Aihe: Jenkhaa, lappuja vailla
1 2
Flatron
14.07.2006 21:49:45

Saisikos lappuja Letkajenkka, Vesivehmaan jenkka & muuta yleisöön menevää jenkkaa. Kiitos

T : Tomppa
hassu ät olen.to
Mandoman
14.07.2006 22:07:11 (muokattu 14.07.2006 22:10:46)
Saisikos lappuja Letkajenkka, Vesivehmaan jenkka & muuta yleisöön menevää jenkkaa. Kiitos
hassu ät olen.to

Mulla on jossakin Scandia-Kustannuksen vihko "Tunnetuimmat jenkat ja polkat", mutta sen on varmaan vaimo piilottanu, kun ei tykkää , että meikäläinen niitä jatkuvasti rämpyttää. Siinä vihkossa on kyllä muistaakseni Letkis ja Vesivehmaa ja muitakin jenkkoja .. Sähköpostiinko ne laitetaan ja missä muodossa?..

Edittiä:Ne pittää soittaa sitten kaikkine välisoittoineen!!
Laita sitä haitarin bassopuolta vähän hiljasemmalle...
paice60
15.07.2006 01:19:40
Mulla on jossakin Scandia-Kustannuksen vihko "Tunnetuimmat jenkat ja polkat", mutta sen on varmaan vaimo piilottanu, kun ei tykkää , että meikäläinen niitä jatkuvasti rämpyttää. Siinä vihkossa on kyllä muistaakseni Letkis ja Vesivehmaa ja muitakin jenkkoja .. Sähköpostiinko ne laitetaan ja missä muodossa?..

Edittiä:Ne pittää soittaa sitten kaikkine välisoittoineen!!

Mitenkäs muuten kuin välisoittoineen.
Humpassa on tulevaisuus, en vaan tiedä kenen.
Lennu
15.07.2006 02:20:12

Mitenkäs muuten kuin välisoittoineen.

Introsta duurilopetukseen.
baron
15.07.2006 09:20:44

Vesivehmaa lähti välisoittoineen.
Olin saanut sen täältä palstalta (kiitos vaan lähettäjälle) mutta kun olin puhtaaksikirjoittanut sen, uskalsin lähettää edelleen.
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
EP
15.07.2006 11:43:41
Eipä niitä välisoittoja aina tarvi soittaa, varsinkaan jos ei ole hanuria..
baron
15.07.2006 12:11:36 (muokattu 15.07.2006 12:14:27)

Eipä niitä välisoittoja aina tarvi soittaa, varsinkaan jos ei ole hanuria..

Kylläpä mä vaan oon pianolla opetellut!
Meidän trumpetisti oli samaa mieltä, että ne sopii vain haitarille ja että pitäisi olla "konserttipianisti" jos pianolla ja siinä mulle oli tarpeeksi haastetta!
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
EP
15.07.2006 13:10:20
No, makuasiahan tuo, mutta tuollaisten soitto vain haasteen vuoksi..tjaa, empä tiedä, ehkä niitä voisi soitella kotonakin.
Mielestäni paljon tärkeämpää on miltä orkesteri kuulostaa kokonaisuutena, varsinkin hanuristit yleensä eivät tajua asiasta yhtään mitään, vaan tärkeintä heidän mielestään on, että joku polkka tai jenkka soitetaan kokonaisuudessaan. HOHO! 8)
baron
15.07.2006 13:14:48

No, makuasiahan tuo, mutta tuollaisten soitto vain haasteen vuoksi..tjaa, empä tiedä, ehkä niitä voisi soitella kotonakin.
Mielestäni paljon tärkeämpää on miltä orkesteri kuulostaa kokonaisuutena, varsinkin hanuristit yleensä eivät tajua asiasta yhtään mitään, vaan tärkeintä heidän mielestään on, että joku polkka tai jenkka soitetaan kokonaisuudessaan. HOHO! 8)

Haluaisin nähdä sen turakaisen, joka vaatii jenkkaa sen taiteellisen kokonaisvaikutelman takia.
Mandoman
15.07.2006 14:00:09
Kylläpä mä vaan oon pianolla opetellut!
Meidän trumpetisti oli samaa mieltä, että ne sopii vain haitarille ja että pitäisi olla "konserttipianisti" jos pianolla ja siinä mulle oli tarpeeksi haastetta!

Onhan maailmassa muitakin soittimia välisoiton soittamiseen, eikä vain hanuri. Minä vetelen esim. "Rempallaan" jenkan välisoiton mandoliinilla ja se sopii siihen aivan mainiosti. Kuten moneen muuhunkin jenkkaan, valssiin, humppaan, tangoon, yms. Ja kovasti ovat "turakaiset" tykänneet! Oikein kädestä pitäen kiittäneet.
Laita sitä haitarin bassopuolta vähän hiljasemmalle...
Riksteri
15.07.2006 16:58:28
Haluaisin nähdä sen turakaisen, joka vaatii jenkkaa sen taiteellisen kokonaisvaikutelman takia.

