Aihe: Mitä piano tekee bändissä?
1 2 3
baron
31.07.2003 13:09:14

Olen koko ikäni soittanut pianoa yksin.

Nyt kaverit bändissä väittää, että soitan liikaa, lähinnä basson ja kitaran päälle. (Vasemmalla kädellä "walking bass" ja oikealla samoja sointuja kitaran päälle).
Voivat olla oikeassakin.

Löytyykö jostain sovituksia, joista selviäisi pianon mielekäs rooli pikkubändissä?
öl m
31.07.2003 13:20:10
Hankipa kirjastosta joku Thelonious Monkin bändilevy, ja kuuntele äijän komppausta: joskus vähemmän on enemmän. Kysehän on jazzista, mutta sehän on vain jees.
baron
31.07.2003 13:51:51

Hankipa kirjastosta joku Thelonious Monkin bändilevy, ja kuuntele äijän komppausta: joskus vähemmän on enemmän. Kysehän on jazzista, mutta sehän on vain jees.

Ei hassumpi ehdotus, tunnen kyllä Monkin.
Menneisyydestäni johtuen tuntuu, että lintsaisin, jos annan vasemman käden levätä ja oikealla pistän vain pikku "lirun" sinne tänne, mutta kai se tunne pitää oppia kestämään.

Vähemmän on (joskus) enemmän on kyllä hyvä ilmaus.
Teemu Tee
31.07.2003 14:53:17
Ei hassumpi ehdotus, tunnen kyllä Monkin.
Menneisyydestäni johtuen tuntuu, että lintsaisin, jos annan vasemman käden levätä ja oikealla pistän vain pikku "lirun" sinne tänne, mutta kai se tunne pitää oppia kestämään.

Vähemmän on (joskus) enemmän on kyllä hyvä ilmaus.

Juu. Hyvä treeni itselleni oli soittaa vain oikealla. Auttoi muuten pysymään aisoissa. Syntikkapuolella uruissa ja jousimatoissa voi ottaa vasurilla pelkän toonikan, silloin saadaan syvyyttä mukaan.

Soolot ja introt pianolla ovat sitten erikseen. Niissä voi antaa kymmenen sormen laulaa!
Tyhjän saa pyytämättäkin
jomppa82
31.07.2003 15:01:47
Millaisesta bändistä on tarkalleen kysymys? Riippuuhan se aika paljon musiikkityylistäkin.
Joni
baron
31.07.2003 15:40:17 (muokattu 01.08.2003 10:44:39)

Millaisesta bändistä on tarkalleen kysymys? Riippuuhan se aika paljon musiikkityylistäkin.

Tanssibändistä, joka soittaa "jazz-standardeja" silloin kun sallitaan.

PS voc, tp, p, g, b, dr
KMT
31.07.2003 21:27:36

Soitappa vaikka vasemmalla kädellä ainakin oktaavin korkeemmalta...
Säröpedaali on pirun keksimä idea saada ihmiset hulluiksi...
isojussi
01.08.2003 01:53:22
...Vasemmalla kädellä "walking bass" ja oikealla samoja sointuja kitaran päälle...

No sähän vallan oikein urakoit.

Soita mieluummin kahdellakädellä nelisointuja = kaks ääntäper käsi, äläkä turhaan tunge basson tontille - tehköön sekin perkele jotain palkkansa eteen.

Toinen vaihtoehto: Soita vasurilla nelisointuja just keski-C:n alapuolelta ja soittele obligaattoja ynnä muita koristeita oikeella rukkasella.
Osta mut - ma olen kaupan!
Rautakanki
01.08.2003 07:44:32
Mitä otsikkoon tulee, niin todellakin, olen useasti ihmetellyt, että mitä hemmettiä piano tekee bändissä! :-)

Noh, subjektiivinen mielipide. Minusta piano kuuluu klassiseen musiikkiin, ja on erinomaisen kaunis soitin siinä käytössä.
Toki kyllä ymmärrän Jerry Lee Lewisin, mutta se onkin poikkeus, joka vahvistaa säännön.

Tsemppiä kuitenkin alkuperäiselle kirjoittajalle.
baron
01.08.2003 08:33:42

Mitä otsikkoon tulee, niin todellakin, olen useasti ihmetellyt, että mitä hemmettiä piano tekee bändissä! :-)

Samaa mieltä on meidän laulusolistimme ja vaatii, että käytän digipianon aku-ankka-ääniä, mutta kun on sielultaan pianonsoittaja eikä kosketinsoittaja, niin olen yrittänyt olla itsepäinen.
Rautakanki
01.08.2003 08:40:11
Samaa mieltä on meidän laulusolistimme ja vaatii, että käytän digipianon aku-ankka-ääniä, mutta kun on sielultaan pianonsoittaja eikä kosketinsoittaja, niin olen yrittänyt olla itsepäinen.

