Aihe: bändileader
1 2
perkeles
06.05.2004 20:22:29
mihin tarvitaan bändissä liideriä? mielestäni kaikki toimii paremmin ilman "johtohahmoa".
HELLO CLEVELAND
baron
06.05.2004 20:25:44 (muokattu 06.05.2004 20:28:39)

mihin tarvitaan bändissä liideriä? mielestäni kaikki toimii paremmin ilman "johtohahmoa".

Kuka järkkää treeniajat, kuka hoitaa keikkainfon, kuka tekee settilistat, kuka sopii tekniset kuviot keikkapaikan kanssa.

Kyllä sellainen joka paikan höylä tarvitaan, eri asia millä nimellä sitä kutsutaan.

(Edit: suoraan sanoen koiran virka, oon soittanut bändissä myös rivimiehenä ja hemmetin paljon helpompaa)
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Have
06.05.2004 20:27:07 (muokattu 06.05.2004 20:44:29)
Solistibändissähän asiahan on vähän "come si' come sa'". Kyllä kapakkitriossa täytyy olla yksi, joka on Pensolaan. Leppäniemeen ja Pukeroon ja mitä näitä nyt onkaan, yhteydessä. Nimim. "kokemusta on".
JK
06.05.2004 22:48:25 (muokattu 06.05.2004 22:49:33)
Kuka järkkää treeniajat, kuka hoitaa keikkainfon, kuka tekee settilistat, kuka sopii tekniset kuviot keikkapaikan kanssa.

Kyllä sellainen joka paikan höylä tarvitaan, eri asia millä nimellä sitä kutsutaan.

(Edit: suoraan sanoen koiran virka, oon soittanut bändissä myös rivimiehenä ja hemmetin paljon helpompaa)

Jatkan listaa...kuka hoitaa kuljetukset, myy keikat, Hankkii/huoltaa/korjaa Pa-kamat, ettii uudet biist, transponoi nuotit....

Todellakin nykyisen bändin kohdalla alkaa olla mitta täynnä... mutta kukaan muu ei halua ottaa vastuuta ja oma luonne ei anna periksi jättää hoitamatta..

Soitan kahdessa bändissä ja kylläpä on helppoa mennä toisen bändin kanssa treeneihin/keikalle kun ei tarvii muuta kuin olla oikeessa paikassa oikeeseen aikaan omat kamat mukana.

EDIT: Ja olen vaan basisti joka just tossa transponoi parin kolmen biisin pahvit huomisiin treeneihin kitaristille..
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Sandy
06.05.2004 23:04:51
Todellakin nykyisen bändin kohdalla alkaa olla mitta täynnä... mutta kukaan muu ei halua ottaa vastuuta ja oma luonne ei anna periksi jättää hoitamatta..

Tollaselta tilanteeltahan vältyttäis jos bändissä olis ns. vastuualueet. Kuulostaa hölmöltä mutta toimii. Meillä nämä on vielä jakautuneet silleen ihan itsestään eli jokainen tekee sitä mitä parhaiten osaa. Yks pitää yhteyttä ohjelmatoimistoihin ja keikkajärjestäjiin, toinen pitää PA:t kunnossa, kolmas järkkäilee aikatauluja, treenejä, neljäs transponoi ja kirjoittaa nuotit jne.

Tietty jos kukaan ei halua ottaa vastuuta mistään, niin onhan se sitte ongelmallista. Mutta kannattaa mainita asiasta ääneen ja uskaltaa myös jakaa sitä vastuuta muille!
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
JK
06.05.2004 23:21:07
Mutta kannattaa mainita asiasta ääneen ja uskaltaa myös jakaa sitä vastuuta muille!

Luuletko että en ole sanonut?

Ja melko suoraankin luonteeni mukaisesti. Mutta se vaan on sellanen hankala kierre, kun itse myy keikat niin niistä ottaa myös vastuun että homma tulee hoidettua loppuun saakka.

Vähän kaksijakoinen fiilis kun porukassa on muuten hyvä henki, keikoilla soitto kulkee ja homma toimii... Ja on se kyllä niinkin että välillä noita kaikkia juttuja hoitelee ihan mielellään mutta sitten joskus rankan duunirupeaman tai duunireissun jälkeen on senverran väsynyt ettei oikein jaksais..
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Sandy
06.05.2004 23:24:26
Luuletko että en ole sanonut?

