Aihe: Nuottikirjoituksen alkeet
1 2
baron
16.02.2005 10:15:07

Kun olen alkanut jonkin verran kirjoittaa bändilleni lappuja, niin ne pari tyyppiä, jotka osaavat niitä lukea valittavat, että ne ovat vaikealukuisia tai kertaukset ja paikasta toiseen hyppimiset eivät mene tarkoittamallani tavalla.

Olen joskus tehnyt raukkisratkaisuja eli nimittänyt osat A, B, C, D ja soitto-ohjeeksi missä järjestyksessä ja kuinka monta kertaa (A, B, B, C, A, B, D tai vastaavaa) tai joskus jopa numeroitujen tahtien mukaan.

Kun Martsokin nipotti, että joko kunnon nuotit tai ei lainkaan nuotteja, niin olisiko tietoa, mistä voisin saada vähän alkeita opittua?

Siis vaikealukuisuus ei tarkoita käsialaa, koska kirjoitan kaiken Finalella enkä tarkoita musiikillisia asioita, vaan ihan teknistä kirjoittamista.

Eli onko jossain netissä ohjeita tai onko olemassa joku kirja, josta voisin luntata?

(Kyllä mä osaan toisten tekemiä nuotteja lukea, mutta tää itse kirjoittaminen tuottaa ongelmia)
Children of Baron: Magic in Keyboards. Olet kirjoittanut keskusteluun 10000 kirjoitusta!
Martso
16.02.2005 11:05:09
Kun olen alkanut jonkin verran kirjoittaa bändilleni lappuja, niin ne pari tyyppiä, jotka osaavat niitä lukea valittavat, että ne ovat vaikealukuisia tai kertaukset ja paikasta toiseen hyppimiset eivät mene tarkoittamallani tavalla.

Olen joskus tehnyt raukkisratkaisuja eli nimittänyt osat A, B, C, D ja soitto-ohjeeksi missä järjestyksessä ja kuinka monta kertaa (A, B, B, C, A, B, D tai vastaavaa) tai joskus jopa numeroitujen tahtien mukaan.

Kun Martsokin nipotti, että joko kunnon nuotit tai ei lainkaan nuotteja, niin olisiko tietoa, mistä voisin saada vähän alkeita opittua?

Siis vaikealukuisuus ei tarkoita käsialaa, koska kirjoitan kaiken Finalella enkä tarkoita musiikillisia asioita, vaan ihan teknistä kirjoittamista.

Eli onko jossain netissä ohjeita tai onko olemassa joku kirja, josta voisin luntata?

(Kyllä mä osaan toisten tekemiä nuotteja lukea, mutta tää itse kirjoittaminen tuottaa ongelmia)

Se "suurin" ongelma tyypeillä tuntuu monesti olevan se leiautin tekeminen. Eli joko ei olla nähty tarpeeksi nuotteja (esimerkkejä) tai ei kertakaikkiaan ole tietyn laista silmää sen hahmottamiseen. Otahan Baron yhteyttä, niin katotaan mitä olis tehtävissä.
Hullu mikä hullu!
Sertzo S
16.02.2005 11:23:42

