Aihe: Toimiva monitorointi?
1 2 3 4 5 6 7 8
poppamies
06.11.2005 14:14:37

Minkälaista monitorointai käytätte, ja oletteko siihen 100% tyytyväisiä. Meillä on 6 henkinen bändi ( kaks kitaraa, basso, kiipparit, rummut ja pystysolisti). Ollaan kokeiltu erillaisia vaihtoehtoja matkan varrella. Passivi lattiamonitoreja, sidefilliä ja kitaristillä on napit mutta ei säännöllisessa käytössä (syytä en tarkaan tiedä). Tällä hetkellä on sidefill konsepti käytössä. Haen kuitenkin jotain helpommin roudattavaa ja nopeasti kuntoonlaitettavaa, luotettava balanssin suhteen. Meillä ei ole erillistä miksaajaa vaan kaikki hoidetaan stagelta.
Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN!
Lapis
06.11.2005 14:27:19
Minkälaista monitorointai käytätte, ja oletteko siihen 100% tyytyväisiä. Meillä on 6 henkinen bändi ( kaks kitaraa, basso, kiipparit, rummut ja pystysolisti). Ollaan kokeiltu erillaisia vaihtoehtoja matkan varrella. Passivi lattiamonitoreja, sidefilliä ja kitaristillä on napit mutta ei säännöllisessa käytössä (syytä en tarkaan tiedä). Tällä hetkellä on sidefill konsepti käytössä. Haen kuitenkin jotain helpommin roudattavaa ja nopeasti kuntoonlaitettavaa, luotettava balanssin suhteen. Meillä ei ole erillistä miksaajaa vaan kaikki hoidetaan stagelta.

Meillä on Laneyn 60w aktiivimonitorit käytössä. Meille riittää kolme mutta teillä saisi olla neljä niin kaikki kuulee kunnolla. Linkitettynä ja kanavan auxilla säädetään mitä kuuluu ja kuinka lujaa. Toimii älyttömän hyvin ja on mukava soittaa. Kokeiltiin korvamonitoreitakin mutta se oli liian steriiliä ja ne piuhat roikkui ja ärsytti. Nyt ollaan 100%:sti tyytyväisiä.
isojussi
06.11.2005 19:48:55
Tää nyt ei auta sua, mutta: Mä monitoroin omilla OMB-/duo-/triokeikoilla PA:sta.

Bilebändin keikoilla napit on olleet kyllä juttu #1. Ei tarvi olla ees ihmeelliset, vaan kunnolla vuotavat, mihin ajetaan vaan omaa soittoo.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
stagestar
07.11.2005 00:41:54
Mä monitoroin omilla OMB-/duo-/triokeikoilla PA:sta.

HUI! .. mutta miksei !
rok rok !!!
isojussi
07.11.2005 00:51:26
HUI! .. mutta miksei !

Kyllä se sen verran vuotaa, että saa kuitenkin olla kaiutinlinjan takapuolella ja silti kuulee ihan hyvin.

Lavavola on varmasti matala, eikä tartte jännittää kierron kanssa.
mr.muzak
07.11.2005 00:53:38
HUI! .. mutta miksei !

Tohon on niin monta vastausta kuin on erilaisia keikkojakin, vaikea sanoa yhtä mikä toimii aina.

Lähimmäksi stabilisuutta päästään varmaankin korvamonitoroinnilla, jos

1) jokaisella on omat omiin korviin teetetyt napit
2) lava-asetelma on lähes sama aina
3) mikitys on täsmälleen sama aina
4) ambienssimikkiä käytetään napeissa paikan akustiikkaan nähden sopivassa suhteessa
5) oma monitorimikseri aina jossa lähes vakiosäädöt

...jne jne. Ja tuokaan "ison maailman malli" ei toimi kaikissa tilanteissa, tietenkään..
pekkajau
07.11.2005 01:08:21 (muokattu 07.11.2005 01:11:24)
Hyvä monitorointi on osa työsuojelua! Parikyt vuotta sitten laulukaapit pauhasi selän takana punasena, lesli jyrisi ja vipatti toiseen korvaan ja rumpali leipoi toisella puolen peltiä koko ajan toiseen korvaan. Ihme kun vielä jotain kuulee!
Kirjoitin mitä kirjoitin!
kuunsirppi
07.11.2005 07:20:59
mullakin on ostettuna shure ep6t korvamonitoritsydeemi, mutten osaa sitä vielä käyttää.
Pitäs kai ruveta tutkiin manuaalia, että miten sitä käytetään ja kokeilla sitten kans joskus keikalla.
Vakkari kosketinesa on meillä se, joka osaa noi hommat ja hän on nyt vielä tämän kuun ainakin sairaslomalla, joten let's see...

