Aihe: Monessa bändissä soittaminen
1 2
mack the knife
26.10.2004 11:47:58
Mua on aina kiinnostanu ihan rehellisesti se, että miten pystyy soittamaan monessa eri bändissä yhtä aikaa. Olis joskus ollu kiinnostusta siihen, varmaan nytkin olis. Mutta kun tuntuu, että ei osaa kalenteria järjestää niin, että kaikkea mahtuu mutta kuitenkin on täynnä.
Sitten tietysti, jos bändit on täysin erilaisia esim. rokki-, humppa-, klassinen jne., niin keikkapäivät ei varmaan satu päällekkäin.
Kerran yritin kahta orkesteria, heti sattui niin paljon päällekkäisyyksiä, että ei onnistunu mitenkään.
Laittakaapa omia variaatioita tästä. Mulla on kavereita, jotka tekee useampaa bändiä, IsoJussilla on näköjään erittäinkin monta.
Tule minun bandi, kaiki ilmainen, tutot, piffi, sahko, sampula (N.Petrescu)
baron
26.10.2004 12:48:06

Mä soitin useamman vuoden sekä omassa humppabändissäni että rokki-coverbändissä.

Kun sitten molemmat aktivoituivat eli humppabändille lisää keikkoja ja rokkibändille lisää treenejä, aika ei rittänyt molempiin ja jätin rokkibändin, jossa soittaminen oli sinänsä ihan kivaa.

Nyt ovat pojat pyydelleet rokkibändiin takaisin ja mieli tekisi, mutta ei tahdo kalenterista löytyä edes ensimmäistä sopivaa treeniaikaa.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Neljä Ruuvia
26.10.2004 13:06:10
Mua on aina kiinnostanu ihan rehellisesti se, että miten pystyy soittamaan monessa eri bändissä yhtä aikaa. Olis joskus ollu kiinnostusta siihen, varmaan nytkin olis. Mutta kun tuntuu, että ei osaa kalenteria järjestää niin, että kaikkea mahtuu mutta kuitenkin on täynnä.
Sitten tietysti, jos bändit on täysin erilaisia esim. rokki-, humppa-, klassinen jne., niin keikkapäivät ei varmaan satu päällekkäin.
Kerran yritin kahta orkesteria, heti sattui niin paljon päällekkäisyyksiä, että ei onnistunu mitenkään.
Laittakaapa omia variaatioita tästä. Mulla on kavereita, jotka tekee useampaa bändiä, IsoJussilla on näköjään erittäinkin monta.

No ei siitä taho hevon paskaa tulla,kyllä se vähän niin on. Jos aikois siis olla oikeesti pändissä eikä vaan käydä niillä hyvillä keikoilla ja ottaa aina huonolle tuuraaja.
Yhen pändin ja sitte jotain muita irtokeikkoja klaaraa mut ei kahta bändibändiä(ai miten hiano ilmaus tuo onkaan).
kimmoke
26.10.2004 15:02:08 (muokattu 26.10.2004 15:11:00)

Toisaalta meikämannen keikkamäärillä (kesällä enemmän talvella vähemmän), täytys soittaa kymmenessä bäntissä että sais silavaa leivän päälle.

ps. toisaalta kesähäissä saa ainakin hyvää ruokaa. Kylmälaukku vaan mukaan ja lapsille/vaimolle kerrankin graavilohta ja umpilihaa. Ja ittelle 2-litraa boolia evääks.

Tulipa taas mieleen...eräissä häissä appi/anoppi sano roudauksen päälle, että ottakaa poijjaat siitä juomaa mukaan. No, tappajahaitaristi vanha vääräleuka vei kaikki kalliit konjamiinit ja viskit autoon (vähän hävetti). En tiä mitä vieraat joi mutta pojilla oli pitkä roudaus yö ja laadukkaat juomat.
Työtä työttömille, maata maattomille ja sianvihtaa köyhille.
hiltsi
26.10.2004 15:02:30
Itselläni oli 3 bändiä vielä pari vuotta sitten missä soittelin. Vähän tex-mexiä/countria, tanssimusiikkia ja rock/pop juttuja. Lopetin kaikki muut paitsi humpan soittamisen, sillä löytyi keikkojakin eniten. Nykyisen bändin kaikki jäsenet ovat aina vakkareita ja tuuraajia käytetään tuskin koskaan jos silloinkaan eli vain ja ainoastaan hätätilanteissa. Tuuraamassa itse käyn vain silloin kun omalla bändillä on varmasti vapaata. Lisäksi käyn joskus viikolla soittamassa eläkeläisten kanssa sota-ajan muzaakkia.. eipähän eldankajärvenjäämusiikkikaan aivan unohdu :)
baron
26.10.2004 21:34:00

