...T (no tässä biisissä ei kyllä lappuja tarvii)

Lisäksi olen karsinut laput jo nyt puoleen siitä mitä ne oli alussa ja koetan päästä irti kokonaan lopuistakin..

Jotkut biisit ei vaan meinaa mennä kaaliin millään..

Tuo numerointi olis oikeestaan jees... Etenkin kun välillä kosketinsoittajankin kanssa käydään "onomatophoneettista" keskustelua siitä mikä biisi seuraavaksi...

Esim " Kahden Hullun Matka" by Kirka on helppo viittoa... Bändin sisällä on kyllä moni biisi saanut oman nimityksensä, joista ulkopuoliset ei välttämättä ymmärrä mitään.
"Mahdollisuudet on fifty-sixty... "
timwee
08.03.2004 14:02:36
Tässä olen ihmetellyt näitä palstan muita aiheita. Pientä (toivottavasti) leikkimielistä kuittailua nähtävissä. Kiitos vastauksista, tähän asti ihan asiallista.

Meilläkin on noi biisit saanut omia nimiä, jotka on tuuraajille vaikea selittää. Settilistassa saattaa lukea kummia lyhenteitä ja pelkkiä alkukirjaimia. nyt ei vaan tule yhtään hauskaa mieleen. Pitää odottaa viikonloppuun, tai sitten kaivaa mapit autotallista.
KMT
08.03.2004 14:42:12

Ihan sekaisin...
Kosketinsoittaja laittaa biisit setin mukaan, mutta minä en jaksa laittaa

Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
R.W. Piuha
08.03.2004 14:43:42
Just tein ison duunin ja "päivitin"omat mapit,lähinnä tuurauskeikkoja aatellen,kun ei vakiohommaa ole:-)

Eli mulla on selkee lista mapin alussa mun biiseistä TYYLILAJEITTAIN,ja biisit on numeroitu ja muovitaskuissa on sitten vastaavat numerot,elikä esim :"mennään foxia,Ikkunaprinsessa,numero 22"-jos nyt tähän joku nuotin tarvii,HÄH HÄH,pääsinpäs sanoon;-)))

Ihan hyvin toimi ihan tällänen systeemi,mulla on itellä tietty sama lista mistä nää numerot sitten sanon:-)
baron
08.03.2004 14:48:11

Aakkosjarjestys

Kaksi mappia, jossa toisessa on illan ohjelmisto ja toisessa sitten ne mahdolliset muut.

Klemmari, jolla merkitaan sen parin jalkimmainen kappale.

Ei tanssikeikalla musan tarvitse tauotta soida eli kappaleparin valissa on hyvaa aikaa etsia seuraavat kaksi.

Aakkosjarjestyksen ansioista ei tarvitse tehda lappusulkeisia ennen joka keikkaa ja jos joskus mistakin syysta poiketaan etukateen suunnitellusta settilistasta, ei tarvitse koko mappia selailla.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa
WanhaWetäjä
08.03.2004 15:22:14 (muokattu 08.03.2004 15:23:41)

Ehdottomasti numerojärjestyksessä,ja sellaseen mappiin jota ei tarvi kaksin käsin aukoo,eli muovitaskut toimii tässä parhaiten ja semmonen "normaali"kansio mihin menee se yhen illan ohjelmisto sujuvasti!Nää lukittavat toimistomapit on vähä kankeita!Ja selkee numerointi sinne sivun oikeaan yläkulmaan,kalvotussilla tai tarranumeroilla!

Kyllä aakkosjärjestys on huomattavasti hitaampi hakea ja numorejärjestys on sikälikin parempi että uuden biisin voi laittaa suoraan listan/mapin viimeseksi!

Tietty pitää olla itellä selkee lista näistä lapuista,että löytää nopeesti sen biisin,ja onhan ne hyvä olla tyylilajeittainkin,sekin nopeuttaa hakemista!

