Aihe: Miksi käyttää omaa, kun voi toisilta lainatakin..
1
Kyllikki
11.11.2004 14:16:33
Niin, otsikon mukainen asia on askarruttanut itseäni niin kauan kuin olen ollut mukana harrastajasoittajana erilaisissa kuvioissa.

Nythän on niin, että kun kullakin orkesterin jäsenellä on oma instrumenttinsa, on jokaisella näinollen erilainen määrä henkilökohtaista kamaa roudattavanaan. Kiipparistilla voi olla moduliräkkejä, pedaaleita, telineitä, piuhoja yms. tavaraa varsinaisten kosketinlautojensa lisäksi, kun taas basisti kantaa bassolaukkunsa lisäksi piuhan, jolla liitytään mikseriin. Tämä noin niinkun kärjistetysti esitettynä.
Lisänä ovat tietenkin yhteiskäyttökamat (PA/laulukamat), jotka nekin tietenkin joku roudaa (yleensä se, joka ne omistaa).

Jostakin syystä joillakin, jopa ammattilaisina itseään pitävillä muusikoilla (tässä tapauksessa, ammattilainen=soittaa päätyökseen), on taipumus mennä yli siitä, missä aita on matalin. Eli, ei viitsitä pitää mukana edes sitä, mikä itselle olisi välttämätöntä keikan hoitamiseen, vaan pyydetään heti lainaksi joltakin toiselta. Vaikka kyse olisi vain mikki/soitinpiuhasta, joka ei paljoa edes maksa, puhumattakaan "isommasta" ja kalliimmasta, kuten mikkitelineestä tai monitorista.

Ja usein on niin, että mitä parempana soittajana henkilö itseään pitää, sen enemmän hän toisilta on kamoja lainaamassa. Selityksinä, "on mulla omakin, mutta kun se unohtui kotiin" tai "oma .. on rikki". Varsinkin tässä ottaa päähän juuri se, että nämä kyseisillä taiteilijatyypeillä on usein pitkä soittajaura takanaan, mutta silti kaikki tuntuu jotenkin olevan rempallaan.

Tästä päästäänkin joustavasti siihen, että nämä "parhaat" muusikot eivät viitsi pitää huolta edes omista soittokamoistaan, vaan joka keikalla on käytössä aina sama pätkivä piuha tai rutiseva pedaali. Noh, tähän vedoten on sitten tietenkin helppo pyytää lainaksi soittokaverilta, ja vain "tämän keikan ajaksi".

Itse olen pitänyt huolta siitä, että keikalla olen omavarainen, ja kulkeepa mukana jokunen varapiuhakin pahan päivän varallekin. Tuurauskeikoillille varustaudun niin, että tarvitsen yleensä vain mikseristä kanavan tai kaksi, tai joskus otan mukaan jopa oman pienen PA-kalustonkin.

Mutta minähän olenkin vain amatööri, jonka soittotaitokin on vähän niin ja näin..
vanhami
11.11.2004 15:30:13
... no, en ota kantaa sen kummempana yleistyksenä mihinkään, mutta radalla on tullut nähtyä varsin eritasoisia versioita ja näkemyksiä aiheesta ihan laidasta laitaan.

Noin äkkiseltään hatusta muistan pari vastakohtaa:

Yksi hauskimmista mitä äkkiä muistan on näkemäni viritys keikalla oli, kun kaveri kantoi stagelle -70 luvun kotistereovahvistimen ja yhden omatekemän pömpelin. Laittoi kitaransa kiinni vahvistimeen ja kysyi mitä ja mistä vedetään.

Veti hatusta koko illan, ei sählänny kertaakaan ja soolot tuli 'just.

Toinen ääripää oli kaveri, jolla oli kaikki kamat vimosen päälle räkissä kiinni, skitta vaan piuhalla räkkiin, ja sieltä tuli elämää suurempi midilauta. Langaton korvamonitori oli samassa, samoin kuin erillinen vahvistin omille monitoreille, jotka oli mukana tällä keikalla. Kolme piuhaa, "tässä on mun skitta, toi on oikee toi vasen, tossa laulu" Klik klik klik. Mä oon valmis.

Ja sama loppulaulu

Veti hatusta koko illan, ei sählänny kertaakaan ja soolot tuli 'just. Toki jälkimmäisen saundimaailma oli "hieman parempi", mutta arvaatkaapa huomasiko turakaiset ?

Kummatkin oli omalla sarallaan amattilaisia.

Mika
Teemu Tee
11.11.2004 15:36:04 (muokattu 11.11.2004 15:36:29)
Arvostettavia muusikkoja tuurauspuolelta:

- Kosketinsoittajalta tulee kaikki kahdesta plugista. Riippumatta syntikoiden määrästä. Kytke mikseriin.

- Kitaristi kyselee, mikitetäänkö kaappinsa hänen viisseiskallaan vai onko joku muu idea parempi...?

- Basisti lykkää XLR:n kouraan ja pyytää laittamaan mikseriin jos tarvii pa:han yleensä kytkeä.

- Rumpali kaivaa mikkilaukun esiin ja kyselee laitetaanko muuta kuin basari? Ovarit, snaremikki ja tomimikit löytyis kans jos tarvii. Ja on mulla täällä oma alamiksutinkin jos tarvii...

Tällaisten kanssa on juhlaa!
Tyhjän saa pyytämättäkin
clave
11.11.2004 17:17:50

Miksi käyttää omaa, kun voi toisilta lainatakin..

Tämähän on ihan arkipäivää noiden säestettävien solistien kohdalla...vielä bonuksena tulee vittuilut soundeista.
"Valmiiksi mitattu piuha on liian lyhyt"
riff
13.11.2004 00:52:07
Tämähän on ihan arkipäivää noiden säestettävien solistien kohdalla...vielä bonuksena tulee vittuilut soundeista.

Tuosta saisikin aikaan mahtavan threadin panostuksesta ja vastuuntunnosta. Siitä riittäisi kerrottavaa varmaan monella yhden kirjan verran.
Kiva, kiva, oukki doukki!
stagestar
17.11.2004 13:23:35 (muokattu 17.11.2004 13:24:23)
"Yksi hauskimmista mitä äkkiä muistan on näkemäni viritys keikalla oli, kun kaveri kantoi stagelle -70 luvun kotistereovahvistimen ja yhden omatekemän pömpelin. Laittoi kitaransa kiinni vahvistimeen ja kysyi mitä ja mistä vedetään.

Veti hatusta koko illan, ei sählänny kertaakaan ja soolot tuli 'just."

Ihan kuin oisin tehnyt saman kaverin kanssa muutamia keikkoja!!!

Tuli mieleen eräs basisti, joka oli bändissämme reilun vuoden. " sinun keikka, laita kamas. (tarkoitti PA:ta, soitti itse bassoa ja lauloi) "on se niin väärin kun minun pitää sinun kuluja maksaa" Mies käytiin keikalle kotiovelta bassoineen ja vietiin samaan paikkaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)