Aihe: Tango 1 2 | |
---|---|
![]() 08.07.2006 19:53:53 | |
Kirjoitin tuossa jo lyriikka puolelle tästä Jorma Toiviaisen ylivoimaisuudesta sanoitus puolella. Onko meillä tosiaan näin suuri tähti syttynyt, että vuodesta 93 lähes joka vuosi tangomarkkinoiden säv/san kilpailussa vedetään suljetusta kuoresta vähintään kolmen joukkoon Toiviaisen sanotus. Kumarrus Mestarille. Mies,Korg ja kitara | |
![]() 08.07.2006 21:12:05 | |
Kirjoitin tuossa jo lyriikka puolelle tästä Jorma Toiviaisen ylivoimaisuudesta sanoitus puolella. Onko meillä tosiaan näin suuri tähti syttynyt, että vuodesta 93 lähes joka vuosi tangomarkkinoiden säv/san kilpailussa vedetään suljetusta kuoresta vähintään kolmen joukkoon Toiviaisen sanotus. Kumarrus Mestarille. HEH. Piiri pieni pyörii. | |
![]() 08.07.2006 21:14:45 | |
Kirjoitin tuossa jo lyriikka puolelle tästä Jorma Toiviaisen ylivoimaisuudesta sanoitus puolella. Onko meillä tosiaan näin suuri tähti syttynyt, että vuodesta 93 lähes joka vuosi tangomarkkinoiden säv/san kilpailussa vedetään suljetusta kuoresta vähintään kolmen joukkoon Toiviaisen sanotus. Kumarrus Mestarille. Nepotismia! Mutta onhan hän ammattimies. | |
![]() 08.07.2006 22:54:27 | |
Kyllä Toiviaisen lyriikka menestyy myös muissa sävellyskilpailuissa, joihin finalistit valitaan nimettömien demojen perusteella. Ammattimies ja statuksensa ansainnut. | |
![]() 09.07.2006 08:34:31 | |
Kyllä Toiviaisen lyriikka menestyy myös muissa sävellyskilpailuissa, joihin finalistit valitaan nimettömien demojen perusteella. Ammattimies ja statuksensa ansainnut. Nimettömien demojen perusteella toki, mutta valitsijaraati kyllä oppii tunnistaan helposti kenen kynästä ja käsistä nimetön demo on lähtöisin. Silti Toiviainen sanoittajana ja esim. Mika Toivanen säveltäjä/sovittajana ovat maineensa ansainneet. | |
![]() 09.07.2006 13:18:50 | |
Kyllä Toiviaisen lyriikka menestyy myös muissa sävellyskilpailuissa, joihin finalistit valitaan nimettömien demojen perusteella. Ammattimies ja statuksensa ansainnut. Nimettämät "demot" duunataan ammattipajoissa ammattilaisten voimin eikä laulajaksi kelpuuteta ketä tahansa kadulla kulkijaa. Miettikääs mikä ero on jonkun harrastelijan omin voimin kyhäämään ja ammattilaisjoukon tekemän "demon" välillä. Tasavertaisen kilpailutilanteen tekisi esim. malli jossa raadille toimitettaisiin ainoastaan nuottipaperi jossa melodia, bassolinja, soinnut sekä sanat. | |
![]() 09.07.2006 13:35:10 | |
Nimettämät "demot" duunataan ammattipajoissa ammattilaisten voimin eikä laulajaksi kelpuuteta ketä tahansa kadulla kulkijaa. Miettikääs mikä ero on jonkun harrastelijan omin voimin kyhäämään ja ammattilaisjoukon tekemän "demon" välillä. Eiköhän sen eron huomaa suurimmassa osassa tapauksista myös sävellyksen ja sovituksen laadusta... ainakin ne demot, mitä mä olen kuullut, ei ole mitään niin ihmeellisiä, etteikö kuka tahansa tietokoneen omistava muusikko niihin kykenisi, jos musiikillista tietotaitoa on tarpeeksi. Samat midirummut ja -bassot niissä pauhaa. Laulajat on tosin "oikeita laulajia", mutta aika varmasti paikalliselta konsalta tms. tuttavapiiristä saa jonkun solistin lauleskelemaan demon nauhalle eikä tarvitse edes hirveästi kaivaa kuvetta. Muutenkin hyvään demoon voisin ilomielin sijoittaa itsekin pari kymppiä (yleensä kannattaa olla läjä biisien pohjia valmiina, jotka laulattaa yhden päivän aikana), koska hyvälle biisille luulisi olevan käyttöä muutenkin kuin jonkun kuppaisen skaban piirissä. Tasavertaisen kilpailutilanteen tekisi esim. malli jossa raadille toimitettaisiin ainoastaan nuottipaperi jossa melodia, bassolinja, soinnut sekä sanat. Nuottien ulkoasusta käy ilmi yhtä lailla, mikä on osallistujan ammattitaidon taso... Mut uskon edelleen, että hyvillä biiseillä ja toimivilla sanoituksilla on Toiviaisen & co. sijoitusten kanssa paljonkin tekemistä. | |