Työsuojelukoulutuspäivillä oli just ollut joku muusikko puhumassa näistä monitorointiasioista, että kuinka tärkeitä ne on hoitaa kunnolla oman kuulon ja terveyden kannalta, kertoi tuo meidän isäntä.
virsistä rokkiin
stagestar
07.11.2005 12:43:15 (muokattu 07.11.2005 12:44:38)
Kyllä se sen verran vuotaa, että saa kuitenkin olla kaiutinlinjan takapuolella ja silti kuulee ihan hyvin.

Lavavola on varmasti matala, eikä tartte jännittää kierron kanssa.

aivan totta! heitin vain kun oli ollut aiemmin päivällä puhetta kaverista joka seisoo pa:n edessä, siis todellakin kaiuttimen edessä. tuli lähinnä se mieleen.
rok rok !!!
isojussi
07.11.2005 15:13:39
aivan totta! heitin vain kun oli ollut aiemmin päivällä puhetta kaverista joka seisoo pa:n edessä, siis todellakin kaiuttimen edessä. tuli lähinnä se mieleen.

Joo - näin mä ajattelinkin. Yleensä mä kyllä vedän semmosissa mestoissa/tilaisuuksissa, että tuskin menee pahoille lukemille kaappien edessäkään.

Joskus oon testannu vanhalla luotto-D770:lla ja ei kierrä, vaikka osoittais koti kaappia. Mulla ei siis oo mitään kierrosestimiä.
vanhami
08.11.2005 08:31:43
Meillä on korvanapit kaikilla mauilla paitsi kitaristillä. Kitaristillä on sellainen t-kaupan lattiamonitori. PA on aika suuntaava, joten taakse ei tule juuri mitään.

Mä hoidan miksauksen lavalta ja yleensä olen eka setin ilman nappeja ja haen balanssia kohdilleen. Sitte napit korville ja antaa palaa.

Mulla on sulkevat napit ja basistilla ja runpalilla sellaiset kympin, vuotavat korvantaa laitettavat sangat.

Kitaristi valittaa kokoajan, että ei kuule mitään ja saundi on perseestä.

Kellään muulla ei ole mitään ongelmaa monitoroinnin suhteen.

Mitä tästä voimme päätellä?
isojussi
08.11.2005 08:36:24
....Mitä tästä voimme päätellä?

Kitaristi valittaa kokoajan, että ei kuule mitään ja saundi on perseestä.

Ainaskin....:D
Teemu Tee
08.11.2005 08:48:27
Meitin monitorointi on juur pienessä kehitysvaiheessa, mut tähän asti on menty seuraavalla setupilla:

Viishenkisellä porukalla rumpali, basisti ja mä koskettelevana laulajana ollaan käytetty AKG:n IP1 -nappeja. Ns.avoin malli eli mökä tulee läpi. Mutta tarkoituksella, näin saadaan hiukan kommunikoituakin setin aikana. Oon pitänyt viimeaikoina vain toista nappia ja homma toimii hyvin.

Kitaristit ovat soitelleet vierekkäin ja heillä on ollut yhteinen 12"/150w lattiamonitori. Ovat hiukan valitelleet heikkoa kuuluvuutta, mut nyt täytyy paljastaa et olen tahallan pitänyt tasoa hiukan alhaalla. Pysyy vastaavasti kitaravolat alempana :-)

Jatkossa meitä on kuusi heeboa lavalla ja systeemi muuttuu hiukan. Rumpali nappeineen säilyy ennallaan, itse siirtyessäni pitkästä aikaa pelkkiin lauluhommiin aion pitää napit päämonitorointikanavanani. Molemmille puolille lavaa tulee yksi lattiakulmamonitori. Toisella puolella tulee olemaan kitaristi-J ja basisti. Toisella taasen kitaristi-R kera kiipparistin, jotka uhkasivat hekin tosin siirtyä jatkossa nappikuulokehommiin. Näin saamme aikaan ikäänkuin hybridin, jolla toisaalta kierrot ja lavameteli pysyvät kurissa, toisaalta nappien joltain puuttuessa tai vaikka hajotessa lavalla pärjää kuitenkin.

Rumpuja ei oo tarvinnut ajaa monitoreihin, eikä bassoakaan juuri. Jatkossa kitarat täytyy monitoroida "ristiin", sama puoli kuulee kyllä mut toiselle puolelle lavaa hiukan tarvitaan. Laulut ja syna ovat tietysti pääosassa monitoroinnissa, koska lavalta ei niitä kuulu muuten.

Kiintoisa juttu tuo monitorointihomma! Nyt kun saa vielä uuden setupin pelaamaan soitannollisesti, uskon systeemimme olevan hyvin toimiva. Ja tässä pelaamisen toimimisessa monitoroinnilla lienee suurin vaikutus.
Tyhjän saa pyytämättäkin
vesku.ka
08.11.2005 11:54:17 (muokattu 08.11.2005 11:54:53)
No joo meillä on trio, jossa soittimina Kitara, Basso ja Rummut. Basisti ja rumpalisti hoitelevat lauluhommia siinä samalla. Monitorointi hoidettu siten että yhdestä aux-kanavasta vedetään monitorit(siis aktiiviset). Yleensä monitoreista kuuluu ainoastaan laulut kun kitara ja basso kuuluvat lavalla omista vahvareistaan sen verran hyvin ja rumpali on raskaskätinen.