Mulla on eepos nuottikirjoituksesta ja hyvä sellainen suomeksi laadittuna kun vain kehtaisin kopioida sen.
Voin lähettää, jos palautat tutkittuasi sitä.
Viestitä, jos kiinnostaa!
Neljä Ruuvia
16.02.2005 11:48:35 (muokattu 16.02.2005 12:04:02)
Marko Wasama kirjoitti aikanaan muistaakseni Muusikko lehteen hyvän artikkelin asiasta. Nykyään kun en kuulu liittoon ,voin vain olettaa liiton olevan toiminnoissaan niin pitkällä että kun vaan jostain liiton sivuilta kaivelee niin jo vain jäsenille tällaiset artikkelit löytyy...
Edit:Perkele,taisin antaa ilmaiseksi niille kehittämiskelpoisen idean.Jäämme odottamaan toteutusta...
pekkajau
16.02.2005 11:56:03
Yksi entinen soittokaverini nuoruusvuosilta, joka menehtyi moottoripyörakolarissa aivan liian varhain oli aika epeli! Se ei ymmärtänyt nuoteista yhtään mitään mutta sillä oli itsellään ihan omakehittelemät omituiset "nuotit" joilla se pärjäsi tosi hienosti itse. Muille ne "picassot" ei sanonut yhtään mitään! Ei ne ollu mitään tabulatuurejakaan vaan lähinnä erilaisia äänteellisiä "rytmikuvia" ja "piirroksia" sointumerkintöjen seassa! Lähinnä kai ne oli semmosia korvakuulosoittajan muistilappuja esim. siitä mistä ja miten soolot alkavat jne...
Martso
16.02.2005 11:56:11
Marko Wasama kirjoitti aikanaan muistaakseni Muusikko lehteen hyvän artikkelin asiasta. Nykyään kun en kuulu liittoon ,voin vain olettaa liiton olevan toiminnoissaan niin pitkällä että kun vaan jostain liiton sivuilta kaivelee niin jo vain jäsenille tällaiset artikkelit löytyy...

Wasama ja Juutalainen on kyllä ehdotonta eliittiä tuossa hommassa. Vaikka melkein jokainen osaaki jo jotain notaatio-softaa käyttää, niin monikaan ei osaa vielä selkeää, helppolukusta lappua tuottaa. Vähän niin ku Muzak joskus jossain sano: "...on helppo oppia tietämään mitä mistäkin napista/liu´usta tapahtuu, mutta vielä pitäs oppia, että miten ja miksi..."
Hullu mikä hullu!
poppamies
16.02.2005 12:09:08

"G-strings are for strippers"
Sertzo S
16.02.2005 12:13:11 (muokattu 16.02.2005 12:50:54)
Baronille postia tulossa!
t. Sertzo-setä
Muutakin kirjallisuutta löytyy, kunhan tsekkaat ensin juuri lähettämäni.
baron
16.02.2005 12:52:03

Yksi entinen soittokaverini nuoruusvuosilta, joka menehtyi moottoripyörakolarissa aivan liian varhain oli aika epeli! Se ei ymmärtänyt nuoteista yhtään mitään mutta sillä oli itsellään ihan omakehittelemät omituiset "nuotit" joilla se pärjäsi tosi hienosti itse. Muille ne "picassot" ei sanonut yhtään mitään! Ei ne ollu mitään tabulatuurejakaan vaan lähinnä erilaisia äänteellisiä "rytmikuvia" ja "piirroksia" sointumerkintöjen seassa! Lähinnä kai ne oli semmosia korvakuulosoittajan muistilappuja esim. siitä mistä ja miten soolot alkavat jne...

Mun poikani soitti aikoinaan speed-metal bändissä ja vaikka hän klassisen koulutuksen saaneena hallitsee nuotit, hänen piti salata se, koska "se vie luovuuden".
Kappaleet olivat kuitenkin niin monimutkaisia, että ne jollakin tavalla piti kirjoittaa muistiin ja hekin joutuivat keksimään pyörän uudelleen.
Sitten Teostoa varten jonkun piti kääntää omatekoiset nuotit normaaleiksi.
Children of Baron: Magic in Keyboards. Olet kirjoittanut keskusteluun 10000 kirjoitusta!
baron
16.02.2005 12:52:55

M.i.k.key
16.02.2005 13:19:01
Sitten Teostoa varten jonkun piti kääntää omatekoiset nuotit normaaleiksi.

Ei mun tietääkseni Teostoon tarvitse kappaleitten nuotteja toimittaa? En minä ainakaan ole toimittanut...
Mä lopetan nää hommat!
aisa
16.02.2005 13:47:25
Ei mun tietääkseni Teostoon tarvitse kappaleitten nuotteja toimittaa? En minä ainakaan ole toimittanut...

ilmankos en ole niitä löytänyt. ;)
Jos helvetti on täynnä, saatana joutuu seisomaan...
baron
16.02.2005 13:54:59

Riittääkö pelkkä ilmoitus: Baron: Sinfonia 9 opus 173?
Martso
16.02.2005 13:56:04
Äänite kait korvaa sen lapun?
Hullu mikä hullu!
half
16.02.2005 13:59:26

Ei niin. Kysyvät kyllä, jos jostain syysta tarvitsevat. Silloinkaan ei välttämättä nuotteja tarvita, vaan ääninäyte riittää.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
half
16.02.2005 14:05:11
Riittääkö pelkkä ilmoitus: Baron: Sinfonia 9 opus 173?