Mulla on joka muulle bändin jätkälle vakkarituuraajia useampiakin, jotka vaan jonottaa, milloin pääsisivät kehiin, itselleni en ole uskaltanut ottaa, voisivat huomata että pärjäävät ilman muakin. Siksi silloin on pakko keikka peruuttaa/olla ottamatta, kun mulla itsellä on este.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
hiltsi
26.10.2004 21:51:19
Meillä ei ole tuuraamaan tarvittu tähän mennessä kuin rumpalia.. Meinais olla menoa tolla meidän reiskalla mutta onneks saadaan pitää se vakkarina meidän bändissä. Tarvittaessa, onneksi tosi harvoin, loistava vakituuraaja löytyy.
poppamies
26.10.2004 21:58:53

Mua on aina kiinnostanu ihan rehellisesti se, että miten pystyy soittamaan monessa eri bändissä yhtä aikaa...

No siinähän vastaus tulee itse kysymyksessä.
Siis, yhtäaikaahan ei pysty soittamaan yhdessäkään bändissä, puhumattakaan kahdesta tai useammasta...

Vakavasti sanottuna ongelmat tulee siinä vaiheesa kun keikat alkaa menemään päällekäin.
Itse soitan kahdessa bändissä. Kummassakin bändissä on 6 miestä/naista (henkilöä!).
Kukaan muista soittajista ei soita minun kanssa siinä "toisessa" bändissä.
Kolmella soittajalla, minun lisäksi, on sitten toinenkin bändi, ja bändejä kaikilla 11 soittajalla yhteensä siis on 5!

Muista en varmuudella osaa sanoa mutta minun kahdella bändillä on säännölliset treenit kerran viikossa. Sen suhteen ei tule ongelmia kun kerran ollaan sovittu "kiinteät" treenipäivät ja niistä pyritään pitämään kiinni vuorotyöläisistä huolimatta.Saavat vaihtaa työvuoroja mahdollisuuksien mukaa. "First things first".
Suurimmat ongelmat tulee yleensä siitä kun ne vähäisetkin keikat tahtovat yleensä osua täsmälleen päällekkäin.
Koska kyse on aikuisista ihmisistä ja vapaa-ajan harrastuksesta niin meillä toimii täydellinen demokratia.
Ensimmäisenä lukkoon lyöty keikka on pitävä ja jokainen ilmoittaa välittömästi jos keikkaa on tiedossa.
Tähän asti tämä on toiminut hyvin.
Henkilökohtaisella tasolla olen kuitenkin tehnyt selväksi (itselleni ja bändikavereille) että toinen bändeisä on lähempänä minun sydäntä. Sellainen asenne ei kuitenkaan aiheuta mitään ongelmia siinä "kakkosbändissäkään" koska ei ole lupa laimiinlyödä kumpaakaan kun kyse on "kiireisten" aikuisten "kalliista" vapaa-ajasta.
Kyllä selvillä pelisäännöillä ja maalaisjärjellä toteutetulla huomaavaisella asenteella pärjää tuollaisessakin viidakossa.
Mainittakoon että minun osaltani tämä "kaksoiselämä" viettää jo kuusvuotis-synntäreitä.
"G-strings are for strippers"
Neljä Ruuvia
26.10.2004 22:16:19
Rahallisen korvauksen suuruus kun on mukana vaikuttamassa niin koko pata kiehuu yli...Parempi hinta mutta huonompi pändi ja päinvastoin... Ah, mitä tekisin. Sitä saa elämässä miettia...

Yks töölöläinen kitaristi jamppa tuumi joskus että oli kaks keikkaa mut meni nii pahasti päällekkäin ett oli pakko perua molemmat.
M.i.k.key
26.10.2004 22:21:11
Yks töölöläinen kitaristi jamppa tuumi joskus että oli kaks keikkaa mut meni nii pahasti päällekkäin ett oli pakko perua molemmat.