Ollaan oltu tyytyväisiä systeemiin, vaikka tuskin toimii suuremmalla bändillä.
Ei taivaaseen hevillä pääse.
klunssila
08.11.2005 16:04:40

Minusta tuo luotettavuus balanssin suhteen on kaksipiippuinen asia: eikö se riitä, että se soittaja (yleensä yksi) joka miksaa lennossa saa riittävän luotettavan kuvan balanssista? Silloinhan muille voi tulla monitoriin aivan juuri sitä mitä haluaa (kyllä, myös rumpalille pelkkää bassaria ja bassoa). Minusta ei ainakaan optimaallinen monitorointi näin kitaristina todellakaan ole se, mitä kaapeista tulee ulos. On paljon mukavampi (lue tarkempi) soittaa, kun oma soitin ja stemmalaulu kuuluu joka tilanteessa selvästi ja toisaalta sel solistin hirveä mökääminen jää vähemmälle minun monitoroinnissa.

Meillä koko bändi seisoo 100% korvamonitoiroinnin kannalla. Setuppi on todella yksinkertainen ja halpa: mikseristä (yamaha 01 digi) otetaan 4 auxia ulos (siis 4 erilaista kuuntelua), joka ajetaan behringerin kuulokevahvistimeen. Siitä sitten piuhoilla soittajille, minulla tulee johto joka tapauksessa kitarasta, nyt niitä on sitten kaksi (ei vaikutusta langattamuuteen). Jokaisella on omiin korviin käyvät napit (Akg ip1, shure e2, yms.). Tilaa menee räkistä 1 unitti ja kustannuksina piuhat + napit + kuulokevahvistin. Halpaa ja helppoa.

Niin ja sitten se balanssi: digimikserin muistipaikat ovat aika käteviä. Samat soittajat ja asettelut keikasta toiseen, nopea soundchekki ja yleensä on balanssit olleet kohdallaan. Ja jos ei ole olleet, niin yleisön pyynnöstä laitetaan LISÄÄ BALANSSIA!!!! (lue threadi "kuluneimmat kliseet").
Olen humppamies jazz-miehen valepuvussa!
Väliaikaista kaikki on vaan... (3,4 mb)
stagestar
08.11.2005 18:41:15
solistin hirveä mökääminen jää vähemmälle.

Ei kai se P nyt niin hirveä ole ???
rok rok !!!
Sandy
08.11.2005 20:36:08
Mä käytän Shuren langatonta korvamonitorijärjestelmää. Oon ollut todella tyytyväinen. Just todettiin kuulon alentuma toisessa korvassa, niin onhan se ihan huipputärkeä systeemi mulle. Kun sinne vielä ajaa sopivasti tavaraa, niin ei tarvi pelätä, että se kuulo siitä vielä huonontuisi..

Otin tossa yks kerta keikalla napit pois korvista, niin se lavameteli oli kyllä aika huumaava! Kun kaikilla muilla bändissä on lattiamonitorit (4kpl), niin kyllä se volyymi aika kovaksi nousee..

Huono puoli noissa napeissa on se, että kontakti yleisöön huonontuu. Joku huikkaa jotain lavan reunalta, niin siinä tuntee ittensä vähän hölmöks kun ei yhtään kuule mitään.
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
klunssila
09.11.2005 12:27:51
Ei kai se P nyt niin hirveä ole ???

No oikeasti, huippulaulaja. Mutta kuuluva ja kantava upseerin ääni häiritsee monitorointia, siis omaani ;)
Olen humppamies jazz-miehen valepuvussa!
Väliaikaista kaikki on vaan... (3,4 mb)
mack the knife
09.11.2005 12:32:18
Mulla on Thomannilta Fischerin kuunteluloota vyöllä. Tavalliset ON-OFFista ostetut lelunapit että kuulee muutakin hässäkkää lavalta. (ja voi kysyä, että mikä sävellaji)
Melkein joka pöydästä löytyy ylimääräinen AUX, että saa säädellä niin kuin haluaa. Laulut, kiipparit ja aavistus kitaraa, ei muuta.
Paha on Pekan pierrä ku ei ole persettä. (vanha lappilainen sananlasku)
tanjuli
10.11.2005 08:26:53
me ei harrasteta monitoreita, vaan yritetään vetää inhimillisellä volyymillä ja tulpilla. eipä sitä niin isoja pileitä usein tahkoakaan jotta isompia systeemejä tarttis.
[i hear voices but at least they're on tune]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)