Aihe: Opi soittamaan tangoa! ;)
1
Carde
10.02.2005 17:06:27
--------------------------------------------------------------------------------

Tempo ja "taimi"
Wagner
2005-02-10 16:58
"Muusikot puhuvat käsittääkseni "tempohaarukasta" ja "intensiteetistä".

Esim. tangon tunnelma tulee osittain siitä, että rumpali soittaa "laid back" eli tempohaarukan takareunaan - tahtiin mutta vähän "stacato". Vastaavasti soittamalla tempohaarukan etureunaan tangosta tulee helposti marssimaista.

Intensiteetillä tarkoitetaan käsittääkseni taas sitä, että kaikki mikä esim. tangossa tapahtuu tapahtuu terävästi. Eli vaikka soitetaan tempohaarukan takareunaan ei soiteta löysästi tai epätarkasti.."

-tanssi.netistä tämä..
mr.muzak
10.02.2005 19:12:27
Hoohooo, varsinkin tuo toinen termi on jo muusikoillekin ihan tarpeeksi vaikea pala sanoiksi pukea, saati sitten tanssijoille!:)
baron
10.02.2005 19:15:56

--------------------------------------------------------------------------------

Tempo ja "taimi"
Wagner
2005-02-10 16:58
"Muusikot puhuvat käsittääkseni "tempohaarukasta" ja "intensiteetistä".

Esim. tangon tunnelma tulee osittain siitä, että rumpali soittaa "laid back" eli tempohaarukan takareunaan - tahtiin mutta vähän "stacato". Vastaavasti soittamalla tempohaarukan etureunaan tangosta tulee helposti marssimaista.

Intensiteetillä tarkoitetaan käsittääkseni taas sitä, että kaikki mikä esim. tangossa tapahtuu tapahtuu terävästi. Eli vaikka soitetaan tempohaarukan takareunaan ei soiteta löysästi tai epätarkasti.."

-tanssi.netistä tämä..

"Staccato"

Tulee italian sanasta "staccare" eli irroittaa. Tarkoittaa, että nuotit ovat "irrallaan/irroitettuja" toisistaan.
Vastakohtana "legato"

Nimimerkki "Kielipoliisi"
Children of Baron: Magic in Keyboards. Älkää ajatelko vaaleanpunaisia elefantteja, niitä ei ole olemassa!
clave
10.02.2005 19:48:14

Vastakohtana "legato

mutta kukapa tietää mitä sisältää legatokassi?
"Täytyy varoa, ettei turhaan tehty työ mene hukkaan"
half
10.02.2005 20:28:55
mutta kukapa tietää mitä sisältää legatokassi?

Kaljakeissi vois olla tai panosvyö ? Tiedätkö itse mitä oli tangopaskasakki ?
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
clave
10.02.2005 21:18:29

Kaljakeissi vois olla tai panosvyö ? Tiedätkö itse mitä oli tangopaskasakki ?

noo.. vois olla kasakka riukupaskalla?
KoskPaavo
11.02.2005 08:29:25
Kerran eräissä häissä eräs ukko tuli mökeltämään mulle että teillä on hyvä rumpali, "kaikki menee sekunnilleen oikein."
Soittaja selviää aina.
R.Syke
11.02.2005 22:44:35
Kerran eräissä häissä eräs ukko tuli mökeltämään mulle että teillä on hyvä rumpali, "kaikki menee sekunnilleen oikein."

-Joo, ne entisajan taskunauriit olivat tarkkoja vehkeitä.
R.Syke
11.02.2005 22:46:01 (muokattu 11.02.2005 22:52:37)
noo.. vois olla kasakka riukupaskalla?

-Ei kyllä sen pitää olla ripaskalla. Ripaska syntyi, kun sudet hätistelivät arolla kyykkypaskalla olevaa työn sankaria.

-Mikä ettei ripaskatangoa voisi ottaa ns. lavatanssien joukkoon. Lavan eteen muutama sukulainen ensiksi mannekiineiksi.

Odotan tästä ideasta todella paljon. Olisi kiva soittaa tangoa muillekin kuin pitkäaskelhiippareille.

Tangon tahtiin pomppivat päät lauantai-iltana. Tämä nyt olisi se paskatangosakki sitten.

Muuten Taimi & Tempo-orkesterin voisimme kai perustaa viralliseksi humppamiittiyhtyeeksi?

Mä Taimi olen sun tarhassas.
clave
12.02.2005 15:10:23

Meille tultiin kerran sanomaan - kun oli muutama tuuraaja sillä keikalla ja itsestä soittotatsi tuntui epävarmalta vähän kuin kävelyltä marmorikuulien päällä, että "saatte jatkaa ammatissanne". Ilmeisesti kuullosti riittävän hyvältä, vaikka itseä suorastaan hävetti.
MrShaft
12.02.2005 21:12:58
Vai oikein tempohaarukkaa!

Tavallisella kielella kanipano...

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Eddy
13.02.2005 22:43:42

Esim. tangon tunnelma tulee osittain siitä, että rumpali soittaa "laid back" eli tempohaarukan takareunaan - tahtiin mutta vähän "stacato".

-tanssi.netistä tämä..

Miten rumpuja soitetaan "legato"?
Koskettelen soittimia...
R.Syke
13.02.2005 22:47:55 (muokattu 13.02.2005 22:48:32)

-No vaikkapa pyörittämällä vispilää virvelin kalvon päällä. Taatusti legato. Suhinakomppi. Ei kuitenkaan sumpin pihinä.
clave
13.02.2005 22:52:38

No ekaks tulee mieleen esim rollit/ tremolot, symbaalien soimaan jättäminen, avoin hihat jne. Jättääkö iskun "kalvoon" vai vetäiseekö sormilla ylös. Kyllä siinä eroja on havaittavissa paljonkin staccaton ja legaton välillä.
Eddy
13.02.2005 23:30:47
No ekaks tulee mieleen esim rollit/ tremolot, symbaalien soimaan jättäminen, avoin hihat jne. Jättääkö iskun "kalvoon" vai vetäiseekö sormilla ylös. Kyllä siinä eroja on havaittavissa paljonkin staccaton ja legaton välillä.

Äh,ajatuskatkoksia taas liikenteessä...
Koskettelen soittimia...
työläinen
13.02.2005 23:55:27

Niin. soittohommissa se on KELLON TUNTEMUS joka on tärkeää.

Päivää vaan pitkästä aikaa!
Vaikka kuinka hjuva rumpali, silti aina VÄHÄN häiritse soittaminen.
clave
14.02.2005 00:31:28

Äh,ajatuskatkoksia taas liikenteessä...

ai niin lekalla...jan hammeriltahan taittuu rummut legatossa:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)