Teosto luokittelee musiikin, esim iskemä/pop/rock ei tarvita paprua. Ns. klassinen osasto on eri asia ja tietääkseni vaatii nuotit tai ainakin äänitteen.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
Dr Dominant
16.02.2005 18:33:18

Teosto on ainakin multa kysellyt partituurit heti kun kokoonpano on ollut vähänkin isompi...en tosin ole tietoinen millä kriteereillä mennään partituurimusiikin puolelle. Sen vois tietysti kysyä Kallion Tapilta kun se on teostossa sitä hommaa tekemässä.

Mitä tuohon nuotinkirjoitukseen tulee, niin ensi elokuussa ilmestyvä musiikin perusteoria/ear-training/nuotinkirjoitusopus toivottavasti poistaa kaikki tällaisetkin tuskat elämästä. Sinne on listattu nuottien piirtämisestä varsin kattavasti perusasiat nuotteineen, taukoineen, avaimineen, välistykset, rytmiikan jäsentely palkituksineen eri tahtilajeissa, rakennemerkinnät ja layoutin perusasiat, tempo- ja dynamiikkamerkinnät, artikulaatiot ja vielä kohtuullisen okei sanasto.

Niin, ja se kirjan kannesta löytyvä kuuntelu-CD tulee olemaan ihan kiva lisä sekin. Siellä soittaa mm. Sami Kuoppamäki (drs), Hannu Rantanen (bass), Rob Dominis (keys), Peter Lerche (gtrs, mandolin), Heikki Pohto (reeds) ja Jukka Tiirikainen (trpt, flgh). Luvassa 4 pitkää ja 45 lyhyttä biisiä joissa yhtä monta tyylilajia ja aikakautta.

Menipäs mainokseksi - sori!! Mainostan lisää sitten kun ollaan lähempänä julkaisua...
"Dr Dominant, I Presume?!"
M.i.k.key
16.02.2005 18:35:56
Niin, ja se kirjan kannesta löytyvä kuuntelu-CD tulee olemaan ihan kiva lisä sekin. Siellä soittaa mm. Sami Kuoppamäki (drs), Hannu Rantanen (bass), Rob Dominis (keys), Peter Lerche (gtrs, mandolin), Heikki Pohto (reeds) ja Jukka Tiirikainen (trpt, flgh). Luvassa 4 pitkää ja 45 lyhyttä biisiä joissa yhtä monta tyylilajia ja aikakautta.

Menipäs mainokseksi - sori!! Mainostan lisää sitten kun ollaan lähempänä julkaisua...

No hitto, sitähän voisi alkaa vaikka itseopiskelemaan porsaanreikiä omasta knowhow:staan! :)
Mä lopetan nää hommat!
baron
16.02.2005 19:45:12

Sinne on listattu nuottien piirtämisestä varsin kattavasti perusasiat nuotteineen, taukoineen, avaimineen, välistykset, rytmiikan jäsentely palkituksineen eri tahtilajeissa, rakennemerkinnät ja layoutin perusasiat, tempo- ja dynamiikkamerkinnät, artikulaatiot ja vielä kohtuullisen okei sanasto

Toihan on just se mitä mä kaipasin.
työläinen
17.02.2005 00:19:25

Mä en oo koskaan oppinu lukemaan näitä AABABB-juttuja. Erityisesti prima vista-tilanteessa ne sotkee jos ne on jälkeen päin lisätty (eli näin tätä on menty) ja nuotissa biisin rakenne on erilainen (eli siis ei oo viititty korjata lappuun). En suosittele.
Kansalainen, yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki ja se on slabben.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)