Aihe: Kuuntelu kaiuttimien etäisyys..
1
jon lord
02.03.2006 19:48:12
Tästä on keskusteltu varmaan jo aikaisemminkin mutta keskustellaan edelleen. Minulla on ongelma etenkin subbasen kanssa. Pienet yläpään kajarit on suunnilleen metrin etäisyydellä toisistaan ja myös saman verran minusta ( kolmio) joten stereokuva on melko hyvä. Suurin ongelma on subbari joka on alhaalla lattialla mutta ei anna täyttä tehoa tai siis on "valju". Kun vien työtuolin metrin verran taaksepäin niin silloin subbari kuuluu niinkuin pitäisi ,mutta silloin en ylety tekemään töitä koneen äärellä. Mikä siis neuvoksi vai pitääkö subbarin paikkaa vain hakea että siitä saa täyden hyödyn irti? Pitääkö sen siis olla mukana siinä "kolmiossa" vai miten.Nyt se on ilmeisesti liian lähellä kuuntelijaa. Please..kunnon vastauksia ainakin aluksi ennenkuin mennään normaalille tanssimusiikki linjalle.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
PL
02.03.2006 20:01:52 (muokattu 02.03.2006 20:03:54)
Jos supparissa on mahdollisuus säätää vaiheistusta kokeile eri asetuksia, jos ei niin sitten ei auta kuin kokeilla ensin vaiheenkääntöä (180 astetta) johdoilla tai sittan vain siirtelemällä. Joskus tilan ominaisuuksista johtuen ei auta muu kuin siirtää kuuntelupaikka siihen sopivaan kohtaan.
Ukko
02.03.2006 20:04:20

Tästä on keskusteltu varmaan jo aikaisemminkin mutta keskustellaan edelleen. Minulla on ongelma etenkin subbasen kanssa. Pienet yläpään kajarit on suunnilleen metrin etäisyydellä toisistaan ja myös saman verran minusta ( kolmio) joten stereokuva on melko hyvä. Suurin ongelma on subbari joka on alhaalla lattialla mutta ei anna täyttä tehoa tai siis on "valju".

Rakenna kuuntelu niin että ne ovat kaikki samassa tasossa. Subbari nenän edessä ja satelliitit kolmiokuviossa itseesi nähden.
jon lord
02.03.2006 20:08:17
Tämä on Yamahan ihan perus kotisubbari ( merkki??..joku YST-SW005) ja kun kuuntelijan etäisyys on se mainitsemani n.metri niin silloin se pelittää oikein joten itse subbarissa ei ole vikaa. Pitääkö subbarin olla samalla kolmiolinjalla kuin yläpään kajarit? Eli itse istun työtuolissa ja yläkajarit ovat noin metrin etäisyydellä toisistaan ja saman verran minusta mutta subbari on melkein jaloissa. Voiko se olla syy että se on liian lähellä?
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
Pula-Aho
02.03.2006 21:49:19
Mikä siis neuvoksi vai pitääkö subbarin paikkaa vain hakea että siitä saa täyden hyödyn irti?

Näin olen ymmärtänyt. Aiheeseen liittyvää juttua on esim. täällä
Katso kohdat: Kaiuttimien sijoittaminen huoneeseen, sekä aivan lopusta löytyvät Markku Salosen artikkelit (aikaste tieteellistä, hehee). Viesti on kuitenkin selvä:
"kannattaa kokeilla kaiuttimia useisiin eri paikkoihin ja jättää ne siihen paikkaan joka kuullostaa parhaalle ja on sisustuksellisesti mahdollinen"

http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/ … rrastus.audio+video/kaiuttimet.html

-G-
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
ÄM
02.03.2006 21:56:13

Tämä on Yamahan ihan perus kotisubbari ( merkki??..joku YST-SW005) ja kun kuuntelijan etäisyys on se mainitsemani n.metri niin silloin se pelittää oikein joten itse subbarissa ei ole vikaa. Pitääkö subbarin olla samalla kolmiolinjalla kuin yläpään kajarit? Eli itse istun työtuolissa ja yläkajarit ovat noin metrin etäisyydellä toisistaan ja saman verran minusta mutta subbari on melkein jaloissa. Voiko se olla syy että se on liian lähellä?

Jakotaajuudesta tietysti vähän riippuen, ei ihmiskorva erota bassoäänien tulolähdettä, joten supparin paikalla ei stereokuvan kannalta niinkään ole väliä. Mutta vaiheisuus toki vaikuttaa, eli jos suppasen ääniaallot on vastakkaisessa vaiheessa yläpäidenkanssa, tapahtuu siinä jonkin verran kumoutumista. Siihen auttaa just se vaiheen kääntö, joka monista subbareista löytyykin. Jos ei löydy, piuhat toisin päin vaihtamalla saavutetaan sama efekti. Vaiheisuus ei tietenkään aina ole joko tai, vaan se voi olla vaan jonkin verran pielessä. Silloin oli hyvä olla vähän useampia valintoja, kuin vain 180 asteen kääntö.

Mutta hakisin kokeilemalla sitä paikkaa. Jos jako on jossain 80 herzissä, ei korva tosiaan lähteen paikkaa kuule ja voi sen näin ollen laittaa moneenkin paikkaan. Tietysti viiveen muodostumisen estämiseksi ei sitä kannata hirveen kauas raijata.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)