Aihe: Musikaalinen vs. ruumiillis-kineettinen älykkyys
1 2
Riksteri
24.10.2004 13:57:53
Aika harva muusikko harrastaa tanssimista. Muusikoilla on varmaankin normaalia suurempi musikaalinen älykkyys ja olenkin mietiskellyt korreloiko se mitenkään ruumiillis-kineettisen älykkyyden kanssa (kyky liikkua koordinoidusti)?

Empiirisen älykkyydenmittauksen testeissä on havaittu eri älykkyyden lajien olevan toisistaan täysin riippumattomia. Älykkyyden lajeja ovat persoonatason älykkyys (kyky ymmärtää muita ihmisiä), ruumiillis-kineettinen älykkyys, kielellinen älykkyys, matemaattis-looginen älykkyys, tilallinen älykkyys (kyky muodostaa kohteista mielikuvia ja muunnella niitä mielessään) ja musikaalinen älykkyys.

Minulla on sellainen tuntuma että solistit, sukupuolesta riippumatta, tanssisivat yleisemmin kuin jotain instrumenttia soittavat muusikot. Lienenkö oikeassa? Jos orkesterissanne on tanssivia jäseniä, niin laulavatko he myös?
Martso
24.10.2004 15:32:46 (muokattu 24.10.2004 15:33:00)
Luulen, että tanssimattomuus on useimmin lähinnä periaate-kysymys, kuin taito-kysymys. Eilen taas todistin tätä muusikoiden small-talkia, että "sitte tauot tanssitaan - heheheheh..." ja sitte tanssivien muusikoiden pilkkaamista. Toki sitä taitoa ei ole, jos ei ole ottanu asiakseen harjoitella. Eli ei älykkyydestä johtuvaa vaan uppiniskaisuudesta johtuvaa.

ps. tätä on täällä ruodittu aiemminkin, nyt vain uudella nimellä
Hullu mikä hullu!
mack the knife
24.10.2004 23:44:55
Aika harva muusikko harrastaa tanssimista.

Mistäs sinä sen tiedät? Ei tauoilla huvita tanssia, sen ajan voi käyttää paremminkin. Mutta sitten, esim. laivalla keikan jälkeen, kun ei ole roudausta. Persketti kun on mukava mennä hakemaan joku tanssimaan Kauniit ja rohkeat- tanssia. (Seisotaan paikallaan ja huojutaan edes takaisin ja varioiden myös sivuille). Sitten siihen kätevä repliikki: Lähetkö kastelemaan kukkia mun kämppään.
Siinä tanssimisessa on tiettyjä tarkoitushakuisuuksia...
Tule minun bandi, kaiki ilmainen, tutot, piffi, sahko, sampula (N.Petrescu)
WanhaWetäjä
25.10.2004 01:40:28

Aika harva muusikko harrastaa tanssimista. Muusikoilla on varmaankin normaalia suurempi musikaalinen älykkyys ja olenkin mietiskellyt korreloiko se mitenkään ruumiillis-kineettisen älykkyyden kanssa (kyky liikkua koordinoidusti?

Kun on vuosikausia katsellut turakaisia sieltä vähän ylempää(=soittolava) niin miksi kukaan haluaisi ikäänkuin laskeutua heidän tasolleen(=parketti)kaiken sen kauheuden nähtyään...

Se on hyvä että mietiskelet tälläisiä merkittäviä elämää suurempia asioita,kuitenkin väittäisin että aniharva soittaja vaivaa päätänsä moisilla,jokunen lauluhölmö solisti sen sijaan saattaa hyvinkin tulla sinne rahvaan sekaan,vaikkapa siinä ennen paussia"Minä menen nyt tauolle,pojat soittaa vielä pari kappaletta"...ai jai,siinäpä on mitä mainioin paikka rentouttavaan tanssiin työn lomassa;-)

Joskus koko bändi vois tehdä yllättäen sen saman, solisti jäisi sinne lauteille yksin laulamaan,jengikin vois silloin ehkä tajuta,mikä ja kuka(ketkä) siinä hommassa on oikeesti se tärkein asia...

Oikeesti:kuinka joku viitsii ihan tosissaan moisia miettiä,soittajat soittaa,turakaiset tanssii,näin se on ollut ja tulee aina oleen?

Jos on syntynyt se slipoveri päällä ja haitari sylissä tai synnynnäinen lauluhölmöys vaivaa,niin siitä vaan...kunnon soittajat ei tanssi,prkl ;-)))

vai ruumiillis-kineettinen älykkyys HO HO HO !!!

Juma...heitäppä tämä galluppina Turun T-talolla......musikaalinen vs. ruumiillis-kineettinen älykkyys...
Riksteri
25.10.2004 03:49:10
Kun on vuosikausia katsellut turakaisia sieltä vähän ylempää(=soittolava) niin miksi kukaan haluaisi ikäänkuin laskeutua heidän tasolleen(=parketti)kaiken sen kauheuden nähtyään...