Ja melko suoraankin luonteeni mukaisesti.

No, en luule. Enää.
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
poppamies
06.05.2004 23:27:02

mihin tarvitaan bändissä liideriä?.

M.m. antamaan potkuja kitaristeille...
"G-strings are for strippers"
tala
06.05.2004 23:44:23
mihin tarvitaan bändissä liideriä

No tuonoin kyllähä jollaki pitäis bändis olla vahava näkemys
tyylistä ja siitä mitä/miten bändissä tehdään/toimitaan.
Puhutaanko vaikka sovittamisesta ja niinsanotun
"sillisalaatin eliminoimisesta"
Muita tehtäviä toki hyvä jakaa ja sopia, ettei kaikkii jää
yhden henkilön harteille.
c64
06.05.2004 23:55:48

EDIT: Ja olen vaan basisti joka just tossa transponoi parin kolmen biisin pahvit huomisiin treeneihin kitaristille..

No ekaks hommaat soittajat, jotka pystyy transponoimaan lennosta. Helpottaa aluksi...
isojussi
07.05.2004 01:10:35
No ekaks hommaat soittajat, jotka pystyy transponoimaan lennosta. Helpottaa aluksi...

Siinä menee kyllä turhaa prosessorikapasiteettia hukkaan musiikilta.

Kyllä bändissä liideriä tarvitaan, mutta ihannetilanteeksi koen sen, että yksi ei vastaa ihan kaikesta.

- Joku hoitaa myynnin, treeniajat ym. jäytännönasiat
- Joku vetää treenit
- Joku tekee mahdollisesti tarvittavat arrit
- Joku vastaa ohjelmistosta

Näähän käytännössä sitten lankeaa bändin persoonista riippuen yhdelle tai useammalle tyypille
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
KMT
07.05.2004 01:40:34

Kiipparisti hoitaa nuotit ja keikat
Minä hoidan raha-asiat, soittovehkeet ja säveltämisen
Rumpali hoitaa sanoitukset
Kitaristi ei tee muuta kuin soittaa
Tuossa on vain se riski, että basisti tulee ja läpsii korville taajuusaluetunkeutumisrikkeen johdosta. -Fortune
baron
07.05.2004 05:33:29

Meitä on kuusi äijää ja sen verran on delegoitu, että meillä on erikseen "talousjohtaja" joka hoitaa periaatteessa kaikki raha-asiat asiat, koska niistä mä en ymmärrä mitään.

Loput jää mulle. Onhan siinä jonkinverran hommaa, mutta jos sen verran leveilisi, että mä osaan ne ja homma toimii. Olen joskus ollut mukana jonkun muun soittajamme "privaattikeikalla", jossa kuvitellut, että mulle riittäisi soittaminen ja kuitenkin joutunut väkisinkin puuttumaan käytännön järjestelyihin, kun näyttää siltä, että joku tärkeä pointsi unohtuu, esim roudauskuljetuksen järjestäminen (mistä PA:t, miten ne paikalle etc)

Mulla on se näkemys, että soittamiseen kuuluu paljon muutakin kuin soitto.
vanhami
07.05.2004 09:15:42
Meillä ei bändissä kaadu kaikki yhden niskaan, hieman on jakoa siinäkin hommassa.

Mä hoidan markkinoinnin ja keikkamyynnin suurimmalta osalta. Muut jannut hoitaa sen niiltä osin, kun joku kysyy keikkaa niiltä. Tieytsti kyselyt tulee mulle, kun webbi ym on mun peukalon alla. Keikkojen etukäteisyhteydenpito vaatii itseasiassa kovasti aikaa. Sen kun taas hoitaa kunnolla, menee keikka kuin valssi kesällä, eikä tule jurputuksia. Samoin potkin eteenpäin bändin teknillistä osiota ehdotan uusista kamahankinnoista ym. Kaikki loppujelopuksi kuitenkin päätetään yksissä tuumin, ennen kuin ostetaan mitään isompaa.

Itse kun en ole musikaalinen sanana varsinaisessa merkityksessä jää se osuus etupäässä kitaristille, joka hoitaa lappusotaa ja opiskelee ensimmäisenä yleensä uudet kappaleet.