Mulla on vielä sitten listattu biisit joista ei ole lappua,esim. rokit ja niistä sitten sävellaji...

Itse en tarvi kuin kuin sanakansion omista laulubiiseistä,mutta periaate on sama,numerojärjestys ja tyylilajeittain!Jokainen valitkoon oman järjestyksen,mulla on valssi,tango,fox,humppa,jenkka,lattarit,hitaat,nopeet eli aika karkee jaotus,mutta toimii ihan jees!

Siis toimii ainakin sillon jos biisejä on tollaset 50-60,sitten ei jos on 300-400 biisiä,sillon kannattaa jo suorittaa pientä "siistimistä"biisien suhteen;-)
M.i.k.key
08.03.2004 15:26:55
Mulla on sama homma kun joskus tulee keikoilla laulettua. Jostain soitinkotelosta se rypistynyt sanakopionivaska löytyy ja siellä kiipparitontin jaloissa ne aina pyörivät. Kummasti vaan pienen perse pystyssä pyörimisen jälkeen löytyvät!

Kun mappia lukee niin mieluiten aakkos tai numerojärjestys
My name is Baron, M.i.k.key Baron
v_m_kangas
08.03.2004 15:45:28

Toivomus joulupukille:

-Biisit (sanat,nuotit) kompuutterille
-Jokaisen paavon nokan alle laadukas rittävän suuri TFT tai plasmanäyttö
-Paavot voivat konfata itselleen haluamansa näköisen 'lapun'; sanat/soinnut, bassoklaavin, kitarasoolot, torvisektiot jne...
-Konduktori vaihtaa biisit näytöille kullekkin solistille sopivaan sävellajiin
-Biiseistä voi vaikka etukäteen tehdä keikkasettejä

Karaokeversio soittotaidottomille:
-Pallukka vilistää nuotistolla näyttäen missä mennään :D
Humppaa tai soita
R.W. Piuha
08.03.2004 15:59:24 (muokattu 08.03.2004 16:00:00)
Mulla on sama homma kun joskus tulee keikoilla laulettua. Jostain soitinkotelosta se rypistynyt sanakopionivaska löytyy ja siellä kiipparitontin jaloissa ne aina pyörivät. Kummasti vaan pienen perse pystyssä pyörimisen jälkeen löytyvät!

Kun mappia lukee niin mieluiten aakkos tai numerojärjestys

Juu joskus oli tuuraajakiipperiesalla vissiin viis mappia
siinä lattialla leväällään, neljän äijän soolobiisit ja sen omat biisit ja kaikki eri kansioissa,oli se melkosta pyörimistä ettensanoisi hakemista,ei siinä tilanteessa kyllä auttanut enää mikään järjestys,se oli kaaosta alusta loppuun ;-))
vanhami
08.03.2004 16:16:36
Toivomus joulupukille:

-Paavot voivat konfata itselleen haluamansa näköisen 'lapun'; sanat/soinnut, bassoklaavin, kitarasoolot, torvisektiot jne...

Karaokeversio soittotaidottomille:

olen miettinyt itsekkin vastaavaa juttua. Itseasiassa teen työkseni hieman tuon tyyppisiä aparaatteja. hintoihinsa tulisi, mutta olisipa kätevää. Aloin joskus siirtelemäänkin nuotteja sähköiseen muotoon, mutta siihen se sitten joskus tökkäsi kuitenkin, aikapulaan ja helvetillisen duunimäärään.

Miten olisi tuollainen 30" monitori, josta koko poppoo näkisi pahvit kerrallaan. Suunnittelen juuri sellaista lentokenttäkäyttöön. Apinankestävä nääs.

Mika
Jonte
08.03.2004 17:19:07
Hei

Hieno sivusto täällä, uusi jäsen olen. Olen tässä miettinyt parin eri kokoonpanon kanssa keikkaillessani mappien järjestämiseen parasta tapaa?