Joskus koko bändi vois tehdä yllättäen sen saman, solisti jäisi sinne lauteille yksin laulamaan,jengikin vois silloin ehkä tajuta,mikä ja kuka(ketkä) siinä hommassa on oikeesti se tärkein asia...

Oikeesti:kuinka joku viitsii ihan tosissaan moisia miettiä,soittajat soittaa,turakaiset tanssii,näin se on ollut ja tulee aina oleen?

Soittaminen vaatii taitoa ja harjoitusta paljon enemmän kuin tanssiminen. Aloituskynnys on soittamisessa mielestäni paljon korkeampi. Muusikot taitavat olla hyvin itsekriittisiä soittamisensa suhteen ja on aivan ymmärrettävää, että on vaikea suhtautua musiikkiin vain paikallaan huojumalla. En minäkään ottaisi jotain soitinta käteeni ja julkisesti soittaisi nuotin vierestä. Jonkinlainen pelonsekainen kunnioitus soittimia kohtaan lienee aika yleistä.

Tuosta solistin ja muun orkesterin roolin painotuksesta on kaiketi väännetty paljonkin kättä. Solistien tärkeyttä on iskelmämusiikissa korostettu ja jonkinlainen epäsuhtaisuus näkyy monessa asiassa. Ja oopperassakin päätähti on usein juuri se solisti?

Onkohan se nyt oikeasti aina ollut niin että soittajat soittaa ja tanssijat tanssii? Siinä vaiheessa kun soittimista on tullut monimutkaisia ja korostunutta tarvetta erikoistumiseen on ilmennyt, on tanssikin jäänyt vähemmälle? Ja kun musiikkia soittaa työkseen, ei tanssimiseen jää aikaa eikä välttämättä erityistä haluakaan.

Mutta onko niin, että musikaalinen älykkyys ilman ruumiillis-kineettistä älykkyyttä riittää soittamiseen? Eikö musiikillisesti älykäs ihminen voisi tuottaa hyvää musiikkia vaikka tietokoneella nappeja painamalla kun taas soittimien käsittely vaatii hyvin kehittynyttä ruumiin motoriikkaa joka on käsittääkseni ruumiillis-kineettistä älykkyyttä?
Neljä Ruuvia
25.10.2004 07:27:01
Mä testamenttaan koko valtaisan ruhoni tähän tutkimukseen sitten kun aika on (hieno biisi,btw),toistaiseksi olen elollis-kineettinen!
KoskPaavo
25.10.2004 08:06:27
" soittimien käsittely vaatii hyvin kehittynyttä ruumiin motoriikkaa joka on käsittääkseni ruumiillis-kineettistä älykkyyttä?"

Nimenomaan näin juuri on.Silloin kun on treenannut esim . juttua missä tahti/päivä kerrallaan edetään tuntuu tuon jalkojen/vartalon liikuttaminen neli- tai kolmijakoisen rytmiikan mukaan varsin yksinkertaiselta.
Tietysti tämäkin on kovin yksilölliistä: Jos ei muuta "kehollis-kineettistä"toimintaa ei ole koskaan kokeillut kuin paritanssia, niin sitten se on se "kova juttu".
Soittaja selviää aina.
Riksteri
25.10.2004 08:16:26
" soittimien käsittely vaatii hyvin kehittynyttä ruumiin motoriikkaa joka on käsittääkseni ruumiillis-kineettistä älykkyyttä?"

Nimenomaan näin juuri on.Silloin kun on treenannut esim . juttua missä tahti/päivä kerrallaan edetään tuntuu tuon jalkojen/vartalon liikuttaminen neli- tai kolmijakoisen rytmiikan mukaan varsin yksinkertaiselta.
Tietysti tämäkin on kovin yksilölliistä: Jos ei muuta "kehollis-kineettistä"toimintaa ei ole koskaan kokeillut kuin paritanssia, niin sitten se on se "kova juttu".

Paritanssijalle lisää motorista haastetta tuo se tosiasia, että 'soitin' (=pari), orkesteri (musiikki ja muu porukka) on aina uusi :) Tavallaan tanssija sovittaa musiikkia 'prima vista' koko ajan tanssilavalla ja kyllä siinä motorisia haasteita riittää.
Sertzo S
25.10.2004 09:14:02 (muokattu 25.10.2004 09:14:14)
"Siinä tanssimisessa on tiettyjä tarkoitushakuisuuksia..."

Kyllä useinmiten ja itsekin toimin aikoinaan näin.
Pitihän sitä, jotta saisi. Laukata pitkin askelin parketilla, hieraista välillä lantiolla lantiota ja leveällä otteella. Lopuksi joskus nopea köyrintä tauon aikana esiripun takana, kun ei ollut aikaa selitellä ja tutustua paremmin.
poppamies
25.10.2004 11:42:16 (muokattu 25.10.2004 11:43:23)

Mistäs sinä sen tiedät? Ei tauoilla huvita tanssia, sen ajan voi käyttää paremminkin. Mutta sitten...