![]() 09.07.2006 15:27:46 | |
Kyllähän sinne varmaan etsitään hyviä uusia tangoja, joten pitäähän sävellyksen olla ammattimaisesti tehty, samoinkuin sanoituksen. Sovituksella ei kai suurta merkitystä ole, koska ko. tango tullaan kuitenkin uudelleen sovittamaan jos se jatkoon kelpuutetaan. Laulajalla varmaan on kanssa jonkin verran merkitystä niinkuin pitääkin, ei kai kukaan halua "huonoa" laulajaa sävellyksensä esittäjäksi. | |
![]() 09.07.2006 16:20:53 | |
Jorma Toivoton. "Muistatkos silloin kun päätettiin, että / vuos' pari keikoilla vaan... " | |
![]() 09.07.2006 16:55:09 | |
Nuottien ulkoasusta käy ilmi yhtä lailla, mikä on osallistujan ammattitaidon taso... Mut uskon edelleen, että hyvillä biiseillä ja toimivilla sanoituksilla on Toiviaisen & co. sijoitusten kanssa paljonkin tekemistä. Nimenomaan ei käy koska softalla saa jokainen yhtä hyvän jäljen. En kiellä etteikö T:n biisit toimi mutta mikään ei saa meikää uskomaan etteikö tästä maasta parempiakin säveltäjiä löydy joka on taas makukysymys. | |
![]() 09.07.2006 17:01:24 | |
Nimenomaan ei käy koska softalla saa jokainen yhtä hyvän jäljen. Iso HOHO. Ei todellakaan saa. | |
![]() 09.07.2006 17:04:38 | |
Iso HOHO. Ei todellakaan saa. Iso HOHO menee harakoille. | |
![]() 09.07.2006 17:10:04 | |
Iso HOHO menee harakoille. Eikä mene. Iso HOHO!!! | |
![]() 09.07.2006 19:17:37 | |
Eikä mene. Iso HOHO!!! Menee. Vielä isompi HOHO !!!!! | |
![]() 10.07.2006 13:39:42 | |
Kerran joku miekkonen (en muista nimeä..) täältä lähiseudulta pyysi minua laulamaan säveltämänsä tangon lähettääkseen sen tuonne tangosävellys-kisoihin. Olin erittäin imarreltu ja kiinnostunut yhteistyöstä, kunnes kuulin sen kappaleen..Voe herran tähen..=) Iski yllättävä kurkkutulehdus ja angiina ja kieltäydyin kohteliaasti laulamasta..Rajansa kaikella. En laula nuoteista.Laulan rahasta! | |
![]() 10.07.2006 14:20:33 | |
Kerran joku miekkonen (en muista nimeä..) täältä lähiseudulta pyysi minua laulamaan säveltämänsä tangon lähettääkseen sen tuonne tangosävellys-kisoihin. Olin erittäin imarreltu ja kiinnostunut yhteistyöstä, kunnes kuulin sen kappaleen..Voe herran tähen..=) Iski yllättävä kurkkutulehdus ja angiina ja kieltäydyin kohteliaasti laulamasta..Rajansa kaikella. Voin vain kuvitella tuon tilanteen. Oikein teit. | |
![]() 12.07.2006 13:19:02 | |
Serkkupoika takavuosina osallistui Tangomarkkinien sävellyskilpailuun, sävelsi tuttunsa rustaamat sanat. Kuulemma sai itseltään Jaakko Salolta (kirjeitse?) palautetta, että ihan hyvä, mutta "lyriikoissa oli asioita, joista tangossa ei voi laulaa". Siis mitähelvettiä? En vieläkään oikein suostu uskomaan, että kyseinen palaute olisi ollut Salolta, tuolta musiikin uranuurtajalta ja arraamisen ammattilaiselta. Ehkä hän sitten liikkui lyriikoiden suhteen hyvin perinteisillä sullemulle -linjoilla. Eikä se sanoitus nyt mitenkään radikaalia ravistelua ollut. Nepotismeista ja sanoituksilla huijaamisesta tulee mieleen s/m -prostituoidun kanssa sovittava salasana, joka tarvittaessa lopettaa liian rujoksi käyvän roolileikin. Miksei tuon tyyppinen meininkikin voisi olla mahdollista, tyyliin "Tänä vuonna palkitaan tango, josta löytyy sana ´orava´"? Mutta oikeasti olen sitä mieltä, että siinä missä kaikki osaavat riimitellä ja lässytellä, hyvin harva osaa tehdä kunnon lyriikkaa. Ja kun joku osaa, niin tokihan palkintoja tipahtelee, kun varteenotettavat kilpailijat ovat vähissä. Joka paikassa mainitaan myös Sinikka Svärd - ja mikäs siinä! "Aarne...sinun tulee lyödä minun nenäluuni murskaksi! Kun nenä levenee, niin silmät siirtyvät lähemmäksi toisiaan!" | |
