![]() 18.03.2005 10:24:02 | |
---|---|
Soitamme pääosin harvakseltaan yksityistilaisuuksissa ja koitamme aina saada tilaajan mukaan suunnittelemaan illan musiikkitarjontaa. Siis ei ihan biisilistaa, mutta mitä musiikkityylejä kuitenkin. Soittolista on siis aina melko räätälöity. Keikalla toivekappaleitten kanssa ei ole ongelmaa. Niitä soitetaan vain ja ainoastaan etukäteen sovittuna. Ongelmana on se, että kun illan setti on valmisteltu ja hyväksytty tuleekin sitten keikalla toiveita, että soittakaa sellaista ja tällaista. Palveluahan siellä yritetään tarjota, joten olemme yrittäneet parhaamme mukaan vastata huutoon. Biisejä meiltä kyllä löytyy joka lähtöön, mutta osa on aina poissa aktiivilistalta lepäämässä. Siinä sitten keikalla kaivetaan biisien välissä lappuja kasseista ja kansioita. Homma ja porukka seisoo ja itseltäkin menee fiilis, kun joutuu soittamaan biisejä enemmän tai vähemmän vanhasta muistista. Antakaas kokeneemmat vinkkiä siitä miten laaditaan sellainen versatiili lista, joka muuntuu helposti. Vai pitäisikö listasta luopua kokonaan ja tehdä pelkkiä biisipareja? Onko teille syntynyt jokin muu toimiva käytäntö, jolla ilta kuin ilta saadaan kulkemaan puolin ja toisin iloisesti läpi? Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. | |
![]() 18.03.2005 10:50:46 | |
Pikkusen riippuu siitä, minkälaista musiikkia teidän bändi soittaa. Jos se soittaa perinteistä paritanssimusiikkia, niin eikö biisiparien listaaminen ole helpointa? Niitä nakkelee sitten sopivasti minne sattuu. Jos mennään coverpop-osastolla, niin silloin biisilista ja siinä pysytään, tai ainakin pyritään pysymään. Eipä oo nimittäin biisin pyytäjiä juuri näkynyt.... Kannattaa myös miettiä, pystyykö kaikkia toiveita edes täyttämään. Menette jo aika pitkälle suunnittelemalla tilaajan kanssa ohjelmistoanne, mun mielestä sen tilaajan vieraat saavat kunnioittaa maksajan toiveita. Eli toiveita ei ihan kaikkia tarvitse edes noteerata. | |
![]() 18.03.2005 11:04:55 (muokattu 18.03.2005 11:07:58) | |
"Pikkusen riippuu siitä, minkälaista musiikkia teidän bändi soittaa." Ohjelmisto on aika peruskauraa eli perinteistä danssimusaa, schlageria ja kevyttä poppia/rokkia. Painotuksia eri kategorioihin kysellään aina tilaajilta. Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. | |
![]() 18.03.2005 12:13:13 (muokattu 18.03.2005 12:19:32) | |
Kokeiles tätä: 1. revi biisilistat 2. unohda lappujen laittaminen pareittain mappeihin 3. tee mappiin setit "valssit", "humpat", "tangot" jne. Jos joku pyytää tiettyä biisiä tai tyylilajia, se on helppo plokata ja sille voi vetää pariksi seuraavasta nuotista löytyvän biisin. Plus, että on helpompi soittaa yleisön fiiliksen mukaan - jos ei esim. tango "mene" yleisöön ei tarvitse harppoa setistä toiseen ja ohitella pareja - jättää vaan sen yhden välilehden avaamatta. Eikä tarvitse arvuutella, että "missä pirun setissä se Kesäillanvalssi taas olikaan". Ottaa aikansa totutella, mutta toimii kuin junan vessa (ainakin nimimerkillä on toiminut +10 vuotta) Jos keikalla pyydettyä toivebiisiä ei löydy lapuista eikä hatusta, se vaatii vaan selkärankaa ja asiallista käytöstä liideriltä hoitaa asia - ei ainakaan toistaiseksi kukaan oo päälle käynyt, vaikka joskus joku biisi on soittamatta jäänyt. Ei se niin vakavaa ole. Coverjutut ja rokki-, tsääs-, tms. keikat on juttu erikseen - siinä ois mielestäni tarkoitus saada aikaiseksi jonkunnäköinen show yleisölle tanssimisen lisäksi, jolloin ennakkoon suunnitellulla biisilistalla on joku pointti "draaman kaaren" vuoksi ;) | |
![]() 18.03.2005 12:20:11 | |
3. tee mappiin setit "valssit", "humpat", "tangot" jne. Tanssi.netin mukaan tuosta tulisi sitten paksu mappi, jossa on vain yksi välilehti "beat" :D Tuossa ratkaisussasi tosiaan voisi olla ideaa, uusin pari aina kyseisen lajin ensimmäiseksi, niin ei jää soittamattakaan. Sitten kun tulee sellaisia biisejä, joista ei oikein tiedä mitä hittoa ne on, heittää pois kokonaan tai settiin "ööö" :) Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 18.03.2005 12:22:05 (muokattu 18.03.2005 12:22:13) | |