No minen ymmärrä kinetiikasta hevon ....., mutta kyllä se vain on yleisesti niin että muusikko ei tanssi.
Todennäköisesti sillä tanssimattomuudella ei ole mitään tekemista hienomotoriikan kanssa, se liitty enemmänkin itsesuojeluvaistoon tavalla ja toisella...
Elikkä lääketieteellinen syy joka tapauksesa.
"G-strings are for strippers"
M.i.k.key
25.10.2004 19:04:03
Komppaan, muusikko ei tanssi
My name is Baron, M.i.k.key Baron.
mr.muzak
25.10.2004 19:06:45

Näin O.
Eddy
25.10.2004 19:33:26

Näin on.Täytyy kyllä tunnustaa,että pari kertaa olen päätynyt epätoivoisena päämäärääni päästäkseni niinkin äärimmäiseen ratkaisuun,että olen päätynyt tanssiparketille.Lieventävinä asianhaaroina voisin mainita voimakkaan humalatilan ja sen että en varsinaisesti tanssinut.Kyseessä on ollut yökerhon viimeiset hitaat täyteen ahdetulla parketilla.
Koskettelen soittimia...
baron
25.10.2004 19:43:06

Joo, siinä tahtoo ajatukset irrota kolleegoiden kvinttikiertojen kuuntelusta.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
kimmoke
25.10.2004 19:55:08

Soittajalla on rytmi veressä, mutta veri ei kierrä jaloissa. (vanha... :)

En tiedä tosta ruumiillis-kineettisestä(?), no kuiteskin meikäläinen tanssii notkeesti kuin elävä ruumis.

Terv. Zombie
Työtä työttömille, maata maattomille ja sianvihtaa köyhille.
WanhaWetäjä
26.10.2004 02:03:01

No jos ihan asiaakin välillä...niin kyllä noi musikaalisuus/motoriikka/rytmitaju yms,asiat on niin persoonakohtasia että ei niistä mitään yleistystä pysty tekeen;mä tunnen pari rumpalia jotka ovat sangen epämusikaalisia,silti kohtuullisen hyviä rumpaleita ja myös pelaavat erilaisia pallopelejä hyvin eli motoriikka toimii ...mutta eivät takuulla tanssi ;-)

Vastaavasti tiedän joitain erittäin lahjakkaita,musikaalisia soittajia jotka ovat taas äärettömän kömpelöitä eli se karkea motoriikka ei pelaa,sen sijaan kaalin ja sormien välinen kyllä...ja yks jopa tanssii!

Jos tuo musikaalinen älykkyys on sitten sitä että omaa hyvän sävelkorvan,mä kuulun varmaan siinä tapuksessa siihen joukkoon.... olen matemaatisesti "lahjaton"eli varsin epäteoreettinen ihminen,eli esmes erilaisten manuaalinen hahmottamien on mulle joskus täyttä tuskaa...

Mutta yhdistelmä hyvä,lahjakas soittaja joka laulaa ja joka myös tanssii mielellään...enpä ole moista tavannut ;-)
U.Honey
26.10.2004 10:58:45

Ei tanssiva muusikko välttämättä ole musikaalisesti lahjaton!
My name is Baron, U.Honey Baron.
MakkeJ
26.10.2004 11:20:28
Jos tuo musikaalinen älykkyys on sitten sitä että omaa hyvän sävelkorvan,mä kuulun varmaan siinä tapuksessa siihen joukkoon.... olen matemaatisesti "lahjaton"eli varsin epäteoreettinen ihminen,eli esmes erilaisten manuaalinen hahmottamien on mulle joskus täyttä tuskaa...;-)

Hyvä kirjoitus, en itsekkään mielellään tanssi häissä yms tilaisuuksissa, olen teknisesti tumpelo ja matemaattisesti lahjaton mutta hauskaa on soittaa tanssiville ihmisille.
Ainoa mihin matikkapääni riittää ja missä olen erityislahjakas on keikkapalkkion laskeminen...
loud´n proud
baron
26.10.2004 11:26:00

Ainoa mihin matikkapääni riittää ja missä olen erityislahjakas on keikkapalkkion laskeminen...

Siis kun joku sanoo liksan, sä pudotat siitä?
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Riksteri
26.10.2004 11:51:27
No jos ihan asiaakin välillä...niin kyllä noi musikaalisuus/motoriikka/rytmitaju yms,asiat on niin persoonakohtasia että ei niistä mitään yleistystä pysty tekeen;mä tunnen pari rumpalia jotka ovat sangen epämusikaalisia,silti kohtuullisen hyviä rumpaleita ja myös pelaavat erilaisia pallopelejä hyvin eli motoriikka toimii ...mutta eivät takuulla tanssi ;-)

Vastaavasti tiedän joitain erittäin lahjakkaita,musikaalisia soittajia jotka ovat taas äärettömän kömpelöitä eli se karkea motoriikka ei pelaa,sen sijaan kaalin ja sormien välinen kyllä...ja yks jopa tanssii!

Onkohan äänenmuodostuksella merkitystä tanssimisen kiinnostavuuteen? Laulajat ja puhaltajat ainakin joutuvat puristamaan ääntä koko kropastaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)