Aihe: "Nuotit.fi" tms. - eikö tosiaan voi!
1 2 3 4 5 6 7 8
Qsine
17.08.2005 19:11:07

Tulipa tyhmä otsikko, mutta kuitenkin. Seuraava on ote YLEn äänilevystö -infohakupalvelimelta:

"Kappaleen nuotteja löytyy musiikkiliikkeistä tai kirjastoista, internetistä niitä ei kannata etsiä".

Siis miksi helvetissä ei? Onko nuottipalvelun järjestäminen nettiin jotenkin mahdoton juridinen toimenpide, tai peräti jotenkin hienostelua: eihän sitä nyt nuotteja noin vain klikaten, prkl! Joka lapun eteen pitää hiihtää suossa 10 kilometriä ja pierrä verta, näemmä, kun sota-aikanakin kerta niin tehtiin.

Edullinen palvelu, ehkä osin jopa ilmainen? PDF:iä muutamalla €urolla kappale tai jotain: tuollaisella olisi kysyntää nimittäin, ei vähiten täällä tanssimuusikkopuolella! Miksi pihdata nuotteja?

Okei: "nuotit.fi" -osoitteessa ilmoitetaan, että tähän aukeavat pian asiakkaamme kotisivut. Onko kenelläkään tietoa, onko tuo totta, vai haluaako joku vain rahastaa domain -nimellä? Nuotisto.fi oli vielä muuten vapaana.

Kaikki nämä vuodet olen ihmetellyt sitä, kun on olemassa elektroniset autot, midihaitarit ja maammelaulua viheltävät dildot, niin urheilukilpailuiden tv-lähetyksissä ei saada nimien a:iden ja o:iden yläpuolelle niitä kaksia pisteitä ei niin millään! Samaa osastoa ovat myös nuotit Netissä. Miten niin ei netissä voisi muka jakaa nuotteja?

Olisi tekijöidenkin kannalta hyödyllistä tämä: näin eivät kaikenmaailman taunojen kirjoittamat ja kymmenen kertaa edelleen kopioidut "korvataan molliseiskamiinusviitoset molliseiskoilla" -kakkatranscriptiot pääsisi leviämään enää niin sitkaan!
"Aarne...sinun tulee lyödä minun nenäluuni murskaksi! Kun nenä levenee, niin silmät siirtyvät lähemmäksi toisiaan!"
toyopet
17.08.2005 19:21:15
Niinpä niin, kenenkäs Teosto-tuloista se olisi pois?
Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa.
Sertzo S
17.08.2005 19:28:03 (muokattu 17.08.2005 19:28:25)
Niinpä niin, kenenkäs Teosto-tuloista se olisi pois?

Sehän voisi vain lisätä niitä eri tekijöille luulen ma?
mr.muzak
17.08.2005 19:38:56
..Olisi tekijöidenkin kannalta hyödyllistä tämä: näin eivät kaikenmaailman taunojen kirjoittamat ja kymmenen kertaa edelleen kopioidut "korvataan molliseiskamiinusviitoset molliseiskoilla" -kakkatranscriptiot pääsisi leviämään enää niin sitkaan!

Siks pitääkin aina kirjoittaa esim. Dm6 eikä Bm7b5 niin haitaristitkin tajuaa. Sit voi vaan hihitellä yksikseen että "onpa paska basisti ku ei tajuu soittaa B:tä"!
Janus
17.08.2005 19:44:45
Toi ois maksullisena (1-2 egee / PDF-nuotti) ihan kannatettava idea, mutta silloin tuossa pitäisi huomioida se, että kaikki downloadattavat nuotit olisivat tasalaatuisesti riittävän korkeatasoisia. Toivelaulukirjaversioidenkin kanssa on vähän niin ja näin, koska tyylilajista riippumatta biiseistä saattaa puuttua niissä lapuissa introja, olennaisia välisoittoja jne.