Kerran yks rumpali kattoi kalenteria ettei keikka käy... mutta otti sitten toisen kalenterin esiin ja totesi että kyllähän se sopii. Siitä sit lähemmin valkkas minkä teki... :)
En nyt vaan muista kuka oli kyseessä
My name is Baron, M.i.k.key Baron.
KMT
27.10.2004 00:04:06

Mä oon hassussa asemassa kun oon ainut pändissä, jolla ei ole toista bändiä(Tosin ei ole virallisella kitaristillakaan mutta se on nyt intissä) Kiipparistilla ja Rumpalistilla on soittokunta. Onneksi niitten kanssa ei ole ollut samaan aikaan keikkoja. Tuuraajakitaristilla taas on kaksi muutakin pändiä, joista toisen kanssa on ollut päällekkäisiä keikkoja. Niinpä se menee sen pändin kanssa keikalle ja me olemme ilman kitaristia sen keikan. Onneksi ei se pahemmin haittaa on vain muutama piisi, mitä emme voi soittaa sen takia.
Bassosooloa ei voi laittaa pizzan päälle
Teemu Tee
27.10.2004 09:50:33
Mulla on joka muulle bändin jätkälle vakkarituuraajia useampiakin, jotka vaan jonottaa, milloin pääsisivät kehiin, itselleni en ole uskaltanut ottaa, voisivat huomata että pärjäävät ilman muakin. Siksi silloin on pakko keikka peruuttaa/olla ottamatta, kun mulla itsellä on este.

Sama homma meillä. Olen monesti pohtinut mitä tehtäis, jos vaikka ääni menis itsellä pari päivää ennen keikkaa. Koskettimiin löytyis varmaankin joku tuuraaja aika helposti, mikäettei hääkeikalle joku "läpilaulajakin".

Ns. julkiselle keikalle vois olla hiukan kiire saada ainakin viikonlopuksi. Viikolla lienee aina sen verran pystysolisteja vapaana, että joku naukuis ne pari-kolme settiä. Täytyis kuitenkin painottaa, että sairastumisen johdosta puikoissa tänään iltalomaileva Matti Nykänen.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Pula-Aho
27.10.2004 10:47:33
Koskettimiin löytyis varmaankin joku tuuraaja aika helposti,

Niin, eikös suvusta löydy mies, joka juuri ja juuri saattaisi hommaan kelvata.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
Teemu Tee
27.10.2004 17:08:13
Niin, eikös suvusta löydy mies, joka juuri ja juuri saattaisi hommaan kelvata.

Hikisesti, siinä ja siinä...
Tyhjän saa pyytämättäkin
isojussi
28.10.2004 09:42:03
...Ensimmäisenä lukkoon lyöty keikka on pitävä ja jokainen ilmoittaa välittömästi jos keikkaa on tiedossa...

Tää on ainoo tapa millä homma toimii.

Kaikkein typerintä on perua, jos saa "paremman" keikan.

Mutta kyllähän tää free-lancerin elämä on aika sinkoilua:

- Maanantaina big band
- Tiistaina toinen big band
- Eilenillalla sen ekan big bandin keikka
- Tänään teatteritreenit (vaihteeks ohjaan näytelmän paikalliseen kaupunginteatteriin: http://members.tiscali.fi/isojussi/WarsinainenWarssiWalkeekoskista.pdf )
- Huomenaamulla kahdeksaks erääseen puhallinorkesteriin tuurauskeikalle, minkä jälkeen haitaristi mukaan ja humppakvartettikeikalle Auraan
- Lauantaina hääkeikka Salossa
- Sunnuntaina teatteritreenit

jne....