Tanssi.netin mukaan tuosta tulisi sitten paksu mappi, jossa on vain yksi välilehti "beat" :D Hoho ;) | |
![]() 18.03.2005 12:24:11 | |
Entäs sellainen mahdollisuus, että kaikki ulkoa. Olen parissakin bändissä soittanut niin, että ei kellään lapun lappua. Ja viiden setin ilta tuosta vain. Anna haavojeni olla, Hector! | |
![]() 18.03.2005 12:31:44 | |
Entäs sellainen mahdollisuus, että kaikki ulkoa. Olen parissakin bändissä soittanut niin, että ei kellään lapun lappua. Ja viiden setin ilta tuosta vain. No, iliman muuta... eikö siis iliman lappuja ... johan tästä onkin taas jo pitkä aika... on varmaan jo kaikilta unohtunut ... kun ei oo lappuja :D Ja taasen jo viiden kirjoituksen jälkeen offtopic ... Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 18.03.2005 14:46:54 | |
... tee mappiin setit "valssit", "humpat", "tangot" jne... Kyllä minä oon sitä mieltä ettei tuokaa toimi. Mapit show tuostakin tulee väkisin. Ainoa oikea tapa on selvä biisilista ja jos lappuja tarvitaan niin laput soittojärjestykseen. Se antaa ammattimaisen vaikutelman kun kappaleet tulee viipymättä ja neuvottelematta. Fiilishän siinä menee sekä soittajilta että yleisöltä viimeistään silloin kun alkaa juupas, eipäs väittely siitä mitä soitetaan. "G-strings are for strippers" | |
![]() 18.03.2005 14:57:08 | |
Minä painotan vielä tuota, että ulkoa kaikki. Sehän se vasta tekee ammattimaisen vaikutelman. Ja kun biisien välillä ei jokainen ole äänessä seuraavaa ehdottamassa, niin ei siinä mene aikaa. Jos on kaksi laulajaa, niin toinen vetää ja toinen miettii sillä aikaa, mikä seuraavaksi. Anna haavojeni olla, Hector! | |
![]() 18.03.2005 15:20:01 (muokattu 18.03.2005 15:28:29) | |
Kyllä minä oon sitä mieltä ettei tuokaa toimi. Mapit show tuostakin tulee väkisin. Ainoa oikea tapa on selvä biisilista ja jos lappuja tarvitaan niin laput soittojärjestykseen. Se antaa ammattimaisen vaikutelman kun kappaleet tulee viipymättä ja neuvottelematta. Fiilishän siinä menee sekä soittajilta että yleisöltä viimeistään silloin kun alkaa juupas, eipäs väittely siitä mitä soitetaan. Samaa mieltä - paitsi että saman settilistan vetäminen illasta toiseen on a) tylsää b) vielä pahempaa mapit showta, jos syystä tai toisesta aletaan hyppimään setistä toiseen. Ja kun *kuitenkin* helposti aletaan, kertoo käytäntö. Plus että uusien settilistojen tekeminen tämän tästä ja biisien päivittäminen ja plokkaaminen pareittain mappiin on veemäistä hommaa. Juupas, eipäs - väittely on kyllä syvältä ja siitä pääsee sillä, kun yksi tyyppi - liideri, kapu, what ever - päättää muutoksista stagella. Ollaan sitten muuten demokraattisia, mutta lavalla jollain on langat käsissä. Tämähän on kuitenkin vain mielipide ;) Ilman koko lappuläjää on tietysti hienointa vetää, se on selvä. Monta kertaa se vaan jää mahdottomuudeksi, ainakin ns. "harrastajilla" - aika (eikä aina pääkään) riitä opettelemaan suuria biisimääriä ulkoa. Valitettavasti. Varsinkin, jos soittaa muutakin kuin loppuunkaluttuja standardeja ja pyrkii uusimaan ohjelmistoaan aktiivisesti itsensä ja yleisönsä iloksi. Eikun keikalle - toinen lapuilla ja toinen ilman. Vkonloppuja. | |
![]() 18.03.2005 15:39:15 | |
biisien päivittäminen ja plokkaaminen pareittain mappiin on veemäistä hommaa. Hyvin veemäistä. Juupas, eipäs - väittely on kyllä syvältä ja siitä pääsee sillä, kun yksi tyyppi - liideri, kapu, what ever - päättää muutoksista stagella.. Puollan voimallisesti. Bändin ei tule käyttäytyä kuin punakaarti, jossa biisitkin valitaan huutoäänestyksellä. Lappujen järjestäminen mappeihin on ikuisuuskysymys johon ei hyvää ratkaisua olekkaan. Eikös kukaan ole vielä siirtynyt sähköiseen arkistointiin? Nuotit olisivat tietokoneella ja joka soittajalla olisi näyttö edessä. Liideri näppäilisi seuraavan biisin nimen ja räps vaan nuotti olisi kaikkien nähtävänä. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. | |