Jenkka on erittäin vahvasti suomalaista etnomusiikkia ja varsinkin haitarilla soitettuna kansantaidetta parhaimmillaan. Ostin jokin aika sitten maailmanmusiikkia -hyllystä levyn 'Accordions Of The World' ja nimenomaan jenkkaa haitarilla siinä Viola Turpeinen soolona soitti, esittäen G.Malmsténin kappaleen 'Kahden venheessä'. Viola oli venyttänyt kappaleen pituudeksi 3.03 kun alkuperäinen Malmstén on vain 2.02.

Tuolla maailman haitarimusiikkia esittelevällä kokoelmalevyllä ei ollut muita pohjolan edustajia kuin Turpeinen, ei edes venäläistä esittäjää. Tavallaan tuo Violankin esitys esiteltiin tyypilliseen tapaan Venäjään viitaten:

C'est ainsi qu'à l'epoque des tsars, l'instrument à boutons fait route jusqu'en Finlande où il compte un certain nombre d'adaptes. Viola Turpeinen interprète dans cette anthologie un éloquent tèmoignage de ce lointain héritage russe.

During the Tsar period, the button accordion went all the way to Finland where it gained followers. Viola Turpeinen plays here a musical heritage which speaks for itself.

Violan esitys on kuitenkin aivan erilainen kuin Malmsténin, jossa on myös haitari yhtenä instrumenttina. Malmsténin iloinen suomenruotsalaisen Sörkan sällin lähestymistapa kappaleeseen on Violan käsittelyssä muuttunut oudon surumieliseksi mollijoikumiseksi, jota sitten esitellään esimerkkinä pohjolan haitariperinteestä?

Btw, tanssinetissä joku kysyi levytettyä tango-orkesteriversiota Montin Czardakselle, osaisiko joku antaa vinkkiä? Tällä samaisella levyllä tuon kappaleen esittää 13 v. Italian Jo Rossi yllättävän tangomaisesti.
baron
15.07.2006 18:09:16

Jenkka on erittäin vahvasti suomalaista etnomusiikkia ja varsinkin haitarilla soitettuna kansantaidetta parhaimmillaan

Humppakeikalla?
Riksteri
15.07.2006 20:01:59
Humppakeikalla?

Kyllä jenkka hauskaa tanssimusiikkia on ja sopii oikein hyvin suomalaisiin lavatansseihin. Tanssijoillekin on pelkästään mukavaa jos muusikot soittavat monia eri lajeja illan aikana, jenkka on mukavan erilaista vaihtoaskeltamisen vastapainona.
Lennu
15.07.2006 21:28:47

Humppakeikalla?

Kyllä, välisoittoineen.
EP
15.07.2006 21:47:56
Humppakeikalla?

Välisoitot on hanurista!
Flatron
15.07.2006 22:17:42

Parit laput tupsahti samantien. M.net toimii... Lisääkin saa lähettää PDF on hieno tiedostomuto.
Kiitos lähettäjille (ennenkin samoilta apuja saanut).
Pitää noista soveltaa kitaraversiota ensiviikonlopun hääkeikalle.

Riksteri
15.07.2006 23:12:57
Välisoitot on hanurista!

Ilman välisoittoja moni kappale muuttaa luonnettaan ja sanomaansa aivan täysin. Esim. 'Totisen pojan jenkka' olisi yhteen pötköön esitettynä aivan torso. Välisoitoilla on myös tanssimisen kannalta merkitystä. Onko jenkan välisoitoissa jotain hankalaa toteutettavaa yleisimmillä soittimilla, yhdessä hanurin kanssa? Kiipparistilla ainakin on kaikki mahdollisuudet käyttää pianon lisäksi vaikka synatorvia, ksylofonisoundeja tms.
baron
16.07.2006 08:34:18

Parit laput tupsahti samantien. M.net toimii... Lisääkin saa lähettää PDF on hieno tiedostomuto.
Kiitos lähettäjille (ennenkin samoilta apuja saanut).
Pitää noista soveltaa kitaraversiota ensiviikonlopun hääkeikalle.

Mulla täällä mökillä ei ollut muuta kuin lähettämäni, mutta meen tänään käymään stadissa ja siellä mulla olisi Katariinan kamarissa - välisoittoineen! jos kelpaa.
DVD
16.07.2006 12:59:03
..Meidän trumpetisti oli samaa mieltä, että ne sopii vain haitarille ja että pitäisi olla "konserttipianisti" jos pianolla ja siinä mulle oli tarpeeksi haastetta!

Aika pahasti sanottu. Aivan nimittäin niinkuin basistille sanoisi että "tämä ei onnistu kuin basistilta".
samsam
17.07.2006 09:56:22

Eilen keikkamatkalla yleismiesjantusena kuulleena: Mitä yhteistä on Vesivehmaan jenkalla ja Hiroshiman pommilla?

...

...

*...siinä meni vanhat sekä nuoret samanlailla...*
"rock ´n´roll isn´t about good taste. It´s about what tastes good" - G.Simmons
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)