![]() 12.07.2006 13:56:51 (muokattu 12.07.2006 13:59:00) | |
Serkkupoika takavuosina osallistui Tangomarkkinien sävellyskilpailuun, sävelsi tuttunsa rustaamat sanat. Kuulemma sai itseltään Jaakko Salolta (kirjeitse?) palautetta, että ihan hyvä, mutta "lyriikoissa oli asioita, joista tangossa ei voi laulaa". Siis mitähelvettiä? En vieläkään oikein suostu uskomaan, että kyseinen palaute olisi ollut Salolta, tuolta musiikin uranuurtajalta ja arraamisen ammattilaiselta. Ehkä hän sitten liikkui lyriikoiden suhteen hyvin perinteisillä sullemulle -linjoilla. Eikä se sanoitus nyt mitenkään radikaalia ravistelua ollut. Nepotismeista ja sanoituksilla huijaamisesta tulee mieleen s/m -prostituoidun kanssa sovittava salasana, joka tarvittaessa lopettaa liian rujoksi käyvän roolileikin. Miksei tuon tyyppinen meininkikin voisi olla mahdollista, tyyliin "Tänä vuonna palkitaan tango, josta löytyy sana ´orava´"? Mutta oikeasti olen sitä mieltä, että siinä missä kaikki osaavat riimitellä ja lässytellä, hyvin harva osaa tehdä kunnon lyriikkaa. Ja kun joku osaa, niin tokihan palkintoja tipahtelee, kun varteenotettavat kilpailijat ovat vähissä. Joka paikassa mainitaan myös Sinikka Svärd - ja mikäs siinä! Minä olen saanut palautetta eräästä biisistäni J. Salolta aikoinaan. Tein hänen ehdotuksestaan pari muutosta lauluni sanoihin, jotka olivat häneltä hyvin ja oiken perusteltu. Reijo Taipale levytti ko. biisini vuonna 1996. Lauluni nimi on Larissa. Eli biisi teksteineen meni läpi myöhemmin teksti korjattuna toiselle levy-yhtiölle, mitä Salo edusti. | |
![]() 12.07.2006 16:51:11 | |
No nyt kasvoi uteliaisuus entisestään... olisiko mahdoton ajatus, jos laittaisit muutokset ja perustelut vaikka tähän ketjuun jatkeeksi, kiinnostaisi erittäin paljon tietää ja oppia Salon näkemyksistä. Tai jos ei kaikkia, niin ainakin esimerkkejä? "Aarne...sinun tulee lyödä minun nenäluuni murskaksi! Kun nenä levenee, niin silmät siirtyvät lähemmäksi toisiaan!" | |
![]() 12.07.2006 17:18:53 (muokattu 12.07.2006 17:30:02) | |
No nyt kasvoi uteliaisuus entisestään... olisiko mahdoton ajatus, jos laittaisit muutokset ja perustelut vaikka tähän ketjuun jatkeeksi, kiinnostaisi erittäin paljon tietää ja oppia Salon näkemyksistä. Tai jos ei kaikkia, niin ainakin esimerkkejä? Olin sekoittanut imperfektin ja preesensin tekstissäni, joka oli tietenkin iso moka ja josta otin opikseni. Pari lausetta Salo myöskin ehdotti muutettaviksi ja niin teinkin, koska huomasin ne paremmiksi vaihtoehdoiksi tarinan kulkua ajatellen. Toisen säkeistön a-osan kohdalle hän oli kirjoittanut isoin kirjaimin OK. Muutoin tarina melodioineen tyydytti häntä. Tuon demon lähetin siis aikoinaan v.1996 Warnerille, josta palaute tuli Niko Norströmin kommentein ja Jaakko Salon tekstinkorjausehdotuksineen minulle. Lopputuloksen voi jokainen itse arvioida Reijo Taipaleen äänitteeltä nimeltään 'Jaksaa vanhakin vielä tanssia', jossa tuo lauluni nimeltään Larissa on. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)