Juu, no aku-ankka äänistä voimme olla ainakin samaa mieltä. "viulukoneet" on pannassa meidän pumpussa. Meillä ollaan hyvin myötämielisiä vanhoille kunnon Hammond soundeille :-)
M-Juhana
01.08.2003 09:10:11 (muokattu 01.08.2003 09:12:11)

Hyvä Piano !!
Kaikissa bändeissä pitää olla piano (okei ei hevi pumpussa)
Tanssi, jatsi, rokki.. kaikkiin käy !! Nykyiset sähvö-vermeleet on siitä hienoja, että niistä lähtee piano saundi ja tarvittaessa muutakin. Mutta kyllä piano kuulostaa hienolta. Sitä paitsi Lynnyrd Skynrd:llä oli stagella flyygeli. Piano, basso ja rummut. Siinä perus orkesteri. Tämän "päälle" on hyvä sitten tulla solistin jollottaan, kitaristin vinguttaan, torvensoittajan päriseen (sori Isojussi, vielä kerran: loistava keikka teillä viime LA musajuhlilla)) yms.

Piano kunniaan !!

Tämä on sitten mun subjektiivinen mielipide ja BW soittelen itse kitaraa !!
Koskaan ei ole myöhäistä......soittaa rokkia ...
absqua
01.08.2003 09:48:21 (muokattu 01.08.2003 09:50:52)

Nyt mennään aiheesta sivuun hieman, mutta oletko tutustunut Elton Johnin 70-l tuotantoon? Siellä on mahtavaa pianotyöskentelyä, siis Rock-Pop -kontekstissa. TOinen aivan käsittämättömän mahtava pianoon perustuva rock-yhtye on Ben Folds Five.

Takaisin aiheeseen: Less is More - pätee myös pianon rooliin yhtyessä. IsoJussin nelisointuehdotus on täyttä asiaa. Eli koita täydentää harmoniaa. Kitaristi ei kuitenkaan pysty kuudella kielellä kaikkea tekemään. Harmonian täydentämisessä on tärkeää tehdä se niin vähillä äänillä kuin mahdollista, eri oktaavialat huomioiden (eli välttää tukkoisuuttaa keskialueella. Kitaristin kanssa kannattaa sopia vähän millä alueilla liikutte ettei turhaan ole päällekkäin ellei se ole juuri tavoiteltu tyylikeino). Obligaatot on seuraava juttu. Kolmas asia on rytmimaton soittaminen (esim. klassinen kahdeksasosakilkatus korkealta ja kovaa). Bassokoskettimia ei kannata aivan holtittoman runsaasti käyttää, eikä varsinkaan soittaa bassolinjoja jos bändissä on jo basisti. Soinnut voit ulottaa makusi mukaan aika alaskin kyllä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Notefix
01.08.2003 11:34:13

Niin, tuohan on se säestämisen jalo taito, joka ei koska pelkästään pianoa, vaan kaikkia instrumentteja.

Tärkeintä on mun mielestä kuunteleminen. On hyvä olla tietoinen mitä muut soittavat ja ennenkaikkea laulavat. Sitten on helppo ripotella väleihin. Hyvän soittajan tunnistaa aina siitä, että ei olla tiellä, Vaan palvellaan biisiä.

Yleensä bassopään kanssa saa olla aika tarkkana ja ainakaan mitään mielettömiä kulkuja ei kande psitää, jos niistä ei olla erikseen sovittu(=basistin kanssa uniksessa yms.)
Mikko T.
01.08.2003 15:42:46

V: On roudatessa tiellä.

Vitsit vitseinä. Keikalla (sitten kun niitä tulee):

Soita silleen vähän kaikenlaista kivaa sinne tänne. Katsele tyttöjä, ota kuppia, nyökkäile myöntävästi kun jengi käy esittämässä toivekappaleita tai haukkumassa bändiä. Ota rennosti. Komppaa vasurilla ja kirjoittele tekstiviestejä kavereille. Rääkäise vähän stemmaa väliin niin kaikki on taas tyytyväisiä että olet hiljaa. Soita johonkin väliin jotain ihan kertakaikkisen uskomatonta paskaa niin muut teidän bändissä saa kuulla miten loistava jazzpianisti olet.
Pieru naurattaa aina.
isojussi
03.08.2003 10:00:26
Piano, basso ja rummut. Siinä perus orkesteri.