![]() 18.03.2005 15:47:49 | |
Entäs sellainen mahdollisuus, että kaikki ulkoa. Olen parissakin bändissä soittanut niin, että ei kellään lapun lappua. Ja viiden setin ilta tuosta vain. Eikös periaatteen pitäisi olla sellainen että 400-500 biisiä lähtee ulkomuistista ? Ei sen niin väliä ovatko sovitukset viimeisen päälle koska ei yleisö sitä huomaa. | |
![]() 18.03.2005 16:04:20 | |
Eikös periaatteen pitäisi olla sellainen että 400-500 biisiä lähtee ulkomuistista ? Ei sen niin väliä ovatko sovitukset viimeisen päälle koska ei yleisö sitä huomaa. Kyllä ne sovituksetkin muistaa, jos muuten biisit muistaa. Varmaan lähtee tälläkin hetkellä tuon verran ilman lappuja. tietysti vieraan bändin kanssa tuo sovitusjuttu pitää paikkansa. Siinäkin yleensä kuulee parin biisin aikana, mikä meininki on basistilla, sen mukaan sitten vain soinnut. Jotkut kiertää kulmikkaasti perusäänillä kvinttikiertoa, toiset osaa senkin paljon pyöreämmin ja siistimmin. Siitä mulla riippuu laputon soitto, mitä mä sinne teen. Teissä on pondusta, Brooke ja Stephanie! | |
![]() 18.03.2005 16:05:37 (muokattu 18.03.2005 16:06:03) | |
Miettikääs sitä miten noi hardcore jazzarit muistaa valtavat määrät standardeja ulkoo? Mä en itse just standardeja kauheesti muista mut mulla on hajua siitä missä piilee homman ydin. Biiseistä opetellaan vaan tehot,sen jälkeen on se ja sama missä sävellajissa ne menee. Jos tää tuottaa vaikeuksia,siin on just ehkä sit se ammattilaisen ja amatöörin ero(ei välttämättä). | |
![]() 18.03.2005 16:20:45 | |
Miettikääs sitä miten noi hardcore jazzarit muistaa valtavat määrät standardeja ulkoo? Mä en itse just standardeja kauheesti muista mut mulla on hajua siitä missä piilee homman ydin. Biiseistä opetellaan vaan tehot,sen jälkeen on se ja sama missä sävellajissa ne menee. Jos tää tuottaa vaikeuksia,siin on just ehkä sit se ammattilaisen ja amatöörin ero(ei välttämättä). Tuota mä ajoin takaa noissa omissa kirjoituksissa. En mäkään välttämättä jotain juuri tiettyä biisiä osaa niin kuin se lapussa menee, mutta lavalla pystyy säkeistön aikana sanattomasti sopimaan sointukierrot ja monta muutakin juttua. Kuuntelemalla toisia! Se tässä on yksi tärkeä pointti. Teissä on pondusta, Brooke ja Stephanie! | |
![]() 18.03.2005 17:53:25 | |
Tää meni taas lapuista vai ilman... Mappi aakkosjärjestykseen, viitteellinen biisilista tehdään, muutetaan lennosta responssin mukaan Mä lopetan nää hommat! | |
![]() 18.03.2005 17:54:42 | |
Tuota mä ajoin takaa noissa omissa kirjoituksissa. En mäkään välttämättä jotain juuri tiettyä biisiä osaa niin kuin se lapussa menee, mutta lavalla pystyy säkeistön aikana sanattomasti sopimaan sointukierrot ja monta muutakin juttua. Kuuntelemalla toisia! Se tässä on yksi tärkeä pointti. Monta, monta bändiä on kuitenkin niitä jotka ei tarvitse lapun lappua ja ainakin minä arvostan heitä paljon. Itse olen koettanut pyristellä eroon lappusulkeisista, poppipuolella onnistuu jo ihan hyvin, mutta humppasektioissa kiippareilla on semmosta tikutusta, että ei vanha muista. | |
![]() 18.03.2005 19:29:23 | |
Tää meni taas lapuista vai ilman... Mappi aakkosjärjestykseen, viitteellinen biisilista tehdään, muutetaan lennosta responssin mukaan Niin niin mutta sit kun on tehty enemmän ku yks keikka ni viäläkö vaan lapuista. Siis tarkotan ei sullakaan varmaan E:n keikalla olis mappia.Eiks ne o jo tuttuja biisejä? | |
![]() 18.03.2005 20:48:49 | |
STOP, STOP, STOP ja STOP! Takaisin aiheeseen: miten saadaan setti parhaiten miellyttämään yleisöä? Miksi sovitusta setistä joudutaan poikkeamaan? Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)