Tuossa palvelussa olis ihan ideaa, sivuston ylläpitäjän vain pitäisi käydä sensorin ominaisuudessa läpi kaikki ladattavissa olevat .PDF:ät laaduntarkkailun nimissä. Ja tietysti tilittää asiaankuuluvat teostokorvaukset eteenpäin, ja myös maksaa selvää rahaa niille nuotintajille, jotka jaksaisivat tuottaa tuota palvelua varten selkeitä ja ammattimaisesti kirjoitettuja lappuja.
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo
klunssila
17.08.2005 20:08:14
Tulipa tyhmä otsikko, mutta kuitenkin. Seuraava on ote YLEn äänilevystö -infohakupalvelimelta:

"Kappaleen nuotteja löytyy musiikkiliikkeistä tai kirjastoista, internetistä niitä ei kannata etsiä".

Siis miksi helvetissä ei? Onko nuottipalvelun järjestäminen nettiin jotenkin mahdoton juridinen toimenpide, tai peräti jotenkin hienostelua: eihän sitä nyt nuotteja noin vain klikaten, prkl! Joka lapun eteen pitää hiihtää suossa 10 kilometriä ja pierrä verta, näemmä, kun sota-aikanakin kerta niin tehtiin.

Edullinen palvelu, ehkä osin jopa ilmainen? PDF:iä muutamalla ?urolla kappale tai jotain: tuollaisella olisi kysyntää nimittäin, ei vähiten täällä tanssimuusikkopuolella! Miksi pihdata nuotteja?

Okei: "nuotit.fi" -osoitteessa ilmoitetaan, että tähän aukeavat pian asiakkaamme kotisivut. Onko kenelläkään tietoa, onko tuo totta, vai haluaako joku vain rahastaa domain -nimellä? Nuotisto.fi oli vielä muuten vapaana.

Kaikki nämä vuodet olen ihmetellyt sitä, kun on olemassa elektroniset autot, midihaitarit ja maammelaulua viheltävät dildot, niin urheilukilpailuiden tv-lähetyksissä ei saada nimien a:iden ja o:iden yläpuolelle niitä kaksia pisteitä ei niin millään! Samaa osastoa ovat myös nuotit Netissä. Miten niin ei netissä voisi muka jakaa nuotteja?

Olisi tekijöidenkin kannalta hyödyllistä tämä: näin eivät kaikenmaailman taunojen kirjoittamat ja kymmenen kertaa edelleen kopioidut "korvataan molliseiskamiinusviitoset molliseiskoilla" -kakkatranscriptiot pääsisi leviämään enää niin sitkaan!

Qsinen ajatus on erittäin kannatettava, mutta minä löydän asiasta heti liiketoiminnallisesti muutaman sudenkuopan:
- kerran ostettu pdf on helppo levittää eteenpäin. Nythän nuottien saaminen verkkoon on työlästä skannateten tai tse transkriptaten.
- kaiken maailman dc++, och piraattihörhöt alkaisivat joko myymään tai levittämään näita nuotteja asiattomasti.
- nuotit eivät leviä niin laajasti kuin esim. musiikkikappaleet eli nuottien myyntimäärät yhtä kappaletta kohden jäisivät kovin pieneksi. Tuskin sitä suvivalssin nuottia myydään 25 000 kappaletta kuten jotain sinkkubiisiä mp3-nettikaupassa.

"nuotit.fi"-ajatus on hieno ja helpottaisi kyllä meitä monia. Olisin heti valmista maksamaan lapuista esim. 5 eur, jos ne olisi kunnollisia. Mutta bisnestä ei tällä tehdä, enemmänkin harrastustoimintaa tai hyväntekeväisyyttä.
Olen humppamies jazz-miehen valepuvussa!
Väliaikaista kaikki on vaan... (3,4 mb)
Qsine
17.08.2005 20:55:23

Joo, tosiaan talkoopohjalle tuo menisi väkisinkin...