Taivahan tosi!

Tämän "päälle" on hyvä sitten tulla solistin jollottaan, kitaristin vinguttaan, torvensoittajan päriseen

Piano, basso ja rummut on monipuolisin trio ja sillä on helppo hyppiä eri genrejen raja-aitojen yli.

(sori Isojussi, vielä kerran: loistava keikka teillä viime LA musajuhlilla)) yms.

Kiitos!
Osta mut - ma olen kaupan!
Rautakanki
03.08.2003 13:25:24
Onhan se hyvä jos tekee humppaa.

Joskus joku bändi haki kosketinsoittajaa, ja minä menin sinne urkujen kanssa. Oli selvästi pettynyt jo siinä vaiheessa. Se kaivoi torven esiin ja piti siinä sitten soitella jotakin juttuja. Siinä vaiheessa kun kaveri mainitsi, että hän haluaa, että kosketinsoittaja ainoastan koristelee pikkasen siihen päälle, niin nappasin soittimen kainaloon, ja lähdin vittuun.
Vituttaa tuollaiset bändit mitkä hädintuskin antaa mitään harmoniaa yleisölle. Varovasti tiputellaan basson päälle jotakin soinnun nuotteja, mutta varotaan tasaisia mattoja. Vittu mitä jazzia.

Bändi kuin bändi kärsii vaikka millaista mattoa, kunhan se ei ulotu bassopäähän. Komppikitaristillekin sanon aina, että käyttää neljää ylempää kieltä ja jättää ne kaksi alempaa käyttämättä. kamalan kuuloista jos joku vetää trubaduurisoinnuilla kuuden kielen säestystä.
Ope
04.08.2003 14:50:23
Piano on ehdottoman hieno soitin bändissä!! Sillä saa aivan sairaan upeita swengaaviaosuuksia, joissa on potkua! Ei, kun sooloa kehiin, toivoo tanssija.
Mä haluun vaan tanssia!!!
Eddy
26.08.2003 02:30:38 (muokattu 26.08.2003 02:33:52)
Nyt kaverit bändissä väittää, että soitan liikaa, lähinnä basson ja kitaran päälle. (Vasemmalla kädellä "walking
bass" ja oikealla samoja sointuja kitaran päälle).

Jos bändissä on basisti,niin älä nyt hyvämies vasurilla ainakaan "walking bass" juttuja soita.Joissain tapauksissa tietysti voi tuplata basson pianon alakerralla(lyhyitä pätkiä korostamaan jotain oleellista bassotilua yms.).Jos pianisti soittelee basson päälle omia bassolinjojaan kuulostaa se lähinnä siltä että kundeilla taitaa olla eri biisit menossa.Jazz pohjaisissa musiikkityyleissä käytettäviin laajoihin sointuihin tarvitaan tietysti molemmat hanskat pianolle,mutta esim. tanssikeikoilla kannattaa toinen hanska uhrata johonkin toiseen tehtävään(varsinkin pienissä kokoonpanoissa).Se on tiettysti sitten makukysykmys mihinkä sen uhraa(mattosoundit,brass-/stringstilut,terssit.....ja voihan sillä vaikka runk...)
baron
26.08.2003 08:27:20

Jos bändissä on basisti,niin älä nyt hyvämies vasurilla ainakaan "walking bass" juttuja soita.Joissain tapauksissa tietysti voi tuplata basson pianon alakerralla(lyhyitä pätkiä korostamaan jotain oleellista bassotilua yms.).Jos pianisti soittelee basson päälle omia bassolinjojaan kuulostaa se lähinnä siltä että kundeilla taitaa olla eri biisit menossa.Jazz pohjaisissa musiikkityyleissä käytettäviin laajoihin sointuihin tarvitaan tietysti molemmat hanskat pianolle,mutta esim. tanssikeikoilla kannattaa toinen hanska uhrata johonkin toiseen tehtävään(varsinkin pienissä kokoonpanoissa).Se on tiettysti sitten makukysykmys mihinkä sen uhraa(mattosoundit,brass-/stringstilut,terssit.....ja voihan sillä vaikka runk...)

Kiitos. Olen saanut hyviä vinkkejä ja huomannut, että useimmissa tanssikappaleissa vasen käsi voi joko levätä tai...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)