Roudausta hoidetaan basistin kanssa puoliksi, kun kummallakin on paku. Kitaristi on narissut hieman siitä, että viemme aina kahdestaan kamat yöllä reenikselle, mutta en ota siitä pulttia, koska se vie aikaa 15min ja voipa sitten sanoa joskus jannuille, että mä tuun sitten suoraan keikalle, hoitakaapa te hommat tällä kertaa.

Olen mielestäni kuitenkin asiakkaisiin nähden bändin liideri, vaikka hommia jaetaankin bändin kesken. Pientä jurputusta tulee puolin ja toisin aina välillä, mutta niinhän se on. Bändi on melkein kuin avioliitto.

Mika
baron
07.05.2004 09:22:52

Olen mielestäni kuitenkin asiakkaisiin nähden bändin liideri, vaikka hommia jaetaankin bändin kesken. Pientä jurputusta tulee puolin ja toisin aina välillä, mutta niinhän se on. Bändi on melkein kuin avioliitto.

Juuri niin.

Meillä jurputus yleensä lakkaa kun tarjoan tehtävien hoitoa jurputtajalle, on huomattavasti helpompaa jurputtaa toisen tekemisistä kuin tehdä itse.

Esim: Viimeeksi settilistani oli p-seestä. Sanoin, että tehkää parempi. Saivat aikaiseksi, että yhden kappaleparin keskinäistä järjestystä muutettiin. Sitten oli hyvä lista.
agentti
07.05.2004 11:18:52
Meillä taas homma on vähän sillee, että mikään homma ei toimi ilman meiän "johtohahmoa" joka on aina potkimassa perseelle.
The Young Ones | Summer Holiday | Wonderful Life
Jackson Dinky
08.05.2004 15:53:08
Kyllä se joissain bändeissä toimii se johtajuus mutta ei ainakaan meillä tarvi mitään leaderia. (Minä se varmaan olisin) mutta kaikki päättää asioista ja sovussa soitetaa.
Jau jau!
Teemu Tee
08.05.2004 20:09:08
Olen itse toiminut liiderinä yli kymmenen vuotta ja pääsyynä tähän vastuunottoon on varmaankin oma luonne. Bändissämme on hyvin tyypillinen luonnejakauma, eli löytyy perässävedettävämpää ja aktiivisempaa.

Yksi asia, joka vaikuttaa taatusti myös, on vahva oma osaaminen ja kiinnostus laaja-alaisemmin bändisoittoon. PA:t on mun ala, samoin yhteydenpito asiakkaisiin. Nuotteja ja biisi-ideoita tulee kyllä muilta, samoin "koskas treenataan" -tekstareja. Toisaalta saa kyllä itseään syyttää kun on opettanut muut passiivisiksi vuosien kuluessa.

Tosiasia on kylläkin se, että pariin kertaan olis soittelu lopahtanut ilman varsin jykevää toimintaa jatkuvuuden varmistamiseksi. Jos "joukkueessa" ei ole liideriä tai hän vaihtaa maisemaa, homma yleensä lopahtaa siihen. Olenkin jätkille sanonut, että jos valita saan, soitan teidän kanssa. Jos te lähdette, soitan sitten muiden kanssa. Helppoa, eikö totta!

Tää nyt oli tällaista pohdintaa vailla päätä ja häntää, ei kande ottaa vakavasti..
Tyhjän saa pyytämättäkin
U.Honey
08.05.2004 21:16:50
luonnejakauma, eli löytyy perässävedettävämpää ja aktiivisempaa.

Toisaalta saa kyllä itseään syyttää kun on opettanut muut passiivisiksi vuosien kuluessa.

Tosiasia on kylläkin se, että pariin kertaan olis soittelu lopahtanut ilman varsin jykevää toimintaa jatkuvuuden varmistamiseksi.

Asento!! Soitin käteen...OTA! ;-)
My name is Baron, U.Honey Baron.
dartman
08.05.2004 23:34:09
...potkii jätkiä persiille, että mennänpäs lapset soittamaan välillä, eikös tässä jo ole tupakkia polteltu riittämiin tms.

Samaa mieltä, toivottavasti itse ei ole rivisoittajana ollut yhtä hankala kuin "omat alaiset" joskus.
"Sillon ku skulataan sillon jorataan."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)