Mutta jonkinlainen wikipedia -yhteishyvämeininki voisi tulla kyseeseen. Eli virheellisiä tietoja voisi päivittää ja korjailla, puuttuvaa infoa lisätä. Jos jollakin olisi parempaa lappua, niin voisi sen palvelimelle toimittaa. Muusikolta muusikolle, Netti hyötykäyttöön. Kun homma toimii jo täällä Muusikoiden.netissä luonnikkaasti, miksei myös laajemmalla mittakaavalla, kunhan ei vain anna raha-asioiden tulla väliin?

Ajatelkaa nyt: olisihan se hienoa, kun voisi toukokuussa vain klikata tällaisella sivustolla kohtaa "häävalsseja", ja siellä olisivat kaikki korneimmat kolmijakoiset markkolat, mitä moderni morsian kuvitella saattaa...

Ja mitä tulee tarkkuuteen, niin 300 dpi:stä tulisi lähteä. Kaikki nuottimateriaali, mitä olen pystynyt netistä, (esim. todotango.ar) onkimaan, on semmoista baltiarallaa 2 dpi:n luokkaa, printattavia legoja.
"Aarne...sinun tulee lyödä minun nenäluuni murskaksi! Kun nenä levenee, niin silmät siirtyvät lähemmäksi toisiaan!"
aisa
17.08.2005 21:40:51
jossain oon törmänny siihen että nykyiset piisintekijät laittaa levytetyistä tuotoksistaan nuotteja nettiin.
sehän ainakin on ihan omiaan helpottamaan omien sävellyksiensä päätymistä pändien ohjelmistoon. luulis kannattavan.
"alle satakiloisilla ei ole omia mielipiteitä!"
cubasisti
17.08.2005 22:58:24 (muokattu 17.08.2005 23:08:02)
Siks pitääkin aina kirjoittaa esim. Dm6 eikä Bm7b5 niin haitaristitkin tajuaa. Sit voi vaan hihitellä yksikseen että "onpa paska basisti ku ei tajuu soittaa B:tä"!

Sori, mutta Ainoa Oikea tapa kirjoittaa se on Dm6/H, joka se sointu ihan oikeasti on. Se on Am-sävellajin IV-sointu ja sillä siisti. ;) H bassossa on vain pieni lisämauste, vähän niin kuin tabasco pizzassa. Ilmankin pärjää.
- Kitaristi soittaa Dm:n kun ei kuutosesta mitään ymmärrä. Ei haittaa, soi edelleen nätisti.
- Basisti soittaa H:n ja tekee samalla soinnustakin kuutosen tapaisen. (mitään "B"-nimistä emme tietenkään Suomessa nuotteihin kirjoita, eikös niin)

Tietysti siinä tapauksessa, että soittajille ei ole tuttu kauttaviivan käyttö tai bassokäännökset ovat vieras asia, voi joku soittaa H-duuria tai jotain.

obAihe: tämän ongelman olemassaolo on merkki siitä, että musiikin kustantajat eivät hoida hommiaan. Ei kiinnosta? Ei osaa? Internet pelottaa? Ei ymmärrä? Jaa'a, kuka tietäisi. Toivelaulukirjat pitäisi ehdottomasti siirtää nettiin, tulostus euron per sivu. Tällä hetkellä ne kopioidaan kirjastosta, ei makseta mitään, eikä oikeuksien omistaja saa tietää, paljonko mitäkin kopioitiin. Onko se sitten oikein?
Fuzzy Boner
17.08.2005 23:02:16 (muokattu 17.08.2005 23:07:03)
Ny ku mietin nii aivan sama. Mä käytän m7b5:sta noista mut mikä mä oon sanomaan. samapa tuo
Yeah!
baron
17.08.2005 23:03:14

Mä oon ostanut ulkolaisia nuotteja netistä, luottokorttitiedoilla saa heti printattua, kätevää kiiretapauksissa.

Jos vastaava kotimainen palvelu olisi ja hinta joteskin järkevä, varmaan käyttäisin.