Kun soittaa kahdessa big bändissä, yhdessä bilebändissä yhdessä huttukvartetissa, touhuaa teatteriympyröissä sekä tekee vielä kupletti-, juonto- ja one man band keikat, joista sen leivän pitäis tulla, niin pitää muistaa muutama tärkee juttu:

- Perheellekin pitää jäädä aikaa (vaimo ja kaks pientä lasta).
- Kalenteri on "jumalan sanaa", josta ei lipsuta ja jota ei mennä mulkkailemaan turhan päiten. Jos joku haluaa keikan samalle päivälle, päättää ensintilannut aikataulusta.
- Itsellekin pitää jäädä aikaa (lepo/kuntoilu/ystävät jne.)
- henkilökohtaiselle harjoittelulle pitää jäädä aikaa.

ainaski
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
baron
28.10.2004 09:46:18

Kun soittaa kahdessa big bändissä, yhdessä bilebändissä yhdessä huttukvartetissa, touhuaa teatteriympyröissä sekä tekee vielä kupletti-, juonto- ja one man band keikat, joista sen leivän pitäis tulla, niin pitää muistaa muutama tärkee juttu:

- Perheellekin pitää jäädä aikaa (vaimo ja kaks pientä lasta).
- Kalenteri on "jumalan sanaa", josta ei lipsuta ja jota ei mennä mulkkailemaan turhan päiten. Jos joku haluaa keikan samalle päivälle, päättää ensintilannut aikataulusta.
- Itsellekin pitää jäädä aikaa (lepo/kuntoilu/ystävät jne.)
- henkilökohtaiselle harjoittelulle pitää jäädä aikaa.

ainaski

Aika fakiiri kun/jos tossa kaikessa onnistut.
baron
28.10.2004 10:00:37

Säännöllisesti epäsäännöllinen päivätyö (alkaa aina klo 8, loppuaika vaihtelee, mutta ei koskaan alaspäin)
Kaksi iltaa viikossa "bisnestä" (soittamiseen liittymätöntä "ylityötä")
Neljä kertaa viikossa sulkis
Yksi ilta soittotunti
Yksi ilta bänditreenit
Joka/joka toinen viikonloppu keikka
Joskus täytyisi ehtiä itsekin soittamista harjoitella

En oikein keksi, mihin rakoon sen toisen bändin pistäisin, johon on pyydetty ja johon tekisi mieli mennä.

Ai perhe ja aikaa itselle, mitä se on?
isojussi
28.10.2004 10:05:07
Aika fakiiri kun/jos tossa kaikessa onnistut.

mm-m.

Ja kun aina joskus pitää tinkiä jostakin, niin kun ei keikoista ja treeneistäkään oikein voi, niin ekana kärsii oma aika ja liikunta, sitten treeni perhe on ainoo, joka pystyy protestoimaan ja senhän se toki tekee....
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Neljä Ruuvia
28.10.2004 10:20:29
Tää on ainoo tapa millä homma toimii.

Kaikkein typerintä on perua, jos saa "paremman" keikan.

Kyllä karseeta on myös pitää jotakuta jossain tekemässä keikkaa jota se ei ois halunnu tehdä... Vaikkapa tyyliin:" -Nyt toi Umon leadi trumpetisti on keuhkokuumeessa ja Frank Foster tulee viikoks liidaan.Ne kysy että voisinko mä tuuraata siel.
-No mut kuule ku tää Romantikan veto on vähän niinku näyttöveto ,että näitä ois luvassa mahdollisesti enemmänkin,että kyllä mä toivoisin että meidän sextetti olis siinä kovimmassa iskussa mitä nyt voi olla.Sitäpaitsi....eksä ostanu just asunnon? Mä vaan ett jos sä jazzia haluat soittaa ni,ni...."

Tiedättehän mitä tarkoitan?
poppamies
28.10.2004 11:56:36

...En oikein keksi, mihin rakoon sen toisen bändin pistäisin, johon on pyydetty ja johon tekisi mieli mennä...

No mikäpä minä olen neuvomaan ketään mutta kun asia nyt vain on niin että eletään vain tämän yhden ja ainoan kerran niin järjestelykysymyshän se on.
Oikea termi lienee priorisointi. Täytyy vain päättää mitä haluaa. Jos haluat soittaa kahdessa bändissä niin jätät vain kylmästi pois ne "bisnekset". Sinulla on varaa siihen.
Joitakin vuosia sitten mietittiin vaimon kanssa kerran josko voitaisiin tehdä niin tai näin määrätyssä asiassa ja mitähän ihmiset siitä sanoo. Yhtä äkkiä vaimo sanoi:"kuule, meillä on riittävästi ikää että voidaan tehdä just niinkuin halutaan".
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)