-Aakkosjärjestys

-settijärjestys

-tyylijärjestys

Settijärjestys. Lisäksi biisilistat aakkosjärjestyksessä ja tyyleittäin, joissa mainitaan mistä mapista ja miltä sivulta löytyvät. Kaikki nuotit irtolehtinä mapissa.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
M.i.k.key
08.03.2004 18:04:54 (muokattu 08.03.2004 18:13:25)

Käsittääkseni Harry Conick jr. Big Band käyttää tuommoisia!

Olen nähnyt jossain keyboard-lehdessä mainoksen tuommoisesta. Se ei tosin ole tietokone vaan jotenkin näyttö jonne voi ladata muistiin muistaakseni 1000 sivua ja selata ainakin pedaalilla... pitää kaivaa lehti esiin jos löytyis linkki!

EDIT: ja se löytyi, ei tarvinnut montaakaan keyboard-lehden newgear palstaa selata läpi!
999 dollaria ja tommoset kaikille!
http://www.freehandsystems.com
My name is Baron, M.i.k.key Baron
baron
08.03.2004 19:27:22

Toivomus joulupukille:

-Karaokeversio soittotaidottomille:

Voishan se kone samantien soittaakin
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa
Tankoprinssi
08.03.2004 22:55:09

Mulla on settijärjestyksessä (välilehdillä) ja vieressä ns settilista, josta näkee nopeasti missä "lokerossa" on kukin biisi, jos joudutaan järjestystä muuttamaan. Näin siis 6 settiä ja sitten 2 mapillista muita biisejä aakkosjärjestyksessä (yksityiskeikoilla kun soitetaan, niin joskus tulee yllättäviäkin toiveita, joten noin 300 biisin nuotit ei aina edes riitä).

Tosin noi normaali settijärjestyksen biisit on pääosin jo tullut opeteltua ulkoa, joten ei sitä mappia välttämättä edes tarvi (mut henkinen tuki you know?). Tosin onhan täällä jo aiemminkin keskusteltu näistä mapit showsta.
Martso
08.03.2004 22:59:18
Settijärjestys haisee! Ei voi lähteä tommoseen meininkiin. Jäsjestys pitää haistella jengin mukaan!! Pakko! Ite meen aaakkosjärj. mukaan. Osaan kaikki ulkoa mutta bläkäteirä sattuu :) Jos tietää ohelmiston , niin aika ei mene pläräämiseem., osaa arvioida missä ko. biisi on.
Tankoprinssi
08.03.2004 23:08:45

Ei välttämättä haise, jos pysyy siinä linjassa,että 2 valssia, 2 humppaa, 2 tangoa/hidasta, 2 foxia, 2 beatia, 2 jenkkaa/polkkaa/chacha/sampaa/rumpaa/rokkia. Niin voi tilanteen mukaan vain vaihdella niitä settejä. Joskus tietysti on tilanteita, että joudutaan muuttamaan enempi. Mut tääkin, että se toimii perustuu taas siihen, että me soitetaan pääosin yksityitilaisuuksissa ja tilaaja tietää jo ennkolta mitä tuleman pitää.

Hajusta tuli mieleen meidän rumpalin tokaisu, että "ei mun pieru haise, kun mulla on nuha".
R.W. Piuha
08.03.2004 23:09:55
Settijärjestys haisee! Ei voi lähteä tommoseen meininkiin. Jäsjestys pitää haistella jengin mukaan!! Pakko! Ite meen aaakkosjärj. mukaan. Osaan kaikki ulkoa mutta bläkäteirä sattuu :) Jos tietää ohelmiston , niin aika ei mene pläräämiseem., osaa arvioida missä ko. biisi on.

Oon kuullut myös kauhukertomuksia tuosta setti-meinigistä...

Se on ainoastaan konebändien juttu,eli siis erittäin orjuuttavaa...no way!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)