Joteskin tyhmää, kun joskus joutuu ostamaan albumin kun yhtä piisiä haluaa

(OK, vaihtoehto on ostaa CD ja plokata, mutta siinäkin tulee monta turhaa kappaletta ja menee aikaa ja vaivaa)
"Joka on leikin alkanut, leikin kestäköön" - PB
cubasisti
17.08.2005 23:18:46
Pitäisi olla mahdollista ostaa se yksi tietty biisi, että voi plokata itselleen nuotit. Tällä hetkellä liian usein helpointa on ladata kipaleet jostain ihmeen P2P-verkosta. Joku keskiverto sukankuluttaja jossain on jaksanut ripata biisit CD:ltä (tai jopa LP:ltä tai kasetilta) jakoon pyytämättä vaivastaan palkkaa, mutta oikeuksien lailliset omistajat eivät tietenkään sellaista vaivaudu tekemään, kun siitä olisi vaivaa ja kustannuksia... Parempi se sitten kai on, että kukaan ei kuuntele, ei osta, ei soita.
isojussi
17.08.2005 23:36:35
...Mä käytän m7b5:sta...

Sun ehkä kannattais pyrkiä siitä eroon ennekuin on liian myöhäistä.

Pitemmän päälle se johtaa rajumpiin sointuihin ja ne ei toimi humpassa
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
baron
18.08.2005 00:02:19

Ny ku mietin nii aivan sama. Mä käytän m7b5:sta noista mut mikä mä oon sanomaan. samapa tuo

Puolidimi, ei kai se niin paha?
mr.muzak
18.08.2005 02:44:24
Sori, mutta Ainoa Oikea tapa kirjoittaa se on Dm6/H, joka se sointu ihan oikeasti on. Se on Am-sävellajin IV-sointu ja sillä siisti. ;) H bassossa on vain pieni lisämauste, vähän niin kuin tabasco pizzassa. Ilmankin pärjää.
- Kitaristi soittaa Dm:n kun ei kuutosesta mitään ymmärrä. Ei haittaa, soi edelleen nätisti.
- Basisti soittaa H:n ja tekee samalla soinnustakin kuutosen tapaisen. (mitään "B"-nimistä emme tietenkään Suomessa nuotteihin kirjoita, eikös niin)

Tietysti siinä tapauksessa, että soittajille ei ole tuttu kauttaviivan käyttö tai bassokäännökset ovat vieras asia, voi joku soittaa H-duuria tai jotain.

Heh, aletaanko kinastelemaan onko C6 oikeasti C-duurissa I asteen sointu vai VI asteen terssikäännös?:) Kyllä se Dm6/H on Bm7b5, funktio on A-mollissa II eikä IV, sori vaan (vrt. yo. esimerkki). Toivelaulukirjoissakin tuo menee niin että sointu on Dm6 ja bassoklaavissa nuotti on B. Eli ne ketkä osaa lukee nuotteja onnistuvat soittamaan tarkoitetulla tavalla. Ja ne kenellä on korvat päässä tajuavat muutenkin...
mr.muzak
18.08.2005 02:52:44
obAihe: tämän ongelman olemassaolo on merkki siitä, että musiikin kustantajat eivät hoida hommiaan. Ei kiinnosta? Ei osaa? Internet pelottaa? Ei ymmärrä? Jaa'a, kuka tietäisi. Toivelaulukirjat pitäisi ehdottomasti siirtää nettiin, tulostus euron per sivu. Tällä hetkellä ne kopioidaan kirjastosta, ei makseta mitään, eikä oikeuksien omistaja saa tietää, paljonko mitäkin kopioitiin. Onko se sitten oikein?

Jospa siihen pystyisi kehittämään systeemin, että netistä imuroidun tiedoston pystyy vain tulostamaan ja senkin vain kerran. Eli 4 henkiselle bändille pitäis imppaa tiedosto 4 kertaa (=4 maksusuoritetta). Ongelma on vaan tässäkin siinä että kuka estää skannaamasta tulostetta ja kopioimasta koneelle. Ihmettelen ettei kukaan ole vielä tehnyt sitä hirmuista duunia, ja skannannut kaikki toivelaulukirjat/kultaiset laulukirjat/yms. "huttu-real-book":it, kun kerran nuo ameriikan realbook:t kyllä löytyy laittomasti p2p-verkoista.
baron
18.08.2005 07:07:31

Heh, aletaanko kinastelemaan onko C6 oikeasti C-duurissa I asteen sointu vai VI asteen terssikäännös?:) Kyllä se Dm6/H on Bm7b5, funktio on A-mollissa II eikä IV, sori vaan (vrt. yo. esimerkki). Toivelaulukirjoissakin tuo menee niin että sointu on Dm6 ja bassoklaavissa nuotti on B. Eli ne ketkä osaa lukee nuotteja onnistuvat soittamaan tarkoitetulla tavalla. Ja ne kenellä on korvat päässä tajuavat muutenkin...

Joo, oon tän saman kinastelun käynyt jo teoriapalstalla, kun keskusteltiin Ranskalaisten korkojen B-osan sointukierrosta

Hm7b5, E7, Am = II, V, I
v_m_kangas
18.08.2005 09:14:11

jossain oon törmänny siihen että nykyiset piisintekijät laittaa levytetyistä tuotoksistaan nuotteja nettiin.
sehän ainakin on ihan omiaan helpottamaan omien sävellyksiensä päätymistä pändien ohjelmistoon. luulis kannattavan.

Tässä yksi esimerkki hienosta palvelusta:
http://www.meirmusic.net/lista.htm

Ei muuta kuin muutkin kustantajat, samanlaista palvelua, kiitos.
Humppaa tai soita humppaa
cubasisti
18.08.2005 09:16:05 (muokattu 18.08.2005 09:20:02)
Kyllä se Dm6/H on Bm7b5, funktio on A-mollissa II eikä IV, sori vaan (vrt. yo. esimerkki).

Jos kirjoitat jonkun ihmeen "Bm7b5" johonkin suomalaisille ei-jazz-muusikoille tarkoitettuun nuottiin, niin teet karhunpalveluksen suurelle osalle soittajista _käytännössä_. Ketä kiinnostaa jotkut teoreettiset pikkurillin nostelut, jos käytännössä homma menee pieleen. Ei mitään "B":tä vaan H, ja kitaristi soittaa Dm6:n ja basisti H:n. Ja jos ei kukaan soitakaan H:ta, niin lopputulos kuulostaa "hiukan" paremmalta kuin vaikkapa "Bbm", jonka joku uuvelo siihen kohtaan kuitenkin soittaa.

Funktioista puheen ollen olen sitä mieltä, että Dm6/H on edelleen IV-sointu ja bassokäännös on vain pieni lisämauste. H bassossa luo sinne hiukan enemmän painetta siirtyä dominanttisoinnun suuntaan.

Eli ne ketkä osaa lukee nuotteja onnistuvat soittamaan tarkoitetulla tavalla.

Osaaminen ei riitä vaan pitää lisäksi haluta ja viitsiä.

Toivelaulukirjoissakin tuo menee niin että sointu on Dm6 ja bassoklaavissa nuotti on B.

Mikä on erittäin epäonnistunut ja typerä ratkaisu Toivelaulukirjojen tekijöiltä. Noin 99% komppikitaristeista ja basisteista ei viitsi (vaikka osaisikin) lukea pianonuottia. Ei ole mitään syytä jättää käännöksiä kirjoittamatta sointumerkkeihin.
baron
18.08.2005 09:16:09

Tässä yksi esimerkki hienosta palvelusta:
http://www.meirmusic.net/lista.htm

Ei muuta kuin muutkin kustantajat, samanlaista palvelua, kiitos.

Mahtavaa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)